Hoe houd jij je zadel zo mooi mogelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Hoe houd jij je zadel zo mooi mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 13:48

Jahaa Haha!
Omdat ik de trotse eigenaar ben van een Stubben Maestoso wil ik natuurlijk van jullie weten hoe ik die zo mooi mogelijk kan houden!
Hij is dus gloednieuw...

Ik heb om te beginnen al de beugelriemen onder het zweetblad gehangen (met de gespen onderaan) en mijn zadelsteun gebandageerd (hehe, nu beschadigt ie tenminste niet!) Ik steek de beugels niet op, en haal na het rijden even een vochtige doek over het zadel. Hoes er natuurlijk over.

Hoe doen jullie het met vet/poetsen enzo? en nog andere tips?
En meteen een vraagje: valt mijn zadel onder de verzekering van mijn ouders als ie gestolen wordt? Hij ligt op de pensionstal in een afgesloten zadelkamer!

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:53

Je bedoelt waarschijnlijk de inboedelverzekering van je ouders? In dat geval dient het zadel ook daadwerkelijk in het woonhuis opgeborgen te worden. In de stal vervalt de dekking. Je kan evt. een aparte zadelverzekering afsluiten.

En het onderhoud, volgens mij ben je al een goed eind op weg OK dan! Ik doe hetzelfde als jij, regelmatig schoonmaken en invetten (vet of dressing, gebruik ik). En de singel haal ik er altijd af en leg ik niet op het zadel neer!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:55

kijk, zo doe ik ook handige tips op Haha! Maar ik moet wel nog een paar weken wachten, het was niet op voorraad Verdrietig

Wat onderhoud betreft, een paar keer invetten voor je het gebruikt (oei, ik ben nu te laat hiermee?) Geen olie gebruiken, alleen dressing en zadelzeep.

Verzekering: even navragen bij hen, maar ik neem mijn zadel(s) altijd mee naar huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:55

Laura, heel erg goed opletten als je een trui of jas aan hebt met ritsen. Bij het op- en afstijgen kan dat namelijk krassen opleveren op je zadel en dat is zonde.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 13:58

Ja dat is een goeie Lachen En voor mij geldt ook: geen ruzie maken met stalgenoten... iemand op stal had ruzie en die vond haar KN terug met een fikse kras erin (duidelijk met pen ofzo gedaan) Als iemand dat bij mijn zadel doet joh, berg je maar vast, want ik ben in staat hun zadels door de gehaktmolen te halen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:01

Doen die lui dat? Dat is lekker dan, durven ze niet gewoon op de persoon??

Even terug naar je zadel, je kunt m nog even goed in de olie zetten en natuurlijk regelmatig schoonmaken na het rijden en altijd een dekje er onder doen Lachen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:07

Altijd na het rijden de sjabrak eronderuit halen en de singel eraf. En dan dus niet de (vochtige) singel over de zitting van je zadel leggen.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:13

regelmatig poetsen en invetten.
stuebben heeft daar superspul voor Haha!
(vloeibare) zadelzeep en hamanol om te vetten.
veel plezier met je nieuwe zadels!!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:17

Ik maak mijn zadel met regelmaat schoon, beetje lederdressing en de beugelriemen en singelstoten zet ik in wat vet.
Verder is alles hierboven wel gezegd volgens mij,
Maar ik heb mijn zadel gewoon verzekerd tegen diefstal, beschadiging en brand. Bij Amev, niet eens heel duur trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:21

idd altijd zorgen voor een jas/bodywarmer waarvan de rits naar 2 kanten open gaat zodat hij mooit over het zadel krast.
Zelf gebruik ik nooit vet maar altijd lederdressing voor m´n zadels, alleen de binnenkant van de zweetbladen wil ik heel af en toe invetten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:40

1e keer olieën,
dan de eerste weken na het rijden een heel dun laagje vet, nadat je hem hebt schoongemaakt met zeep natuurlijk!
Verder voordat je in de regen gaat rijden ook een heel dun laagje vet aanbrengen (1e paar maanden). Hierna zal je zelden nog heoven te vetten, zadelzeep is goed genoeg.

