deken voor jamaica?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 09:36

ik zit voor jamaica een beetje naar een deken te kijken, niet dat ze die standaart opmoet ofzo, maar ik wil er eigenlijk gewoon een hebben voor als ze ziek zou worden eventueel.
Wat voor deken kan ik dan het beste nemen? Het is de bedoeling dat ze een flinke wintervacht mag krijgen, dus een TE dikke deken lijkt me ook niks.

En welke rug en onderlengte zou ze moeten hebben? EN hoe meet ik dat? (onderlengte)


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 09:39

Kijk eerst eens in bijv. in de divoza gids, daar staan ik weet niet hoeveel modellen in, staat er precies bij hoe veel vulling er in zit.
Ook staat er een schema bij voor welke stokmaat de onderlengte aangeraden wordt.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 09:41


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 09:51

Een gezond paard die goed verzorgt wordt zal niet snel ziek worden. Hoe meer je haar beschermt hoe eerder ze juist ziek worden of zwak vooral op die leeftijd Haha! .
De meeste paarden rond de leeftijd van 2 jaar staan nog buiten op het land of in een loopstal en hebben geen deken op. Dus ze moet best nog zonder kunnen *LOL* .

Als ze een dikke wintervacht mag krijgen zou ik ervoor kiezen om geen deken op te doen. Vooral ook nog ivm haar leeftijd. Het is eigenlijk ook niet nodig omdat ze niet bereden wordt (intensief).

Wij mensen maken onze paarden zwak en gevoelig door dekens enz.. Ik doe het zelf ook als ik geen wedstrijden zou rijden zou leys dus ook zonder deken staan met een dikke wintervacht. Ik sou hem zo natuurlijk mogelijk houden.
Vooral paarden die nog niet ingereden zijn moeten zo natuurlijk mogelijk behandelt worden Haha! daar worden ze sterk van. Diegene die dan zwak of ziek worden vallen af en daardoor blijen alleen de sterkte over. En zo is het in de natuur Only The Strong Will Survive.

*goed bedoelt als tip en mijn mening*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 10:13

snap ik, ik wil haar ook niet standaart onder dek zetten, maar wat als ze nou koliek krijgt? Verkouden wordt? In de sloot dondert, weet ik veel...
Gewoon een badstof zweetdeken? Of een zomerdeken ofzo?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 10:14

dan zou ik gaan voor een wollen dek van matige kwaliteit, dan zijn ze ook niet zo heel dik.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 10:22

hahah stef een paard van 2 die op het land loopt of loopstal wordt ook niet zo snel ziek Haha! .

Laat haar lekker nog een jaar je een puber zijn vooral omdat ze al zoveel mee heeft gemaakt in haar koste leven.

Je kan helaas niet alles voorkomen maar hoe beschermder je met haar omgaat hoe eerder je de kans hebt dat er wat gebeurt.
Ik heb Leys nu 3 jaar heb nog NOOIT koliek of zo iets gehad. Mijn kast is ook geen poeder en medicijnen kast ik probeer hem zo natuurlijk mogelijkte houden.

Maar ja als je het wil zou ik een zo dun mogelijke deken nemen iets van kanvas wat sterk is. Ze moet er denk ik ook aan wennen en zal hem misschien slopen. Probeer anders ergens een 2de hands deken te krijgen als ze die sloopt is het niet erg.
Leys heeft het eerste jaar 2 dekens gesloopt hij wa set dus niet gewend Frusty . Waren dure dekens dat heb ik dus gelijk afgeleerd *LOL* Verdrietig .

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 10:29

ok, een dunne dus, zal eens kijken.. en advertentie zetten als ik uit de maat ben.
Ik ben op zich niet zo heel erg beschermend ofzo, maar ik wil er gewoon een hebben liggen voor het geval dat, snappie?
Het zou geen probleem zijn om in nood een deken van een stalgenoot te lenen, maarja, die hebben allemaal paarden van >165cm, dus tja wordt moeilijk (tenzij ik haar van een tent wil voorzien natuurlijk Haha!)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:24

niks geen deken. Je rijdt haar nog niet echt, dus rij je haar nooit in het zweet. Dus geen dek er op leggen want daar doe je meer kwaad dan goed mee.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 11:34

dees, ik zeg toch dat ze niet voor vast onder dek gaat?
Nogmaals, ik wil er gewoon een hebben liggen voor als er iets is

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: stef op 2001-09-06 16:18 ]</font>

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:42

idd zonder dek lottel en Hinke nu ook gaan tot 3 jaar dag en nacht in het land.
Ook als het vriest etc staan ze lekker buiten .

