"Brandhout" op wedstrijden....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

"Brandhout" op wedstrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 19:54

Vanmorgen vertrokken we richting Staphorst voor een M1 en Z1 wedstrijd(tenminste dat was ´s ochtends). Daaraangekomen was het toch wel schrikken. Zulke slechte paarden en voornamelijk ruiters, het was echt triest. Ruiters die hun paarden verbouwden, paard staat niet vierkant(heel raar als je zo´n onduidelijke hulp geeft) met als gevolg eerst half ernaast hangen om te controleren(had ze best kunnen voelen) en dan tsjak we hebben een stang laten we even hard trekken en we hebben ook sporen beng beng. Maar dat meisje was constant bezig, en in de ring ging het natuurlijk ook niet lekker. Ook een man veel te lang voor zijn paard, reed echt een belachelijke proef, hij zat er echt als een zoute zoutzak op. Was echt erg om naar te kijken, ik sta naar Su te kijken, beetje zeggen wat goed gaat etc. Staat die jongen ongeveer naast me met paard aan de hand, zegt hij tegen een ander meisje:"net geen verliespunt, rot bok (en nog veel meer)" ik kijk om en zie hem ineens keihard dat paard een trap geven. Paard stond heel rustig. Wat voor communicatie heb je dan?

En ook paarden die zo op dee voorhand liepen, en die noch nooit van bergopwaarts lopen hebben gehoord... En ook gewoon lelijke paarden.. Maar vooral hele slechte ruiters.

Zien jullie dit nou ook veel? Of letten jullei er niet op?


Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 20:54

Valt me inderdaad ook weleens op dat niet iedereen altijd zo vriendelijk is tegen de paardjes. Wordt wel verwacht dat die beestjes zich gedragen maar andersom?? Blijft bij mij ook altijd een vraag hoe die mensen al zo hoog gekomen zijn!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:03

Er zijn veel mensen met paarden, maar weinig paardenmensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:12

Ja dat zie je idd wel eens
Maar laten we het zelf allemaal eerst maar eens beter doen Lachen
En dan bedoel ik het netjes opwaarts laten lopen enz.

Dat ff rammen met handen en benen is idd nooit goed te praten als een paard braaf stilstaat.

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:16

Vandaag ook weer genoeg gezien.
Sommige mensen zijn zo bot tegen hun paard, gek he dat ie dan een bok geeft...

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:23

ja idd meisje kon vandaag der pony niet rond rijden hup 2teugels eraan(zit in de B) vraagt der vader om sporen met wielen, en dat terwijl ze op een shetlander rijd... waar ze eigenlijk te groot voor was... echt heel stom!!!

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:37

haha, ik ga op boy (shetlander van een jaar of 20 bij ons op stal) de volgende keer Haha! Misschien dat die wel karretjes bestendig is Knipoog

Echt jammer dat het soms zo grof moet, helaas vind niet iedereen dat.

radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:30

dat is toch stom!! oké tuurlijk krijgt radijs wel eens een knal maar niet op wetstrijden, ja in de bak als ze bokt en stijgert, maar als je paard braaf stil staat haar een knal geven?? dat gaat mij echt 10 stappen te ver!
ik vin het al super van die liefe beestjes dat ik op hun rug mag zitten!


JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 10:39

Ik snap daar echt nooit iets van. Ik zie het hier ook vaak op wedstrijden gebeuren. Je rijdt toch voor je lol! Ik tenminste wel.
Ik heb verderop een topic staan over dat mijn paard op wedstrijden me soms de gek aan steekt. En ik ga hem volgende keer als hij me zoiets flikt ook aanpakken. Maar dat is omdat hij gewoon de draak met me steekt af en toe en dat vind ik niet kunnen. Maar als ik zelf de proef verklooi door verkeerd te rijden of niet netjes te rijden, dan word Jumper gewoon beloond als we de ring uit zijn hoor. Dan is het eigen schuld dikke bult en volgende keer beter. En ik word er ook echt niet chagerijnig om of zo. Moet je vooral doen tegenover je supporters (:-)) en/of voorlezer, gaan ze volgende keer in ieder geval niet meer mee... En je paard denkt de volgende keer ook nog wel een keer na voor hij zijn best voor je gaat doen.
Jumper en ik heb wederzijds respect voor elkaar en af en toe moeten we gewoon nieuwe afspraken maken en dan gaat het weer prima. Hij is nu eenmaal een paard met karakter en ik ben een mens met karakter en soms botst dat wel eens. Maar bij mij nooit na een slecht gereden wedstrijd!

