*wil:hoefgroei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 03:19

mijn vraag:
ik heb een pony van 3 jaar,welsh A,1.14m groot.ze doet licht werk voor de wagen aangespannen.
zij heeft echter heel smalle hoefjes die heel slecht groeien.
ze heeft nu al 10 weken dezelfde ijzers onder maar nog groeien de hoefjes niet hard genoeg dat de smid ze kan vervangen om nieuwe ijzers aan te brengen omdat hij nauwelijks iets van de hoef af kan halen(ivm de nagelgaten)maar haar ijzers zijn wel dusdanig versleten dat ze eerdaags toch echt nieuwe onder moet.
wat kan ik nou het beste doen om de hoefgroei te stimuleren.
ik geef haar nu biotine door het voer(ong 10 weken)en sinds een week smeer ik dagelijks de kroonrand met laurierzalf in.is er iets dat ik niet goed doe of dat ik beter kan veranderen om de hoefgroei te stimuleren?
ik zorg bij droog weer dat de hoeven genoeg vocht krijgen(afpuiten en daarna insmeren met rainmaker)en haar stalbed is altijd netjes schoon en droog.
als het gras nat is en ze gaat sochtends naar buiten worden de hoefjes goed vochtig gehouden door het gras.

soms is het beter om te zwijgen


Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:45

Sanderijn

Je doet er echt alles aan om die hoefjes te laten groeien.

In principe is het niet erg om een paard opnieuw te beslaan wanneer er nog geen of weinig afgroei heeft plaats gevonden. Als ik endurance paarden om de 10 dagen van een nieuw ijzer moet voorzien zit ik met het zelfde probleem.

De oplossing is simpel; de ene keer nagel ik de binnentak van het ijzer in de oude nagelgaten en de volgende keer de buitentak. Waarbij ik de ook afwissel met 3 nagels binnen en 4 buiten en omgekeerd zodat naast de gebruikte nagelgaten altijd 1 nieuw gat komt. en ik gebruik in de nieuwe gaten dezelfde maat nagel maar dan de "slim" (de steel is ietsje dunner) uitvoering, daarmee berijk ik dat de nagels altijd klemvast zitten. en het ijzer goed gefixreerd is.

Maar ik denk dat je hoefsmid dit alles wel kent. Dus laat het plaatsen van ijzers maar zijn zorg wezen, het komt wel goed.

Verder lekker veel bewegen met je paardje dat stimuleerd ook de afgroei.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 22:19

heel erg bedankt voor je reactie wil,hopelijk dat de smid van de week alsnog een kans ziet haar nu wel opnieuw te beslaan.

soms is het beter om te zwijgen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Balou_k, Bielsje, ComscoreBot, Gitana, Googlebot, Melzazu, MyWishMax, spiritfleur en 29 bezoekers