Lodewijk staat nu alleen maar binnen en onder dek omdat ik 'm idd niet bezweet het land in kan pleuren.
Ook is het zo'n haarbal dat alleen stappen al voor een drijf nat paard zorgde en dus dan maar onder dek (aan scheren doe ik niet)
iK heb trouwens nog een zweetdeken liggen van moonlight misschien past die?
Is redelijk dik.
Mocht je het idd nodig hebben (en behalve idd door een bevroeren sloot zakken zou ik niet weten wanneer ze een deken op zou moeten) blijf er dan bij en laat haar er geen nacht onder staan.
Bij Koliekzou ik er geen om doen ivm daarna weer zonder in het land die overgang is dan van warme deken naar kou in het land en toch al wat ziekig te groot naar mijn mening.
laat haar bij koliek dan een nachtje binnestaan
groetjes

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:58

Tja, na veel twijfelen, en nu nog een beetje, denk ik dat ik vanavond ook maar ga beginnen met een zomerdeken opdoen. Mijn staleigaresse zal wel een rolberoerte krijgen, want zij moet ze dan s'ochtends afdoen (daarom doen ze bij ons op stal ze vrij laat op). Maar Pablo heeft nog een mooi kort vachtje en dat wil ik zo houden. Geen idee wat voor vacht hij heeft in de winter (heb hem nog geen 4 maanden).

MAar je vraag was wat voor deken als ze ziek is? Ik zou een goedkopen wollen deken en stal deken kopen. Komt ze met deken buiten te staan dan een goede regendichte van Bucas of Rambo. Zelf heb ik alle diktes van Rambo en wil geen andere meer.
Lengte maten, zie site van Divoze zoals al door anderen is geadviseerd.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 15:14

ik zou voor een dunne staldeken kiezen als ze die bij erg slecht weer op moet, bijv als het knetterhard vriest.
een zweetdeken is ook wel handig, als je paardje daar over een jaar ofzo ook nog onder past, maakt het niet echt uit.
ik bedoel, je kunt die, als het nodig is, nu opdoen, bijv na het rijden als ze erg zweet en als je haar een wintervacht laat kweken, dan zal ze zeker niet zo snel opdrogen, hoe rustig aan je het ook doet.
en al heb je die nu nog maar soms nodig, denk later als je intensief gaat rijden, echt wel vaker.
dus die zou je dan nu voor af en toe kunnen kopen, dan heb je die alvast voor later.

kweet niet of je er wat aan hebt, maar bij mij thuis ligt nog een zweetdeken voor een D-pony (die van mij was 1.47), eventueel te koop voor een zacht prijsje, er zat namelijk een winkelhaak in, maar die is keurig genaaid door mn moeder en mij.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 19:10

tnx, ik neem al een deken van nimber over, ff afwachten of die past

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:16

Ik snap 'm Stef, ik wou eerst ook een deken kopen.
Mijn vriendin gelijk: je bent gek, ze heeft haar eige prive deken al!
Misschien kan je het beste in jou geval advies vragen bij de Divoza, daar zullen ze het vast wel weten!

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australiƫ?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:35

ik zou als ik jou was voor een fleece deken gaan... Moet je er wel een DEKENSINGEL bijnemen he Haha! hihi! Badstof moet je echt niet nemen!!! Als ze bijv. zweet, en de deken wordt nat, BLIJFT ie ook nat! Echt brrrrrrrr Scheve mond\

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 21:55

Citaat:
Op 2001-09-05 11:22, schreef Prisca:
alles voorkomen maar hoe beschermder je met haar omgaat hoe eerder je de kans hebt dat er wat gebeurt.
Ik heb Leys nu 3 jaar heb nog NOOIT koliek of zo iets gehad. Mijn kast is ook geen poeder en medicijnen kast ik probeer hem zo natuurlijk mogelijkte houden.




pris ik heb ailin nu een half jaar en ze heeft al wel koliek gehad. en t meets erge is nog dat ik neit weet waardoor t kwam. ook mijn kast is zonder poedertjes en troep. (heb nu wle flesje wondspray omdat ze over t hek sprong en ik toch weer schrok van der) en toch heeft ze koliek gehad. ze is totaal niet beschermd tegen wat dan ook. en altijd de gezondheid zelve geweest. en opeeens slaan dit soort dingen toe.

