c

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

c

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 12:01

c
Laatst bijgewerkt door janna op 19-03-22 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 12:43

Wanneer mijn merrie [naam verwijderd] hengstig is, en dat is ze heel vaak, dan loopt ze zowat met een bolle rug gelijke een kat. Overal van die plasjes, ze krult haar hals dan ook heel mooi.. helemaal in love....
Zodra we echter aan het werk gaan is het gepruts afgelopen, dan is ze weer serieus, en ik heb er dus helemaal geen last van. Gelukkig ziet ze mij dus niet als opperhengst!

Je hoort wel eens vaker dat merries tijdens de hengstigheid niet goed kunnen lopen, dat heeft te maken met die eierstokken en dat ze eigenijk tegen de flank/lendenen aanliggen. Sommig vrouwen kunnen immers ook niet rechtop staan van de menstruale kramp... De merrie heeft het dan gewoon lichamelijk te druk met haarzelf om te kunnen presteren.
Experts zeggen dat dat de reden is waarom een merrie minder goed kan galopperen, en voor de dressuur dus minder geschikt is als een paard van het mannelijke geslacht.... of dat waar is, ik weet het niet, maar ik ben ook geen expert.

Wat mijn merrie wel eens wil helpen is Bronscure van Simicus, wordt ze toch wat minder heftig hengstig. Het beinvloed de cyclus niet, je kan later stoppen en gewoon een veulen fokken als je dat wilt; daar waar hormonen wel eens schade kunnen aanrichten....

Kitty

Berichten: 7696
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 12:57

Als Muzefee hengstig is, kleeft ze enorm aan mijn been. Ze is niet goed voorwaarts en ik moet meer drijven dan normaal.
Normaal loopt ze lekker op haar eigen benen, maar als ze hengstig is, lijkt het soms wel of ik haar steeds weer moet waarschuwen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 13:44

Het tolerantievermogen van mijn merrie is gedurende de hengstigheid aanzienlijk lager.... en ze is dan totaal niet cooperatief.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 00:16

Ik had met Luna ook de grootste discussies tijdens het poetsen en rijden. Sneller geirriteerd, heel pissig reageren op de zweep, proberen andere paarden te slaan zelfs in draf! Ik heb van een homeopathisch arts een middel gekregen dat bij haar karakter past en daar 1 keer twee korrels van gegeven (speciale sterkte). Na een maand werd ze rustiger en minder boos met rijden. Nu merk ik het alleen nog aan haar als ze contact heeft met een ruin (Nappie bijv., he Tes Knipoog ).
Het middel heet Sepia, maar is dus niet voor elk paard/hond/mens/etc geschikt.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 13:02

Mijn paard is niet te rijden tijdens haar hengstigheid. Ze heeft er zelf ook behoorlijk last van, dus heb ik de DA om iets gevraagd en die heeft Regumate gegeven. Bij mijn paard helpt het fantastisch, maar ik heb dit weekend van iemand gehoord dat het bij haar paard absoluut niet hielp.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 16:06

c