voor en nadelen van eigen paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-01 14:49

wie kan mij wat voor en nadelen geven van het hebben van een eigen paard of pony. Voordelen zijn leuk, maar ik wil ook graag wat nadelen horen.
Alvast bedankt.

[Edit Karin] titel aangepast [/edit]
_________________
*Some secrets will haunt you forever*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-03 16:19 ]</font>

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 14:52

Ok een paar nadelen: je zit er echt aan vast,, moet er elke dag naar toe. Ook als je graag op vakantie wilt kan het een probleem zijn. Je draait zelf op voor de rekeningen, zowel stalgeld, als de veearts, hoefsmid, e.d.Verder kan ik er nu niet zoveel bedenken, want ik vind de nadelen niet opwegen tegen de voordelen Haha!

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 16:19

Voordelen: Te veel om op te noemen Haha!

Nadelen: Het kost tijd, geld, inspanning

Dus ik sluit me bij Nonnie aan. Lachen

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 16:31

Ook wat mij betreft zijn overtreffen de voordelen ruimschoots de nadelen. Nouja, wat vind ik nou eigenlijk nadelen? Op vakantie gingen we al nooit, dat het veel geld en tijd kost wist ik van tevoren en dat heb ik er ook dubbel en dwars voor over. Dan maar niet al te vaak nieuwe kleren meer Haha!
Er is maar 1 echt groot nadeel wat mij betreft, en dat is hetzelfde "nadeel" van het hebben van een kind: de zorg en de angst dat er iets mee gebeurt, of dat ie iets ergs krijgt....

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 16:32

Je kan niet zomaar even een dagje overslaan, een pony heeft elke dag beweging nodig. Het kost geld, als het tegenzit bergen met geld(veeartskosten kunnen erg hoog oplopen) zelfs met gratis stalling ben je maandelijks best een bedrag kwijt. Het beperkt je in je mogelijkheden wat betreft een dagje weg of vakantie(je moet altijd vervangende verzorging hebben) ziek zijn is geen excuus om niet te gaan, net als regen, of vrieskou. En tja, voordelen, die zijn er genoeg, ik weet zeker dat je er zelf ook al heel veel weet.

Kanjer

Berichten: 188
Geregistreerd: 01-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 14:59

het geld is inderdaad het grootste nadeel.
maar dat jullie niet op vakantie kunnen is onzin. ik heb een goeie verzorgster (Roos) en als je samen afspreekt waneer wie op vakantie gaat kan dat best. een dagje over slaan kan ook geen kwaad, zeker niet als ze in het weiland staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 15:17

En wat ik een nadeel vind zijn de slapeloze nachten als je paardje wat mankeert.... Ik heb liever dat ik zelf ziek ben dan Milena of Leonardo.........

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 15:29

het is duur en neemt veel tijd in beslag en vaak ook veel zorg (maar dat is met alles wat je hebt). als je een paard hebt zijn er vele dingen die je dus niet meer kunt, je moet dus prioriteiten stellen. Maar ik wil toch niet anders meer. Maar het komt er wel op neer dat je gewoon hardstikke gek moet zijn om een eigen paard te hebben en te houden. Ik ben dat dus.......

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 15:41

Hartstikke gek... inderdaad [naam verwijderd]!
Mijn paarden staan a 260,-- aan kosten per maand (duur, duur, duur) (en het wordt duurder zodra ze wat gaan mankeren!)achter huis en sindsdien is uitslapen er echt niet meer bij! Om 7.00 uur begint het gehinnik en dan heb ik geen keus meer, dan moet ik erheen...ook op zondag!
Maar ik vind het geweldig. Heb er zelfs een veel te duur huis voor gekocht (met een stukje grond, rib uit mn lijf), houd er een zware auto op na om het paard van a naar b te kunnen vervoeren (terwijl ze vroeger zelf het vervoermiddel waren!).
En dan komt er nog dat dekentje zus en poedertje zo.....gek wordt je ervan! Het verstandigste om te doen als je eigenlijk in je hart toch geen andere keuze hebt... verstand op nul en de beurs trekken. Het is een heerlijke manier om blut te raken!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 15:48