en stef je hebt al een deken als hij past. ik zou m iets opd e groei kopen zodat hij als ze voller wordt hem ook nog past. heb voor ailin nu een dikke fleece deken met hals gekocht. omdat ik nu toch wat meer van der wil vragen en als t een keer echt koud is ze m op kan krijgen. voor de rest staat ailin gewoon kaal. laat der maar een lekker dikke vacht krijgen. ze hoeft toch nog niet echt te werken. en ik dnek dat t voor jamaica t zelfde geld

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 22:10

Een paard/pony die nix doet dan groeien en volwassen moet worden, heeft geen deken nodig.
Koos heeft van mij pas op zijn 4de een deken op gekregen. Nu krijgen ze eind oktober begin november een deken en ze gaan zo snel mogelijk af. Een 2 jarige moet uit zich zelf warm worden en zelf opknappen na een koliek of zo. Begin je nu al met een deken dan kweek je een ras echt kasplantje die bij het minste geringste hoest.
Laat haar maar hard worden.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 22:19

Jullie hebben natuurlijk wel gelijk wat dekens en jonge paarden betreft. (Ook oude paarden, als Isolda en Berber overigens) Mijn motto is dus ook zonder deken.

Maaarrrr..... Ik kan Stef wel heel goed begrijpen hoor. Ik kan me voorstellen dat ze gewoon graag een deken heeft, gewoon voor het geval dat. Ook al is de kans nog zo klein, het is wel een prettig idee. Ik heb ook een mooie kanvas deken liggen. De laatste keer dat iemand hem omhad was Berber met de MKZ. Isolda had hem het laatst om..... Geen idee! Iets van 2 jaar geleden ofzo Verward
Maar IK heb hem wel en dat is een hele geruststelling. Berber hoefde hem ook niet op, en toen kregen we MKZ en moest ze toch het klote weer in. Was toch handig.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 08:21

Ik zou mijn geld liever gebruiken voor iets dat ik ECHT nodig had. Peesbeschermers of zo. Wat kan er nou gebeuren? Het beestje kan hooguit verkouden worden of koliek krijgen. Dan hoeft ze alleen maar binnen te staan en tochtvrij, een deken is niet nodig.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 08:36

Inderdaad, zolang je nog niet met haar werkt en haar alleen op het land hebt staan, GEEN DEKEN!! Als ze ziek zou worden, moet je haar gewoon binnen zetten.... en dan heb je nog vlug genoeg een deken of iets dergelijks gekocht!!!

Work like you don't need the money, Love like you've never been hurt, Dance like nobody is watching, Sing like nobody is listening. Live like it's Heaven on Earth..

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 08:42

Stef mag toch zelf wel weten of ze een deken wil kopen of niet? Zoals ze al zei, het is niet voor permanent gebruik. Natuurlijk kun je in noodsituaties net zo goed een wollen deken van thuis gebruiken, maar het is haar geld toch? Verward Kan het me wel voorstellen hoor. Is gewoon leuk om te kopen Haha!
Ik denk dat je een ruglengte van 175 moet hebben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 08:52

We geven alleen maar goedbedoelde adviezen Maaike. meer niet. Het is toch voor ons leuk om te zien dat het goed gaat met die pony van Stef, en dat ze de goeie en juiste dingen doet en alles lukt en zo?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:13

Nou ja, dit is wel een beetje off topic ben ik bang, maar:

"Ik zou mijn geld liever gebruiken voor iets dat ik ECHT nodig had. Peesbeschermers of zo "

Wat moet een jonge pony met peesbeschermers?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:18

Hahaha ja Jantina dat zag ik ook al staan maar ik dacht laat maar...
IJsco was 15 en had in haar hele leven nog nooit beenbeschermers om gehad en die had toch sterke pootjes!!
Volgens mij is zo puur mogelijk je paard houden het beste voor het paard, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen waarom Stef een deken wil voor het geval dat.
Ik heb voor IJsco destijds op de markt een grote lap fleece gekocht die ik in dekenmodel geknipt had, en voor 2 ringen in geslagen. Daar kon ik dus een touwtje door doen om de deken bij de borst op zijn plaats te houden en verder deed ik er eventueel een elastische dekensingel om.
Deze deken gebruikte ik als we midden in de winter na les terugstapten naar ons weiland. Ze had dus een dikke wintervacht en zweette dan heel erg maar door de fleece wordt dat heel snel opgenomen.

Dus Stef, je kunt ook simpel zelf eentje maken voor noodgevallen. Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flubberboot, Lui_, NikkiB1991, Prairy, Thami en 29 bezoekers