opleiding paarden geneeskunde

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
luvlambiek

Berichten: 329
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: steenwijkerwold

opleiding paarden geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-06 16:25

hallo,

ik moet voor school te weten komen welke opleiding je nodig bent voor paardengeneeskunde.
weet iemand van jullie dit? Vork
ik moet het weten vanaf de middelbare schoo, bijvoorbeeld havo of vwo, en dan verder.

mischien weel iemand ook een goede site waar veel informatie op staat, over dit onderwerp

alvast bedankt Pling

--


linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: opleiding paarden geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:30


luvlambiek

Berichten: 329
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: steenwijkerwold

Re: opleiding paarden geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-06 16:32

dankje Haha!

nog iemand een handige site??

--

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: opleiding paarden geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:33

site van de unief mischien? Kan je makkelijk zelf vinden en is inderdaad al een topic daar vind je de meeste info

whatever you wear, always dress to kill..
*dyslexie*

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: opleiding paarden geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:05

Na je VWO-examen hebben gehaald met het profiel natuur&gezondheid (of natuur&techniek met biologie erbij), kun je inschrijven op de Universieteit Utrecht, voor diergeneeskunde. Met een beetje geluk, en een hoop goeie cijfers, maak je kans om daar ingeloot te worden voor de opleiding.

Het eerste jaar is dan een heel algemeen jaar, waar je de basisdingen in meekrijgt zeg maar. Na het eerste jaar (dácht ik, kan ook 2e of zelfs 3e zijn) kun je kiezen welke richting je gaat kiezen. Kleine huisdieren (dus 'normale' dierenarts, voor honden, katten, vogels en cavia's enzo), paarden (wat jij wss wilt) en vee. Volgens mij was er nog een richting, maar dat zul je vast wel ergens kunnen vinden.

Als je voor je vwo-examen gemiddeld een 8 of hoger staat, mag je zoiezo de opleiding diergeneeskunde doen. Als je lager haalt, doe je mee met een gewogen loting. Dus de mensen die een 7,5 of hoger hebben gehaald, daar mogen er 10 van door. De mensen die een 7 of hoger hebben mogen er 8 van door. De mensen die een 6,5 of hoger hebben mogen er 5 van door. De mensen die een 6 of hoger hebben mogen er 3 van door.
Ongeveer dan, hoe de weging precies is weet ik niet Lachen

Diergeneeskunde kun je in Nederland alleen in Utrecht studeren. Als je niet wordt ingeloot, zijn er veel die kiezen om naar België te gaan, Gent of ???, daar geld geen gewogen loting, en wordt je dus zoiezo ingeloot.

Ik hoop dat je nu genoeg weet, niet alles wat ik hier zeg zal 100% waar zijn, maar dat heb je in ieder geval een beetje een idee.

Verder had je dit allemaal zelf ook goed kunnen uitzoeken door de site van de uu te bekijken, of wat verder hier op bokt te kijken Knipoog


joycie

Berichten: 2662
Geregistreerd: 05-11-04

Re: opleiding paarden geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:44

Hier even een diergeneeskundestudent(1e jaar)
Je moet idd VWO hebben gedaan met Natuur en Gezondheid of Natuur en Techniek met Biologie12. Je kunt je dan bij de Ib-groep opgeven voor de loting. Na je examen kom je in een lotingsklasse, die afhangt van je gemiddelde cijfer. Bij een 8 of hoger wordt je direct toegelaten, daaronder dus niet.

In het 1e trimester moet je al een studiepad kiezen, in dit geval studiepad Paard. Je hebt ook nog Landbouwhuisdieren, Gezelschapsdieren en Veterinaire Volksgezondheid.
In Nederland is het idd alleen in Utrecht, er worden ieder jaar 225 eerstejaars toegelaten, waavan een bepaald deel via decentrale selectie binnenkomt(Landbouwhuisdieren of Veterinaire Volksgezondheid)

Als je wordt uitgeloot kun je naar Belgie. Je kunt dan direct naar Gent en daar de hele studie doen, alleen de laatste paar jaar in Merelbeke(vlakbij Gent). Je kunt ook de eerste drie jaar in Antwerpen doen en daarna naar Gent/Merelbeke gaan.

En idd, zoals Myukii al zegt, als je iets verder had gekeken op bokt, zelfs al de eerste pagina hier in STW, dan was je al een diergeneeskundetopic tegen gekomen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 78 bezoekers