Paard op vervuilde grond zetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Paard op vervuilde grond zetten?

Ja hoor, 4 uurtjes per dag kan prima!
6 (15%)
Niet doen! Voor nog geen minuut!
34 (85%)

Totaal aantal stemmen: 40


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Paard op vervuilde grond zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 15:25

Ik heb gisteren een prachtig stuk weiland aangeboden gekregen.
Ik mag het gratis gebruiken, en het is een flink stuk met lekker gras.

Nu is er een maar.... de bodem is behoorlijk vervuild (hoe erg precies weet ik niet). Over een paar jaar gaan ze er wel bouwen, maar doordat die grond vervuild is, duurt dat nog even. Tot die tijd mag ik het dus gebruiken.

Ikzelf heb 100 meter verder een weilandje + stal, maar dat is niet zo groot. Met dat 2e weiland erbij heeft ie meer gras (= minder hooi voeren), en kan ons eigen weiland even wat meer bijgroeien.

Maar is het erg als de bodem vervuild is? Hij gaat er sowieso niet langer op als 4 uur per dag. Anders krijgt ie teveel eiwitten binnen.

Wat zouden jullie doen?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:42

Nee, ik zou het niet aandurven
Zeker niet omdat je niet weet wat de vervuiling precies is.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:51

Zou ik m'n paard niet aan wagen. Ze gaan er niet voor niets nog niet op bouwen. Misschien kan je een bodemtest laten doen, en aan de hand daarvan beslissen. Maar vervuiling bouwt ook op in het gras zelf, en dat krijgt je paard dan weer in z'n systeem...

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 16:09

Vervuild met wat? Sommige dingen kunnen heel schadelijk zijn voor een paard en dan zijn vier uurtjes per dag al te veel.
Als ik niet zou weten waarom het vervuilde grond is zou ik het risico al niet durven nemen.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 16:36

Ik weet niet waarmee het is vervuild.
Ik dacht dat er zo'n 20 jaar geleden een autosloperij ofzo stond, maar dat weet ik niet meer zeker. Het is nu al minimaal 15 jaar 'weiland', en er hebben schapen, geiten en paarden op gelopen.

Maar nu staat het dus leeg.... en mag ik het gebruiken.

Het scheelt me wel een baal hooi in de week, dus dat is toch wel een groot voordeel. Maarja, als het slecht is, dan doe ik het natuurlijk niet!
M'n paard is trouwens niet meer in de groei, want als dat zo was, had ik het sowieso niet gedaan.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 17:10

Nee hoor, ik zou het absoluut niet doen. Als de grond vervuild is, dan zitten er in het gras ook allerlei giftige stoffen. Van eventjes zal hij waarschijnlijk niks krijgen, maar als hij een grote hoeveelheid giftige stoffen binnen krijgt, dan kan hij daar op de lange duur last van gaan krijgen. Ik zou het risico niet nemen iig.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 18:42

Lijkt mij niet lekker. Vraag na wat er in de grond zit. Lood ofzo duurt jaren voordat een dier er last van krijgt, dat moet zich eerst ophopen. Maar dan is het natuurlijk te laat.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 18:46

Je kunt een testkit kopen en kijken wat voor soort vervuiling er in de grond zit.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 19:32

k zou het niet doen,je weet nooit hoe je paard erop reageert

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 19:34

Tja... hangt ervanaf waar de grond mee vervuild is... En hoe de kwaliteit van het gras is, moet je dan even laten testen...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 19:39

Ik denk dat het er heel erg van af hangt waar de grond mee vervuild is!

Snelle_Belle

Berichten: 390
Geregistreerd: 09-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 20:54

iedereen zit meteen van niet doen!!!!!!! maar er hebben al jaren meer paarden op gestaan en ook schapen? Als die het overleeft hebben.. maar misschien toch maar eerst even goed vragen waar het nou precies mee is vervuilt... hoe weet je dat trouwens? het lijkt me niet dat de eigenaar zomaar zegt dat zn land vervuilt is.. dan raakt ie het nooit kwijt...

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:02

bij de gemeente gaan na vragen afdeling grond en je verhaal doen zei moeten je kunnen vertellen wat daar allemaal op het weiland heeft gestaan jij denkt autosloperij en hun kunnen je meer vertellen!!!
Maar ook ik durf mijn paard er niet neer te zetten ondanks dat er andere beesten gestaan hebben je weet nooit hoe lang het duurt voor je paard er last van krijgt en kun je je later wel voor je hoofd slaan al ie ziek wordt en dat zou de oorzaak zijn omdat hij daar gestaan heeft!!!!!!!!!

