Christelijk en toch rijden????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marline
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 11:28

Hoe staan jullie tegenover het christelijke geloof en het rijden als christen???



Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:31

Hoe bedoel je dat precies? Wat is dan het verschil tussen een christen die rijdt en een moslim die rijdt? Gaat het om het bezig zijn met een levend wezen, of je wil opleggen aan een levend wezen, of puur om het wel of niet rijden op zondag?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:31

Verward heeft dat iets met elkaar te maken?

Er zijn een aantal clubs op de Veluwe waar niet gestart mag worden op zondag, vandaar dat de Levade (de KNF-kampioenschappen) altijd op vrijdag en zaterdag gehouden.

Verder vind ik dat je moet geloven waarin en op een manier waar jij je het meest prettig voelt, zolang je een ander die een andere mening heeft over de dingen ook maar respecteert.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:31

Mag je dan wel een broek aan?

beetje dom misschien maar dat vraag ik me eigenlijk altijd af als ik die meiden met zakdoeken om tegenkom als ik lekker een buitenrit aan het maken ben.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:35

Wat het rijden op zondag betreft: een ander laat z'n hond uit op zondag, ik laat mijn paard uit op zondag. De zondag is voor mij een rustdag, in de zin dat ik aan ontspanning doe. En paardrijden is voor mij ontspanning, dus rijd ik op zondag.

In het plaatsje waar ik opgegroeid ben, was dat 'not done'. Daarom reed ik ook op zondag zo weinig mogelijk in het zicht van anderen, om geen aanstoot te geven. Dus ging ik naar het bos, waar ik dan vervolgens opmerkingen kreeg in de trant van 'dat mag niet op zondag', ook van mensen die hun hond aan het uitlaten waren. Tja, als jong meisje vraag je je dan toch wel af waarom mensen met twee maten moeten meten, en een ander moeten vertellen wat ze wel en niet op zondag mogen doen...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Marline
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 11:36

Ik ben een christen, maar vind het moeilijk om te zeggen van zondag nee sorry dan houd ik rustdag, alsik een eigen paard zou hebben zou ik die wel doen, maar wel met mate ik zou hem dan ook een rustdag geven en dan maandag weer lekker rijden! Maar niet iedereen respecteert dat, volgens mij denken een hoop mensen dat je als christen niets mag en dus ook niet mag rijden! Wat is jullie mening daarover????

Marline
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 11:40

Sjuimpje er is verschil tussen licht en zwaar, ik zit gewoon op een mbo (openbare) opleiding, ik voel me er niet echt thuis maar ik red het best daar mijn vriendinnen weten van mijn geloof en dat respecteren zij. Maar met de paarden denken mensen weleens van: zondags zit ze in de kerk en maandag op eht paard hun denken echt zwart wit maar het leven als christen is echt niet zwaar als dat het lijkt. Ik ben ook 17 jaar en ik ga ook stappen en ik denk ook weleens oliebol weer naar de kerk maar dat heb iedere tiener van mijn leeftijd.

Ik loop ook met ee n geplamuurd gezicht rond, niet zo heel erg, en ik loop ook weleens te vloeken en ik loop ook 6 dagen per week in een broek behalve zondags dan! Maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening hierover.

Hebben jullie zoiets van ik wil niets met christenen te maken hebben??

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:40

Er is nogal een verschil tussen je beest verzorgen en werken op een zondag. Ik vind dat ieder voor zich moet weten wat hij op een zondag doet, maar het zou me moeilijk lijken als je door je geloof min of meer "gedwongen" zou worden om de dingen te laten die je graag doet omdat het nu eenmaal zondag is. Dat maakt je toch niet minder gelovig???

Niets zo charmant als een paard in her land.

Noell
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:46

Ik begrijp wel watjij bedoelt.... ik ben ook christelijk en als ik op zondag bij mijn paard aankom kijken ze me aan van wat doe jij hier, jij hoort toch in de kerk te zitten. Christelijke mensen mogen toch niets, die lopen iedere dag in een rok, die hebben geen tv, mogen niet gaan stappen enz. Maar zo ishet niet, er zijn kerken waar dat niet mag, maar er zijn ook lichtere, ik ga ook stappen, en ook hang ik dagen voor de tv, en loop ik heel de dag in broeken. En wat mijn paard op zondag betreft...... ik ga er wel naar toe, even mesten en gewoon ff losgooien. Ik bedoel ik werk ook maar 6 per week, bij wijze van, en mijnpaard hoeft echt niet 7 dagenper week te lopen voor mij. Ik rijd hem maar 3 a 4 keer in de week en de rest is eht losgooien of longeren.
Tegenwoordig kijken ze bij mij op stal mij niet meer daar op aan odmat ik het heb uitgelegd! En nu begrijpen ze het!!!!
Dit is toch wat je bedoelt?????

