is het erg om....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nerissa

Berichten: 241
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: tilburg

is het erg om....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 18:07

tijdelijk met hulpteugels te rijden, mijn paard is moeilijk naar beneden te rijden ben nu al bijna een jaar bezig, heb al een paar keer met bijzet teugels gereden, heel losjes en dan loopt ze wel netjes, dus nu wilde ik zo om de dag of om de 2 dagen eens proberen om te kijken wat ze dan doet. of is dat niet verstanding en kan ik beter blijven proberen?


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 19:08

Tsja, ik vind het niet echt een oplossing. Op moment dat ze met bijzetteugels wel netjes loopt zal ze namelijk op de bijzetteugels. Daar heb je dus niets aan op moment dat je het zelf voor elkaar wil krijgen. Heb je les? Vraag dan je instructeur eens om advies!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 19:12

Ik zou het altijd zelf op proberen te lossen. Wees niet te gefixeerd op dat krulletje. Dat komt echt (geloof me) helemaal vanzelf..
Tuurlijk loopt je paard voor het zicht mooi als je er de bijzet aandoet, maar houd in je achterhoofd: je paard wordt wel in die houding gedwongen!
Je hoort het mensen vaak met longeren zeggen: kijk eens, hoe mooi ie loopt! Dan zit zo'n paard helemaal in een krulletje gesnoerd, dat beest is helemaal in die houding gedwongen, terwijl je als ruiters juist zelf het vetrouwen aan je paard moet geven om het zelf op te zoeken! en dat doe je dus niet met hulpteugels. Probeer gewoon eens met lange teugel te rijden, je paard proberen met zijn neusje daar naar voor en beneden te krijgen. dan loopt ie niet in de krul, maar je paard gaat zijn rug wel ontspannen en zal het vetrouwen krijgen om jouw hand te volgen. Dat zullen in het begin dan misschien 2 passen zijn ,maar dat worden er steeds meer..
Pak anders eens met longeren een gogue, maar... die maak je altijd zo vast dat je paard gewoon zijn "natuurlijke" houding aan kan nemen, dus met zijn hoofd omhoog. Hij zal dan niet meteen het daar beneden op gaan zoeken, maar na een aantal keer longeren zal je paard het echt wel op gaan zoeken daar beneden..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 21:13

ik weet hoe jullie over het gebruik van hulpteugels denken, maar ik rij 1 x per week een uurtje met een elastiek (ik zal het geen halsverlenger noemen, want dan komt dit topic meteen op de slowchat) en dan kan ik weer een aantal keren heerlijk relaxed rijden, net alsof het eurootje weer gevallen is bij mijn paard.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn paard en ik in geen enkele discipline uitkomen en gewoon recreatief rijden.

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003


nerissa

Berichten: 241
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 21:38

jullie hebben gelijk het is niet DE oplossing, en zeker heb ik les 2 x in de week nu al een jaar lang maar ze wil echt niet, nou tenminste niet altijd even goed, hoeft natuurlijk ook nie maar na 1 jaar oefenen verwacht je wel een beetje vooruitgang, mijn instructrise vind dat ik het ook zonder hulpteugels moet doen, dus ik doe dat dan maar ook, ik ga lekker verder oefenen, en hebben jullie misschien nog tips, wat ik het beste kan doen om haar naar beneden te rijden??

Ben zwanger en we verwachten ons ukkie in september!!!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 21:51

Zorg ervoor dat je paard goed aan je been is, dat is de eerste voorwaarde. Vervolgens ga je dmv overgangen de achterhand actief maken. Op moment dat die actief is kan je proberen om aan te drijven en dan van de voorkant bvegrenzen. Als je voelt dat je paard ook maar iets reageert meteen ontspanning geven in je hand.
Blijf eraan denken dat je van achter naar voor blijft rijden!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 18:10

eventjes 2 dingen die me opvallen in je stukje;

nerissa"]
......maar ze wil echt niet, nou tenminste niet altijd even goed, hoeft natuurlijk ook nie maar na 1 jaar oefenen verwacht je wel een beetje vooruitgang,
[/quote]
Wil ze niet of ben jij misschien niet handig genoeg? Ik vind het een wereld van verschil of je nu de fout bij jezelf zoekt of bij je paard!

[quote="nerissa schreef:
.....mijn instructrise vind dat ik het ook zonder hulpteugels moet doen, dus ik doe dat dan maar ook, ik ga lekker verder oefenen,.....

Als je het niet eens bent met je instructrice zou ik een andere zoeken! Er is vast iemand te vinden waarbij je je wel kunt vinden in het verhaal en waarbij je wel vooruitgang boekt.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131843
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 20:32

Lukt het je alleen bij dit paard niet, of is dit de eerste keer dat je een paard probeert "in de krul" ( Knipoog ) te rijden ?
Bij mijn eerste pony had ik er namelijk ook heel veel problemen mee.
Niet zozeer omdat de pony het niet kon, maar ik wist zelf het knopje niet te vinden...... dan wordt het lastig.
Na veel bloed, zweet en tranen kwam mijn instructrice op het idee om me "het eens te laten voelen".
Hoe doe je dat dan ?
Zij had daar een handig trucje voor: ze liep naast mijn pony, deed een arm over z'n hals en hield daar de teugel mee vast en de andere teugel in haar andere hand, terwijl ik op haar aanwijzingen been gaf.
Doordat ik in verbinding stond met haar handen (dus ook zelf de teugels vasthouden) en op haar advies op het juiste moment de goede beenhulpen gaf, kreeg ik al snel in de gaten hoe het werkte.

