couperen honden, schapen en paarden vanaf morgen verboden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-01 11:51

Afsnijden honden- en schapenstaarten per 1 september 2001 verboden
31 augustus 2001 - Met ingang van 1 september zijn verschillende ingrepen bij dieren verboden. Zo mogen bij honden en schapen de staart vanaf morgen niet meer worden gecoupeerd, paarden mogen niet meer worden gebrandmerkt en runderen en varkens mogen geen stalen neusring meer krijgen. Het zogeheten Ingrepenbesluit was al op 1 september 1996 in werking getreden, maar daarin was voor deze ingrepen een overgangstermijn bepaald.
De volgende ingrepen zijn per 1 september niet meer toegestaan:


het verwijderen van de binnenste teen, kammen en sporen bij hanen;
het verwijderen van de staart bij honden;
het verwijderen van de staart bij schapen;
het brandmerken van paarden;
het verkorten van de boven en ondersnavel van kippen en kalkoenen in kooien die na 1 september 2001 zijn gebouwd;
het verwijderen van neuslellen bij kalkoenen;
leewieken (verwijderen van het laatste vleugellid) van vogels, uitgezonderd vogels die bestemd zijn om te worden gehouden in een niet-overdekte ruimte;

het aanbrengen van een roestvrijstalen neusring bij varkens en runderen;

het aanbrengen van een neuskapje bij fazanten.
Dieren waarbij na 1 september één van deze ingrepen is toegepast mogen niet meer deelnemen aan tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden. Deze dieren mogen niet meer worden verhandeld.

Over de wetgeving
Sinds 1996 is de Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren (GWWD) van kracht. Daarin is opgenomen dat er in principe geen ingrepen mogen worden verricht bij dieren. Bepaalde ingrepen zijn wel toegestaan. Zo is het bijvoorbeeld niet verboden om dieren onvruchtbaar te maken. Sterilisaties en castraties bij bijvoorbeeld honden en katten zijn toegestaan. Ook is in het Ingrepenbesluit een aantal ingrepen genoemd die toegestaan blijven.

Vrijstellingsregeling
Gebleken is, dat in de huidige situatie bij het achterwege laten van een aantal ingrepen welzijnsproblemen ontstonden. Een aantal ingrepen wordt daarom nog langer toegestaan dan in het Ingrepenbesluit is aangegeven. Dit wordt geregeld in de 'Vrijstellingsregeling ingrepen' die op 30 augustus in Staatscourant is gepubliceerd.

Nog toegestaan tot 1 september 2006:


het verwijderen van de achterste teen en sporen bij hanen van vleeskuikenrassen bestemd voor de fokkerij;
het verwijderen van kammen bij hanen van legrassen bestemd voor de fokkerij;
het verkorten van de boven en ondersnavel van kippen en kalkoenen in alternatieve systemen. (in houderijsystemen van voor 1 september 2001 blijft het snavelkappen en verwijderen van kammen toegestaan tot 2011)
Indien er twee of meer identificatie-ingrepen (zoals gele oormerken) verplicht of toegestaan zijn is het per 1 september 2001 verboden om daarnaast nog een extra ingreep ter identificatie uit te voeren. De volgende extra identificatie-ingrepen zijn echter nog toegestaan tot 1 september 2002:


vriesbranden als identificatie-ingreep in de melkveehouderij;
het aanbrengen van een tatoeage of oormerk bij fokvarkens;
het toepassen van elektronische identificatie bij
kalveren en varkens ten behoeve van groepshuisvesting.
In de vrijstelling wordt onder andere geregeld dat paarden waarvan de staart is gecoupeerd vóór 1 september 2001 mee mogen doen aan tentoonstellingen en keuringen die plaatsvinden na 1 september 2001.

ik dacht eigenlijk dat couperen allang verboden was. en ik wist niet eens dat brandmerken ook verboden zou worden. best een goed besluit, maar sommige rassen (zoals fjord/groninger enz) die brandmerken en juist daardoor kan je zonder papieren de herkomst van je paard weer terug vinden (zie (G)ijsco).

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 11:58

Bij de welsh K doen ze ook nog steeds aan brandmerken. ben benieuwd hoe ze het gaan oplossen.

