wat vinden jullie? voor of achter de loodlijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marinka23
Berichten: 27
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Ergens in Nederland

wat vinden jullie? voor of achter de loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 14:23

Ik zie veel mensen die hun paard achter de loodlijn rijden, en anderen rijden hun paarden net voor de loodlijn of erop.
Van de mensen die hun paarden constant achter de loodlijn rijden hoor ik dat dat veel beter is dan ervoor, en van de mensen die voor de loodlijn rijden hoor ik het tegeovergestelde! Verdrietig
Wat is nou het beste? Verward Verward


Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:29

Ik heb van mijn moeder een wijze les, alles waar te voor staat is niet goed.

Dus te ver voor of te ver achter de loodlijn is (uiteindelijk) niet goed, je kan volgens mij niet te veel op de loodlijn rijden Knipoog Dat moet dus in ieder geval je doel zijn niet te ver voor of achter, om daar te komen moet je misschien wel een wat verder van de loodlijn af komen om los te rijden etc. en een paard juist aan de hulpen te stellen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:46

Te ver achter de loodlijn vind ik zoiezo geen gezicht en volgens mij is het ook nog eens reuzeslecht voor de nek van je paard!
Te ver voor de loodlijn, tja, doe ik zelf meestal. ik rijd vooral buiten en dan hoef Apollon van mij echt niet perfect te lopen hoor, ze mag net zo goed een lekker ontspanne ritje hebben als ik.
precies op de loodlijn is beter maar ik vind het er eerlijk gezegd ook niet zo mooi uitzien....bij sommige paarden wel, die lopen helemaal ontspannen en goed aan de teugel maar de meeste paarden lopen heel gespannen aan de teugel waardoor ik het er als snel niet mooi meer vind uitzien.
Alleen is het wel beter voor de rug van het paard als het op de goede manier aan de teugel loopt dus precies op de loodlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:48

in de training is achter de loodlijn helemaal niet erg, maar het neusje moet er ook weer uit kunnen op het moment dat je het wilt.
Is dat niet het geval, is achter de loodlijn slecht.

Zo vind ik dus voor de loodlijn mooi, maar dan wel over de rug en uit ontspanning, dus niet uit verzet en met weg gedrukte rug.

Dus beide kunnen zowel goed als fout zijn.

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:49

Volgens mij hoort je paard ter hoogte van de loodlijn te lopen, maar in ieder geval niet erachter! Dan raak je de controle uiteindelijk helemaal kwijt. In Vrije stap mag het paard (in een dressuurproef) net met zijn neus voor de loodlijn lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:54

training en proef is heel wat anders Lachen
en de controle ben je helemaal niet kwijt als hij achter de loodlijn gaat op jouw comando, verwar je het niet met achter de teugel?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:07

Ik vind het allemaal best, zo lang het paard maar aan de hulpen staat en jij hem dus daar neer kan zetten waar jij hem wil hebben. Dus op moment dat je hem wat ronder in wil stellen moet dat kunnen, op moment dat jij de neus voor de loodlijn wil hebben moiet dat kunnen.
Alle houdingen hebben hun eigen specifieke trainingswaarde, die weer van belang is bij verschillende type paarden, verschillen in africhtingsniveau en verschillen in de arbeid die op dat moment dus gevraagd wordt.

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:13

Ik ken 2 systemen; het zogenaamde 'anky systeem' waarbij de paarden bij het losrijden rond en diep (achter de LL dus) lopen en bij het duitste systeem blijven de voor de loodlijn ook bij het losrijden. (dit zijn maar speldenknopjes van het hele systeem maar toch)
En allebei de groepen behoren tot de top vd wereld dus ik kan met allebei leven...
In de proef moeten alle paarden natuurlijk voor de loodlijn lopen met de nek het hoogste punt, ik dnek dat hier niet over te discussieren valt in de hogere dressuur...

She's my lady Lovers

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:16

Hoe oud is dat paard waar we het over hebben? En in hoeverre zijn de halsspieren ontwikkeld?