Boris
Berichten: 131
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:27

Toen mijn zadel gestolen was ( Boos! ja, balen) dekte mijn verzekering het niet omdat het zadel permanent op de stal aanwezig was. Tijdelijk (< 3 maanden) elders verblijvende spullen vallen onder de inboedel verzekering, dat was bij mij dus niet. Nu heb ik het in een aparte clausule laten opnemen en wordt diefstal gedekt mits er sprake is van braaksporen aan mijn eigen zadelkast. Voor de zekerheid zou ik het gewoon even navragen bij je eigen verzekering, apart verzekeren is niet zo duur en zeker de moeite (weet ik nu uit ervaring).

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 19:25

goed, een heel verhaal zoals ik het te horen kreeg toen ik mijn stubben zadel bij de zadelmaker ophaalde:
voor gebruik 1 keer helemaal olien.
1e maand 1 keer per week schoonmaken met zadelzeep, vervolgens olie op de onderkant van de kussens (dat wat zeg maar op de rug ligt) en olie op de onderkant van de zweetbladen (ruwe kant van het leer). De rest met vet. Beugels controleer ik wekelijks, anders worden ze gewoon scheef.
Daarna schoonmaken en invetten wanneer nodig. Na 2 maanden moest het zadel al bijgevuld worden, de schoft werd al kaal. Ze zakken dus enorm in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 19:58

Hamanol van Stubben. Topspul! Trek je de kleur ook niet mee uit het leer. Als het erg droog is de eerste keer wel olien. Daarna regelmatig helemaal schoonmaken met zadelzeep (weinig water gebruiken, het mag niet schuimen)

De beugels onder het zadel vind ik persoonlijk niet lekker rijden, dus ik doe ze er wel gewoon overheen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 00:19

Hamaol is idd super! Ook goed voor goedkope hoofdstellen, die worden er mooi zacht van.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:10

Laura schreef:
Jahaa Haha!
Omdat ik de trotse eigenaar ben van een Stubben Maestoso wil ik natuurlijk van jullie weten hoe ik die zo mooi mogelijk kan houden!
Hij is dus gloednieuw...!

Niet gebruiken en in een glazen kast alleen maar naar kijken Lachen (flauw)
Natuurlijk probeer je een nieuw zadel mooi te houden maar het blijft een gebruiksvoorwerp en hoe voorzichtiger je er mee omgaat des te vaker 'gebeurd' er iets. Wet van Murphy.
Goed onderhoud is belangrijk, maar niet overdrijven. Goede kwaliteit blijft altijd mooi Haha!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:15

murphy's law is toch zoiets van : alles wat er fout kan gaan, zal fout gaan op het ergst mogelijke moment???

ik doe op de bovenste zweetbladen, lederdressing, en de onderste vet, ik vet mn zitvlak ook nooit in, alleen met lederdressing, het is ook iets anders leer mn zitgedeelte.Verder staat alles hier al wel op, wat is hamaol??

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 19:44

Ik kreeg van de zadelmaker te horen dat je de "kussens" dus de stukken op je zweeblad waar je met je knie zit nooit teveel met olie of iets dergelijks moet doen. Daar zit een soort sponsachtig spul tussen en dat zuigt snel vol waardoor het teer wordt ofzo. Ik maak hem wekelijks goed schoon met zadelzeep en daarna dressing als ie droog is.
Ik gebruik ook vaak horseman one step, lekker makkelijk en wordt lekker zacht en glimmend.
Wat ook een tip is: Koop van die "hoesjes" (ik kan niet op de naam komen) die je om je beugelriemen kunt doen. Hierdoor zit de gesp niet meer boven, maar beneden bij je beugel. Dit is echt ideaal. Ik gebruik het ook en heb het vanaf begin af aan met mijn nieuwe zadel gedaan. Hij is nu 5 jaar oud en ik heb niet van die lelijke "deuken" in die bovenste flapjes zitten. Die zien er nu nog uit als nieuw.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 20:05

suede mag niet met olie. Stubben hamanol gebruik ik ook, vind ik goed spul. Schijnt niet te vlekken op witte rijbroeken (ik rij nooit met een witte broek op een pas schoongemaakt en gevet zadel, dus heb hier geen ervaring mee)