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:02

Dit is mijn vak dus Haha!
Bij de gemeente kan je het rapport opvragen. Het gaat idd om welke stoffen (en op welke diepte!) meestal is de eerste 10 cm niet echt noemenswaardig verontreinigd en moet het geen probleem op leveren.
Als je wat gehalten weet kan ik wel proberen te vinden vanaf wel gehalte het schadelijk is voor de mens.
Bij een sloperij denk ik aan olie, zware metalen en PAK.
Minerale olie en PAK is geen probleem (worden niet noemenswaardig op genomen door planten (gras). Zware metalen ligt het eraan welk metaal.
Ik zou het gewoon doen.

:evaw:

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:27

Zoals hierboven ook al wordt gezegd: Eerst maar eens proberen uit te zoeken om wat voor vervuiling het precies gaat. Misschien is het niet schadelijk.
Ik zelf zou het niet zonder meer doen.

* To Belg, or not to Belg *

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:35

Waarom ik zeg dat ik het zou doen:
Er zijn maar heeeeeeeeeeeeeeeel weinig plaatsen in nederland dat de grond zo verontreinigd is dat het schadelijk is.
Zeker als je paard er niet 'voor altijd' gaat staan zie ik er weinig problemen in.

:evaw:

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:12

Ik zou het niet doen, wat kost nu 1 baaltje hooi in de week Verward
Of je zou zeker moeten weten dat het geen kwaad kan

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:49

Nee, niet doen! Je weet niet wat en hoever het vervuild is en wat voor schade dit aan je paard kan geven... nee, ik zou het niet doen

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:11

Als de vervuiling niet schadelijk is dan kan het geen kwaad. Maar zolang je dat niet zeker weet, zou ik het niet doen... Wat is nou een baaltje hooi per week, vergeleken met een vergiftiging die er toch ooit uit zal komen met verschillende kwalen. En dat er al andere paarden en schapen op gestaan hebben wil niks zeggen... weet je namelijk hoe het nu met die dieren gaat??? hoe vaak de DA voor ze moet komen??? Hoe lang is het geleden dat die dieren erop stonden?? Sommige dingen komen er pas na jaren uit.
Is het dat allemaal waard?

Geniet nu, het is later dan je denkt


Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:53

Vraag aan de betreffende gemeente aan de bodemmedewerker met welke stoffen de grond verontreinigd is. Deze gegevens zijn gewoon openbaar. Sjimmy kan je dan verder helpen. En zoals Sjimmy al zei. Bijna heel nederland is vervuild!!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:58

NIET doen.
Om alle bovengenoemde redenen.
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:18

Ik heb hier een lijst met stoffen die mobiel zijn in zand of klei bodem.
Ik moet dus weten welke stoffen, in welke gehalte en of het zand of klei grond is.
Dan kan ik eea voor je uitzoeken.

:evaw:

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 15:32

curly2day schreef:
Ik zou het niet doen, wat kost nu 1 baaltje hooi in de week Verward
Of je zou zeker moeten weten dat het geen kwaad kan


Daarvoor zou ik het ook echt niet doen hoor! Daarvoor ken je mij toch wel?


Maar goed, ik vind het wel lekker voor hem dat er lekker vers gras is, dat lijkt me lekkerder als alleen maar hooi.

Er staan idd al 15 jaar paarden op (zelfs een veulen ooit) en schapen. Het is dus ook al lang geleden.

Het is een zand-bodem. Is dat goed of niet Sjimmy?
Ik ga nog even info opvragen bij de gemeente, zodat ik meer weet. En is het nog van belang dat het al 15 jaar geleden is (minimaal), of maakt dat niet uit Sjimmy?

En jullie met je "NIET DOEN", hebben wel makkelijk praten natuurlijk (zoals Botervlieg). Het is natuurlijk heel makkelijk om meteen NEE te schreeuwen.
Maar wat nou als het totaal geen kwaad kan? En ik het toch zou afslaan?
Ik krijg niet elke week zo'n stuk weiland gratis aangeboden voor bruikleen, en dat ook nog zo dicht bij mij thuis!
Weiland hier in de buurt is al redelijk schaars, dus zomaar afwijzen doe ik echt niet! Daarvoor wil ik eerst weten of het echt niet kan.

En Botervlieg: er zijn geen bewijzen dat dat gras slecht is voor m'n paard. Maar ik ga het uitzoeken!

Uiteraard doe ik het niet als het schadelijk is, maar dat lijkt me heel vanzelfsprekend.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:44

idd uitzoeken maar ik denk niet dat het kwaad als het al 15 jaar braak ligt en andere dieren geen rare kleuren vertonen die erop hebben gestaan!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:55

Natuurlijk hebben wij makkelijk praten, maar ik zou ook niet weten wat ik in jouw situatie. Probeer iig goed te onderzoeken wat er in de grond zit, voordat je je paarden erop zet. Het gevolg van giftige stoffen is soms pas na vele jaren merkbaar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: N_B_N, pjer, YandexBot en 50 bezoekers