marquis hoefschoenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

marquis hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 11:55

een tijdje geleden las ik een advertentie over een een alternatief op hoefijzers, namelijk marquis hoefschoenen. ik zou mijn paard graag van de hoefijzers afhebben, want ondanks dat ze ze nodig heeft ivm snelle slijtage van de hoeven geven ze ook een hoop ellende.
de adviezen die ik krijg van verschillende hoefsmeden mbt de hoefschoenen zijn erg wisselend, maar geen van allen had de schoenen in de praktijk gezien.
daarom wilde ik graag vragen of een van jullie ervarig heeft met de schoenen. is het echt een redelijk alternatief voor hoefijzers? wat zijn de voor- en nadelen?
ik hoop dat ik hier iemand kan vinden die de schoenen daadwerkelijk kent/gebruikt!
bvd,
yasmeen


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:42

Wil je perse de marquis hoefschoenen? Daar heb ik nog nooit van gehoord... Maar als je even zoekt op hoefschoenen, old macs, easy boots dan vind je veel topics!

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 19:36

goh, ik wist niet eens dat er zoveel verschillende merken waren... bedankt voor de tip!

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 21:35

Hier is een site die nu ook die hoefschoenen heeft. Ik heb ze gemaild voor de info folder. ik ben er ook al erg lang in geintreseerd maar durfde tot nu toe ook nog niet de stap te zetten. ik ben benieuwd of hun folder me zal overtuigen.
http://www.horsebalance.com/

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 22:57

Het ziet er wel superflitsend uit zeg!
Mooi systeem, asl de zool is versleten kan je er een nieuwe onderzetten.
Ben benieuwd wat ze kosten. Tong uitsteken

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 23:23

Normaal weet ik dat waneer ik de folder krijg. Bij hun advertentie op marktplaats stond 199 Euro maar ik weet niet of dat per schoen is of per paar. ik zal toch nog even geduld moeten hebben. In ieder geval wil ik het wel proberen.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 01:15


Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 10:06

De Marquis schoenen zie er idd heel mooi uit (in de folder). Ze kosten Euro 199 per paar en sinds kort is er een nederlande importeur.

Het verschil met de Old Mac's (die ik zelf heb) is dat ze behoorlijk hard zijn, ze veren dus niet mee als de hoevenen iets groeien. Ook is de achterkant behoorlijk hoog en als je dus een paard hebt (zoals ik) dat haast met de ballen van de voet op de grond staat, zullen ze niet zo goed passen.
Nu kun je dan weer zooltjes in de schoen gaan doen, of een grotere maat nemen en het luchtkussen meer oppompen. Maar dat alles zou ik toch eerst eens willen 'uitproberen' voor ik die investering zou doen.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 10:30

dat harde valt volgens mij wel mee, omdat er een luchtkussen van binnen zit. die kan je oppompen tot het de goede maat is voor me pony, dus het past in principe ook nog als de hoef groeit. de voorkant is ook verstelbaar op verschillende hoefvormen.
ik heb de folder ook in huis en de schoenen zijn idd 199 euro per paar, wat ik opzich best duur vind. maar als ze het geld waard zijn.... een voordeel vind ik wel dat zo'n beetje alle onderdelen los vervangbaar zijn voor een klein prijsje, dus als er iets stuk gaat hoef je niet gelijk de hele schoen te vervangen.
is er iemand die de schoenen in de praktijk heeft gezien? hoe zit het met schuren? en met de hoge achterwand?

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 10:46

ik heb nog eens naar de foto's gekeken op www.horsebalance.nl. ik weet het niet zeker, maar misschien is de hoogte ook wel te verstellen door het al dan niet oppompen van het luchtkussen. het lijkt er op de foto wel op. weet iemand of dit echt zo is?

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 10:55

In augustus schijnt er een nieuw soort kunststof hoefijzer op de markt te komen. Er stond een artikel over in de Intermediair van de afgelopen week. Details weet ik niet meer uit mijn hoofd, maar het zag er wel goed uit. Ik kan het artikel nog even voor je terugzoeken als je wilt.

