wat vinden jullie van deze kur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

wat vinden jullie van deze kur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 16:00

Heyzz


volgende week zaterdag ga ik kur starten met okidoki, onderling in de klasse L zonder wijken. Dit is mijn kur, alle verplichte onderdelen zitten erin. Ik wil heel graag tips, alle commentaar is welkom!


A Binnenkomen in arbeidsstap
Halthouden, groeten
Voorwaarts stap
C Rechts volgen, draf
B-X-M rechts omkeert
E-X-H linksomkeert
M arbeidsstap
B-K vhv, middenstap
A arbeidsdraf
F-M middendraf
C-H arbeidsgalop links
E grote volte
K-A arbeiddraf
F-X-H vhv, middendraf
C-M arbeidsgalop rechts
B grote volte
F-A arbeidsdraf
E afwenden
X volte (10/15 m) rechts
volte (10/15 m) links
B links volgen
H-K-A halsstrekken
F-X-G wenden
Halthouden, groeten


Jaydee

Berichten: 1576
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 16:40

Probeer de volte's mooi rond te rijden daar letten ze extra veel op! hou je pony onder controle en let goed op de pony!... en natuurlijk lachen naar de jury hahahaha *LOL* nou heel plezier en geluk voor de eerste keer bij de L-proef!

ANDOR, rust zacht lieverd! Ik zal je nooit vergeten! {7.2.2010}

www.joycedevos.nl
www.horsecharms.eu
Horse Charms Webshop! Voordelige touwhalsters in alle kleuren, rhythmbeads, manenclips en veel meer!
Doe mee aan onze acties op Facebook & Hyves!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 17:30

Zorg dat je bij het halsstrekken de teugels niet laat doorhangen, en alles wat Jaydee al zei!
BE HAPPY Haha!
Veel succes!

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Jaydee

Berichten: 1576
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 18:44

ojah dat is zo was ik helemaal vergeten Mientjeuh Knipoog

ANDOR, rust zacht lieverd! Ik zal je nooit vergeten! {7.2.2010}

www.joycedevos.nl
www.horsecharms.eu
Horse Charms Webshop! Voordelige touwhalsters in alle kleuren, rhythmbeads, manenclips en veel meer!
Doe mee aan onze acties op Facebook & Hyves!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 19:10

wat voor muziek heb je??

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 19:19

Ik heb de kur nog wat verandert, hier is ie nogeens maar dan compleet. Zouden jullie de figuren zo laten of figuren bijvoegen/verwijderen? Wat vinden jullie van de choreografie, moeilijksheidgraad? Het blauwe is verandert.


A Binnenkomen in arbeidsstap
Halthouden, groeten
Voorwaarts stap
C Rechts volgen, draf
B-X-M rechts omkeert
E-X-H linksomkeert
M arbeidsstap
B-K vhv, middenstap
A arbeidsdraf
F-M middendraf
C-H arbeidsgalop links
E grote volte
K-A arbeiddraf
F-X-H vhv, middendraf
C-M arbeidsgalop rechts
B grote volte
F-A arbeidsdraf
E afwenden
X volte (10/15 m) rechts
volte (10/15 m) links
B links volgen
H-K-A halsstrekken
F Volte 10 m, daarna naar X wenden
X Volte 10 m. rechts, daarna naar M wenden
M Volte 10 m.
E Door ‘S’ vhv
K Volte 10m, daarna naar X wenden
X Volte 10 m links, daarna naar H wenden.
H Volte 10 m.
M Vhv, middendraf
A Afwenden, halthouden en groeten

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 19:27

Hoi, ik vind het wel een leuke kür!
Erg veel volte's 10 meter in draf op het laatst, maar als hij die goed loopt (mooi in balans) is het mooi om te laten zien.
Alleen vroeg ik me af of je ook een minimale en maximale tijdsduur hebt voor je kur, dat is meestal wel zo. Ik weet niet of je over de maximale tijd heen komt nu je er een stukje bij aan hebt geplakt ?
Of is dit een kur op een onderlinge (dus niet-officiële) wedstrijd, want dan zit er misschien geen tijdslimiet aan?
Veel succes en plezier met het rijden van je kür *LOL* !!

