ingereden !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 21:58

hai hai ik ben heel erg blij ! ik heb in 2 weken tijd een merrie ingereden ! Party!! ze kan nu met gemak de b proef en ze loop uit d'r eigen aan de teugel Scheve mond\ echt heel leuk om te zien jammer dat ik geen scanner heb anders kon ik wat foto's laten zien ! maar ja het is echt heel leuk en het leukste is nog dat ik het helemaal in mijn eentje heb gedaan !! cool he? ze kan ook met gemak Gaaaap gelongeerd worden maar ze is nu heeeeeeeel eenkennig hehe vooral naar d'r eigenaar ! Extreme duivel }> wel cool opzich maar minder voor die man ! Schijnheilig Lachen


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 09:42

je kan ook gewoon rustig aan doen met een jong paard...... Gaaaap

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 09:46

Sommige jonge paarden leren nou eenmaal heel snel. Mijn merrie heb ik ook zelf ingereden met 3 jaar en ze kon met 4 al makkelijk een L proef lopen. En ik heb gewoon heel rustig aan gedaan, met maar 2x per week rijden en 2x per week longeren het eerste half jaar. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 09:46

Ik zit al ruim 25 jaar in de paarden en heb nog nooit binnen twee weken een paard goed in kunnen rijden. Hoe heb je dat in vredesnaam gedaan? En hoe oud is dat dier?
Sorry hoor, ik wil je eigenlijk niet afkraken en zou het erg knap vinden als je dit op een nette manier voor elkaar gekregen hebt, maar loopt het paardje aan de teugel of in de krul? En hoe zit het dan met z'n evenwicht? Of is het een wonderpaard????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 09:47

Citaat:
Op 2001-09-04 10:46, schreef Manda:
Sommige jonge paarden leren nou eenmaal heel snel. Mijn merrie heb ik ook zelf ingereden met 3 jaar en ze kon met 4 al makkelijk een L proef lopen. En ik heb gewoon heel rustig aan gedaan, met maar 2x per week rijden en 2x per week longeren het eerste half jaar. Pling


Ja maar Manda, in TWEE WEKEN? Met twee keer per week rijden is dat dus VIER keer rijden in totaal......
Of verstaan jullie onder "inrijden" dat je er in een half uur tijd niet vanaf sodemietert?

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:21

Nou, als hij een B-proef kan lopen, zal het niet gaan om het er-niet-af-sodemieteren.
Ik vind twee weken wel heel erg snel en zou het zelf nooit zo snel willen doen.
Erop zitten, leren stappen, leren draven en leren galopperen in twee weken moet te doen zijn (als je paard werkelijk heel braaf is en heel snel leert) maar dan kun je nog echt geen B-proef rijden.

Ik heb Muzefee een jaar gereden voordat ik voor het eerst met haar op concours ging zodat ik tenminste wist dat ze het geestelijk ook allemaal kon bijbenen en het ook leuk zou blijven vinden.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:25

Om een B-proef te kunnen lopen, zal ze in ieder geval haar evenwicht netjes in orde moeten hebben. Heb ik nog nooit meegemaakt, dat een paardje in twee weken tijd alles al onder de knie had.
Waarom doen ze er met Barley bv dan zo "lang" over? En die kon notabene al longeren!

Sorry, maar dit gaat echt helemaal nergens over. In twee weken tijd heb je een paard niet wedstrijdklaar, dat maak je me gewoon niet wijs.
Je kunt in twee weken tijd voor elkaar krijgen dat 'ie braaf wat rondjes loopt, alles extra straft zichzelf denk ik later wel af....

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:30

Ik zeg niet dat ik MIJN MERRIE in 2 weken heb ingereden. Daar deed ik dus wel meer weekjes over *LOL* Maar zodra ze haar evenwicht had gevonden en alles (de basis) een beetje doorhad en snapte, ging het vrij snel allemaal. Dus wat ik wou zeggen is dat sommige nou eenmaal sneller leren als anderen. 2 weken is veel te kort voor een B proef te kunnen lopen Boos! Je wilt toch niet zeggen dat je meteen iedere dag een paar uur ging rijden opd at beestje ofzo???????? Verward Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:37

O maar Manda, ik twijfel ook niet aan jou hoor, want een jaar om in de L te komen is niet abnormaal, dat kun je rustig en netjes best voor elkaar krijgen.
Het is [***] waarvan ik me afvraag of ze uberhaupt enig idee heeft waar ze mee bezig is. Maar ach, we horen het vast wel van haar.

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:41

Ik rijd Shadow nu 2,5 maand met een pauze tussen door, dus zeg nu maar 2 maanden, 2 a 3x per week een half uur, nou hij kan nog niet veel hoor. Stap en draf kan hij nu wel een beetje fantsoenlijk, de galop ben ik nog mee bezig. Nu ben ik vooral bezig om hem 'aan mijn been' te maken zodat ie gelijk reageert als ik mijn been aanleg. Dit doet ie de ene keer wel goed, maar de andere keer denkt ie bekijk het maar Haha!