Over het algemeen vind ik iets voor de loodlijn mooier staan, staat wat attenter en actiever. Als je wedstrijden wilt rijden is achter de loodlijn uit den boze!! Je zult dan altijd comentaar van de jury krijgen, geloof me ik heb het meegemaakt. Mijn paard was verkeerd beleerd, ze waren bang voor haar en hadden haar daarom vastgezet met het hoofd. Het heefd mij een half jaar gekost om het neusje weer naar voren te krijgen. Wat vooral in het begin resulteerde in veel commentaar op mijn coupons.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:24

Dat was ik nog vergeten, met wedstrijden dus wel voor de loodlijn, maar dat moet ook geen probleem zijn, als je m overal waar je wil kan instellen Knipoog

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:02

ik rij hem in het begin met losrijden diep, zodat hij zn rug niet kan wegdrukken als hij later helemaal los is laat ik hem weer hoger lopen, omdat hij dan op allebij de kanten helemaal los is kan ik hem daarna rijden met zn hoofd waar ik wil... maar in mn proef ga ik hem natuurlijk niet achter de loodlijn laten lopen want dat vind ik zelf echt niet mooi en das te diep voor je proef...

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:13

Ik heb nou net de bit gekocht, en daar staat een artikel in over "het knikje". Van een of andere hoogleraar.
Er staat in dat (zover ik het begrijp) achter de loodlijn rijden zeer slecht is voor de nekpees net achter de oren. Ze kunnen dan een chronische afwijking krijgen of een botwoekering op die plek.
iig, ik ben het wel een beetje met deze man eens.
Ik vind het allemaal een beetje ingewikkeld om uit te leggen, misschien dat iemand anders de bit ook heeft en het beter uit kan leggen?

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:14

Ik weet niet wat ik nu beter zal vinden. Beste idd op de loodlijn. Aan de ene kant liever iets te ver achter de loodlijn, want dan kan het misschien nog zo drijven dat hij op de loodlijn loopt. Maar aan de andere kant vind ik te ver achter de loodlijn ook niet goed.Dan krijg je soms meer dat naar beneden getrek, en gehang. In ieder geval lijkt het me wel belangrijk dat je pony nog wel voorwaarts is en goed op je been is.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:23

Ik train Univoque meestal achter de loodlijn,
wat dus niet wil zeggen achter de teugel.
Niet te ver natuurlijk, gewoon het neusje een beetje erachter,
waarbij ik er wel voor zorg dat ik drneusje er elk moment terug kan uitrijden, en dat ze mooi aan mijn been blijft.

Ik weet niet waarom ik net dit "systeem" verkies,
het rijdt gewoon gemakkelijk en zo heb ik het gevoel dat ze de rug beter gebruikt.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:28

Wat het beste is is niet interessant.

Als je rijdt moet je er op letten dat je paard zich loslaat in zijn lijf, zijn spieren correct gebruikt en plezier heeft in het werk.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:10

Wat ik mooier/beter vind doet er niet echt toe, het gaat mij erom wat het beste bij een paard past.

Ik rijd mijn paard ook met inrijden achter de loodlijn. Sinds ik op die manier ben gaan trainen (uiteraard onder goede begeleiding) merk ik dat mijn paard een stuk soepeler is geworden en veel makkelijker te rijden is.

Ik had ook zo mijn bedenkingen, maar ken nu zelf het gevoel. Helemaal zover als Anky ga ik niet, is ook niet mijn streven. Als mijn paardje maar lekker soepel is.

Dit lage gebruik ik alleen tijdens het losrijden, als alles goed gaat zo'n 10 minuten en dan 'oppakken'. Soms als ze niet lekker los in het lijf is iets langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:15

Die zelfde ervaring heb ik ook Antoinette
En rij dus ook een beetje net zoals jij het omschrijft
Niet zo diep al Anky, maar wel achter de loodlijn, ook veel vwnw en als ik dan merk dat hij zich loslaat, pas hoger en voor de loodlijn, word hij dan weer vaster, weer ff wat dieper en zo blijf ik er mee spelen als het nodig is.

