paardenbenen te warm door neopreen beschermers / bandages?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 15:12

Ben benieuwd naar jullie mening / idee. Heb recent een paar neopreen bandages gekocht. Vind ze zelf erg praktisch ivm omdoen & schoonhouden. Bij navraag aan een meestal goed geinformeerde paardenvriendin, kon ze mij vertellen dat neopreen het been te veel afsluit ( klopt , ademt niet ) en dat de pezen zo te warm worden. Dit zou niet goed zijn , pezen mogen niet te warm worden. Neopreen bandages & andere neopreen beenbeschermers welke het been volledig afsluiten, zouden dan ook een beetje voorbijschieten aan het doel, namelijk blessures veroorzaken dmv het te warm worden van de pees , welke eerder zou kunnen scheuren e.d. , ipv voorkomen/ ondersteunen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SuzanneH op 2001-09-05 16:13 ]</font>


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 15:52

Te warm, nee daar geloof ik niet in. Toch moet je volgens mij nooit rijden zonder reden met bandages of 3 - in - 1- beschermers, omdat je het been dan teveel steun geeft.

Door al die steun word de pees 'verwend' en word ie zelf niet sterk. Met gewone peeskappen gebeurt dat niet.

Ik heb zelf een paard met oude peesproblemen, en die moet juist altijd met bandages worden gereden omdat haar pezen te zwak zijn en ook niet meer sterker kunnen worden.

M'n andere paardje heeft sterke benen, en daarom rijd ik nooit met bandages 'voor de sier'. Wel altijd peeskappen omdat ie zichzelf aantikt. Als ik hem met bandages 'voor de sier' zou gaan rijden, dan 'verwen' ik hem veel te veel.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 15:57

Zou best waar kunnen zijn, ik heb daar een tijd geleden een artikel over gelezen, dat het ontiegelijk slecht is als pezen te warm worden, ik ga het direct opzoeken en kom er dan nog op terug.

Wat niet is kan nog komen...

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 16:16

helemaal eens met carola. Niets meer aan toe te voegen.

Ik rijd zoveel mogenlijk zonder.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 16:45

Bandages geven geen steun (Artikel ??? van Drs. H. van Schie) alleen bescherming

Ik heb dat ook wel vaak gehoord over neopeen. Mijn neopreen peesbeschermers zijn aan de voorkant open, zodat het been niet nat (zweet) /heet kan worden. Er zijn ook paarden die er huidproblemen van krijgen. Die peesbeschermers sluiten het hele pijpbeen af en dan krijg je soms problemen.
Ik heb ook een paar leren peesbeschermers, deze zijn al dik 5 jaar oud en zien er nog goed uit. FF onder de kraan en schoon, af en toe ff vetten en ze kunnen weer mee.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 11:19

Ik heb ooit ook een artikel over dit probleem gelezen in Bit. Pezen kunnen inderdaad beschadigen doordat ze oververhit raken bij gebruik van bandages. Of dit ook het geval is bij neopreen beenbeschermers weet ik niet.

Best moeilijk: gebruik je beenbeschermers om aantikken te voorkomen, krijgen ze alsnog een peesblessure door oververhitting..... Verward

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:08

Dat je de pezen van je paard zou 'verwennen' als je ze beschermt, daar geloof ik helemaal niks van!! Dat slaat nergens op. Krijg jij 'verwende' enkels als je op schoenen met steun loopt Verward , Nee nou dan Frusty . Ik doe mijn paardje altijd beenbeschermers om. Voor peesbeschermers, achter strijklappen of bandages. Paardenbenen zijn kwetsbaar en ik zou mezelf wel voor mijn kop slaan, als ze een peesklap krijgt, omdat ik haar zonder beenbeschermers in de paddock gooi of erop ga zitten Frusty Frusty .
Te warm worden onder neopreen, daar kan ik me iets bij voorstellen. Mijn peesbeschermers zijn ook gevoerd met neopreen, maar die omsluiten natuurlijk niet het hele paardenbeen. Misschien dat het idd niet ademt Scheve mond\ .

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:13

citaat de heer Jan Greve (kliniek de Watermolen te Haaksbergen): de meeste pees-blessures onstaan niet door het aantikken van de benen, maar zijn een reactie van binnenuit!

Ennuh Lunatic: ik zie de vergelijking niet tussen schoenen met steun en bandages, maar reken er maar op, dat als jij altijd je enkels bandageert of intape-d, dat je dan behoorlijk zwakke enkels krijgt!!!!

