Wat te doen met je paard i.v.m. hitte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:18

ik probeer meestal 's morgens of ' s avonds te trainen omdat ik toch wel wat trainings uren nodig heb als het echt niet anders kan kruip ik er ook nog weleens 's middags op, vind eigenlijk dat je paard in alle weersomstandig heden moet leren werken, je kan dit namelijk ook op concours tegen komen. mijn paard houdt het zelf makkelijk vol om met dit weer een uur aan de gang te blijven. maar dat verschild wel per paard, daarnaast probeer ik hem of ' smorgens vroeg even op de wei te zetten en anders ' s avonds, overdag staat hij lekker binnen in een koele stal.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 13:20

Ik denk dat het vandaag alleen even afspuiten wordt... nadat ie van het land af komt. Misschien toch nog even uurtje stappen in de molen. Morgen ga ik wel weer rijden, buitenritje wordt het dan.
Off topic: Sonja, zondag naar de Zegerplas?

Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:31

ik rijd of om 7:30 of na 20:00 uur. ik train wel gewoon want ik vind het niet eerlijk om nu rustig aan te doen en straks met 30 graden wedstrijd te hebben en het onderste uit de kan te vragen. ik heb skippie wel geschoren op advies van de dierenarts. als hij veel gezweet heeft gaan er elektrolyten en vitamine e extra in. overdag staat hij op stal of in de wei.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:21

Ik ga s'morgens vroeg trainen, rond een uur of 8 half 9 is het nog lekker fris en kun je nog wat horzelvrije (minder als s'middags iig) ritjes maken of lekker trainen in de bak.
s'avonds hoef ik het niet te proberen, dan heeft Apollon de hele dag in de zon gestaan en geef ik haar nog ff een frisse douche.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:56

ja je kan idd smorgens vroeg alleen het probleem is dat ik dus me bed niet uit kan komen echt drama dus dan maar s'avonds!!

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 17:04

Luna staat dag en nacht buiten,en de binnenbak daar is heel erg koel.Ik rij meestal voor 11 uur of na 7 uur,dan is het niet zo heet

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 17:09

Minco staat lekker de hele dag buiten,maar als ik wel wil rijden dan ga ik of vroeg in e ochtend of sávonds.
Ik denk dat ik deze week lekker in de avond ga rijden en dan even in de water plassen spelen Lachen

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 17:16

Des staat grotendeels van de dag in het land. Haar maatje wordt al gauw gek van de vliegen, dus als het te erg wordt gaan ze naar binnen en rond 17:00 er weer uit tot laat in de avond. 's Nachts staan ze op stal. Op zich zouden ze met gemak buiten kunnen blijven staan, maar ze krijgen verschillende heoveelheden brok en om te voorkomen dat ze mekaar gaan bevreten staat ze dus met eten ('s avonds laat en 's ochtends vroeg) op stal.
Rijden op Des is alweer een tijdje terug, aangezien ze ziek is geweest. Nu zou het weer kunnen maar moeten we eerst wachten tot de baby er is. Ik longeer haar regelmatig (2-3 x per week) maar wel afhankelijk van het weer. Met dit warme weer lig ik zelf bij het minste of geringste op apegapen, dus niet echt handig met longeren....
Maar hopen dat het snel weer wat koeler wordt....

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 17:49

s morgens ff lekker grazen, in de middag buiten staan.
s avonds rond 8 uur gaan rijden
s nachts buiten slapen

(we hebben geen wei, al hoewel ze woensdag de wei in gaat)

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 20:21

Ik heb spanjolen, die moeten er maar tegen kunnen Haha!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 20:54

's ochtend of 's avonds rijden of eenheerlijke buitenrit

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:59

Ik doe niet zoveel, omdat ik zelf geen puf heb met dit warme weer hihi...vandaag beetje gewandeld en grondwerk gedaan. Voor de rest staat ze 24 uur per dag in de wei nu...
Rijden doe ik echt niet nu, mij veel te warm...