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:50

Plakijzers zijn er al een tijdje. Voor de meeste paarden werken ze niet goed. De lijm is niet stevig genoeg, met modder of zand laten ze snel los. Een hoef moet ook super glad zijn. Een smid geeft er iig geen garantie op.

Ik heb het artikel in de Intermediair (25) gelezen en heb er de nodige vragen bij.
O.a. dat een paard 10 minuten stil moet staan voor de lijm goed hecht, per hoef dus Haha! .
Het klinkt alsof men het wiel opnieuw heeft uitgevonden (misschien iets ronder als het vroeger was Lachen )

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:52

Ik ken iemand wiens paard een tijdje op de Marquis-schoenen heeft gelopen. Misschien wil ze wel wat ervaringen aan je kwijt. PB me maar even als je interesse hebt, dan mail ik haar voor je.

Overigens bestaan hoefschoenen en ijzers ook al jarenlang naast elkaar, de hoefschoen heeft het ijzer nooit verdrongen, en dat zie ik eerlijk gezegd met die uitvinding die in in de Intermediair stond ook nog niet zo snel gebeuren. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:41

Sugarmiss schreef:
Plakijzers zijn er al een tijdje. Voor de meeste paarden werken ze niet goed. De lijm is niet stevig genoeg, met modder of zand laten ze snel los. Een hoef moet ook super glad zijn. Een smid geeft er iig geen garantie op.

Ik heb het artikel in de Intermediair (25) gelezen en heb er de nodige vragen bij.
O.a. dat een paard 10 minuten stil moet staan voor de lijm goed hecht, per hoef dus Haha! .
Het klinkt alsof men het wiel opnieuw heeft uitgevonden (misschien iets ronder als het vroeger was Lachen )


Klopt ja, dat van die 10 minuten riep ook meteen twijfels bij me op. Maar aan de andere kanten schrijven ze dat de 'ijzers' uitgebreid zijn getest met renpaarden. Maar daarbij vraag ik me meteen weer af of dat dan op harde of zachte ondergrond was.
Maar goed, ze zijn nu nog niet op de markt, dus echte ervaringen zullen er nog niet zijn. Misschien toch verstandiger dan om te vertrouwen op de ervaringen met al langer bestaande hoefschoenen.

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 13:26

Stukje van mijn tekst als reactie naar de redactie van Intermediair

Citaat:
Om terug te komen op dit nieuwe plakijzer. Het is getest bij renpaarden,
ik neem aan op een renbaan. Deze banen zijn gemaakt van gras, de
perfecte ondergrond voor een paard om te lopen, verend - schoon etc.
Is er ook onderzoek gedaan hoe de plakschoenen zich houden tijdens een
buitenrit, die niet altijd op mooie even ondergrond plaats vind. Maar
waar het paard op grote kiezels, wortels etc. gaat staan. Waar de
ondergrond ongelijk van samenstelling is.
Is er onderzoek gedaan naar de schokwerendheid op bijv. asfalt/stenen
wegen?
Hoe houden de schoenen zich als het paard niet alleen netjes rechtuit
loopt, maar een sterke bocht maakt, of als het opzij springt bij een
schrikreactie.


Ik ben benieuwd of er een reactie op volgt Haha!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 16:28

