Wat en hoe verder bij spierbevangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Wat en hoe verder bij spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 19:19

Oke, misschien hoort dit eigenlijk op medisch thuis maar uiteraard heb ik de berichtjes al doorgezocht en niet eigenlijk een goed antwoord gevonden. En ik heb meer vertrouwen in de westernbokkers Haha! Gisteren is er hier heel heftig onweer geweest. Pride staat aan het veluwemeer in een groot natuurgebied van natuurmonumenten met bos etc. Hij staat daar al 2 maanden, geen/zeer weinig training, arm gras. Vandaag kwam ik en toen liep hij stokkreupel, in stilstand stond 1 voorbeen helemaal naar voren en 1 achterbeen op rust. En dan de diagonaal. Ook ging hij af en toe helemaal op zijn achterhand hangen en strekte zijn voorbenen helemaal naar voren alsof hij zich uitrekte. Dit deed hij om de paar minuten. We dachten eerst dat hij geraakt was door de bliksem omdat dat heel soms nog wel voor wil komen bij de koeien. DA gebeld en hij is spierbevangen. Omdat het de diagonaal is waarvan hij het meeste last heeft lijkt het erop dat hij in een vliegende galop is weggesprongen nav bliksem die vlakbij hem is ingeslagen. Af en toe zie je ook al zijn spieren verstijven. Dit is dus allemaal wel duidelijk maar hoe nu verder? Of hebben jullie nog tips? Vanaf morgen is de nieuwe stal klaar dus kan ik hem evt weer ophalen. Aan de ene kant lijkt me dat wel handig omdat ik dan evt ook weer goed in de bak kan trainen e.d. maar nu kan hij mooi 24/7 rondlopen en beweging is ook goed neem ik aan. Hij zit dus vrij dik in de spieren maar hoe bouw je een training dan weer op en is dat verstandig om dat te doen? Of zal ik hem voorlopig nog laten lopen? Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?


DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:33

Voorlopig zou ik aan training maar niet denken. Als hij echt spierbevangen is (en uit je beschrijving te lezen sluit ik ook hoefbevangen niet uit) kun je rustig een maand uittrekken voor hij weer 'de oude' is. Mocht hij idd ook hoefbevangen zijn (die typische stand van de voorbenen en hangen op de achterhand) dan is het afhankelijk van de mate van kanteling of hij nog wel dressuurmatiug gereden kan worden. Een kanteling kan met goede voetverzorging en aanpassing aan voer iets worden omgekeerd, maar 100% zal het nooit meer worden.

Beweging voor een paard in deze kondite is noodzakelijk, want door de beweging worden de giften in de voeten afgevoerd, maar meer dan simpel stappen zit er niet in. Sommige DA's schrijven voor spierbevangen soms absolute stalrust voor.
In hoop voor jou (en je paard) dat eea niet zo zwart/wit zal blijken te zijn als ik schrijf en dat zijn konditie snel verbeterd, maar vergis je iig niet in de lengte het verbeterproces.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 19:37

Nee, het is geen hoefbevangenheid Lachen Lachen Lachen Ik zal morgen nog eens even de DA bellen voor advies e.d. Vaak op het moment als zo iemand er is dan vergeet ik dingen te vragen. Tja, dan wordt het denk ik maar een tijdje rustig aan doen. Zijn er evt ook ander dingen die ik nog kan doen???

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:45

Bloed laten prikken en testen. Dat is nml de enige manier om spierbevangenheid vast te stellen en andere dingen dus uit te sluiten.
Dat was tenminste het advies dat ik heb gekregen mocht het weer voorkomen.
Bij mijn paard was het de laatste keer ook van een stress-situatie, natuurlijk vast wel in combinatie met net te voorschijn komend gras. Ik moest op advies van de VA Vitamine E met seleen bijvoeren en zeer zeker rekening houden met de hoeveelheid voer en de gedane arbeid per dag. Waar Pride nu loopt heb je daar dan geen zicht op. Schrikt hij ergens van, zal hij dus gaan rennen wat nu niet wenselijk is.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:47

Hoi Cornelie, mijn paard kreeg een week lang Quadrisol. Gedurende 8 dagen mocht ze niet langer dan 10 min. per dag aan de hand stappen. En dat was echt een lijdensweg. Huilen
Daarna moest ik het stappen met 5 min. per 2 dagen gaan opvoeren. Zodra het weer erger werd gelijk terug tot max. 10 min. stappen. Na een paar weken kun je hetzelfde onder het zadel gaan proberen.
Mijn advies.. let heel goed op je paard! Ik maakte de fout om te snel te denken dat het wel weer zou gaan. Uiteindelijk heeft ze er een jaar over gedaan om er overheen te komen. Als ze er al ooit helemaal overheen komt. Ik weet niet of de leeftijd er ook mee te maken heeft hoor. Mijn paardje is 16 jaar.
Heel veel succes!