Marline
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 11:48

Ja Noell dat is wat ik bedoel thanxs!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 12:15

Ik kom uit een zgn 'zwartekousendorp' en kon vroeger dus idd niet op de pony door het dorp. Maar ach, als je een beetje respect voor elkaar hebt en rekening met elkaar houdt, dan is dat toch allemaal geen probleem?
Je zult er alleen rekening mee moeten houden als je wedstrijden wilt gaan rijden, dan moet je bv KNF gaan starten want die hebben hun wedstrijden op zaterdag.

Persoonlijk doe ik regelmatig een schietgebedje als ik opstijg (beetje enthousiaste pony af en toe) maar dat heeft er niet zo veel mee te maken *LOL*

Maar ik snap je vraag hoor. Ik heb er persoonlijk alle begrip voor, MITS het dier op zondag wel z'n hok uitkomt. Maar dat kan toch evt. iemand anders voor je doen?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 12:16

ik ben dus absoluut niet gelovig, omdat het geloof in mijn ogen niets dan ellende veroorzaakt (welk geloof dan ook).
Dit zegt niet dat ik iets tegen gelovige mensen heb.
Wat ik wel "raar" vond was dat ik een tijdje terug 2 meisjes tegen kwam op een pony, die hadden gewoon een rijbroek met laarzen aan, en daaroverheen een lange zwarte rok. Moeten ze zelf weten hoor, maar het lijkt me het tegenovergestelde van comfortabel.
Iedereen mag van mij geloven wat ie wil, en op zondag doen en laten wat ie wil.
ALs ik op zondag mijn was buiten hang, of het huis sta te verven wordt ik soms stom aangekeken, het is hier namelijk nogal christelijk. Het wordt hier niet voor niets met regelmaat kerkendam genoemd.
Op zondag is het hier gewoon echt uitgestorven, met uitzondering als de kerk begint.
Ach ja, daar wen je aan. Ik stap op zondag gerust op mijn knollie en ga rijden, net als ik gerust een CD wat harder dan normaal draai.
Zondag is voor mij dus niet anders dan andere dagen en een christen/mohammedaan whatever is voor mij niet anders dan andere mensen.
Zolang we elkaar maar in de waarde laten

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 12:22

Respect....

Ik heb respect voor mensen die op zondag een rustdag hebben,
maar waarom hebben diezelfde mensen geen respect voor mij als ik wèl op zondag lekker aan de gang wil? Verward

Het is toch niet zo dat ik dan iemand in de weg loop of zo?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 12:23

waarom zouden christenen of mensen van welk geloof dan ook iets tegen paardrijden hebben? Jullie beginnen allemaal over paardrijden op zondag maar dat was niet de oorspronkelijke vraag. Ik weet eigenlijk ook niet of die nu een serieuze vraag was of een grap.

Marline
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 12:24

Ik heb het al aan veel mensen uitgelegd maar sommige zien het gewoon niet er geen verschil gemaakt kan en mag worden, ik zegn eit dat iedereen elkaar aardig moet vinden, maar respectis het belangrijkste. Gelukkig hebik nog geen eigen paard en daar wacht ik minstens nog 3 tot 5 jaar mee tot dat ik klaarben met studeren. ik wil gewoon mijn paard zelkf kunnen onderhouden en het leifst wil ik mijn paarden lekker bij huis hebben! Maar voorlopig vindik het best zo!!! Tja dat die meiden in een rijbroek met een rok erover gaan rijden vind ik heel hypcriet, ikken er ook een paar die gaan dan bij een vriend slapen en dan lekker naar een voetbal wedstrijd!!! Daar kan ik absoluutniet tegen!!!! wees eerlijk en kom er voor uit!!!!!

Maar ik ben blij dat jullie er zo over denken, als ik ga starten word het idd de knf, maar dat duurt nog wel ff tot dat ik een leuk paardje gevonden, verzorg, waarmee ik kan, mag en wil gaan starten en waarmee ik zekerheid heb dat ze er minstens nog een jaar blijf, ivm met verkoop of zo!!!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 12:25

Ik heb paardrijden bij mijn laatste reactie niet genoemd...

Marline
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 12:25

Hij is dus wel serieus Desiree!!!!! maar tgeeft nie hoor

Marline
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 12:28

Sjuimpje iedereen mag doen en laten wat tie zelf wil, of ie nou topless aan eht strand gaat liggen, gaat paardrijden, of wat dan ook!!!!! zolan je iedereenmaar in z'n waarde laat!!!!Soms ben ik weleens jalours op mensen die ik lekker met hun paard zie lopen op zondag, maar goed.....

Wat hebben we toch een vreemde maatschappij!!!!!

Marline
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 12:28

sorry dat is mijn mening!!!! daarover!!!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 13:16

Citaat:
Op 2001-09-05 12:22, schreef Sjuimpje:
Respect....

Ik heb respect voor mensen die op zondag een rustdag hebben,
maar waarom hebben diezelfde mensen geen respect voor mij als ik wèl op zondag lekker aan de gang wil? Verward

Het is toch niet zo dat ik dan iemand in de weg loop of zo?


Kom net terug van m'n lunch en zie dat Sjuimpje precies de reactie heeft gegeven die ik ook had willen geven. Maar hierboven had ik ook al iets dergelijks gezegd.

Niets ten nadele van jou persoonlijk hoor Marline, maar mijn ervaringen zijn nu eenmaal net als die van Sjuimpje. Dat jij er zelf voor kiest om niet te rijden op zondag respecteer ik en ik zal jou er ook niet op aanvallen.

Wel word ik moe van mensen die menen mij te moeten vertellen wat ik wel of niet op zondag mag doen. Onze rijvereniging had vroeger officieel in haar statuten staan dat leden niet op zondag mochten starten. Oké, dat de club zelf niets organiseert snap ik en respecteer ik ook. Maar als je een dorp verderop wilde starten, mocht dat ook niet want je mocht nu eenmaal niet op zondag onder de naam van de club uitkomen! Daar zijn zelfs wel eens mensen om geschorst, bijvoorbeeld omdat de finale van een groot concours op zondag was en ze daar wilden rijden. Gelukkig is dit alles al zo'n 10 jaar geleden en mijn zusje start inmiddels al jaren op zondag voor diezelfde club, maar in mijn ponytijd was het echt een heet hangijzer.

Dat zijn nou dingen die ik jammer vind, want op die manier laten mensen elkaar niet in hun waarde. Maar als iemand zijn paard op zondag zijn rustdag wil geven omdat hij uit geloofsovertuiging dan niet rijdt, prima toch?

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> It takes a minute to have a crush on someone, an hour to like someone and a day to love someone - but it takes a lifetime to forget someone.</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-05 13:18 ]</font>

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 13:51

hey, mijn favoriete onderwerp.
Het valt me op dat nu opeens veel mensen gelovig zijn en in al die mega discussies moest je ze zoeken.

Waarom zou gelovig zijn en paardrijden niet samen kunnen??

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 13:54

Ik ben behoorlijk gereformeerd opgegroeid. Dat was dan opzondag 2x naarde kerk (het liefst in rok), geen televisie aan, en 'smiddags een end wandelen in het bos (waar we wel in de auto heengingen). Vond het toen al erg raar dat je wel in het bos mag wandelen, maar niet met je paard weg mocht. Maar blijkbaar zijn die kleren daar net niet netjes genoeg voor.
Ik ben nu al een aantal jaar uitgeschreven (heel gesodemieter omdat ik met Marc verkering kreeg en die was dus niet van een kerk), en ik trek me niet zoveel meer van dergelijke dingen aan. oh ja, als er iemand is die op zondag de Tv uitlaat, en niet wil sporten ofzo, dat moeten ze helemaal zelf weten. Maar ik wil ook graag zelf weten wat ik doe in mijn vrije tijd.
Leven en laten leven.
Voor mijn ouders is het natuurlijk altijd nog wel slikken als ik op zondag in mijn rijkleding bij hun aankom. Maar ze weten dat ik zo ontzettend kan genieten, en dat maakt toch weer wat goed. Afgelopen week ban ik met Marc op zondag naar de jaarbeurs in Groningen geweest, en na afloop naar de Ikea. Dat is iets wat ze nog minder goedkeuren, maar gelukkig zeuren ze er verder niet over. Ik zeur toch ook niet als zij weer naar de kerk gaan.....

Marline
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 14:08

ik moet eigenlijkl een beetje lachen om alle reacties, het is net wat steef zegt het valt me op dat iedereen weleens iets met een geloof te maken heb! Als je gewoon bij een ander forum kijkt is het anders..... je merkt het niet eens!!!

Dat mensen gaan bepalen of je wel of neit mag starten op zondag, in een ander dorp vin dik heel belachelijk!!!!!! Iedereen mag doen en laten wat tie zelf wil, ik was benieuwd naar de reacties en ik heb er best een tijdje over gedacht van zal ik het wel vragen of niet vragen!!!! maar ik vind dat iedereen best positief reageert!!!!!!!! Daar ben ik blij om want er zijn ook genoeg mensen die je gelijk de rug omkeren, geloof me dit weet ike cht uitervaring!!!!! Maar kijken jullie nu anders tegen me aan????

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 14:13

Citaat:
Op 2001-09-05 14:08, schreef Marline:
ik moet eigenlijkl een beetje lachen om alle reacties, het is net wat steef zegt het valt me op dat iedereen weleens iets met een geloof te maken heb! Als je gewoon bij een ander forum kijkt is het anders..... je merkt het niet eens!!!



ho ho ho ho.. beledig mij niet even met dat ik gelovig ben!! Kijk maar in die andere topics. dan weet je hoe ik over het geloof denk.

Marline
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 14:16

ik beledig je niet ben het alleen met je eens van wat je geplaatst heb!!!!! in "mijn" forumpje om het zo maar ff tenoemen!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anja_96, Arlette1991, cabochon1, chocky84, Dries1990, Stef_Diva en 88 bezoekers