Ontwormen van drachtige merries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Ontwormen van drachtige merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 12:55

Ik heb altijd geleerd dat je merries in de eerste drie maand van de dracht beter niet kunt ontwormen. Nu komt dat deze keer bij een van onze paarden wel erg slecht uit! Zes weken voor ze drachtig werd is ze ontwormd. Dat betekent dat ze bijna 18 weken niet wordt ontwormd. Lijkt me ook niet goed voor de vrucht. Hoe doen jullie dit?

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 13:10

Als je ontwormt met een middel waar op de verpakking staat dat het geschikt is voor drachtige merrie's kan het geen kwaad.
Ik had ook al eens gehoord dat je de eerst tijd niet moest ontwormen en heb het vorige jaar aan mijn dierenarts gevraagd.
Hij zei dat het geen kwaad kon zolang ik er maar op lette dat het een middel was dat geschikt is voor drachtige merries (eqvalan bv).
De vrucht merkt er niets van zei hij, en voor je merrie is het beter dat je gewoon doorgaat met ontwormen.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:26

dierenartsen zijn inderdaad erg verschillend de mijn e zegt dat het inderdaad verstandig is om pas na 3 maanden te ontwormen als ze drachtig zijn.
Het kan in principe geen kwaad met wormmiddelen die voor drachtige merrie's geschikt zijn maar om het zeker voor het onzekere te nemen adviseerde hij toch het pas na de 3 maaden te doen.
Zo zie je maar hoe veschillend dierenartsen kunnen zijn.

GR Nadezda

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:01

gut, nog nooit van gehoord!
Mijn merrie is gewoon ontwormd met een juist ontwormmiddel

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:08

Ik heb Nuala ook gewoon ontwormd, zelfs strikter dan normaal. Iedere keer met Equivalan. En ze heeft 6 dagen geleden een pracht van een veulen gehad.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 00:05

Ik heb d'r maar gewoon ontwormd......weet eigenlijk ook niet hoe ik het andere jaren deed - ware het niet dat ik dit jaar zoveel hoor over vroege verwerpingen, dat ik het even benauwd kreeg!