Ik sluit me helemaal bij iedreen aan, super veel voordelen, echt het is de beste keus die ik ooit gemaakt heb.
maar je kan geen dag overslaan, kost erg duur veel zorgen, en zo kan ik nog wel effe doorgaan.
Ik rij nog steeds al mijn bij rij paarden voor de baasjes als ze op vakantie zijn
nu heb ik er 4 te doen
erug druk!!!!!!!!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 17:02

ik vind het geld het nadeel en idd de tijd maar als ik geen eigen paard had zou ik ook niet weten wat ik met de tijd zou moeten doen.. ja de tijd in je hobby steken en dat doe ik nu toch ook.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 17:15

De grootste 'nadelen' zijn al genoemd. Ik zelf vind ook het grootste nadeel de zorgen en de angst om het dier. Ik hou zo ontzettend veel van mijn paard en als die ziek is dan zijn mijn angsten en zorgen enorm. Maar daar tegenover staat die onvoorwaardelijke liefde die je door alle zware tijden heen helpt. Mijn paardje... Lovers

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 17:41

het geld en de verantwoordelijkheid is echt zo groot. Als er iets mee gebeurt, is het jouw schuld. als hij verkeerd word gereden is het jou schuld...enz. enz. angst dus

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 17:58

het geld is ook een nadeel voordelen zijn; je maakt je eigen beslissingen, bnet niet onafhankelijk van ee ander enz. enz.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 20:29

ok, voordelen en nadelen.
lange waslijst.
ik vind het niet erg om elke dag naar mn paardje toe te moeten, vaak 2 maal op een dag.
als ik geen paardje meer zou hebben, zou ik niet weten wat ik met mn tijd zou moeten doen, denk ik.
ik zorg gewoon dat ik met mn tijd uitkom en ik vind dat ze elke dag in de wei zou moeten kunnen, dus daar zorg ik ook voor.
uitmesten vind ik niet eens erg, ik ben gewoon graag bij Chrystal.

tja, wat geld betreft, mn moeder betaalt veel mee wat betreft de onderhoud enzo, vooral als Chrissie thuis staat.
nu staat ze dus op een andere stal, waarvan ze 2 maanden de helft heeft meebetaald en ik nu 2 maanden zelf moet betalen, dure business dus, maar dat heb ik ervoor over.
alle spullen enzo moet ik wel zelf betalen, alhoewel mn moeder ook wel eens wat betaald.

tja, ik kan niet echt nadelen noemen, want alle nadelen vallen in het niet bij de voordelen.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 21:31

Het grootste nadeel vind ik toch het verdriet wat je kunt hebben als je paard iets gaat mankeren en het niet meer goed komt.

Als dit paard iets krijgt waardoor ik hem af zou moeten laten maken, zou ik echt geen eigen paard meer kopen. En dat heeft dus niet zozeer met het geld te maken als meer het feit dat ik me niet meer zou willen hechten.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 21:35

what's your secret then......??

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 22:44

Nadeel is ook dat je echt verantwoordelijk voor je paardje bent en als het rijden niet lukt of hij is ziek dan voel jeje daar dan heel rot bij. Maar ja, waar je voor zorgt daar ga je van houden en als het weer goed ben je ook weer helemaal gelukkig! Verder heb je misschien minder tijd voor vrienden als je naar school/werk moet en daarnaast je paardje moet doen. Als je niet lekker bent en of het is vies weer is het ook niet heel leuk naar je paardje te gaan maar goed de voordelen vind ook ik veel groter dan de nadelen!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 22:48

ok, was ff wat vergeten van het nadeel van een paard houden.
daarmee bedoel ik niet dat het paard van je is of op wat voor manier je hem ook houdt, maar ik bedoel de liefde.
dat je van je paard houdt, daarvoor hoeft het dus niet je eigen te zijn, maar vaak als het je eigen is, is het toch stukken erger.

