paard op proef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

paard op proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 13:50

Hallo, voor de ervaren paardenkopers onder ons:
Van andere mensen hoor ik altijd dat zij paarden op proef mogen of terug geven als het niet klikt enz.

Zulke verkopers kom ik dus nooit tegen!
(laatst mocht ik zelfs niet keuren!!)

Ligt het eraan dat ik in de goedkopere prijsklasse zit (kijk voor fjorden of haffen)?
Het gaat mij totaal niet om het geld , maar het gaat er wel om dat ik een paard goed kan leren kennen en kijken of het rijden / of de omgang aan de hand ed.goed gaat.

Ik zoek juist een "particulier" die zijn paardje verkoopt om zo een eerlijk verhaal bij het paard te krijgen, kun je daar ook een dergelijke afspraak mee maken?

Hoe doen/deden jullie dat?


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:04

Sommige mensen zijn daar erg moeilijk in..
Wij hebben ons paardje een half jaar geleden gekocht van een particulier, we wilde m op proef en dat mocht niet, dus hebben we gezegd dat de koop niet door ging. Later belde hij dat we m toch op proef mocht. Hij wilde het in de 1e instantie niet omdat hij het moeilijk vond met de risico's, als er wat gebeurd met het paard wie betaald het enzo. We hebben toen een contract afgesloten dat we hem een maand op proef kregen en dat we alleen op het erf zouden blijven, dus niet met de trailer weg en geen buitenritten. En voor wie de kosten zijn als er iets zou gebeuren enzo.
Als je goede afspraken op papier zet dan krijg je ze meestel wel zover dat je t paard op proef mag! Anders gewoon niet kopen..


Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:07

Dat van niet mogen keuren is wel heel onbetrouwbaar hoor.

Ik heb mijn paard gekocht op de dressuurstal waar ik al reed. Dus kende ik die mensen al behoorlijk goed. En het paard ook al Knipoog
Zij laten je eigenlijk zo vaak proefrijden als je maar wilt (desnoods bij je thuis ofzo), maar het paard gaat niet mee op proef! Het risico dat de nieuwe eigenaar in spe het paard verkeerd rijdt is te groot. Dan komt het paard terug; heeft de stal een slechte naam en een paard dat in het ergste geval behoorlijk terug is geworpen in zijn training. Goed voorbeeld: Z2 paard, 11 jaar oud. Gevoelige rug, is bij koop aangegeven. Verkocht aan meisje (jaar of 18). Ze heeft bij ons een aantal keren gereden, ging super. Ze heeft het paard bij haar thuis gereden, ging super. Dus verkocht. Binnen 1,5 week hing pa boos aan de telefoon: wat voor rotknol het wel niet was: er was geen land meer mee te bezeilen, zelfs niet op stal! Terwijl het een superlief paard is, met geen enkel stalgebrek... Bleek achteraf dat dochter een ponyzadel erop had gebruikt, dus het paard had gigantische rugpijn. Bovendien heeft pa het paard aangespannen! Moet je je voorstellen; een nog nooit aangespannen paard met rugpijn in 1x voor de kar zetten... Wordt er nu nog boos om.

Maar goed. Voorbeeldje waarom ze bij ons paarden niet op proef meegeven. Doet niets af aan hun betrouwbaarheid (reclame)! Mijn ervaring is dat je beter op zoek kan gaan naar een dergelijke stal dan naar een particulier.

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:15

Ik dacht dat het in de handel verplicht zijn om 6 weken proef te geven maar, volgens mij wordt dat bij veel niet gedaan!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 14:27

Op de plaats rijden waar het paard staat (indien mogelijk kwa afstand) vindt ik ook een optie....

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:32

Op proef geven gebeurd idd niet veel. Ik zou zelf kijken of het inderdaad mogelijk is om een aantal keer te komen rijden (en ook een buitenritje te doen). Meestal kun je dit wel afspreken.
Het keuren niet toestaan vind ik een hele schimmige zaak.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:41

sja, ik durf het ook niet hoor, een paard uit handen geven. Dus proef durf ik ook niet aan, tenzij het een bekende is en ik precies weet waar het paard en hoe komt te staan. Ze kunnen het wel altijd op proef krijgen op stal, dat ze een tijdje komen rijden.

De hond is de betere mens

Belker

Berichten: 15253
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:10

Op proef meegeven doe ik niet vanwege de risico's. Als je als nieuwe eigenaar al twijfelt dan moet je een beest niet kopen. Zo simpel is het. Dan heb je al je bedenkingen erover.

Wat mij betreft mogen ze zo vaak komen rijden als ze zelf willen maar ik hou zo een dier dan niet voor ze vast. Als iemand anders interesse heeft en die wil hem/haar kopen dan verkoop ik. Zal ik die andere wel vertellen.
Keuren mag maar wel op je eigen kosten.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:14

Ik heb mijn paard toen ik hem verkocht wel op proef gegeven; waren mensen met verstand van paarden en ik vind het voor mezelf ook belangrijk dat het klikt tussen mijn paard en de nieuwe eigenaar; ik zou heel erg ongelukkig worden als het niet blijkt te klikken en ze verkopen hem weer.
Omdat ik dus zeker wil weten dat ze hem "houden" mocht hij van mij op proef, ik zocht een huis voor hem bij mensen die hem niet zomaar doorverkopen; is super gelukt!

