Ster, keur, pref...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 13:51

Ik geloof dat ik er al eerder wat van gelezen heb, maar ik weet het niet precies meer. Wat is nou wat en hoe kan je paard dat krijgen?

Muzefee is een KWPN-merrie met hele goede ouders en voorouders die ook allemaal wel iets van ster of pref of keur achter hun naam hebben staan.

Over een jaar ofzo (dan is ze 8) zou ik haar wel willen laten dekken door een goede springhengst. Muzefee is echter geen ster, keur of pref of weet ik veel wat omdat ze niet met haar naar keuringen zijn geweest. Is het nu nog mogelijk om zoiets voor elkaar te krijgen?

Daarnaast heeft zij een niet-aangeboren-zwakte in haar been doordat haar pees ooit doorgesneden is geweest. Het is allemaal wel weer goed aangegroeid en ze is ook niet kreupel aan dit been, maar het been is wel wat dikker dan het andere achterbeen. Kan dit een belemmering betekenen voor keuringen?

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 13:57

x
Laatst bijgewerkt door janna op 19-03-22 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 13:59

-Ster: het paard gaat naar de lokale keuring en als ze eerste premie krijgt, mag ze door naar de centrale keuring. Als ze dan weer 1e premie krijgt, wortd ze ster verklaard. Dit is op basis van haar extrieur en haar bewegingen.
-Preferent: het paard heeft minimaal 3 nakomelingen die ster zijn
-Prestatie: het paard heeft minimaal 3 nakomelingen die M-dressuu/springen zijn met 5 winstpunten (ik geloof dat dat nu veranderd is, maar het was iig zo; het gaat om de sportprestaties van de nakomelingen)
-Keur: Verward deze weet ik niet
-Elite: van de benen van het paard zijn röntgenfoto's gemaakt en ze heeft daar allemaal 1-tjes (ze mag geloof ik maar 1 2-tje hebben , maar dat weet ik niet zeker)
-Sport: het paard is Z1-dressuur met 5 winstpunten of Z-springen met 5 winstpunten.
Meer weet ik er niet...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:00

als je paard regelmatig loopt kan ze volgens mij gewoon op keuring gaan. Dat moet je eigenlijk toch als je een veulen wilt fokken, want eerst moet ze voor het stamboek opgaan. Meestal worden ze wel opgenomen. Vanuit deze keuring krijg je meteen te horen of ze door mag gaan voor ster. Gezien haar papieren heeft ze goede kansen. Het keurpredikaat kan ze alleen krijgen via haar nakomelingen dus dat kan nu niet.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:00

Oh Janna was me al voor..hihi Pling

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:07

x
Laatst bijgewerkt door janna op 19-03-22 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 14:08

Dank jullie! Dan moet ik toch maar eens met haar naar keuringen gaan. Ik vroeg me alleen af of dat kon met haar been.
Binnenkort zal ik eens een digitale fotocamera lenen en een paar foto's van haar been nemen. Alleen haar kogel heeft een groot litteken en is dikker dan het andere been. Maar dat is dus niet aangeboren...

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:08

Sjakila ging dit jaar ook voor keur (NRPS), maar is het helaas niet geworden. Je moet een veulen hebben en een goede IBOP proef hebben afgelegd.
Wanneer je deze niet hebt afgelegd, kun je voorlopig keur worden, maar dan moet je binnen een bepaalde tijd voldoende punten voor de IBOP halen.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:11


Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:16

hOHO!! Paarden kunnen ook na hun 8ste keur worden!!

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:19

Als je een doktersverklaring hebt, dat het litteken door een ongeluk is gekomen en niet dat het aangeboren is , moet het volgens mij verder geen probleem zijn. Dan is het alleen een "schoonheidsfout" en ze vererft het dan niet. Dat is volgens mij het belangrijkste.. Pling

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:21

Ik dacht dat ze alleen ster moesten zijn voor elite, maar dat weet ik niet zeker en volgens mij kunnen ze ook keur worden als ze ouder zijn, maar dat weet ik niet zeker.. Pling
Ik dacht dat zowel bij het springen als bij het dressur dezelfde aantal winstpunten gehandhaafd werden; waarom moeten ze bij het springen 6 wp hebben en bij de dresuur "maar" 5?? die snap ik ff niet... Verward

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:30

8 jaar en ouder kan wel maar dan wordt het predikaat niet vanzelfsprekend toegekend (indien al ster en IBOP of Sportresultaat) maar beslist de predikatencommissie over toekenning. Maar het kan dus wel! (Zie stamboekrichtlijnen)

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 14:41

Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon proberen haar voor Ster te laten gaan. En daarna maar weer eens kijken...
Die dierenartsverklaring is geen probleem. Onze huidige veearts heeft haar een hele tijd in de box gehad na haar ongeluk.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:50

x
Laatst bijgewerkt door janna op 19-03-22 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:59

Het zal best wel zo zijn, alleen ik vroeg me af waarom je bij springen 1 punt meer moet halen dan bij dressuur..misschien dat jij dat ook wist, maar je weet het ook niet, dus weten we het gewoon niet...volgens mij is dit een beetje een vage zin..hihi..ach ja ben blonT he...hihi Pling

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 15:08

heeft denk ik met puntentelling in de sport zelf te maken: dat je met springen 'sneller' twee winstpunten krijgt dan bij dressuur....??