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:16

Ik rijd lekker buiten in de bossen . Overdag moet ik werken, dan heb ik 's avonds met dit weer echt geen puf meer om in de (stoffige) bak te rijden.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:47

Hetzelfde als normaal, maar dan is meestal alleen voeren en even een wandelingetje.
Als ik van plan ben om te longeren/langeteugelen doe ik dat ook gewoon met dit weer, maar wel maar even. Als hij last heeft van de hitte(bijna nooit) en hardstikke suf is niet.
Ik maak ook elke dagzijn hoeven nat en gooi een emmer water over hem heen, vind hij heerlijk met dit weer.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 08:06

Wat heb ik uiteindelijk gedaan?
Van 16:00 tot 16:30 gelongeerd. Daarna zonder zadel het weiland in en in flinke galop naar achteren gescheurd om vervolgens de koeien naar voren te drijven. Om 17:30 klaar. Daarna Star lekker afgespoten en op stal gezet. Nou dat was toch nog best intensief, maar hij vond het leuk dus in het weiland had ie ineens geen last meer van de warmte. Met longeren ging ie telkens stilstaan en me aanstaren van 'he baas, we zijn nu klaar he?!'

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:05

Hier beginnen om een uur of 9 de dazen actief te worden , dus als ik ´s ochtends wil rijden, zorg ik dat ik voor die tijd terug ben! Omdat ik om 7.15 uur mijn zoon naar school moet brengen, betekend dat dat ik om iets na 5.30 uur op m´n paard zit Tong uitsteken !!
(Dit doe ik ook niet ieder dag hoor Knipoog !!)
´s Avonds rijden is hier wat lastiger; in deze tijd van het jaar zijn er veel jagers in het bos en omdat veel stukken bos hier privé bezit zijn, hebben zij het dus voor het zeggen Lips are sealed !! De jagers willen over het algemeen dat er geen ruiters in het bos meer zijn, een uurtje voor de schemering.
Het is hier vroeger donker dan in Ned. en dat betekend dus dat we zo rond 20.30 uur weer terug zouden moeten zijn. (lukt niet altijd hoor Knipoog ).
Vroeger op pad gaan heeft geen zin, want paard en ruiter worden gewoon helemaal lek gestoken Verdrietig !
Zoals je begrijpt, rijden wij in de mooiste maanden van het jaar, het minste Scheve mond !! (we hebben helaas geen beschikking over een binnenbak!)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:12

Karina schreef:
Ik heb spanjolen, die moeten er maar tegen kunnen Haha!


Niet Haha! , eerder Clown

Want Spaanse droge hitte
kun je niet vergelijken
met de vochtige warmte hier.
Echt niet.

Scheve mond
.
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 15-07-03 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:13

Botervlieg, ik reed in tropische vochtige hitte, daar is het hier in Nederland een woestijnklimaat bij!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:21

De paarden waar jij op reed waren dat klimaat gewend, Lielle
(of had je een Nederlands opblaaspaard meegenomen in je bagage? Haha!)
en dat is dus precies wat ik bedoel:
Dat het niet verstandig/paardvriendelijk is om een paard (hard) te laten werken in
voor hem/haar extreme (zomerse) weersomstandigheden.

In warme/tropische landen ligt normaliter op het heetst van de dag trouwens ALLES plat.
.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:27

nou, daar liepen in buurland Ivoorkust ook Franse volbloeds rond, en die waren idd geïmporteerd.

Overigens ben ik zelf ook born en bred Hollands en heb me in al die jaren (!) daar aardig weten te redden, oa met paardrijden.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:26

Zo laat mogelijk rijden en rustig aan hoewel de paarden er wel goed tegenkunnen hoor, ik doe het meer voor mezelf Tong uitsteken Cool
Half uurtje rij ik intensief en dan is het genoeg, lekker afspuiten daarna en klaar is Mabel. (overdag staat ze in de wei, snachts opstal)