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:27

Tsja, op proef meegeven dat doet niet iedereen. Niet zo vreemd ook, want er zitten nogal wat risico's aan.
Keuren zou imo wel iedere verkoper moeten toestaan. Mag dat niet, dan gaan er bij mij alarmbellen rinkelen. Als een dier goed gezond is, dan moet een klinische keuring geen probleem zijn. Je moet dan wel goede afspraken maken over de kosten. Wie betaald het bijv. wanneer het dier wordt afgekeurd?

* To Belg, or not to Belg *

Belker

Berichten: 15253
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:28

NoaC schreef:
Omdat ik dus zeker wil weten dat ze hem "houden" mocht hij van mij op proef, ik zocht een huis voor hem bij mensen die hem niet zomaar doorverkopen; is super gelukt!

Ook zonder proefperiode is dat mogelijk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:31

Je mag bij mij gerust een aantal keren terug komen om te proberen,
maar ik geef er geen één mee!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:31

[
Citaat:
Belker"]
NoaC schreef:
Omdat ik dus zeker wil weten dat ze hem "houden" mocht hij van mij op proef, ik zocht een huis voor hem bij mensen die hem niet zomaar doorverkopen; is super gelukt!

Ook zonder proefperiode is dat mogelijk.


Tuurlijk, maar het kan ook altijd niet klikken (da's moeilijk te beoordelen na een paar keer rijden en kan soms weken duren)
In het begin ben je allebei nog wat onwennig (zeker als het paard op een andere stal komt).
Nu wist ik zeker dat het klikt tussen de nieuwe eigenaar en mijn paard.
Is tuurlijk geen garantie, maar geeft wel iets meer zekerheid.

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:02

Ik denk juist dat op proef krijgen eerder gebeurt bij een handelaar, dan bij een particulier.

Maar net als sjuimpje, ik zou mijn paard ook nooit zomaar weg geven.
Wie weet wat er mee uitgespookt word.
Maar komen rijden, dat een hele poos.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:03

Ervaren paardenkoper ben ik niet, heb 2 keer een pony gekocht.
Maar wat je zegt over dat het misschien komt omdat je in de goedkopere prijsklasse zit, denk ik niet. Zelf heb ik een haflinger gekocht, en ik mocht haar gewoon op proef. Mocht zelfs kiezen of ik haar 1 of 2 maanden wilde.
De andere pony was een shetlander, deze had ik niet op proef. Vonden we ook niet nodig ofzo Knipoog

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:07

Ik heb zal ook nooit meer een paard mee gegeven op proef, daar begin ik gewoon niet aan. Mijn paarden zijn altijd uitgebreid verzekerd, maar niet voor het verrijden Extreme duivel Haha! . De belangrijkste reden dat ik geen paard mee geef, is dat we het één keer gedaan hebben en dat was geen succes. Het paard ging voor twee weken op proef mee en is dezelfde week nog doorverkocht Boos! . We hebben toen wel ons geld gekregen, maar het geeft toch een bittere nasmaak .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:53

als ie niet gekeurd of op proef mag dan moet je hem/haar niet kopen 9 van de 10 keer is er dan iets aan de hand. dat het zou kunnen dat je de pony niet wilt kopen...

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:57

niet keuren, dan zou ik hem ook niet willen, maar dat mensen hun paard geen 2 weken aan vreemde meegeven heeft niets te maken met dat er iets aan de hand is.

De stal waar ik eerst reed, stond een 3 jarige, nog niet zadelmak, wel trailer en hoofdstel mak doordat ik hem al een paar keer gelongeerd had.
Ze wilden hem een keer los laten springen op de mange in de buurt, maar de eigenaar zelf had geen tijd, maar ze mochten hem wel meenemen.

Wat er gebeurd is weten we niet, maar als de dood voor de trailer en het hoofdstel ging ook niet meer ontspannen in.

Dat was dus meteen de eerste an laatse keer.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:03

Op mijn stageplaats (handelsstal) kon je ook altijd je paard terugbrengen als er iets mis was. En opzich is dit voor de koper heel fijn. Maar voor ons minder.
Net als wat Runningkawa al zegt: je wilt niet weten hoe je sommige paarden terugkrijgt.
De beste paarden doen niets anders meer als stijgeren. Gezonde paarden worden doodziek terug gebracht. Enz.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131843
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:57

sharir schreef:
als ie niet gekeurd of op proef mag dan moet je hem/haar niet kopen 9 van de 10 keer is er dan iets aan de hand. dat het zou kunnen dat je de pony niet wilt kopen...


Wat betreft het keuren ben ik het met je eens; als dat niet mag, dan heb ik er ook weinig vertrouwen in.