Misschien is het niet de manier om het te leren, maar in mijn geval heeft het wel goed geholpen om het gevoel te pakken te krijgen.
Als je trouwens de mogelijkheid hebt om op een goed leerpaard te rijden zou ik dat ook zeker doen
Veel succes !

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 20:50

Probeer eerst zelf eens of je op een ander paard dat netjes naar beneden kan rijden, zonder te trekken etc.
En laat ook eens een andere,ervaren ruiter er eens mee rijden, desnoods enkele keren na elkaar.

Als het niet klikt met je instructrice, moet je een andere zoeken, maar deze lijkt me niet zo'n slechte als ze nog altijd zonder hulpteugels verder wil.

nerissa

Berichten: 241
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 07:29

nou kijk het is zo ik heb mijn paard nu iets langer dan een jaar, ze is altijd al moeilijk geweest vanaf dag 1, ik rijd in mijn vrije tijd wel eens paarden van een handelsstal en met die paarden gaat het allemaal gewoon super, dus de fout ligt denk ik met mijn paard niet bij mij, ze is altijd al moeilijk geweest, liep veel te snel, (heb ik er nu uit gelukkig ze loopt nu netjes) alleen haar hoofd wil echt niet makkelijk naar beneden, andere lukt het ook niet ja met veel trekken en zagen maar dat wil ik absoluut niet hebben dat heb ik 1 keer een meisje zien doen nou die kon er dus gelijk van af, heb er al zoveel ervaren amazones op laten rijden maar geen enkel resultaat

Ben zwanger en we verwachten ons ukkie in september!!!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 07:57

(Ik neem aan dat je paard goed onderzocht is op rug- en mond-/gebitsproblemen? Dan:)

Een vroegere instructeur leerde mij:
"Als je niet door de voordeur kunt binnenkomen (= nageeflijkheid krijgen), dan maar door de achterdeur."

Dat houdt in:
(In vlot tempo in stap of draf)
afwenden op de lange zijde, halthouden in het midden, keertwending om de voorhand en weer vlot wegrijden."
Deze oefening geregeld (maar niet eindeloos na elkaar) doen,
gaat jou beslist resultaat opleveren!
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:15

om een paard nagefelijk te rijden moet je een bepaald gevoel hebben, dit gevoel kun je alleen ontwikkelen door er mee bezig te zijn onder begelijding, en steeds op dezelfde goede wijzen te werk te gaan, probeer om weerstand te bieden en als hij nageeft jij je handen ontspant en dan heel klein inwerkt met je handen om te zorgen dat hij rond blijft, ik vind dat je best een hulpteugel mag gebruiken bij dit soort dingen, want soms heb je net een beetje extra nodig om je paard er goed door heen te krijgen omdat hij misschien gewoon weg te strek is, maar let bij het gebruik van een hulpteugel wel op dat je zelf ook blijft inwerken anders heb je er nog niks aan.

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:03

Moritz schreef:
ik weet hoe jullie over het gebruik van hulpteugels denken, maar ik rij 1 x per week een uurtje met een elastiek (ik zal het geen halsverlenger noemen, want dan komt dit topic meteen op de slowchat) en dan kan ik weer een aantal keren heerlijk relaxed rijden, net alsof het eurootje weer gevallen is bij mijn paard.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn paard en ik in geen enkele discipline uitkomen en gewoon recreatief rijden.


die gebruik ik ook soms om te longeren. om te longeren gebruik ik ofwel niets (gewoon longe en hoofdstel) ofwel gebruik ik ook een elastiek. het geeft het paard vrijheid en volgens mij (bij juist gebruik) ziet het er ontspannen uit. de natuurlijke beweging van het hoofd blijft behouden. vroeger reed ik ook op een probleempony om aan de teugel te rijden en ik reed af en toe met een elastiek en bouwde dit af. de elastiek hing wel altijd door. zo kon je je ook even op moeilijkere oefeningen toeleggen dan alleen gefixeerd zijn op het "aan de teugel lopen"

ik zou dan af en toe rijden met elastiek. want een paard dat gewoon met z'n hoofd in de lucht loopt moet geen lekker gevoel in z'n rug hebben :s.
bij juist gebruik van die elastiek wordt de rug van het paard toch wat ronder en kan je je bezighouden met je paard en de oefeningen ipv alleen maar te denken aan de hoofdhouding.

Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 13:58

Veel overgangen rijden, veel ronde figuren en zorgen dat ze lekker aan je been is dan moet het vanzelf goed komen.

Onderschriftloos.

Loesiejj

Berichten: 272
Geregistreerd: 11-04-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 14:32

Ik gebruik zelf ook af en toe een hulpteugel omdat hij echt af en toe heel eigenwijs is aan zijn kop en ik dna net niet de kracht heb om controle daarover te hebben. Maar veel overgangen rijden en zorgen dat ze goed voorwaarts loopt . Je kan beter in het begin 1 keer in de week een kwartiertje en dan steeds langer anders kan zee spierpijn krijgen in der hals

Als je een keus moet maken en je doet het niet, is dat op zich een keus Lachen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 14:36

Volgens mij is het niet echt de bedoeling om op kracht te winnen... Een hulpteugel vind ik dus ook niet echt een oplossing...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers