Plekjes op de hals ? Met foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Plekjes op de hals ? Met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 19:07

Maffick staat nu weer een poosje thuis bij Edwine in de wei.
Toen ik hem laatst weer zag had hij allemaal kleine kale plekjes op zn hals.Aan 2 kanten
Wat streepjes, wat rondjes etc.

Ik heb zelf 3 opties :

* De vliegen en andere rottige prikbeesten ( waar hij heel erg last van heeft )

* Edwine: Die is nogal dominant en pest hem erg veel, misschien dat ze hem in zn hals heeft gebeten

* Een huidaandoening, al zou ik niet weten wat voor, het lijkt niet op schimmel dacht ik zo

Ik zeg ook maar wat hoor, weet het anders ook niet Verward

De foto's zijn niet erg duidelijk door het licht van de zon maar je weet iig een beetje wat ik bedoel


Wie denkt te weten wat het is en hoe te behandelen?

[img]http://193.254.255.11/_fotos/screensize/bnm(2).JPG[/img]
[img]http://193.254.255.11/_fotos/screensize/jkl(2).JPG[/img]

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:05

Komt door de dazen! Trekt wel weer bij! Heeft mijn jonge pony ook die 24/7 buiten staat.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 21:28

Toch wel dus, dacht al zoiets.
Die rotbeesten prikken hem helemaal lek, hij word er gek van, Edwine heeft er haast geen een en bij hem zitten ze allemaal.
Grrrr rotbeesten!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:37

mijn paard krijgt van dazen bulten hoor, niet van die rare strepen,
ik denk dat het een combi is van dat dominante paard, en de vlieggen en andere prikkers,
ik zou er teatree op smeren, werkt ontsmettend en het heelt dan ook heel snel.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 00:04

kinglover schreef:
mijn paard krijgt van dazen bulten hoor, niet van die rare strepen,
ik denk dat het een combi is van dat dominante paard, en de vlieggen en andere prikkers,
ik zou er teatree op smeren, werkt ontsmettend en het heelt dan ook heel snel.


De een is gevoeliger dan de ander. De een krijgt geen bulten de ander wel en zo ook met deze plekjes. Hij gaat er echt niet dood van en geneest vanzelf wel!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 00:13

Dazen en vliegen 'bijten' en veroorzaken een kleine wond met of zonder een zwelling.
Deze 'wonden' lijken daar niet op maar eerder op bijt wonden van een andere paard of schuur plekken. Bijt wonden kunnen onregelmatige wondjes laten maar ook zoals op de foto een rechte lijn beet. De schuur plekken kunnen komen van langs een wei paal of waterbak/bad.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 11:08

Bedankt mensen, het zal dan idd wel een combinatie zijn.
Schuren kan hij niet in de wei, dat is helemaal met draad omspannen zonder palen /hekken/bomen waar hij bij kan.

Ik smeer dr wel wat op als t erger word, dood gaat hij idd niet ( gelukkig niet dat zou wat zijn dat een knol al dood ging van deze plekkies Knipoog ) maar wou toch even weten wat jullie dachten dat het was

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:49

Vorig jaar heb ik mijn haflinger een maand meegenomen naar vakantiwerk op een dressuurstal in Luxemburg. Daar was een pony waar hij mee smaen op de wei stond, die precies hetzelfde had, tenminste, zo ziet het er toch uit. Adri heeft dit na enkele dagen ook gekregen.
Het was dus wel degelijk SCHIMMEL. Enkele behandelingen met Imaverol, en het is zo weer opgelost.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:24

pjotr heeft dat ook en de da was er eergister vanwege zn hoefebvangenheid en die zei dat het niet erg was....
door de dazen enzo

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:41

Ik heb hier idd weinig nieuws aan toe te voegen. Het lijkt mij door dazen, jeuken in combi met een dun zomervachtje te komen.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 08:39

Ik denk toch ook schimmel,Viking heeft namelijk dezelfde plekjes en bij hem is het ook schimmel,het trekt nu mooi weg bij hem omdat ik hem gewassen heb met imaverol.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 10:53

hmm tsja, schimmel... de foto vertekent opzich nogal door de zon en het uploaden, in het 'echt' ziet het er niet zo schimmelachtig uit.

Dan zou het nou toch ook al erger moeten zijn geworden?ik heb het tenminste nog niet behandeld dus dan zouden er nou meer plekken moeten zitten.

opzich wel grappig, ik heb zelf 3 opties, maar jullie met zn allen ook, dus ik ben even ver haha Knipoog iig bedankt, ik hou het wel in de gaten, mocht het wel erger worden en na bahandelen niet overgaan kan ik altijd nog een DA dr bij halen, maar ik ga er niet vanuit dat het nodig is

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:49

Taran heeft weleens een paar streepjes, maar niet zoveel. Ik verwacht niet dat het schimmel is bij de mijne. Ik denk dat het bij de mijne komt door de vliegen en dazen en andere steekbeesten, en hij dan gaat schuren.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:04

het kan ook een litteken zijn dat nu doordat ze een dunne zomervacht heeft zichtbaar wordt.

Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 20:58

Ik denk eveneens dat het door de dazen komt. Misschien kun je er Calendulan-zalf/creme opsmeren... Bij wondjes/open plekken helpt dit prefect, is ook goed voor de huid. Is gewoon te koop bij de drogist.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 09:31

Estragon schreef:
het kan ook een litteken zijn dat nu doordat ze een dunne zomervacht heeft zichtbaar wordt.


Nou het zijn geen littekens want dan had ik dat ookal een zomer eerder gezien, en hij heeft het aan beide kanten.Nee, hij heeft het pas echt sinds deze zomer

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:24

als ie bulten heb van de dazen, dan kunnen op die plek ook de teugels misschien over die bulten schuren en zo die plekken verooorzaken ?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 19:34

kan zijn, maar lijkt me sterk, aangezien ik de laatste tijd niet heel veel rijd, en ik denk niet dat de tegels zo hard tegen zn hals aan schuren dat die er kapot van zou gaan.

Ik heb er inmiddels levertraanzalf opgesmeerd en het ziet er alweer een heel stuk beter uit gelukkig!