hoelang springen met een drachtige merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

hoelang springen met een drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 14:50

das meteen mijn vraag,mn merrie is nu een grote maand drachtig,en het liefste wat ze doet is springen,en dan nog even zo hoog mogelijk als het kan,want kleine sprongetjes springt ze alsof het een belediging is.
het probleem ( niet voor mij maar wel voor een drachtige merrie) is dat ze springt met heel veel passie en dat ze alles geeft,ze springt op haar gemak 1m30 en alles wat je haar voorschoteld eigenlijk!
het is enkel een hobby,ik neem eens per week zo'n springles omdat deze afwisseling haar enorm pleziert,naast de 3 uren dressuur en de wandelingen.
mn vraag hoelang blijft het verstandig om te springen?ik gok op zo'n 4
-5 maand,en natuurlijk het wa kalmer aandoen maar das moeilijk,want ze geeft zich volledig. maar ik wil handelen in het belang van de gezondheid van merrie en veulen


Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 15:09

Hoi,

Ik heb ook gesprongen met mijn new forest merrie toen ze drachtig was. Dat was het laatste jaar dat ik met haar mocht starten tussen de pony's. Ik heb met haar gesprongen terwijl ze al acht maanden drachtig was op ZZ-niveau en we wonnen ook. Daarna ben ik wel gestopt met springen, maar ik heb met haar gereden tot de 10e maand en daarna longeerde ik haar elke dag of ik ging met haar wandelen.
De bevalling ging zeer voorspoedig, binnen vijf minuten was het veulen geboren. Het was een groot sterk merrieveulen, kerngezond en levendig.
Merries geven het zelf aan wat ze wel en niet meer kunnen als ze drachtig zijn. Zolang ze er zelf nog plezier in hebben en ze er geen last van hebben kun je met ze springen of met ze rijden.

Groetjes Jolanda

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 15:36

8 maand? maar stel je voor dat ze zich serieus mispakt op een srpong ( da kan altijd gebeuren,zelfs al springt ze nog zo goed),en ze maakt een kwalijke val? bij dressuur is dat risico veel kleiner,daar zou ik ook zolang mogelijk doorrijden,alleen ook al omdat de merrie fit en sterk blijft met zicht op de bevalling.
mn lesgever zei dat springen tot 6 maand verantwoord bleef?ik wacht op verdere ervaringen( ben hier maar een leek in hoor)

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:19

Hoi,

je moet vertrouwen op je paard/pony. Ze weten heel goed wat ze doen! Zodra een merrie drachtig is, worden ze veel voorzichtiger. Als het niet goed uitkomt bij een hindernis zullen ze niet zomaar springen! Het risico dat er wat gebeurt hou je altijd, ook bij dressuur of zelfs als ze buiten in de wei of bak loopt. Maar goed je moet ook voor jezelf beslissen wat je doet, bij mij ging het hartstikke goed en de merrie is er echt niet minder van geworden, het veulen trouwens ook niet.

Groetjes Jolanda

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:19

Ik zelf ben absoluut geen voorstander van springen met een drachtige merrie.
Je neemt toch behoorlijke risico's ook al springt je merrie nog zo goed en ben je nog zo goed op elkaar ingespeeld.
Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Het is net met zwangere vrouwen dan moet je bepaalde dingen ook niet doen omdat dit risico's met zich meebrengt.
Het zou toch heel erg jammer zijn als je drachtige merrie door een ongeluk het veulen zou verliezen? waarom fok je dan?
Nee mijn mening laat het springen voor 11 maaden even voor gezien, voor je het weet kun je weer volop springen.

Gr Nadezda

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:26

Men moet rekening houden dat de eerste +/- 30 dagen het vruchtje niet vast ligt in de barmoeder! Het "zweeft" nog rond. Vaak wordt aangeraden helemaal niet of niet uitbundig te springen (hoogte in) met een merrie tijdes de eerste 3 maanden omdat het vruchtje nog niet "vast" zit. Vanaf 3e tot 6 maand zo geen bezwaar zijn MAAR GEBRUIK JE GEZOND VERSTAND! Sommige merries peulen al zo uit met 6 maanden dat springen echt niet verantwoordelijk is! Na 6 maanden wordt springen afgeraden.
Je moet denken aan de risicos:
- glijd ze uit of 'overstreek' ze zich dan kan je het veulen verliezen of het merrie door abortis of bijv. buikvlies scheuren.
- de darmen van de merrie moeten plaats maken voor het veulen, bij springen op latere termijn krijgen deze nog meer te verduren: risico op koliek verhoogt met alle gevolg !!
- de evenwicht gevoel van de merrie veranderd naar verlang zij zwaarder wordt. Haar 'inzicht' veranderd dus ook wanneer ze op hogere sprongen afgaat en soms, laat ons eerlijk zijn, zijn de dames of zo heet op de sprong of gewoon weg stom dat ze 'gered' moeten worden van hun eigen lompigheid !! Wat ze denkt dat ze kan doen en wat ze effectief kan doen zijn twee verschillende dingen ... hier aan baasje om haar verstand te gebruiken !
Sprongetjes (zeer laag) voor eigen plezier tot daar toe maar springen met een drachtige merrie raad ik persoonlijk af!


pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 14:45

wat je daar zegt van dat vruchtje die nog ni vast ligt kan idd waar zijn,hieraan had ik nog niet eens gedacht! ik denk toch dat ik dat springen wat op een lager pitje ga zetten,ik vind eigenlijk al dat ze me op de manege toch ook betere raad konden geven,zij fokken zelf,maarja..
het veulen is ni eens voor mij,ik heb mn merrie verhuurd,maar dat wil ni zeggen dat ik het beste niet wil voor merrie en veulen,dit is een eenmalige keer dat ik haar verhuur,dus ben geen fokster,als alles goed gaat wil ik wel nog een veulen voor mezelf dan later.
bedankt voor jullie advies alvast en ik ben nog altijd geinteresseerd in wat anderen doen als hun merrie drachtig is

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 20:55

Volgens onze dierenarts, Dhr H.A. van Dijk (hij gaat vaak mee met de Junioren en Young Riders equipe), kun je zelfs de zelfde dag weer al op je paard rijden als ze gedekt is. Maar goed dat je dat niet doet is wat anders. Vroeger gingen de paarden dezelfde dag weeral voor de ploeg, en ik geloof niet dat dat minder zwaar is.
Volgens hem geeft een merrie zelf aan wat ze wel en niet kan.

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 23:16

ben het niet helemaal met je eens dat een merrie zelf wel kan bepalen of iets wel of niet kan.
Sommige paarden kunnen helemaal geen maat houden en ik vind dat als een merrie drachtig is je toch sommige dingen niet moet forceren.
Feit blijft dat als je gaat springen je meer risico neemt als anders, want met gewoon rijden kan natuurlijk ook iets gebeuren.
Maar een paard kan volgens mij niet bepalen of iets nu wel of niet risico vol is als ze drachtig is.
Dus komt het er op neer dat de ruiter bepaald of het risicovol is of niet.

gr nadezda

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:43

Een paard weet meer dan dat je denkt.

Toen ik nog met mijn pony sprong terwijl ze drachtig was, was ze super voorzichtig tijdens het losspringen. En als het niet uitkwam dan stopte ze, terwijl ze anders nooit weigerde (niet drachtige toestand).

Ze heeft nergens last van gehad en het veulen dat ze daarna heeft gekregen is prima in orde. Kijk maar op de topic 6 jarige nrps pony (eenmaal andermaal....verkocht).

Groetjes Jolanda

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:01

Raimaer's moeder heeft Z gesprongen t/m de 8e maand. Raimaer zelf heeft B gesprongen t/m de 6e maand. Beide hebben gezonde veulens gekregen Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:14

Ik vind dat als je paard over de helft gaat, je beter even een stapje terug kan doen.

Een kennis van mij heeft met een drachtige merrie (ik meen dat ze in de 8e/9e maand zat) nog wel eens een Z parcours gesprongen, boven de sprong bewoog het veulen, je zag de buik zo van de ene naar de andere kant gaan. Het paard verloor het evenwicht en ruiter en paard hadden een behoorlijk ongelukkige landing. Gelukkig hebben beide er niets aan overgehouden, maar het beschaamt natuurlijk wel het vertrouwen van je merrie (en van jezelf).

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:55

Ik heb een pony gead, die we hebben laten dekken waarmee ik Z dressuur reed. Ik ging met haar 3 keer per week de hei op tot op de dag dat hij uitgeteld was, misschine zelfs wellanger. Dit waren geen rustige buitenritjes, zodra we op het grote pad op de hei waren scheurde ze er in volle rengalop vandoor. Ik heb veel mensen erover gevraagd en de meesten zeiden dat de pony het heus wel aangeeft als hij het niet meer kan. Springen heb ik ook nog vrij lang door gedaan, tot een maand voor de datum ongeveer.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Casum, gewoonmarie en 68 bezoekers