Hoi hoi, Ik heb een paard die al 1,5 jaar een blessure aan de tussenpees heeft. Ik moet hem nu elke dag een uur over de verharde weg stappen en daarvan een half uur draven. Hij staat rondom op ijzers en na 4 weken zijn ze echt op. Hij staat al op tuigpaarden beslag met in de achterijzers widiapuntjes tegen het slijten/glijden. Na 2 weken zijn de ijzers zo glad gesleten dat Miro kortere pasjes gaat maken om dat hij steeds bijna uitglijdt. Ik ben via de Her en Der endurance op het idee gekomen om hoefschoenen te gaan proberen en dan die van http://www.smit-rijssen.nl Volgens deze meneer is Miro's pees sneller geheeld dan dat hij op ijzers blijft staan....logisch eigenlijk omdat de "klappen" in zijn pezen nu veel minder zijn. Een marathon loper heeft immers ook speciale gympen aan.
Deze schoenen worden op maat gemaakt doormiddel van een gipsafdruk die ze in Rijssen maken van alle 4 de voeten...ik ben zeker van plan dit te gaan proberen omdat het gewoon met die ijzers steeds ellende is en het kost me klauwen vol geld. De hoefschoen kost 54,50 euro per stuk en heeft een levertijd van 3 weken. Daarna worden de schoenen per post verzonden. De verzendkosten bedragen meestal 9 euro voor vier schoenen. Nu betaal ik €65,- per 4 weken voor rondom beslaan dus na 3 maanden heb ik die schoenen al terug verdient. Wie is er ondertussen al begonnen met schoenen en hoe bevalt het??

-X- Anja

**Look where all this talking got us baby!!**

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:12

Nou ik heb voor de zekerheid ook maar die folder van Marquis besteld en ik moet zeggen dat deze er wel veel beter/mooier/praktischer uitzien dan die van Smit-Rijssen plus het grote voordeel dat je geen trailen hoeft te huren om met je paard naar Rijssen te rijden om schoenen aan te laten meten... Lachen Ik ga dus Mirogrant zijn ijzers eraf laten halen en goed bekappen en dan Marquis proberen...ik ben benieuwd! Tong uitsteken

-X- Anja

**Look where all this talking got us baby!!**

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:50

AnjaKos schreef:
Nou ik heb voor de zekerheid ook maar die folder van Marquis besteld en ik moet zeggen dat deze er wel veel beter/mooier/praktischer uitzien dan die van Smit-Rijssen plus het grote voordeel dat je geen trailen hoeft te huren om met je paard naar Rijssen te rijden om schoenen aan te laten meten... Lachen Ik ga dus Mirogrant zijn ijzers eraf laten halen en goed bekappen en dan Marquis proberen...ik ben benieuwd! Tong uitsteken

-X- Anja



Nadeel van deze dingen is wel dat je zelf zeer goed moet meten welke maat je nodig hebt en amper service hebt. Je moet misschien wel een trailer huren/lenen voor Smit schoentjes maar dan krijg je wel een super behandeling, worden ze op maat gemaakt en wordt per paard bekeken wat voor soort schoenen hij nodig heeft, welk soort zool, evt andere aanpassingen enz. Je hele pard wordt bekeken. Je kunt ze daar ook testen (wie weet loopt je paard er helemaal niet beter op), ook wel handig voor je ze besteld.
Betere garantie (1 mnd niet goed geld terug) enz.

Alleen ijzers eraf en goed bekappen is niet de manier om hoefschoenen te bestellen. De hoef verandert in de eerste 2 mnd nadat hij van de ijzers is enorm van vorm, dus zullen je schoenen snel te groot zijn en terug brengen kan dan niet meer.....

En bedenk wel: mooier is niet altijd beter!

Ik zou zeggen: [VvdD] Tjody's hoefschoen aanmeet verslag! (incl foto's) lees hier mijn verslag en kijk op www.smit-rijssen.nl, wie weet brengt het je op andere gedachten.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 17:23