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 18:08

Hoe zit het dan met een 3 jarige merrie die Ster wordt? wat moet die allemaal doen eer ze Keur Preferent Prestatie merrie worden kan????
Als ze bv na haar 4de L gelopen heeft en verder alleen voor de fok wordt gebruikt....

Hoe zit het met een Model (merrie) dan???

En ook een hengst kan Keur worden...hoe gaat dat precies dan??

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 18:13

Je zou hetw el kunnen proberen, maar als je weet worden de jury's elk jaar veel strenger, vorig jaar had mijn verzorgfriezen nog 1e premie veulens maar dit jaar (vond ze nog mooier) waren ze te beroerd om een 1e premie te geven, er zijn dan op de keuring geloof ik van de denk 100 veulentjes maar 10 1e premie's ofsu uitgereikt.
Je kan natuurlijkw el met haar naar de keuring gaan, als ze een beetje mooie gangen heeft en er errug goed verzorgt uitziet. Dan heb ejw el kans op een 2e premie, maar een 1e betwijfel ik omdat het ene been ietsies dikke is als het andere en daar zijn ze errug streng in Boos!

Maar er zal in iedergeval een prachtig veulentje uitkomen!!!

-Maaike-

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 18:23

Het zou ook geen schande zijn om met een stamboek merrie te dekken...als het een leuk veulen is dan werkt dat ook weer mee.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 19:06

In eerste instantie wil ik het veulen toch zelf houden, maar toch wil ik er wel rekening mee houden dat een paard met goede papieren meer oplevert dan een paard met alleen KWPN-papier.
Het veulen zal inderdaad erg mooi worden, daar ben ik wel van overtuigd... Nou ja, eerst nog maar een tijdje wachten en toch maar eens met haar naar een keuring.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 23:01

Kitty, ik wil je niet ontmoedigen ofzo hoor, maar wat ik dit jaar op die KWPN-keuringen (Middenveld)heb gezien was niet bepaald om over naar huis te schrijven. Paarden waarvan je niet snapt hoe het ooit stermerries kunnen zijn, maar ook veel paarden die echt te laag beoordeeld worden.
Er was één paard dat dus helemaal klaargemaakt was etc. voor de keuring, had anderhalve maand bij de hengstenhouder getsaan etc., die kwam de ring in en kon direct weer vertrekken'mededeling: afwijkens spronggewicht. Ik heb het niet van dichtbij gezien maar vaag was het wel.

Er was verder een 8-jarige (Duitsgefokte overigens, maar dat moet niet uitmaken) merrie, pas 1 jaar onder het zadel, nu al M1 + wp, daarvoor ingezet als fokmerrie. echt een plaatje. Werd geen ster.
Waarom niet? Ach, dan bazelen ze wat over ruggebruik of weet ik wat, en tsja, dan kun je het als fokker vergeten.

Dit is mijn idee/waarneming, maar ik zou als ik jou was eerst eens ergens gaan kijken voor je met je eigen heen gaat!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 15:52

c
Laatst bijgewerkt door janna op 19-03-22 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 16:08

Persoonlijk vind ik dat alleen maar goed, dat ze streng zijn. Zo bewaak je de kwaliteit van het KWPN-paard. Hoe je paard de verschillende predikaten kan krijgen is volgens mij al eerder door iemand genoemd. En het is heeeel l*llig, maar ik vind stamboekkeuringen net als een dressuurwedstrijd: het is een momentopname die wordt beoordeeld door een jury, en achteraf klaagt iedereen steen en been die geen oranje lintje heeft gekregen. Ze zullen ook best wel eens fouten maken, maar meestal toch echt niet. Een oom van mij in inspecteur en die krijgt dan toch een gezeur na afloop!! Iedereen is dan onrecht aangedaan terwijl in feite de merrie gewoon net niet goed genoeg is.
Ik zou er zeker voor gaan, een goede merrie haalt het echt wel, een dik been hoeft een ster-verklaring niet in de weg te staan (is ze niet kreupel??)

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 16:55

Nee, ze loopt mooi zuiver. Dat been is altijd dik, ik kan er ook geen goede pijpkous voor vinden. Misschien XL ofzo, maar de M van Divoza paste in elk geval niet.
Ze heeft mooie ruime gangen en een mooi exterieur. Ze heeft veel weg van haar vader: Dageraad.