dat is dus de zorg erom, net zoals met alles die je liefhebt, en dan bij mij vooral mn hond en mn paard en als het goed is straks mn vriendje (nu natuurlijk ook al wel een beetje, maar het is gewoon nog niet zolang aan tussen ons, snappie) en de rest van mn familie, maar toch vooral wel mn hond en paard, de rest kan wel voor zichzelf zorgen, maar hun niet, ze hebben daar mij bij nodig.

kben bang dat er ooit nog eens wat verschrikkelijks gebeurd, bijv met een auto of een of andere man waar je het wel eens over hoort in de media, of dat Chriss te lang in het donker staat en daar gek van wordt en door het lint breekt en de weg oprent, dat ze ziek wordt of wat oploopt en ga zo maar door.

de zorg erom heen zeg maar, het houden van.
dat beangstigt mij nog weleens, maar gewoon niet te lang over nadenken, dan ga je piekeren en durf je niks meer.

PonyPower

Berichten: 164
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 19:46

Door al die nadelen, wil ik dus geen eigen pony/paard.
Ik weet niet of ik dat aankan allemaal, ook qua geld.
Ik begin het liefst met een verzorgpony(die ik nu aan het zoeken ben)!

TIP: Schrijf op een briefje, wat je inkomen en uitkomen is, en wat je maandelijks aan je paard nodig hebt!
Dan kan je dus uitvogelen of de nadelen is jou geval erg groot zijn in geld!
Qua tijd, doe je het zelfde, en zo kom je te weten of de voordelen de nadelen overtreffen!

xxx PP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 20:00

Het plezier van een eigen paard is er groot maar ook de zorg vooral wanneer je paard iets mankeert.

Toen ik net een eigen paard had vond ik het wel moeilijk om toch iedere dag weer met frisse moed te gaan rijden ook al stuit je op grote rijtechnische problemen. Je moet de problemen met je paard helemaal zelf oplossen. Als je op een manege rijdt kies je daarna gewoon voor een ander paard of de instructrice rijdt een rondje en dan is het ook weer OK Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 20:15

Het "nadeel" vind ik soms dat het iets dagelijks terugkerends is, waar je gewoon je tijd voor moet máken. En net zoals Jip zegt, als je soms in een periode zit waarin het rijtechnisch allemaal wat minder is... pffff. Tegenwoordig zadel ik gewoon en dan máák ik maar zin, maar dat is wel eens anders geweest.

en idd, de soesa rond verkopen e.d. Ik ben niet zo dat ik nooit meer een paard zou willen als deze weggaat (ik heb er al meerdere gehad en er zullen ook nog meerder komen denk ik) voor mij is dat meer een kwestie van geld en mogelijkheden. Wat niet weg neemt dat ik gek ben met mijn paard(en) natuurlijk!

Intensief rijden is voor mij een terugkerend gevecht tussen paardrijden, studie en sociaal leven.

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 20:25

Wat ik het grootste voordeel vind, is dat je een enorm goede band met je paard kan kweken (ook al kan dat vaak als bijrijder ook wel). Nadelen vind ik de angst dat het niet goed met je dier gaat. Mijn paard heeft heel vaak pech en is regelmatig ziek. Dan moet je vaak meerdere keren per dag naar stal, en dat maakt het soms best zwaar. Om van al die rekeningen maar te zwijgen....Op vakantie gaan vind ik moeilijk, omdat ik bang ben dat er weer iets aan de hand is, net als ik niet ben. Als ik voor mijn werk naar het buitenland moet, stuur ik mijn vriend er altijd een paar keer naartoe om te kijken of het wel goed gaat....
Verder kost het heel veel tijd, maar ik vind dat ik er absoluut veel voor terugkrijg van mijn paard.