Tip bevangenheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-01 21:22

Indien een paard bevangen lijkt/is; direct DA en/of smid waarschuwen (wie er het eerste kan zijn)
Her grootste risico van bevangnheid, namelijk kanteling van het hoefbeen< kan al binnen 4 uur optreden. Zie tekening Heike bij bericht kanteling.
Deze kanteling wordt veroorzaakt doordat het gewicht van het paard hangt in de voortste helft van de hoef. Alles moet er dus op gericht zijn om het gewicht te verplaatsen.
Vanaf net achter de punt van de straal tot aan de ballen moet de hoef gaan dragen. Het deel van de zool richting de toon gaat dan zweven. Dit kun je bereiken door bijv rolletjes verband of een plankje aan de hoef te tapen. Een paard dat bevangen is zal hierop direct verbeteren + het gevaar van kanteling wordt vermindert/vermeden.
Dan direct medicatie en aangepast beslag.
Ik hoop dat deze tip een beetje duidelijk overkomt.


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 03:12

ik begrijp wat je bedoelt meneer offereins,ik heb ook tevens het boek van uw vader en het 'groene'boek over hoeven en paardenbenen,maar nou heb ik toch nog een vraag:
hoe en wanneer komt het nou precies dat een paard bevangen raakt?
en is het idd heel slecht dat een bevangenpaard op weidegras staat(is mij altijd verteld dat je dat nooit en te nimmer mag doen)
wanneer kan ik het beste uitsluiten dat hoefbevangeheid ooit zou kunnen optreden?wat is het belangrijkste voor een paard wat hij dagelijks nodig heeft om risico op bevangeheid te vermijden?
mijn eigen pony is trouwens een welsh,1.14m groot en 3 jaar,ze loopt aangespannen,maar ik belast haar niet zwaar.misschien dat u met betrekking tot mijn eigen pony deze vraag zou kunnen beantwoorden?

_________________
Where is the road
I must look at the road
I must pray a little longer
Or laugh a little more

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-09-05 04:20 ]</font>

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 08:02

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... forum=3&11

Sorry, ga me er stiekem ook even mee bemoeien... Schijnheilig Het bericht van Heike in de bovenstaande topic is idd erg duidelijk...enne...voor zver ik begrijp is het erg moeilijk om grip te hebben op de dingen die hoefbevangenheid kunnen voorkomen... Huilen Goed en verantwoord voeren zodat ze geen overdaad (aan eiwitten) binnen krijgen weidegang geleidelijk opbouwen...ik denk (maar laat het graag aan meneer Offereins over om een zeker antwoord te geven op je vraag) dat dat een van de weinige dingen is die je kan doen om het risico op hoefbevanhenheid te verkleinen. Heel vervelend, maar stress bij je paard kan je moeilijk voorkomen. Sommige stress wellicht wel, maar ik hoorde een keer van mijn hoefsmid dat hij een paard aan het doen was dat door zzijn werk zeg maar zo gestressed raakte dat hij tijdens het bekappen/beslaan hoefbevangen werd! En je kan natuurlijk niet zeggen "nou, ik laat mijn paard maar niet meer beslaan"...Je kan imo hooguit proberen om je paard vertrouwen te geven, maar verder...en wat mij betreft het belangrijkst is ook bij de overige ziektes waardoor hoefbevangenheid zou kunnen ontstaan: ALTIJD tijdig de DA bellen als er (echt) iets aan de hand is...better safe than sorry...

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 08:15

Je kan een hoefbevangen paard het beste op nat zand zetten.

Voorzitster AFM

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 08:32

Hoelang moeten die rolletjes onder de hoeven blijven zitten? Welk beslag adviseerd u?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: B_Fokker, DotBot, elin2412, GoogleAdsense, inge_romeo, nadcha en 35 bezoekers