hoe en op welke leeftijd spenen jullie veulens af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mountain
Berichten: 31
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: in het zuiden

hoe en op welke leeftijd spenen jullie veulens af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 17:54

Ik zit te twijfelen op welke leeftijd ik ons veulen zal afspenen.
De meest ideale oplossing zou zijn ze het zelf uit te laten zoeken.
Graag zou ik jullie ervaringen/mening willen weten.


luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 20:29

ik heb gehoord van veel mensen dat het beste is tussen de 4 en 6 maanden.zelf zou ik denk ik zo rond de 6 maanden gaan.ik weet het ook nog niet precies....maarja ik heb dan ook nog alle tijd.

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

Greggie

Berichten: 160
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:41

Wij hebben Diablo met 6,5 maand bij zijn moeder weggehaald. (moest wel, omdat hij verkocht was.) Hij heeft geen terugval gehad, maar als je de gelegenheid hebt het natuurlijk te laten verlopen en de merrie leidt daar niet teveel onder, zou ik daar zeker voor kiezen

Deze dag is de eerste dag van de rest van mijn leven.

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 08:19

Ik zou het veulen niet langer dan 6 a 7 maanden bij moeder laten. Het veulen raakt gewend eraan en moeder raakt uitgeput. Zeker als ze een fokmerrie is en de energie nodig heeft voor het veulentje dat in haar groeit. Probeer gewoon langzaam het veulen te laten wennen.

evelien_l

Berichten: 22
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:54

Ons veulen (van 5 mei) wordt waarschijnlijk eind oktober afgespeend, zodat de merrie nog 'bij kan komen' voordat de winter echt begint (ze staan het hele jaar buiten).

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:00

Ik was van plan om die van mij op 7 maanden te spenen, dan is het drama volgens mij niet zo groot meer. 4 maanden lijkt mij toch echt wel een beetje te vroeg. Het helpt ook wel als je moeder en kleine al van het begin af aan geregeld even apart zet, voor steeds langere tijd. Ook het spenen tegelijk met andere veulens is eigenlijk ideaal, zo hebben ze een beetje afleiding Lachen

God forbid that I should go to any heaven in which there are no horses…

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 20:19

mijn schoonvader (die al een tijdje fokt) heeft meerdere veulens gefokt en heeft die op verschillende leeftijden gespeend. eentje was wel erg vroeg, op 4 1/2 maand, maar ook een gewoon bij de merrie laten lopen en die was met 1 jaar echt wel van de merrie af,de natuur regelt zich zelf ook, maar ik zou het rond het half jaar willen doen. mits je de ruimte hebt om ze ook zo lang bij elkaar te laten lopen. soms is het uit praktische overwegingen beter (makkelijker) om het eerder te doen, bijv. wedstrijdseizoen of verkoop.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 20:26

[naam verwijderd] gaat ergens medio september bij haar mams vandaan. ze is al redelijk zelfstandig aan het worden, ze is nu 3,5 maand. Medio september is ze dus 5,5 maand.

Ik ga samen met merrie en veulen naar de opfok. Daar laat ik het veulen achter en rijdt met de merrie alleen weer naar huis. De opfok is zo'n 7 kilometer verderop, dus dat scheelt.
Voor de merrie is het misschien wel wat vervelend, dat stukje op de trailer alleen naar huis, maar ik verwacht geen ernstige problemen. Voor het veulen is het de minst traumatische manier die ik bieden kan, dus vandaar dat ik het zo ga doen.
Ik speen het veulen af zodra er nog 1 merrieveulen op hetzelfde moment naar de opfok gebracht wordt.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 20:59

Ik zou je veulen niet zomaar achter laten op de wei en de merrie meenemen. Dikke kans dat het veulen in paniek raakt, met alle nare gevolgen van dien. Kun je haar niet een paar weken voor ze naar het land (opfok) gaat alvast thuis afspenen ? Lijkt mij een stuk veiliger....

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 21:12

Ik haal over 1,5 week mijn oude ruin op uit de koppel jaarlingen. Hij gaat een paar dagen hier bij de merries om het veulen aan hem te laten wennen. Daarna gaat hij samen met het veulen terug naar de jaarlingen.
Dat combineren we meteen met het uit de koppel halen van een andere jaarling. Dan is er de minste stress in de groep.
Het veulen is dan 4,5 maand oud.
Ze is al heel zelfstandig en kan al rustig een tijdje bij de merrie weg zonder in paniek te raken.
Ook het reizen in de vrachtwagen is ze al goed gewend dus ik verwacht geen problemen.
Voor de merrie is het wel goed dat het veulen eraf gaat. Ze kan dan weer een beetje bijkomen van het zogen. Ze is te goed voor haar veulens en het zogen vergt heel wat van haar.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 22:22

Hoi,

Wij spenen onze shetlanderveulens af op ong. 7 a 8 mnd. in de natuur gebeurt dit ronde de 12e mnd. van het veulen.
Het is niet erg als je veulen bij de moeder blijft lopen totdat ie ong. een jaar oud is, wel is het fijn als ie afgespeent wordt dat ie ruwvoer en hooi/gras zelfstandig tot zich kan nemen.

gr. cissie

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:04

Sabiy schreef:
Ik zou je veulen niet zomaar achter laten op de wei en de merrie meenemen. Dikke kans dat het veulen in paniek raakt, met alle nare gevolgen van dien. Kun je haar niet een paar weken voor ze naar het land (opfok) gaat alvast thuis afspenen ? Lijkt mij een stuk veiliger....

duh... ze gaan in de box....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:34

Dat hengstje van mij kan er inprenciepe nu wel bij weg.
Hij is nu 5 maanden( van Feb)
Maar hij is zo zelfstandig enz..
Maar zolang hij nog lekker normaal buiten speelt , mag hij nog genieten van zijn mammie Haha!
Maar de normale tijd om een veulen af te spenen vind ik : 6 maanden.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:58

wij gaan begin augustus spenen, dan is Wadhnu vierenhalve maand. Hij gaat dan waarschijnlijk met pleegopa Trammelant van 26 (loopt hij nu ook al samen mee) een paar weken op de wei (eerste dagen uiteraard wel in de stal) en daarna wordt hij ingeschaard met de andere hengstjes die bij ons op stal geboren zijn Haha!