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 19:48

Grandeur, er zit een tijdslimiet aan van 5 minuten, zit ik denk ik wel overheen. Ik kan op het laatst voltes weglaten, maar zal ik dan die bij de hoeken, die bij X, of allemaal weglaten. Oki kan ze namelijk wel netjes. En het is trouwens een onderelinge.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131849
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:36

'k Heb even "meegetekend" en ik denk dat het een leuke kur gaat worden !
Wat je misschien nog kunt overwegen: na het binnenkomen en groeten in draf gaan ipv. stap.
Zo kom je toch wat "spectaculairder" binnen, en je weet wat er gezegd wordt over een eerste indruk Knipoog
Je kunt ook het complete stapgedeelte verplaatsen door dit bijv. na de galop te doen, het zit nu vrij vroeg in de kur.
De vele voltes aan het eind zijn leuk (zeker als je paard dit goed kan !), maar je zou ook een deel aan het begin kunnen rijden en dan weer afsluiten met een "volte-gedeelte".
Veel succes !

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 22:11

oscar is me nét veer Haha!

niet in stap binnen komen, verzamelde draf of verzamelde galop
dat heeft net even wat meer

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131849
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 22:13

Bodien schreef:
oscar is me nét veer Haha!

niet in stap binnen komen, verzamelde draf of verzamelde galop
dat heeft net even wat meer


Haha!
Verzamelde draf of galop mag nog niet in een L-kur, maar lekker vlot wegdraven lijkt me zeker ook wat pittiger

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:46

Uit je verhaal begrijp ik dat de pony zeer mooie voltes laat zien,terwijl de galop wat moeilijker word.
Heb je nog tijd om te oefenen?
Ik dacht laat ik ook eens wat denkwerk verrichten.
Het word er niet makkelijker op,maar wel spannender.

A binnenkomen in arbeidsdraf?
X halthouden en groeten?
voorwaarts in arbeidsstap.
C rechterhand?
M-X-K vhv X arbeidsdraf?
A afwenden?
X volte 10m links gevolgt door 10m rechts?
C rechterhand en slangevolte met 3 bogen?
K arbeidsstap?
E-B-E grote volte in uitgestrekte stap?
E arbeidsstap?
H arbeidsdraf?
C halve grote volte?
X Arbeidsgalop links en halve grote volte links(naar A dus)?
F-M middengalop?
M arbeidsgalop?
E arbeidsdraf?

(A halthouden 4 sec. voorwaarts in arbeidsdraf.B afwenden,E rechterhand,M-F middendraf)

A afwenden?
X volte 10 meter links gevolgt door 10 meter rechts?
G halhouden en groeten?

Misschien ook een optie?
Je kan het zo moeilijk maken als jij zelf wil natuurlijk.
Hou het makkelijk bij de punten die je met oefenen moeilijk vind en probeer de moeilijkere punten te halen uit de oefeningen die jullie thuis ook beter kunnen.
Omdat het een jonge pony is zou je er rekening mee kunnen houden de eerste halve minuut van je proef simpel te houden zodat hij de kans krijgt om te zien dat er nergens geen spoken zitten.Hou het voor de jury spannend tot het eind.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:55