Hoi Viv, bedankt voor je reactie! Pling Je hebt idd gelijk met mooier is niet altijd beter en idd weet ik nog niet precies wat ik moet kiezen. Als ik naar de prijs verschillen kijk zou ik zeker voor die van Smit-Rijssen gaan alleen wat me bij die Marquis zo aantrekt is dat je alles los kan vervangen. Dat je ze niet mag uitproberen staat mij idd ook tegen en voor die €199,- per paar (je hebt dus 2 paar nodig voor rondom en dan zit je op €400,-) vind ik dit wel heel slecht. Wat idd als Miro er helemaal niet lekker op loopt? Scheve mond Miro zit momenteel nog met een peesblessure en ik moet veel op de weg draven dat is wel een probleem om hem 2 maanden zonder ijzers te laten lopen maar ik denk dat ik dat maar moet gokken. 2 Maanden heeft Miro nodig totdat zijn voeten weer "genezen" zijn na 6 jaar op ijzers te hebben gestaan?? Nou dat moeten we dan maar doen heh Knipoog Ik laat nog wel weten wat ik uiteindelijk besloten heb maar aangezien S-R 2x zo goedkoop is ga ik waarschijnlijk eerst die van hun proberen en als het niet mocht bevallen kan ik altijd nog over stappen op Marquis Tong uitsteken

Thanx again!!
-X- Anja

**Look where all this talking got us baby!!**

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 18:26

ik wilde voor mijn paard ook hoefschoenen bestellen, old mac's maar dries zijn hoeven zijn niet breed genoeg. dus standaard maten vallen gelijk al af.

ik ga naar smit rijssen, je wordt vakkundig geholpen en ze zijn veel voordeliger.

het nadeel, je koopt ze op maat, dus je moet goed de hoeven in de gaten houden en vijlen waar nodig.

ik heb dries al een hele tijd zonder ijzer, zodat de hoef is de goede vorm krijgt. dan kunnen ze gelijk een goede schoen aanmeten.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:37

ik heb ergens op ITP wat foto's geplaatst van mijn marquis en Old Mac's heofschoenen, miscshien dat je het topic terug kunt vinden.

Niets zo charmant als een paard in her land.


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:39

he anja
als je paard ook een peesblessure heeft zou ik zeker naar smit gaan
hij maakt ze op maat, dus ze passen ook echt
hij kijkt naar heel je paard
in utrecht gebruiken ze ook de schoenen van smit voor paarden met hoef en been problemen
dus vooral met een blessutre zou ik voor de zekerheid van maatwerk en aanpssingen gaan ipv standaard materiaal

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:16

Wat ik me nou altijd afvraag....
is hoe men in de herfst en in de winter deze schoenen vindt.
Mijn paarden staan namelijk altijd buiten (open stal met verhard plateau en....zand/modder).
Als ik dan de schoenen zou moeten omdoen denk ik dat ik de voeten eerst toch heel goed zou moeten afspoelen? Dat is op zich al een heel gedoe maar ik vraag me dan ook af of ik die schoenen aan hun natte voeten (met sokken...een fries o.a.) kan aantrekken.
Kan me n.l. ook voorstellen dat dat een nare wrijving geeft voor ze (broeierig en wrijving ?)

Ik vind het heel interessant maar durf het zelf ook nog net niet aan.
(Gelukkig lopen al mijn paarden nu dan ook zonder ijzers en is het ook nog niet echt nodig.)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 07:33

Die schoenen moet je ook niet in de wei omdoen Gaitkeeper. Enkel als je gaat rijden bescherm je ze er mee. Dat vinden wij het grote voordeel ervan.

'Paint' it 'Black'

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 07:46

Volgens mij snapt Gaitkeeper dat wel , bedoelt wordt dat je gaat rijden , je haalt je paard met een stel baggerpoten uit de wei en stopt die modderklonten niet direct in je schoentjes maar spoelt ze eerst af Knipoog

Maarja , als je paard nu ijzers heeft of blootvoets loopt ,
dan neem ik aan dat je de hoeven toch ook eerst even uitkrabt voordat je gaat rijden ?
Ik weet niet of je zo die bagger beetpakt , maar als het echt zo erg is zul je dat afspoelen sowieso wel doen , alleen al om die pootjes een beetje hanteerbaar te maken Haha!

Geen last van wrijving ofzo bij natte pootjes hoor Lachen

Geen last van schuren/broeien hoor , er zit ook nauwelijks haar in de schoen (Old Macs) verder want je maakt het geheel niet hoger vast dan de kootholte , en vetlok enzo blijven gewoon erbuiten hangen...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 159 bezoekers