Ik vind het wel een goede wet hoor. Scheelt weer een hoop dierenleed

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 12:25

Bij het NRPS en het KWPN doen ze het ook nog steeds. Heb het idee dat veel mensen bij de afgelopen keuringen nog even een brandmerk hebben laten zetten juist omdat het straks niet meer mag.

BTW: de chip en het paardenpaspoort nemen nu de herkenningsfunctie over. Bij Fjorden is het brandmerk idd ter identificatie, maar bij het NRPS en het KWPN krijgen alle paarden hetzelfde merk. Voor de individuele herkenning is zo'n merk dus niet nodig.

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> It takes a minute to have a crush on someone, an hour to like someone and a day to love someone - but it takes a lifetime to forget someone.</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-08-31 13:27 ]</font>

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 12:27

het is een goede wet toch vind ik het wel jammer van het branden.
de paarden reageerden daar nauwlijks op ( lodewijk bewoog 1 oor *LOL* )
2 van onze veulens zijn 14 juli gebrand Hinke was nog te klein dus die krijgt nu geen brandmerk meer op haar bil.
jammer want ik was er best trots op om met dat brandmerk te mogen rondrijden...
Bij Hinke is wel een DNA test afgenomen misschien dat ze dat bij het welsh K ook doen??

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 12:30

Ben het met je eens, vind het ook jammer dat vandaag - jaja - de laatste dag is dat er gebrand wordt (komt ook op tv vanavond!!). En als ik een driejarige had, had ik haar ook laten branden. Couperen betekent overlast voor de rest van het leven van het dier, branden valt best mee + ik zie het toch ook als een soort keurmerk.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 12:42

Ik ben ik volle afwachting dat ze eens chippen gaan verbieden bij de wet. Een ingreep in een dier wat niet 100 % veilig is voor dieren. Zelfs brandmerken is veiliger voor dieren dan chippen (eens onderzocht in Duitsland, mede een reden waarom in Duitsland niet wordt gechipt). Er zijn al paarden afgemaakt ten gevolge van een chip, ik kan me niet herinneren dat een paard is afgemaakt tgv brandmerken!

Zo mijn gedachten, weer jullie storen over het chippen Party!!

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 13:17

ik vind het jammer, een trekpaard met lange staart vind ik geen echt trekpaard. en brandmerken vind ik juist mooi, het is ook maar een paar seconden dat ze daar last van hebben. en ja, je kan het allemaal zien als dierenleed en mishandeling, maar ik had toch liever gehad dat ze eens wat strenger optraden tegen echte mishandeling van dieren ipv dit soort relatief onschuldige praktijken.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 13:40

Ik denk dat het even wennen is een lange staart bij een trekpaard maar toch vind ik het wel fijn dat dat teminste verboden is.
die arme paarden konden echt amper wat tegen de vliegen doen en de reden waarom er vroeger gecoupeerd werd is tegenwoordig niet nodig.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 13:45

Dan mogen de hondenkeuringen ook wel eens wat doen, want er worden nu geen honden toegelaten op keuringen die geen rasvoorgeschreven gecoupeerde staart/oren hebben.

Het couperen van de staart van een trekpaard is vandaag de dag onzin, want er zijn zo weinig paarden die nog op het land gebruikt worden. De reden van couperen hier was omdat anders de lijdteugel bij het ploegen in de weg ging zitten.

Ik ben geen tegenstander van brandmerken als het maar beschaafd gebeurd. Mijn paard heeft 4 brandmerken van elk ong. 15 cm groot en dat is geen gezicht. Ik krijg ook weleens kommentaar als ik buitenrijd, dat zal dus nu zeker niet minder worden Verdrietig

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 10:48

Mijn moeder vertelde me gisteren (had ze gehoord) dat omdat de staarten van trekpaarden niet meer gecoupeerd mogen worden de boeren de trekpaarden willen laten uitsterven? Bloos Bloos Bloos Nee toch???

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 11:49

De Duitse paarden worden wel gechipt hoor. En zeker die van onze vereniging. Wij hebben het chipnummer namelijk als registratienummer. Nimber wat vindt je trouwens van het paspoort van olympic, die heb ik gemaakt en hebben we ook zelf ontworpen. Zijn paspoort moet trouwens nog overgeschreven worden dus als je dat even tegen haar wilt zeggen. Hij staat nu namelijk nog steeds op laura haar naam.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 10:52

Citaat:
Op 2001-08-31 14:17, schreef ylva:
ik vind het jammer, een trekpaard met lange staart vind ik geen echt trekpaard.


