Geen oma meer...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Geen oma meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 09:34

Je oma was er altijd al. Al lang voor jou geboorte bestond ze al. De tijd dat mijn oma er niet was, gaat zover terug dat ik het me bijna niet voor kan stellen. Maar op een gegeven moment gaan alle oma's dood. Ook mijn oma.

Sinds mijn oom op 19 juli 2000 overleed, is het eigenlijk steeds wat achteruit gegaan met mijn oma. Ze kreeg last van haar hart en longen en lag daarom nog een tijdje in het ziekenhuis. Maar ze kwam er weer bovenop.

Een paar maanden geleden belde plotsteling mijn opa op. Oma was gevallen, gewoon door dr benen gezakt en het was nog een klus haar weer op bed te krijgen. Sinds toen lag oma het grootste deel van de dag op bed. Toen het weer ietsje beter ging kwam mijn oma weer 's avonds beneden eten. Maar korte tijd daarna ging dat niet meer.
Zo'n twee weken geleden vierde mijn oma haar verjaardag. Daar heeft ze echt naartoe geleefd. Op haar verjaardag had ze nog wel veel pijn, maar ze was heel vrolijk. Ze maakte grapjes en was nog even vrolijk als het over haar crematie ging. Fleurige kleren moesten we aantrekken, en absoluut geen zwart. Want dat zag er zo somber uit, terwijl het toch helemaal niet zo erg was dat ze dood ging.
Mijn opa had het er heel erg moeilijk mee dat hij zometeen zonder zijn vrouw, zijn godin, verder moest. En daarom moest oma soms weer huilen. Maar op 'de' verjaardag deden ze allebei vrolijk. Er waren dus ook hele zielige momenten, maar niet op oma's verjaardag.

Gisteren heb ik oma voor het eerst sinds haar verjaardag weer gezien. Ik moet zeggen dat ik me rot schrok. Ze lag met haar hoofd opzij en haar mond open op bed. Toen ik kwam, herkende ze me nog en ze zei het fijn te vinden dat we er allemaal waren. Daarna heeft ze er niet veel blijk van gegeven dat ze wist wie ze om zich heen had. Opa zat zó zielig te huilen naast oma's bed, dat ik af en toe gewoon mee deed. Hij streelde haar arm en lette erop dat haar dekbed(hoes) nog goed lag.
Het zou niet lang meer duren, dat was gisteren al wel duidelijk. Ze zei toen nog: "Ik ga naar onno (=mijn oom) toe." En dat heeft ze gedaan. Op de dag waarop hij drie jaar geleden ook overleed. Misschien heeft ze toch onbewust op deze dag gewacht, of heeft hij haar gehaald... Ik weet het niet. Af en toe zal ik haar wel missen, m'n oma. Tot op het laatst probeerde ze er nog voor te zorgen dat alles goed ging, dat de planten wel water kregen. Opa is ook wel opgelucht dat het nu voorbij is.

Als iemand als je oma dood gaat, is dat, hoe oud ook, is dat toch verdrietig. Maar ik ben blij dat ze nog zo oud (82 jaar) geworden is. We kennen voorbeelden van mensen die lang niet zoveel tijd gegunt was...

(Sorry voor het een beetje lang uitgevallen verhaal)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 10:18

Wat heb je dit mooi opgeschreven.
Sterkte...

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 10:45

Jeetje, idd ik zal mijn oma ook altijd blijven missen.
Op 18 Juli was het alweer een jaar geleden dat mijn oma is overleden.
Het blijft een onwerkelijk gevoel, maar mooi dat jou oma nog zo'n mooie leeftijd heeft gehaald.

Sterkte voor jou en je familie.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:11

Mooi geschreven zeg Verdrietig Sterkte komende tijd...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:13

Jeetje... Scheve mond
Sterkte hoor!

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:36

gecondoleerd en veel sterkte! je hebt het mooi beschreven. krijg je het zelf misshcien ook beter op een rijtje...

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:26

Idd, heel mooi geschreven.

Sterkte hoor.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 19:35

Bedankt voor de sterktewensen enz. (of hoe ik dat ook moet noemen). M'n moeder, die bij m'n oma is, belde op. Mijn oma lag er heel mooi bij zei ze. Geen pijn meer, dat is ook wel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:53

Mooi geschreven, ik zit met tranen in mijn ogen... Dit had mijn verhaal bijna kunnen wezen, alleen is mijn opa wonderbaarlijk opgeknapt, en daar ben ik zo dankbaar voor, ik hoop nog lang te mogen genieten.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 20:24

Wow, wat mooi omschreven zeg. Heel veel sterkte! Ook voor de rest van je familie en in het speciaal voor je opa.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:54

Je hebt het echt heel mooi beschreven, uit je verhaal blijkt wel hoe veel je van haar gehouden hebt.......
Heel veel sterkte met het verlies van je superoma Ach gut