Maar een proefperiode bij de koper thuis vind ik heel iets anders.
Stel je hebt een lief, gezond en goed gereden paard, dat geef je toch niet zomaar mee aan de eerste de beste ?
Ik zou een evt. koper wel aanbieden om bij mij thuis (en onder mijn toezicht Knipoog ) het paard te verzorgen en te rijden totdat zij/hij een goede indruk heeft of de combinatie klikt.
Dat is beter voor het paard, beter voor de koper, en beter voor mijn eigen gemoedsrust

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:53

Als mensen zeggen dat je dat paard niet mag keuren, dan gaat het voor mij sowieso al over. Zoiets vertrouw ik gewoon niet.
Het is idd wel handig om een paard op proef te hebben, kun je toch even kijken of hij/zij wel bij je past etc.
Maar zelf zou ik mijn paard ook niet zomaar aan de eerste de beste gek meegeven die misschien van plan is hem te kopen. (Dit is natuurlijk niet persoonlijk voor jou bedoelt maar in het algemeen Knipoog )

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:16

Natalie1977 schreef:
Citaat:
Ik dacht dat het in de handel verplicht zijn om 6 weken proef te geven maar, volgens mij wordt dat bij veel niet gedaan!


Dat geld alleen bij verborgen gebreken maar krijg dat maar eens hard... Een goede vriend van me zit met zo'n probleem op het ogenblik maar hoe pak je dat aan? wie het weet mag het zeggen.

Had mijn eigen paard ook al een tijdje (week) op stal staan voordat ik haar kocht. Zou haar in eerste instantie alleen zadelmak maken en dan zou ie verkocht worden. tja dat was ik dus zelf maar heb haar wel voor groene prijs gekocht natuurlijk.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 06:03

Bij de oude eigenaar poosje rijden, verzorgen enz. is inderdaad een goede optie. Moet je alleen wel beetje in je eigen omgeivng gaan zoeken en vinden...

Snap dat wel van dat niet mee willen geven.

Moet je trouwens ook nog een stal hebben wil je paard op proef nemen.

Es

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 07:04

De vorige eigenaar van mijn paardje was enorm goed van vertrouwen, ik verbaas me er eigenlijk nu nog over. Knipoog Voor ik ging kijken had ze al aangegeven dat ik dan de trailer mee moest nemen want dan kon ik het paard 2 weken op proef meenemen. Het was 1,5 a 2 uur rijden en daar aangekomen heeft ze het paard voorgereden, daarna ik erop natuurlijk. Het paard was superbraaf, maar was zelf nog niet enthousiast omdat ik de week ervoor mijn allereerste paardje had verloren. Ik was dus nog erg verdrietig. Scheve mond

Afijn, besloten om het paard inderdaad op proef mee te nemen. Transportbeschermers om en paard ingeladen. Tot dat moment had dat vrouwtje alleen mijn 06-nummer. En het is dat ik toen zei: "wil je niet weten waar het paard naar toe gaat?" Anders had ze nooit geweten waar het paard gebleven was Verward Toen heb ik dus het adres doorgegeven waar het paard zou komen te staan. Paard vervolgens meegenomen onder de afspraak dat als ik haar na 2 weken zou willen kopen de koop alleen doorging mits ze door de klinische en röntgenologische keuring heen kwam.

Gelukkig voor mij werd het paard goedgekeurd en is het vrouwtje voor de afwikkeling van de koop bij ons op stal komen kijken. Paard betaald en papieren gekregen. Ik heb het paard nog steeds : ze heet Montreux Haha!

Die Hard Ijsselbokker #4
Montreux is my very own special friend

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 07:36

Citaat:
Afijn, besloten om het paard inderdaad op proef mee te nemen. Transportbeschermers om en paard ingeladen. Tot dat moment had dat vrouwtje alleen mijn 06-nummer. En het is dat ik toen zei: "wil je niet weten waar het paard naar toe gaat?" Anders had ze nooit geweten waar het paard gebleven was Verward Toen heb ik dus het adres doorgegeven waar het paard zou komen te staan. Paard vervolgens meegenomen onder de afspraak dat als ik haar na 2 weken zou willen kopen de koop alleen doorging mits ze door de klinische en röntgenologische keuring heen kwam.



Zo gek ben ik ook weer niet ; we zijn eerst komen kijken waar hij zou komen (hij heeft zijn paarden aan huis) en had ook nog andere paarden; zagen er heel goed, gezond uit en waren allemaal erg aanhalig naar hem, hij nam de tijd en ging rustig met ze om. OK dan!
Paard hebben we toen zelf gebracht en we zijn die maand dat hij hem op proef had ook nog een paar keer wezen kijken.
De rede voor mij om hem op proef te geven was dat hij er iets anders mee wou als ik ermee deed; het is een draver en ik reed dressuur. Hij wou hem aangespannen gaan rijden en ik heb nou eenmaal geen wagen.
Nou wist ik wel dat het paard aangespannen kon lopen (deed hij bij de vorige eigenaar ook) maar ik kon hem er verder niks over vertellen. Verward
Hem op proef meegeven leek me dus ook de enige manier om er achter te komen (voor beide kanten) of het paard was wat hij zocht (zodat ik er nu zeker van ben dat hij hem niet zomaar verkoopt). Huilen

My imaginary friend thinks you have serious problems!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK, Emmaa_92, kojack, posje, Trendiction en 35 bezoekers