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:49

Ik geef mijn paard sinds die tijd vit E en selenium. Dit is voor haar blijvend. Het gaat nu heel goed.
Groetjes, Nancy

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 20:26

Normaal tijdens 'stalperiode met weidegang' zeg maar krijgt hij altijd vitamine E + selenium bij en als ik niet train krijgt hij dan ook vrijwel geen krachtvoer. Maar er zit inderdaad ook wat in ja, dat ik nu niet 24/7 zicht op hem heb. Op stal (met weidemogelijkheid) zal dit beter zijn ja. Pride heeft ook nog het 'nadeel' dat hij niet chagrijnig wordt van pijn dus het is heel moeilijk aan hem te zien of je te ver gaat of niet, ook de DA heeft dit eens gezegd en is hiervan op de hoogte. Zou masseren oid ook nog kunnen helpen? Of liggen die spieren te diep ? Maar ik heb dankzij jullie weer even wat dingen die ik morgen eens kan vragen ja, dankjewel.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:07

Jeetje, Cornelie, da's pech!
Ik zou Pride naar huis halen, weinig weidegang en oud hooi voeren + idd. Vit E en sel.
Geef het de tijd maar ik zou haar daar niet laten staan want dan blijft ze eten.
Sterkte! Lovers

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:13

een paard van een vriendin van mij is ook spierbevangen geweest.Zij moest het paard stalrust geven,dus juist niet veel bewegen.Daarbij 10 minuten stappen per dag en dit weer langzaam opbouwen,zolang dat goed gaat.Het paard heeft ook injecties gekregen,maar wat dat precies was weet ik niet.Het paard is trouwens weer inorde!
beterschap! OK dan!


kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:02

mijn merrie heeft ook (vooral in het begin van de nieuwe staltijd) regelmatig spierbevangenheid gehad. idd vit.E met selenium voeren. als het niet zo'n heftige aanval is en je bent op stal, wil een natte jute zak ook wel helpen (broeien) samen met een dieet van alleen maar hooi en het liefst schraal hooi. geen krachtvoer.een paar dagen later kan je dan weer voorzichtig wat krachtvoer proberen. bij een hele heftige aanval meteen de da bellen.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:51

Hoi Cornelie, ik heb mijn paard de eerste paar weken ook gemasseerd. Ik weet niet of het heeft geholpen, maar ze vond het wel heel lekker!
Jammer genoeg had ik haar verkeerde kant te pakken. Bij spierbevangenheid denk je al gelijk aan de achterhand, maar mijn paard had het in haar schouders! Verward Dus, als je gaat masseren... pak zowel haar achterhand als haar schouders! Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 12:08

Hoi, even kort, ben er nog helemaal kapot van. Pride vanmorgen naar kliniek gebracht en moet daar voorlopig blijven. Ondanks dat geen enkele da dat had verwacht is er toch een hoefbevangenheid. Maar er is helaas nog wat anders, slapte in de achterhand, mogelijk cushing desease. In extreme gevallen kan bevangeheid ook ontstaan door plotseling rare felle beweging dus dat zou wel mogelijk kunnen zijn geweest tijdens de bliksem. Bedankt voor jullie reakties in elk geval.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:19

Ohhh Cornelie, wat vind ik dat rot voor je en natuurlijk voor Pride.

Wat je hier allemaal opnoemt zijn allemaal ellendige dingen. Misschien dat als het onder controle is, dat het nog 'manageble' blijkt te zijn maar ik kan me voorstellen dat je je op dit moment alleen maar rotgeschrokken bent en even 'van het pad af'.....

Heel veel sterkte voor jou en Pride.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:27

Jeetje wat erg. Alleen over Cushing: dat is iets dat krijg je niet heel plotseling, dat is iets wat langzaam opbouwd. Al kun je wel de verschijnselen in het begin over het hoofd zien.
Persoonlijk zou ik giftige planten niet uit willen sluiten (o.a. St. Janskruid), maar dat moet met een levertest er wel uit komen.

Iig sterkte.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:40

Hoi Cornelie, heel veel sterkte! En ik duim voor jullie dat het uiteindelijk allemaal nog mee zal vallen..

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:02

Goh Cornelie, wat ontzettend rot voor jouw en pride... ik wens je heel veel sterkte en ik hoop voor jullie dat de hele situatie toch nog goed zal aflopen. Laat je hier weten hoe het verder gaat met pride?

*****

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:15

ai..sterkte Cornelie!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:44

mmm, niet bepaald fijn! >:(< Oh, veel sterkte, en ik hoop ook dat het allemaal goed komt, wat dan ook: geef je paard het gevoel dat je er voor hem bent als je bij hem bent, ik weet niet of hij nog ergens voor moet knokken, en of er iets te knokken valt, maar als hij het opgeeft ben je wel heel ver van huis! Ach gut

Renske

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:00

Jeetje, wat een rotverhaal!! Huilen
Hou je ons op de hoogte over het verloop en de diagnose? Ik wens je heel veel sterkte en Pride natuurlijk ook!

Cushing + giftige planten is idd een akelige combinatie maar zeker niet uit te vlakken, zeker omdat ze ook in een wild natuurgebied heeft gestaan en onze gedomesticeerde paarden geen goed onderscheid weten te maken tussen giftig of niet.
Toen ik in Engeland bij een paardenarts stage liep kwamen we regelmatig St Janskruidvergiftiging tegen. Rottig goedje is dat. Destijds kwam het niet voor in Nederland door onze bestrijding maar sinds het een beschermde plant is is het niet meer te stuiten en zie je het steeds meer.
Verdrietig

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 14:16

sterkte cornelie met pride,ik hoop dat ze weer snel wat beter word! Verdrietig
hoe ziet dat st janskruid precies uit?

DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 14:34


BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:44

Getver! Ik wens jullie heel veel sterkte en duim dat het allemaal goed komt.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers