een week gevoelig na bekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

een week gevoelig na bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 20:05

Mijn merrie is vorige week maandag bij een andere hoefsmid geweest, onze eigen heeft helaas een ongelukje gehad waardoor hij niet kon komen. Nu ben ik niet bij het bekappen geweest en voor zover ik kan zien ziet het er allemaal wel netjes uit, maar ze loopt nu dus al bijna een week gevoelig op houtstukjes die wij in de bak hebben en vandaag in het bos gingen we over een zandpad waar veel kiezelsteentjes in zaten en ze bleef zich verstappen. Dit lijkt me toch niet normaal.
Wat denken jullie, nog een keer de hoefsmid laten komen? Of nog even afwachten? Of dierenarts? Ik weet niet wat ik hiermee aanmoet.

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 21:28

Ik zou nog even afwachten. Waarschijnlijk kan je er nu toch niet veel meer aan doen. Mag ik vragen waar deze hoefsmid vandaan komt?

Rivendell

Berichten: 6819
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 21:50

Mijn merrie is ook pas bekapt en loopt nu ook supergevoelig over harde stukjes. Ik wacht ook even af. Normaal heeft ze dit niet, maar nu helaas wel.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 09:53

Als ze te kort bekapt is (wat bij sommige paarden al snel gebeurd als het een hoefsmid is die het paard niet kent) kan dat wel een paar weken duren. Het enige dat je eraan kan doen is er een ijzer onder laten maken. Maar anders dus een paar weken op zachte grond rijden, dat is het enige. En volgende keer tegen de hoefsmid zeggen dat er op moet letten.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:19

Mijn merrie heeft hier ook last van. Vooral op steentjes ed op een harde ondergrond. Toen ze drachtig was, werd het nog erger vanwege haar toegenomen gewicht. Ik heb toen als oplossing hoefschoenen gekocht.

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:13

Dan is ze te kort gekapt, mijn paard heeft het ook wel eens gehad. Laat haar in ieder geval niet op een te harde ondergrond lopen. Je kunt er verder weinig aan doen. Het moet weer groeien. Ik hoop voor je dat het snel beter gaat. Ik vind het er altijd zo zielig uitzien als ze zo lopen te strompelen.....

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:23

he wat opmerkelijk!
Mijn merrie is nu ineens ook heel gevoelig.
Nou heeft ze wel een aantal weken op ijzers gestaan, en nu helaas even niet (ze laat het ineens niet meer toe)
ze is bekapt en loopt vooral op de overgang van hzacht naar hard erg moeilijk, voorzichtig en vertapst zich snel, als ik doorloop is er niet meer aan de hand.
Je moet ook nietvergeten dat het weiland nu kogelhard is, schijnt ook niet fijn te zijn voor pas bekapte hoefjes

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 12:21

Ja, ze heeft het ook nog nooit gehad. Is nu voor het eerst, misschien wel door het droge weer dat dat ook scheelt? Ik rij haar inderdaad alleen op zachte ondergrond, maar we hebben houtsnippers door het zand en af en toe trapt ze daar helaas op en verstapt ze zicht. Gister in het bos moesten we over een soort zandgrindpaadje, och was zo zielig dat ik ben afgestapt!
Ik zal er volgende keer zeker op letten, maar nu weet ik dat ik me niet heel erg zorgen hoef te maken. Doe wat rustiger aan met dr. Bedankt.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:24

Mijn pony is altijd enorm gevoelig op z'n voetjes na het bekappen. Vorige zomer heeft ie een week bijna alleen maar gelegen en durfde maar amper op z'n voetjes te staan. We hebben het toen even aangekeken, maar na een weekje liep hij weer als vanouds!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:13

das echt rot joh, ze is inderdaad te kort bekapt, het enige wat je nu kunt doen is wachten totdat het weer groeit, en tot die tijd niet op onreglmatige en harde stukken lopen,
als je oude hoefsmid de volgende keer nog niet kan zou ik of weer een andere hoefsmid laten komen, of ervoor zorgen dat hij dan niet te kort bekapt, want dit is gewoon zonde, als ze zo gevoelig loopt en struikelt heeft ze er echt wel last van.