Ik moet erbij zeggen dat Raimaer nu al regelmatig meegaat op concours en er dan maximaal 5 uur vanaf is, dus hij is al eea gewend.


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:21

Ik denk dat ik het Polly en Katinka lekker laat uitzoeken, ze krijgen een grote box en zolang Pol er niet onder lijdt vind ik het een goede manier. Ik haal ze nu al regelmatig uit elkaar, om met Polly te lopen (niks aan de hand, beide rustig) of om Katinka te poetsen (Katinka rustig Polly wat minder)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:23

spenen jullie altijd zo laat af, vind ik wel goed hoor maar waar ik voeger zat in belgie speenden ze de veulens af na 100 dgn en dat vond ik ook veels te vroeg.

maar aangzien mijn moeder daan keiheilig in geloofd wil ze donkel ook na 100 dgn afspenen, help kan dat kwaad?

ik vind dat veel te vroeg maar in die hoek in belgie is dat normaal Boos!

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:38

Kwaad kan het niet maar het is wel minimaal hoor, die 100 dagen. (het is de zogenaamde ondergrens). Als het langer kan, dan graag, is alleen maar goed voor het veulen. Wij spenen meestal als ze zo'n 5 a 6 maanden zijn, soms (vooral brutale hengstveulens) wat eerder. Belangrijke maatstaf is de merrie, in hoeverre lijdt zij onder het veulen. Als alles normaal verloopt, zijn ze er hier met maximaal 6 maanden af, als minimum houd ik vier maanden aan. Gemiddeld 5 dus...

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:49

nee joh je moet kijken hoe het veulen er uit ziet. is hij groot en lekker dik kan hij er makkelijk van .bv voor de verkoop of zo. maakt het je niets uit dan moet je kijken hoe de merrie er uit ziet en hoe zij het vind.

Cayuse is met 3 en halve maand er af gehaald ivm zijn moeder werd panisch van hem . het gaaat perfect en is nog groter dan zijn broertjes!!!

eiglijk maakt het niks uit en moet je kijken met je ogen!! net als voeren

When love is a drug, then let me be your dealer!

haffiegirl

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:26

het is verstandig om het heel rustig aan te doen eerst 1 uur er af dan 2 uur dan 3 uur enz... dan went de merrie eraan en het veulen dat ze zonder alkaar moeten. wij doen het altij tussen de 5 en de 6 maand geef de merrie geen krachtvoer(biks) en zet haar niet in een vette weide i.v.m uierontsteking. voer het veulen goed bij met brok en hooi dan valt zij/hij niet in. ik hoop dat het allemaal lukt en sucses

Gezocht ervaren instructrice omgeving Assen

FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:07

ik ben t eens met haffiegirl OK dan! dat had ik met die van mij ook gedaan......

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:39

Xara is met 4 maanden afgespeend, waarom is me nog steeds niet duidelijk eigenlijk. t' Schijnt dat het veulen het zelf aangeeft door vervelend gedrag, maar daar het ik zelf geen ervaring mee.
Normaal is tussen de 4 en 6 maanden.

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 13:36

Ik denk dat het afspenen van diverse factoren afhangt.
Het meest moet je letten , denk ik , op de merrie , als zij na 4 maanden met goed bijvoeren mager wordt is dit meestal het teken dat het veulen de merrie leegzuigt , ook heb je merrie's die zuur worden als het veulen te lang bij de merrie blijft , de merrie vind het dan niet meer leuk.
Ook belangrijk is dat het veulen goed eet , rond de leeftijd van 4 maanden moet hij gewoon brok , hooi , stro en gras kunnen eten.
Ik heb mijn veulens altijd met 4 maanden gespeend en daarna in een groep met leeftijdgenootjes gezet en dat werkte prima , ze groeiden voortreffelijk op en hebben mams geen minuut gemist.

Veel succes Doei, doei

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 14:07

DWSS geeft je eingelijk al de meest nodige informatie.

Zodra je merrie mager word zou ik het veulen igg weghalen.

btw: dit lijkt me eerder iets voor [VMR]

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

haffiegirl

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 15:17

als de merrie mager word hoef je hem er niet aftehalen dat is nergens voor nodig je moet de merrie alleen goed bijvoeren met bix en hooi als ze mager word onze fokmerrie word ook altijd leeg gezopen door haar veulen die stopt alles in de melk als je haar in het vette weiland zet is dat zo voorbij. het is duzz nergens voor nodig om het veulen er dan vanaf te halen. zorg goed voor de merrie en geef haar goed te eten ook voor dat het veulen geboren word dan liever te dik als te mager OK dan!

Gezocht ervaren instructrice omgeving Assen

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 10:07

Ramona wordt eind september gespeend. Haar moeder geeft niet zo veel melk meer. Ook wordt ze soms balorig van haar veulen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: estell__, IASCrawler, YandexBot en 39 bezoekers