[VD]IN Welke volgorde de kunstjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

[VD]IN Welke volgorde de kunstjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 16:44

HOi!
Ik ben sinds kort met mijn paard aan vrijheidsdressuur begonnen.
Vandaag hebben we een kwartiertje geoefend op voetje, en hij kan het al bijna Haha! Haha! Haha!
Voetje leek mij het makkelijkst(de basis beheerst hij al), maar ik wil graag hierna deze kunstjes aan hem leren:
spaanse pas,
buigen
compliment
knielen
liggen
(en mischien, als het lukt zitten)
Maar ik vroeg mij af in welke volgorde is dit het makkelijkst, mischien van makkelijk naar moelijl, of mit zitten voor liggen(of andersom)
Ik heb het boek paardenschool, en ken de website's pinky'splace en joyce-online.com, maar nergens staat in welke volgorde het het beste kan.weet iemand het?

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 10:06

Niemand?? Verdrietig

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:37

In het boek paardenschool staan bij sommige oefeningen wel dat je beter een andere oefening eerst kan leren.
De oefeningen in het boek staan in dezelfde volgorde als de oefeningen op de sites volgens mij. Dit lijkt mij ook de meest logische volgorde omdat je steeds een stapje moeilijker gaat.
En over het zitten en liggen. Als je paard ligt, komt hij eerst in een zithouding voordat hij helemaal opstaat. Hij gaat niet eerst zitten voor hij gaat liggen. Dus (zie paardenschool) eerst liggen en daarna zitten.
Ik zou zeggen lees het boek nog maar eens helemaal goed door. Wordt alles volgens mij best duiidelijk

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:35

Jawel hoor, Op PP (mijn page dus) staat mijn PERSOONLIJKE volgorde. Hier moet jij je niet aan houden natuurlijk maar dat is mijn mening Lachen

De dingen die jij noemt zijn het makkelijkste te leren in deze volgorde:

Voetje
Spaanse pas
Buigen
Compliment
Knielen
Liggen

(zoals jij het opschreef dus)
En waarom?
Voetje is een simpele oefening (al denkt niet ieder paard hier hetzelfde over, Pinky kon nl eerder buigen).
Daarna ga je het uitwerken naar spaanse pas.
Daarna (of tussen door, steeds hetzelfde is ook saai) buigen, omdat dit ook nog vrij makkelijk is.
Dan compliment. Zodra hij dit kent kun je er de 2e knie bijvragen.(knielen dus)
Vanuit het knielen gaan de meeste paarden liggen. Dus daarna komt liggen.
En vanuit het liggen kun je hem weer leren zitten.

beetje logisch nadenken en je komt een heel eind
Overigens maakt het natuurlijk niet uit of je eerst voetje leert of compliment of buiging.
Ik doe zodra iets lukt goed belonen en dan afwisselen met een nieuw kunstje. zodat het niet te saai wordt.
Succes

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:44

jackim schreef:
Voetje leek mij het makkelijkst(de basis beheerst hij al), maar ik wil graag hierna deze kunstjes aan hem leren:
spaanse pas,
buigen
compliment
knielen
liggen
(en mischien, als het lukt zitten)
Maar ik vroeg mij af in welke volgorde is dit het makkelijkst, mischien van makkelijk naar moelijl, of mit zitten voor liggen(of andersom)


Het makkelijkst is buigen en de spaanse pas, daarna laten volgen door compliment en daarna knielen daarna liggen en daarna zitten *LOL* Haha!

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 15:00

Inderdaad Pinky_girl En vanuit het liggen kun je dan het zitten nog leren zoals marieke al aangaf.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 22:04

Bedankt allemaal, Lachen
ik dacht dat de volgorde van Pinky_girl was gebaseerd op wat Zei het makkelijkst vond,
maar inderdaad ff logisch nadenken , en ik ben het het meest met pinky_girl eens,
enne Pinky bedankt
,door jouw uitleg kan mijn paard nu dus voetje Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:55

Wel handig hoor voetje, ik heb in no time de hoeven uitgekrabt, ze tilt ze zo op Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 08:49

Ik houd totaal geen volgorde aan Lachen Ik doe gewoon wat ik leuk vind. Ik ben begonnen met liggen en zitten, toen voeten optillen (ook 2 tegelijk), daarna apporteren, toen flemen, 'longeren zonder longeerlijn / circling game los', binnenkort ga ik beginnen met passage en balonnen kapot trappen.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:53

2 voeten tegelijk? 1 voor en 1 achter ofzo?

Snow kan nu voetje geven, spaanse pas, compliment en een beetje buigingachtig iets en steigeren (oja en flemen op commando).. we zijn bezig met knielen, liggen en pirouette

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:23

mijne kan voetje geven en buigen verder niks Lachen