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131844
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:56

Ik ben het met je eens dat het niveau en vooral de manier van omgaan met de paarden soms heel veel te wensen overlaat.
Maar de andere kant: de beste stuurlui staan vaak aan wal.
Op een of andere manier zijn ze toch allemaal in de M1 of Z1 terecht gekomen en zullen daar ook wel naar gepresteerd hebben.

Absoluut niet aanvallend bedoeld hoor, maar het is vaak zo makkelijk om commentaar te geven als je het zelf niet hoeft te doen.
Ik las in 1 van je topics dat je zelf een Z2/ZZ-licht paard hebt waarmee je straks B gaat starten.
Zelfs dan wordt het nog lastig om in ogen van anderen een goede prestatie neer te zetten, ook al heeft je paard nog zoveel ervaring.
Ik bedoel ermee te zeggen dat het in de ogen van "het publiek" niet vaak goed is.
Je zult het zelf vast ook nog mee gaan maken dat je ontzettend je best doet om zo goed mogelijk te rijden, maar dat je van alle kanten commentaar krijgt.
Zoals je nu over anderen oordeelt, zo zullen anderen straks over jou oordelen.......

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 16:16

Ik heb ook weleens momenten dat ik naar anderen kijk en denk 'hallloooo zeg, dat kan ook anders' of 'dat moet je zus of zo doen'. Maar ik weet dat er ook mensen zijn die zo naar mijn rijden kijken, ik ben verre van getalenteerd en daar is verder ook niets mis mee. Ik weet het ook vaak beter, maar blijf ook toegeven dat ik ook niet perfect ben. Het is zo makkelijk commentaar te geven! Okee, vaak zit er een grote kern van waarheid in, maar dat terzijde.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 16:18

Ik heb het er niet over dat mensen niet goed rijden, zelf kan ik dat ook niet. het gaat erom dat sommige mensen op wedstrijd niet eerlijk zijn tegenover hun paard/pony. Dat is een hele andere discussie. Het is niet aan mij om te zeggen of iemand goed (genoeg) of niet rijdt, maar mensen die hun paard zomaar een schop geven zoals Martenique zegt, oordeel ik over ja.

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 20:22

Oscar schreef:
Absoluut niet aanvallend bedoeld hoor, maar het is vaak zo makkelijk om commentaar te geven als je het zelf niet hoeft te doen.
Ik las in 1 van je topics dat je zelf een Z2/ZZ-licht paard hebt waarmee je straks B gaat starten.
Zelfs dan wordt het nog lastig om in ogen van anderen een goede prestatie neer te zetten, ook al heeft je paard nog zoveel ervaring.
Ik bedoel ermee te zeggen dat het in de ogen van "het publiek" niet vaak goed is.
Je zult het zelf vast ook nog mee gaan maken dat je ontzettend je best doet om zo goed mogelijk te rijden, maar dat je van alle kanten commentaar krijgt.
Zoals je nu over anderen oordeelt, zo zullen anderen straks over jou oordelen.......


Misschien wel ja, maar wat ik daar zag weet ik dat ik het beter kan(bedoel ik niet arrogant) Alleen zie ik mezelf Ravi nog niet inelkaar trappen en trekken als ik een foute hulp geef. Het makkelijk en soms verrotte van een goed leerpaard is dat je eerst moet afvragen of het niet je eigen schuld is, en dat is het ook 99 van de 100 keer. Ik zit mezelf altijd verrot te schelden Verward Omdat ik het goed wil doen, alleen lukt dat niet altijd.