Mij lijkt dan ook, dat er nergens wervels vast kunnen gaan zitten, zoals die hoogeleraar zegt, want daarvoor veranderd de hoofd-halshouding te veel.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:52

Je paard kan verkeerd lopen voor de loodlijn en achter (met fotoos)

Verkeerd achter
Afbeelding


verkeerd ervoor:
Afbeelding

Goed erachter:
Afbeelding

Goed ervoor:
Afbeelding

Dit laatste moet natuurlijk je streven zijn! En om dat te bereiken, zul je bij veel paarden hem eerst ronder en losser moeten rijden, en achter de loodlijn.
Het heeft allemaal met ontspanning te maken, zolang hij dat niet doet, is het nooit goed.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:30

runningkawa schreef:
Die zelfde ervaring heb ik ook Antoinette
En rij dus ook een beetje net zoals jij het omschrijft
Niet zo diep al Anky, maar wel achter de loodlijn, ook veel vwnw en als ik dan merk dat hij zich loslaat, pas hoger en voor de loodlijn, word hij dan weer vaster, weer ff wat dieper en zo blijf ik er mee spelen als het nodig is.

Mij lijkt dan ook, dat er nergens wervels vast kunnen gaan zitten, zoals die hoogeleraar zegt, want daarvoor veranderd de hoofd-halshouding te veel.


De een doet het volgens Anky en de ander volgens het 'duitse' systeem.
Maar volgens mij gaat het inderdaad juist om de afwisseling in de houding.

En dat diep rijden volgens de goede manier lijkt mij best moeilijk.
Als je het maar zonder begeleiding imiteert lijkt me dat niet echt bevorderen voor je rijden, en ik zie om me heen dit wel wat mensen doen.
En het ligt natuurlijk aan het paard wat je hebt. Je kan niet zomaar blind een systeem volgen ongeacht wat voor paard je hebt.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:39

Wat ik ook ergens gelezen heb (geloof hier) is dat het stug in een houding rijden ook niet goed is. Het is dus juist goed om te varieren, stukje dieper, stukje hoger, voor de loodlijn, iets erachter enz enz...
Hierdoor zullen de spieren van het paard niet verzuren in een houding, maar door te varieren juist soepel worden en blijven.

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:37

Als ik mijn pony rijd zoals bij foto 3 van Samsam, dan loopt hij lekker, laat goed los en gaat ontspannen. Foto 4 kunnen wij (nog) niet, dan gaat hij zich sterk en stijf maken. Vroeger reed ik meer zoals plaatje 2 en als het niet lekker gaat ziet het er snel zo uit Knipoog (of nog meer voor de loodlijn)
Mijn ervaring is dus dat als ik mijn pony zo kan laten lopen als op foto drie, hij het beste getraind en losgereden wordt, en ik van daaruit kan proberen hem los te houden en meer opwaarts te rijden. Dan ga ik niet uit van wat jury's willen zien, maar alleen van hoe het voelt als je er op zit. Als jij jezelf traind, moet je ook afwisselen met oefeningen en met spannen en ontspannen omdat anders je spieren verzuren. Ze moeten ook kunnen ontspannen (ademen) Hoe beter je paard getraind is, hoe langer ze het in een bepaalde houding vol kunnen houden.

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:47

Hoi,

tegen mij zeggen ze altijd: het neusje eruit, dus iets voor de loodlijn.

Thuis rij ik mijn paard altijd het eerste half uur laag en diep, zoals Anky van Grunsven zeg maar. Na dat half uur, stel ik haar wat hoger in, zoals graag gezien wordt op wedstrijd. En aan het einde van de training, ga ik weer terug naar laag en diep en ontspanning. Dit moet ik van mijn instructeurs en ik moet toegeven dat het ook goed werkt, mijn paard is veel losser en soepeler in haar beweging.

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:26

Het scheelt ook heel erg per paard. Ik heb mijn paard altijd rond en diep gereden maar ze wilt nu gauw wat te diep lopen in de oprichting vandaar dat ik nu meer naar het duitste systeem ga.. neusje eruit en in de oprichting loswerken

She's my lady Lovers

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:35

Koop s.v.p. de laatste BIT eens en lees dan het stukje over het paard achter de loodlijn laten lopen. Als je dat leest heb je geen twijfels meer, ikzelf schrok ervan!

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:38

dat stukje heeft hier al gestaan
maar als ik dat stukje lees, gaat dat over mensen die niks anders kunnen dan hun paard daar heen trekken en nooit een andere houding aan laten nemen.

Want in een proef, dus ook met training, zullen de diep ruiters, toch ook de neus eruit moeten rijden, dus niet steeds dezelfde houding.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 bezoekers