Inrijden in 2 weken lijkt mij niet mogelijk als je het op de goede manier wil doen, dus zodat ie het ook mentaal kan bijbenen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:54

Ik betwijfelde of het topic van [***] iets toevoegde, maar de discussies ontstaan hier gemakkelijk.

Voor een handige ruiter is het niet zo moeilijk om in korte tijd een paard netjes en eerlijk aan te rijden. Sommige paarden hebben nu eenmaal van nature al hun bouw/evenwicht e.d. mee en dan gaat het heel eenvoudig allemaal.

Mijn eerste paard liep na 6 weken op ons eigen concours een klein B-proefje en dat ging prima (al donderde ik er op het voorterrein af omdat ie vreselijk bokte, maar dat heeft ie volgehouden tot hij wegging als 6-jarige, alleen kon ik het toen beter uitzitten Haha! )

Door de manier waarop [***] het hier beschrijft twijfel ik ernstig aan haar kunnen als ruiter, maar wie ben ik?

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 12:55

oke in 10x rijden hoelang dan? En dat zou dan in 2 weken gebeurt moeten zijn = 5 dagen per week rijden op een jong paard wat nog niets gewend is Verward

eh...paard moet nog langer mee dan 3 jaar hoor.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 13:19

Ik sluit me weer helemaal bij Ineke aan. Een jong paard ga je toch niet 5 dagen per week rijden? Sorry hoor, maar dan weet je als ruiter niet helemaal lekker waar je mee bezig bent. Zo'n dier is daar lichamelijk EN geestelijk nog helemaal niet klaar voor. Die heeft tijd nodig om te verwerken, om te laten bezinken, en om lichamelijk sterker te worden.
Paarden die zo snel en ondoordacht ingereden worden, gaan veel minder lang "mee" dan dieren waarmee rustig aan opgebouwd wordt.

Bovendien heeft [***] (effe helemaal back-topic) het over een driejarige. Persoonlijk (MIJN mening dus) vind ik dat je op de rug van een driejarige nog verduveld weinig te zoeken hebt. Waarom heeft iedereen tegenwoordig toch zo'n haast met inrijden? Vroeger werd er tenminste gewoon gewacht tot die dieren vier waren (sommige rassen zoals bv IJslanders nog later ivm groei) maar tegenwoordig moet iedereen maar met z'n dikke reet op een kleuter gaan zitten Misselijk !
Sorry ik draaf nu vreselijk door maar ik ben er dan ook echt heel erg falikant op tegen en kan er echt geen enkele vorm van respect voor opbrengen!

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 13:44

Je ziet het vooral bij handelsstallen. Op driejarige leeftijd wordt het paard 'even' beleerd en als jong, beleerd paard verkocht.
Tijd is geld is het motto van veel handelaren.
Als je een driejarige hebt, kun je toch wel nog even die extra maanden je geduld bewaren? Begin alvast met een aantal basisdingen zoals af en toe eens longeren en de omgang met de mens en wacht nog even met beleren totdat hij er aan toe is!

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 13:47

v
Laatst bijgewerkt door janna op 19-03-22 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 13:49

jeetje wat snel. In twee weken! Met Barley zijn we nu al bijna twee maanden in de weer. En dat gaat ook erg goed.

Ik ben voorstander van 'langzaam aan'

je hebt toch tijd genoeg?

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 13:55

c
Laatst bijgewerkt door janna op 19-03-22 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:02

Ik heb sowieso een beetje mijn twijfels bij dit bericht maar ja... Verward

Ik heb nu in 7 weken tijd 11 keer op mijn paard gezeten. Bij een groot, slungelig dier zou ik bovendien een jaar wachten.

Ik hou er ook niet van om je paard bij een prof. ruiter te brengen die het paard in 1 maand tijd inrijdt. Oke soms kan het gewoon niet anders, i.v.m. geld enzo. Maar beter is rustig aan vind ik.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:09

Ehm... misschien maak ik nu een hele rare vergelijking, maar autorijden leer je toch ook pas echt nadat je je rijbewijs hebt gehaald? En de een persoon is na 15 lessen toe aan het halen van dat papiertje en de ander 'pas' na 40. Ik noem dat voor het gemak even 'rijklaar', en bij het paard ook. Maar wanneer is bij het paard dat punt bereikt, en is een paard dan alleen 'zadelmak', of ook 'ingereden', of zelfs 'wedstrijdklaar'? Wat voor criteria houd je daarbij aan? Volgens mij is er een groot verschil tussen 'zadelmak' en 'wedstrijdklaar'. Of neemt mijn verhaal nu een hele rare wending?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:12

Onder meer wel tegen jou ook ja, want ik vind het nogal twijfelachtig om binnen twee weken tien keer op een paard te rijden, ook al is het niet lang. Ben van mening dat het dier ook geestelijk de tijd moet krijgen.
Tuurlijk gaat het bij de 1 sneller dan bij de ander, nogal wiedes.
Maar binnen 2 weken tien keer rijden en een B-proef starten? Nee dank je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:14

je hebt helemaal gelijk imo. Alleen met het huidige niv. van de B-proeven is een licht aangereden paard van goede kwaliteit onder een deskundige ruiter vaak ook al B-wedstrijdklaar.