Euhm sorry, maar bijv rassen als de shire, zijn ook trekpaarden, die hebben toch vaak al een staart.
En de suffolk Punch (engels ras) mag al vanaf 1800 ofzo niet gecoupeerd worden, die staart word altijd keurig opgebonden.

Ik vind het werkelijk afschuwelijk bijv die belzen zonder staart..... En dan al die vliegen die behalve op het lijf ook op de vagina gaan zitten, nee lekker hoor....

Ik heb bij een handelaar "gewerkt" die had een stuk of 8 belzen, een paar waren gecoupeerd, maar alles wat bij hem geboren was had een staart, en dat vond ik wer zo mooi!!!!!!
Als ie ze eens voor de ploeg zette ofzo bond ie de staarten op, dus dat probleem was ook weg.

Zo zie je maar, door toedoen van de mens wordt gedacht dat het zo hoort (zie wat ylva schraaijf, no offence trouwens)
Dit is hetzelfde als dat een rotweiler met staart geen rotweiler zou zijn.

Wij hebben zelf een boerenfoxje, dat gecoupeerd is. DIt was ze al toen we haar kochten, maar ik had haar net zo lief met zo'n leuke krulstaart gezien...

Ylva, iedereen een eigen mening hoor, absoluut, maar begrijpen doe ik het niet

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 12:08

[quote]
Op 2001-08-31 13:25, schreef Karin:
Bij het NRPS en het KWPN doen ze het ook nog steeds. Heb het idee dat veel mensen bij de afgelopen keuringen nog even een brandmerk hebben laten zetten juist omdat het straks niet meer mag.


idd karin...bij ons opstal hebben de kwpners ook allemaal weer een brandmerk gekregen en me vz paard die had dr al 1 (nrps)

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 18:48

Ik vindt het ook dom, dat de stamboeken stug doorgaan met branden en specila branddagen gaan organiseren, terwijl ze weten dat het verboden wordt. Maak je niet echt een goed indruk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 08:02

mijn jaspertje heeft 2 weken terug ook nog een brandmerk gehad. hij had er al een van het engels volbloed stamboek en nu heeft ie er eentje bij van het KWPN. ik kreeg daar een brief over dat als ik nog een brandmerk wilde van het KWPN dat ik dan vlug moest worden om dat het de laatste weken waren. jasper vond alleen de rook eng en verder niks!!

groetjes von

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 11:20

Yootha, ik snap je reactie niet helemaal. De stamboeken hebben geen 'speciale' branddagen georganiseerd, maar net als andere dagen gewone stamboekopnamedagen, waarbij het normaal is dat er gebrand wordt. Daarbij is een brandmerk een van de sterkset PR-middelen dus nogal logisch dat een stamboek een voorkeur voor branden heeft. daarbij zie je aan de reacties hier dat toch veel mensen niet zo'n probleem hebben met branden, maar veel meer met chippen en couperen!

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 21:29

Dat branden niet meer mag is echt dikke onzin...
Vorige maand is m'n veulen bij de show ook gebrandmerkt, ze vertrok géén spier. Het enige wat ze zouden mogen doen is die brander wat stiller mogen maken, daarmee maak je de meeste paarden al bang voordat je al iets gaat beginnen.
Ik ook ben tegenstander van het chippen, 'kep al een paar keer gezien dat die chips zijn gaan bewegen en in gewrichten terecht zijn gekomen. Erug link...

These train conversations are passing me by
And I don't have nothing to say
-Adam Duritz


Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 16:40

Hoi,

'k vind het ook jammer dat de paarden niet meer gebrandmerkt mogen worden ik vind dat altijd wel een leuk gezicht en ze hebben er ook niet echt last van ze zullen er hooguit even van schrikken. Van de meeste andere dingen ben ik wel blij dat het verboden is. Paarden zonder staart vind ik zo'n zielig gezicht dan hebben ze niks meer om zich te beschermen tegen vliegen.

-x- Daphne

-x- Daphne

(L)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, schumiegirl en 40 bezoekers