Als ik op de proef die jij zelf hebt geschreven in mag haken,dan zie ik een paar puntjes die je eens moet overzien of dat voor jou het juiste is om te doen.
Je krijgt vrijwel aan het begin F-M middendraf,Dan moet je dus bij M al terug zijn en vervolgens al de galop in bij C-H.Voor een jonge pony kan dit een moeilijke vraag zijn.De kans dat hij dus versneld ipv galopeerd is groot.Dit doe je op de andere hand ook nog eens.
Wat me opvalt is dat jou proef vlot begint,dus met draf,galop enz.
Daarna word er halsverlengen gevraagt en rustige oefeningen.Is dat omdat jij je pony liever eerst goed wakker maakt en hij dus beter zal gaan lopen na een galopje of had je er niet over na gedacht?
Hoe ik het voor mezelf zou doen is beginnen met de oefeningen waar je rust en ontspanneheid heel erg voor nodig hebt om goed te scoren en dan pas de uitgestrekte draf/galop en galop zelf.Daarnaast zie ik zo ontzettend veel voltes 10 meter.Dat zal hij ongetwijfeld heel goed kunnen maar de jury gaat dol worden.
Ook de punten van tussen A en K(noem maar wat),zijn eigenlijk een beetje zonde.Ga serieus te werk en begin niet te drastisch,dan zul je beter ogen als je goed de hoeken meeneemt en zeer netjes precies op mde letter rijdt.
Ik bedoel dat ondanks dat het een B proef is je het er uit kn laten zien als een M proef.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 08:58

Ja, niet bij A afwenden in stap, ik zou voor de draf kiezen. Zo begin je op een redelijk tempo, anders heb je zo veel stap in je proef. Dat lijkt mij een beetje jammer

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)


haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-03 11:07

Bedankt voor jullie tips! Ik was eigenlijk van plan binnen te komen in stap omdat ik dan zeker weet dat ik recht binnenkom (is in draf nog moeilijk,m rijd er pas 2 weken op) en omdat ik op de 'Lord of the dance' rijd, begint met stapmuziek. Maar zal eens kijken of draf ook lukt.
En de andere tips, alvast bedankt en zal een kijken wat eraan verandert kan worden!

Nog meer tips??

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 11:10

Ow daarom, dan lijkt stap me wel slimmer ja. Je kunt het altijd proberen.
In ieder geval veel succes met je kür!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-03 11:10

holly schreef:
Uit je verhaal begrijp ik dat de pony zeer mooie voltes laat zien,terwijl de galop wat moeilijker word.
Heb je nog tijd om te oefenen?
Ik dacht laat ik ook eens wat denkwerk verrichten.
Het word er niet makkelijker op,maar wel spannender.

A binnenkomen in arbeidsdraf?
X halthouden en groeten?
voorwaarts in arbeidsstap.
C rechterhand?
M-X-K vhv X arbeidsdraf?
A afwenden?
X volte 10m links gevolgt door 10m rechts?
C rechterhand en slangevolte met 3 bogen?
K arbeidsstap?
E-B-E grote volte in uitgestrekte stap?
E arbeidsstap?
H arbeidsdraf?
C halve grote volte?
X Arbeidsgalop links en halve grote volte links(naar A dus)?
F-M middengalop?
M arbeidsgalop?
E arbeidsdraf?

(A halthouden 4 sec. voorwaarts in arbeidsdraf.B afwenden,E rechterhand,M-F middendraf)

A afwenden?
X volte 10 meter links gevolgt door 10 meter rechts?
G halhouden en groeten?

Misschien ook een optie?
Je kan het zo moeilijk maken als jij zelf wil natuurlijk.
Hou het makkelijk bij de punten die je met oefenen moeilijk vind en probeer de moeilijkere punten te halen uit de oefeningen die jullie thuis ook beter kunnen.
Omdat het een jonge pony is zou je er rekening mee kunnen houden de eerste halve minuut van je proef simpel te houden zodat hij de kans krijgt om te zien dat er nergens geen spoken zitten.Hou het voor de jury spannend tot het eind.