Er zijn geen maten te geven voor ho snel zo iets moet/mag gaan, het ene kind leert nu eenmaal ook sneller dan het andere. Over de verdere opleiding kun je wel globale richtlijnen geven, je krijgt dan te maken met pezen en banden etc.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:16

Maar wat wil je hiermee dan precies zeggen Karin?

Er wordt hier beweerd dat de pony nu al een B proef kan lopen, terwijl ie 2 weken onder het zadel is. Dat lijkt een beetje erg snel.

Zadelmak maken is in principe een paard laten wennen aan het zadel en erop hebben gezeten, het paard accepteert de ruiter. Inrijden is alles wat daarna komt, leren waar het gas zit, de rem en het stuur., om het zo maar even eenvoudig uit te drukken (termen van Tineke Bartels). Wedstrijdklaar is weer een stap verder, het paard loopt op eigen benen, kan de oefeningen die gevraagd worden, is voor het been etc etc.

_________________
Now this is nothing less than perfect in a less than a perfect world
*ilse delange*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-09-04 15:17 ]</font>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:20

Citaat:
Op 2001-09-04 15:16, schreef Jura:
Maar wat wil je hiermee dan precies zeggen Karin?


Dat het leerproces bij het ene paard wat langer duurt dan bij het andere. Net als bij de mens. En dat als een paard stap, draf, galop en de B-oefeningen beheerst, dat dat nog niet wil zeggen dat-ie z'n mannetje staat in de dressuurring. Pfoe, moeilijk uit te leggen hoor...

In jouw uitleg kan ik me goed vinden. Veel mensen zien 'zadelmak', 'ingereden' en 'wedstrijdklaar' naar mijn idee te gemakkelijk als begrippen die hetzelfde inhouden. Naar mijn idee dus niet.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:29

(over inrijden)
whaah..
gaan nu alle bokkers zich tegen mij keren??
Misschien ben ik wel weer wat kort door de bocht geweest..Ik longeer dus heel rustig,
en doe een zadel op en zo. Als dat goed gaat, ga ik er een paar keer overheen
hangen. Dan gaat er iemand met het paard lopen, en uiteindelijk ga ik er een keer op
zitten. Vanaf dan heb ik het eigenlijk pas over inrijden. Tja, en als zo'n paard nu heel
makkelijk loopt onder de man.. dan kan het dus best zijn dat je er 10 keer op hebt
gezeten, en dat hij dan al een proef kan lopen. Denk ik...
Ik kijk altijd naar het paard, een driejarige hoeft bij mij echt niet veel te doen, liever nog
helemaal niets. Met rising ben ik nu een paar weken aan het longeren, en ik heb er een
paar keer overheen gehangen. Misschien dat ik er volgende week een keer op ga
zitten, maar dan hangtr er vanaf hoe hij het blijft doen. En als ik er op zit, denk ik dat hij
het heel makkelijk gaat doen. Maar ja..We zien wel.
Snappie nu een beetje?
Misverstand opgelost, hoop ik.

**************************************************************************************************************

Dit is de tekst van een PBtje dat ik net van Janna kreeg. Ik zet het even hier neer (met haar toestemming uiteraard) ter verduidelijking.

Mijn antwoord hierop aan Janna, is dat het in ieder geval niet mijn bedoeling is om mensen persoonlijk te kraken. Ik heb daar een hekel aan en vind het heel goedkoop. Het gaat mij echter om de manier van met dieren omgaan. Maar let op, dat is natuurlijk MIJN mening, en dus niet DE waarheid!!!!
Persoonlijk (!!!) vind ik het niet kunnen om in twee weken tijd tien keer op een dier te gaan zitten en er meteen een wedstrijd mee te gaan sturen, gewoon omdat het dier dan geestelijk helemaal geen tijd krijgt om e.e.a. te verwerken. Bovendien vind ik het voor een driejarige lichamelijk ook veel te belastend.
Maar zoals gezegd, is dat mijn mening, en ook ik heb de wijsheid niet in pacht....

Geen persoonlijke aanval op Janna dus, maar een persoonlijke mening over haar manier van inrijden.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:31

Voor Karin: nee inderdaad, en daarbij komt dat de één een paard wedstrijdklaar vindt op een bepaald niveau, terwijl de ander het paard nog lang niet klaar zal vinden. Ik heb zelf zoiets dat ik het liefst een klasse verder wil zijn (voor mijn gevoel) dan dat ik ga starten.

Dus als ik B ga starten moet Razinda al wel wat kunnen wijken en andere L dingetjes kunnen. Ik denk zelf dat ik volgend jaar wil gaan starten.

Maar in 2 weken een paard inrijden, vind ik not done. Het dier moet toch ook tijd krijgen om alles te verwerken?

_________________
Now this is nothing less than perfect in a less than a perfect world
*ilse delange*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-09-04 15:32 ]</font>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 8 bezoekers