Maar ik was niet de enige die het meisje en der Z paard opviel heb van meer mensen gehoord dat het niet echt normaal was hoe zij haar paard inreed, en vooral hoe arrogant de meeste z-ruiters reden(hoezo afsnijden).

En de jongen die zijn paard trapte terwijl hij de hele proef verneukte en dat hij staat te praten paardje staat heel braaf en beng een trap nee dat zie ik me zelf niet doen.

Oke als je paard je uitprobeerd oke tuurlijk moet je hem dan afstraffen, niet meer dan logisch lijkt mij, maar als jij de dingen fout doet dan je paard gaat straffen hoe moet je paard je dan begrijpen.

Ik wil absoluut niet zeggen dat ik niets fout doe, heb van genoeg dingen spijt, en waarvan ik denk had ik dat toen maar anders gedaan. Maar ik moet nog veel leren. En ik heb een goede meester: Ravissant Lovers

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:12

Als ik op concours ben heb ik ook wel eens commentaar op anderen, maar ik weet zeker dat er ook mensen zijn die commentaar op mij hebben.
Maar het paard schoppen etc. zonder reden vind ik echt nergens op slaan! Als je paard niet luistert kun je hem best eens duidelijk maken wat de bedoeling is, maar bedenk wel dat de fout 9 van de 10 keer bij de ruiter ligt...

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:26

Wat vinden jullie van mensen die met zweep losrijden (vanaf de M1) terwijl dit niet toegestaan is?

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:34

Emeraldo schreef:
Wat vinden jullie van mensen die met zweep losrijden (vanaf de M1) terwijl dit niet toegestaan is?

Een zweep is op het losrijterrein toegestaan, dus ik heb er geen problemen mee!
Soms moet je een paard even wakker maken of bijtikken.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 15:45

van slecht rijden wordt elk paard lelijk.
Van goed paardrijden worden lelijke paarden mooier.

De hond is de betere mens

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 20:07

Desiree schreef:
van slecht rijden wordt elk paard lelijk.
Van goed paardrijden worden lelijke paarden mooier.

OK dan! dit is idd wel zo. Maar een overbouwd paard met de spieren op de verkeerde plaatsen vind ik niet mooi. Nu werk ik wel met hele goede paarden, dus zal ik eerder paarden minder mooi vinden. Maar mij is al geleerd dat ik eigenlijk moet zeggen: "sommige paarden spraken me minder aan" bij deze gezegd

Op het losrijterrein is idd een zweep toegestaan(zelfs in de GP), zelfs het rondje om de ring mag de zweep nog(ik kan me vergissen), alleen in de ring vanaf de m1 niet meer.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:16

vanaf m1 mag je idd geen zweep meer, ik heb er idd ook geen problemen mee dat mensen er nog mee losrijden zolang zij dat paard niet zomaar/ omdat iets niet lukt, helemaal in elkaar slaan, want dat vind ik dus wel stom...
maar als je je paard voor je proef ff wakker wil maken of met een oefening even bij wil tikken heb ik niks op tegen...

............

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:59

xxLisaxx schreef:
vanaf m1 mag je idd geen zweep meer, ik heb er idd ook geen problemen mee dat mensen er nog mee losrijden zolang zij dat paard niet zomaar/ omdat iets niet lukt, helemaal in elkaar slaan, want dat vind ik dus wel stom...

Ik weet niet of je jury bent, maar ook als een ruiter het paard op het losrijterrein in elkaar slaat... dan nog mag een jury hem daar in de ring niet op beoordelen. Weet even niet of er in het regelement iets staat dat een ringmeester ofzo zo'n iemand kan verbieden om te starten.
Maar een jury zit er om een proef te beoordelen en niet om dat wat er op het inrijterrein gebeurt!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 08:12

Kl;eintje, dat laatste is niet helemaak waar. Lees maar wat Jasmijn daarover schrijft in wat andere berichten.

xxLisaxx, fijn dat je er geen problemen mee hebt dat M ruiters met een zweep losrijden, want dat is ook gewoon toegestaan volgens het reglement.

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:45

Kleintje"]
[quote="xxLisaxx schreef:
vanaf m1 mag je idd geen zweep meer, ik heb er idd ook geen problemen mee dat mensen er nog mee losrijden zolang zij dat paard niet zomaar/ omdat iets niet lukt, helemaal in elkaar slaan, want dat vind ik dus wel stom...

Ik weet niet of je jury bent, maar ook als een ruiter het paard op het losrijterrein in elkaar slaat... dan nog mag een jury hem daar in de ring niet op beoordelen. Weet even niet of er in het regelement iets staat dat een ringmeester ofzo zo'n iemand kan verbieden om te starten.
Maar een jury zit er om een proef te beoordelen en niet om dat wat er op het inrijterrein gebeurt!
[/quote]

Zij is geen jury en dat is ook niet wat ze bedoeld denk ik. Ze bedoeld waarschijnlijk dat het niet nogig moet zijn oim je paard in elkaar te slaan op het inrijterrein.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:11

Tuurlijk is een jury ook mens, die laat zich ook beïnvloeden, maar als ik merk dat het bij een bepaalde jury zo erg is, dan rij ik wel ergens anders los, desnoods vast thuis zodat ik daar alleen nog maar even puntjes op de i hoef te zetten.
Ze hoeven mijn trainingsmethode niet te keuren, het gaat om de proef!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:42

Even wat duidelijkheid, want volgens mij zitten Kleintje en Lielle niet op hetzelfde spoor (correct me if I'm wrong.)

Kleintje zegt dat wat je als jury ziet op het losrijterrein niet terug mag komen in de punten van je proef die je daarna rijdt.
Ik ben het daarmee eens.
Als ik ergens moet jureren zal ik ook heel bewust niet naar het losrijden kijken om zo onbevooroordeeld te werk te kunnen gaan.
Daardoor mis ik misschien wel wat misstanden, maar ik hoop dat iemand anders die dan opvangt.

Lielle bedoeld de (voor mijzelf) verplichting om als jury = official in te grijpen als je misstanden ziet. Ik sta daar volledig achter. Als ik iets zie waarvan ik vind dat het niet kan (en oh wat is dat lijntje soms dun, want je hebt vaak niet gezien wat er 5 minuten daarvoor gebeurde, en als het paard toen bijv. recht overeind stond, kan ik me voorstellen dat je bij een voor mijn ogen onschuldige terughoudendheid van het paard, als ruiter flink ingrijpt. Dus je moet wel vreselijk zeker zijn van je zaak)
Maar als er iets gebeurd wat in jouw ogen niet kan heb je de verantwoording te nemen die je als official hebt en die persoon aan te spreken en indien nodig een officiele waarschuwing te geven.
Dit mag ook door ringmeesters gebeuren want dat zijn ook officials.

Wat er gebeurt als een combinatie zichtbaar ontevreden 'mijn' baan verlaat vind ik ook voor zover mogelijk onder mijn verantwoording als jury vallen. Mijn objectiviteit staat dan niet meer ter discussie (punten staan toch al) en ik zal zo iemand dan zo lang mogelijk in de gaten houden of hij/zij het paard niet onterecht bestrafd voor een mislukte proef.
Dit is ook veel makkelijker te beoordelen, omdat ik dan wel de minuten ervoor gezien heb en ik beter kan beoordelen of iets corrigeren of afreageren is.

En laten we eerlijk zijn, als jij op een normale manier met je paard omgaat hoef je echt niet thuis of achteraf te gaan losrijden.
Commentaar krijg je toch altijd, idd beste stuurlui staan aan wal, maar als jij weet dat je niet verkeerd bezig bent, wat maakt dat dan uit?
En als je heel veel commentaar zou krijgen is het misschien tijd om jouw mening van eerlijk bezig zijn nog eens onder de loep te nemen.
Ik durf van mezelf te zeggen dat ik me voor niemand hoef te schamen als ik mijn paard losrij, ook niet als ik hem een keer een schop geef als ik geen reactie op een hulp krijg.

Navragen is beter dan afvragen.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:32

oeps, verkeerd gelezen. Jasmijn, thanks voor de uitgebreide aanvulling Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991 en 12 bezoekers