En een steunzool lijkt me dan meer vergelijkbaar met aangepast beslag, en dat is weer heel iets anders dan bandages!!!!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:29

Ik heb een hele tijd mijn pols ingetaped gehad, en daar werd mijn pols echt niet zwakker van. Het was uit voorzorg met tennis, omdat ik een keer mijn polsbanden verrekt had met gym. Ook mijn enkel is een hele tijd ingetaped geweest, het is absurd om te zeggen dat een pees of spier die je steun geeft, daar zwakker van zou worden.
Bovendien geeft een peesbeschermer geen steun, maar verzacht de klap als het paard zijn pees aantikt met een achterbeen Frusty . Vaak genoeg gezien hoe een pees eruitziet na een peesklap, omdat de ruiter zonder peesbeschermers reed Verdrietig .

Waar ik nu ook aan denk, met dressuurwedstrijden mag je geen beenbeschermers/bandages e.d. omdoen. Is dat omdat een correct gebouwd paard zichzelf niet aantikt/strijkt met zijn achterbenen?

Misschien een goed onderwerp ter discussie/informatie?

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:33

maar de vraag was ook neopreen bandages en niet peesbeschermers, want die gebruik ik ook, ben niet van mening dat die stevigheid geven, alleen maar bescherming!

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-01 13:29

Ben eigenlijk wel benieuwd naar dat artikel ( Tess ). Ik heb het hier dus niet over peesbeschermers die aan de voorkant open zijn, maar over neopreen bandages die het been geheel afsluiten.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 14:38

Ik ben er ook wel nieuwsgierig naar. Ik gebruik dan geen neopreen bandages (blijven niet zitten om Muzefee's dikke been) maar wel dubbelgestikte onderlappen onder mijn bandages. Dat zal dus ook vrij warm worden.
Ik gebruik de bandages wel voor steun, want de pees van Muzefee zal niet sterker worden dan hij nu is... helaas.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 15:03

Lunatic, alleen door bandages worden de pezen 'verwend'. Vraag maar eens aan een sporttrainer, bijvoorbeeld een voetbaltrainer, die heeft liever ook niet dat zijn spelers preventief enkelsteunkousjes om gaan doen.

En tja, die dingen hebben echt wel een doel (en dus niet het versieren van je paard) maar het ondersteunen van zwakke benen na een blessure oid.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 15:13

Mag ik je vragen waar je dat precies op baseert Carola? Anatomisch gezien kun je de kogel namelijk niet direct met een enkel vergelijken. Dat verhaal van slapper worden door ondersteuning is in mijn ogen, en uit de verhalen van mijn paardenarts, namelijk echt onzin. Wat hij van het opwarmen vind ga ik hem maandag eens vragen.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 15:18

Mijn (homeopatische en normale) paardenarts heeft het me verteld en heel duidelijk uitgelegd. Zo goed, dat kan ik niet. (dan word het wel een heeel lang verhaal).
Daar is mijn verhaal dus op gebasseerd, en het is niet zomaar 'verzonnen' ofzo.

Mijn merrie heeft een ernstige peesblessure gehad, en daardoor ben ik geobsedeerd geraakt van paardenbenen en pezen.

Ik vertrouw mijn DA gigantisch, en ook vertrouw ik nu mijzelf op mijn kunde qua paardenbenen, dat ik anderen advies durf te geven.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 17:13

IMO geven bandages niet echt steun, wel een beetje bescherming. Onder bandages horen wel onderlappen om te zorgen dat je niks afknelt of blokkeert. Gewone bandages en lappen zijn van stoffen die wel warmte doorlaten naar buiten. Iedere bandage maakt het been iets warmer dan zonder, dat is logisch.
De vraag hier was inderdaad of het gebruik van neopreen volledig om het been problemen kan veroorzaken omdat de warmte niet afgevoerd kan worden waardoor het been misschien te warm zou kunnen worden. Een eigenschap van neopreen is namelijk dat het de warmte volledig isoleert, daar is het voor bedacht. Beenbeschermers die gedeeltelijk open zijn zijn dus heel iets anders.
persoonlijk vind ik dat je een paardenbeen het beste wel kunt beschermen tegen aantikken (zichzelf of hek, ander paard).
Overigens moet een paard zonder bescherming in de ring verschijnen om zijn zuiverste gang te laten zien en zodat de jury de benen van een paard ook kan zien. met sommige beschermers kun je namelijk iets verbloemen of versterken, denk daarbij aan verzwaarde pijpkousen bij voorbeeld.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 20:40

Ik heb me rot gezocht naar dat artikel maar helaas, kan het nergens vinden Frusty
De strekking ervan was in ieder geval dat de vezels waaruit pezen zijn opgebouwd oververhit kunnen raken en daardoor worden afgebroken, of dit met neopreen beschermers ook zo is durf ik niet te zeggen.
Mocht ik alsnog iets vinden laat ik het weten.

Wat niet is kan nog komen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: maessie, Marjelle1992, Toushie en 35 bezoekers