Bddankt! Maar zoals je al zei, het wordt er niet makkelijker op Haha! . Ik denk dat een aantal onderdelen nog te moeilijk zullen zijn, vb. mooi recht op de AC-lijn, dan komen die voltes ook niet mooi uit. Middengalop zit er gelukkig niet in, maar wel links en rechtsomkeert, en halsstrekken. Maar die halve grote voltes zijn wel leuk, kijiekn wat ik ermee kan doen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131849
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:03

Kun je het nog een beetje volgen Haike ? Knipoog Haha!
Wat Holly aangeeft is idd. een goede tip !
Omdat je paard nog jong is en jullie samen pas kort een combinatie vormen, is het best lastig om je paard zo goed mogelijk uit te laten komen.
Ik denk dat je er goed aan doet om de komende dagen thuis de proef op de som te nemen: hoe komt je paard het beste uit de verf ?
Door bijv. thuis los te rijden zoals je dat op wedstrijd zou doen.
Als je dan een oefenproef rijdt met onderdelen in verschillende volgorde kom je veel te weten.
Bijv. met hals strekken: toont hij dit goed aan het begin van de proef als alle onderdelen elkaar rustig opvolgen, of laat hij zich beter zien na bijv. de galop ?
Zo ook met het tonen van de middendraf: gaat dit beter als hij alleen gestapt en gedraafd heeft, of laat ie zich beter zien (en rijden) na het galopgedeelte ?
Sommige paarden worden wat heet na een galopgedeelte, terwijl anderen het juist heerlijk vinden om los te komen en daarna gaan als een trein.

Wat betreft je "probleem" met het draven op de rechte lijn:
Je zou er voor kunnen kiezen om op G te groeten en dan te vertrekken in draf. De telling begint pas na het groeten en het stukje van G naar C is zo kort dat het bijna onmogelijk is om hierop een slingerbeweging te maken.
Mits het lukt met je muziek natuurlijk, want zoals je zelf al aangeeft is dat ook belangrijk !

Veel succes !

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 17:27

haike schreef:
Grandeur, er zit een tijdslimiet aan van 5 minuten, zit ik denk ik wel overheen. Ik kan op het laatst voltes weglaten, maar zal ik dan die bij de hoeken, die bij X, of allemaal weglaten. Oki kan ze namelijk wel netjes. En het is trouwens een onderelinge.


Ik zou zeggen ga m rijden en met stopwatch weet je hoe lang ie duurt en hoeveel je wg moet laten

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 18:40

Let wel op: it is meer een proef géén kur.
Ik weet niet of je wel eens een kur hebt gezien maar daar wordt niet zo op de hoeken gelet, ook niet precies op de bordjes gereden en de hoefslag wordt ook niet vaak geraakt...

Je rijdt op de lange zijdes middendraf en middengalop zie ik. Het lijkt me mooier om die recht op de juri af te rijden anders kachel je weer een half rondje op de hoefslag...

Heb je je kur zo geschreven of heb je hem met de muziek aan tijdens het rijden in elkaar gezet??

She's my lady Lovers

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 12:53

Nistria schreef:
Ik weet niet of je wel eens een kur hebt gezien maar daar wordt niet zo op de hoeken gelet, ook niet precies op de bordjes gereden en de hoefslag wordt ook niet vaak geraakt...

Je rijdt op de lange zijdes middendraf en middengalop zie ik. Het lijkt me mooier om die recht op de juri af te rijden anders kachel je weer een half rondje op de hoefslag...



Antwoord op je eerste vraag: JA. Ik heb al vaker kur-wedstrijden gezien en zelf ook al een paar keer meegedaan met onderlinge, meestal in de M. Ook pas de deux kuren zelf geschreven. En afgelopen 2 winters, de kur op muziek voor het viertal geschreven, een jaar L en een jaar M. Ik weet dus heel goed hoe een kur eruit (hoort te) zien. Maar die bordjes heb ik erbij gezet zodat het ongeveer klopt met de muziek. En die hoefslag, ik houd niet van dat geplak maar omdat Oki nog zo jong is en het anders is als gewoon in de bak, geef ik haar zo wat meer steun. Dat is ook de reden dat ik de middendraf en galop op de lange zijdes doe, meer steun.


Ik ben blij dat je nog tips geeft, maar aangezien ik daar overnagedacht had, moet ik mezelf even 'verdedigen'.

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:13

Het klinkt allemaal goed hoor!! Heel veel succes met je Kür!!!

Let love shine so bright


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ComscoreBot, maessie en 35 bezoekers