Hoe wordt je simplistischer??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Hoe wordt je simplistischer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 08:05

Heb gisteravond weer eens les gehad. Mijn instructeur verwijt me -terecht- dat ik veel te veel nadenk tijdens het rijden. Hierdoor doe ik teveel; ik pruts eigenlijk teveel; ik geef teveel hulpen want ik wil teveel. Hierdoor is Fonzi niet echt blij tijdens het rijden en is hij net niet van mij.
Op het moment dat ik gewoon ga rijden met het verstand op nul, loopt 'ie geweldig: los van voren en actief van achteren.

Nu het probleem. Dat verstand op nul. Lukt nog niet echt vaak. Dat is moeilijk hoor! De foto's geven mijn probleem weer:

Zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo ziet het er al beter uit (op mijn hoofd na, hahaha):

Afbeelding

Pfff... Ik wil graag weten of jullie daar nou ook last van hebben?

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 08:12

Ja, het scheelt wel als ik les heb, want dan wordt me meer verteld hoe ik het op kan lossen en zit ik zelf minder druk te piekeren. Minder tijd voor *LOL* En ik pak beter door dan...

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 08:18

wat een prachtig beestje!!

en dat je zoveel nadenkt bij het rijden vind ik zo slecht nog niet
rijden doe je niet zonder je verstand
je moet juist heel bewust zijn met wat je doet
en als je nu gewoon eens alleen aan het rijden denkt, en je denkt niet meer aan dat je zoveel denkt en dat niet doen moet
volgens mij ben je dan al een heel stuk verder
en niet te veel in 1 keer willen

ik vind het juist goed dat je zo bewust bezig bent, je doet niet maar wat
gewoon lekker zo door gaan hoor, maak je er wat minder druk om dat je zoveel denkt, op een gegeven moment gaat het vanzelf

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:23

Hoe vaak rijd je buiten? Voor mij helpt het om eerst lekker een rondje bos te maken, we zijn dan allebei ontspannen en lekker los, en dan nog een 20 minuten in de bak aan de slag te gaan. Probeer het gevoel van het buitenrijden een beetje vast te houden als je al weer 'binnen' bent.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 14:31

Ten eerste wat een ongeloofelijk lekker ding heb je onder je kont!! Echt een mooi paardje!!
Maar ik heb daar dus ook last van, ik denk veelste veel en wil het liefste alles tegelijk, dit is ook niet iets wat je in een paar keer afleert, het is een kwestie van heeel veel geduld opbrengen en veel oefenen. Het gaat gelukkig bij mij ook al beter.
Niet zoveel eisen aan jezelf stellen, dan komt het helemaal goed!!:j

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:03

Ja inderdaad heel mooi paardje! Ik hád er last van. Als ik opzadel bedenk ik me wat ik wil gaan doen waar ik me op ga concentreren en als ik opstap heb ik de neiging te veel te snel te willen. Dan bedenk ik dat ik alle tijd heb en ik alles stapje voor stapje moet doen. Op dat moment zeg ik tegen mezelf dat ik er rustig onder moet blijven en gaat het eigenlijk prima! Ik kan het nu niet zo goed verwoorden maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:32

Ik wil ook soms best wel veel tegelijk onder het rijden. Dan moet ik echt denken: 1 ding tegelijk!
of ik ben helemaal ergens anders met m'n gedachten (daarvoor moet ik soms in de les ook vragen welke kant op Tong uitsteken)

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:54

Feetje schreef:
Ik wil ook soms best wel veel tegelijk onder het rijden. Dan moet ik echt denken: 1 ding tegelijk!
of ik ben helemaal ergens anders met m'n gedachten (daarvoor moet ik soms in de les ook vragen welke kant op Tong uitsteken)


wahahahahahaha hoe bekend!


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:55

Ja, erg hè? Tong uitsteken
Of ik vergeet het figuur en dan doe ik maar wat (meestal is het nog goed ook Tong uitsteken)

waarom vertel ik dit?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:58

Klinkt bekend Haha!. Ik hoor ook regelmatig dat ik gewoon simpel moet rijden en niet teveel moet nadenken en rommelen. Zoals mijn instructrice laatst riep 'gewoon mooi zitten zijn en het paard het werk laten doen'. Zucht. Lijkt zo simpel.

(overigens heb ik precies hetzelfde setje peesbeschermers en strijklappen Tong uitsteken).

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:59

Die peesbeschermers heb ik ook nu je het zegt Apple, alleen zijn ze te klein voor mijn hafje Verdrietig

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 16:49

Ik geloof dat ik een half zusje van jouw paard heb.... Is een dochter van Figaro x...

Grappig. Sorry even off-topic Schijnheilig

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 17:53

Okkie1"]
[quote="Feetje schreef:
Ik wil ook soms best wel veel tegelijk onder het rijden. Dan moet ik echt denken: 1 ding tegelijk!
of ik ben helemaal ergens anders met m'n gedachten (daarvoor moet ik soms in de les ook vragen welke kant op Tong uitsteken)


wahahahahahaha hoe bekend!
[/quote]

hahaha, dat heb ik ook wel eens! Ben ik opeens aan het spookrijden tijdens de les.... Schijnheilig en dan denk je echt Verward heb ik iets gemist ofzo??? Verward Geeft soms best melige situaties trouwens Lips are sealed

En wat en ONWIJS lekker ding is dat beesie van jou! Toen ik je profiel bekeek was ik al helemaal verkocht! echt een mooi paardje.
(waarom kan ik er nou nergens zo'n leukerd vinden Scheve mond )

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 18:02

hoe meer je nadenkt, van hoe meer dingen je gewoonte gaat maken. dat heten ze tegenwoordig oefenen Haha!.
maar soms idd, moet je het paard loslaten. moet je even je ogen sluiten, je in het paard laten zakken, helemaal ontspannen. doe je ogen open en kijk hoe hij loopt.
iets anders illustreert dit ook: 'gooi je ziel over de hindernis en je paard zal volgen'. dat gebeurt ook echt, als je er vol in gelooft dus. hoe komt dat?
hoofdzakelijk omdat wanneer je zo denkt, je aan niks anders denkt. bijgevolg doe je alles automatisch. (want je denkt er niet aan). wat je automatisch doet, doe je juist (mits je lang genoeg rijd, natuurlijk). dus je doet alles juist. en je paard springt.
bovendien geef je je rust door aan het paard, en je vertrouwen. maar dat speelt dus meer op gevoel.

dus ja, je moet aan veel denken, maar ook even ontspannen, en dan de puntjes een voor een overlopen. en meteen weer laten rusten. een lijstje aflopen, heel rustig. op de duur gaat het vanzelf.

Enya - Daya :-)

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-03 08:43

Bedankt allemaal voor de gevoelens van herkenning, de complimenten over Fonzi ( trots Party!! ) en de tips!
Ik denk dat ik idd teveel wil. Teveel eisen stel. Het is een paard dat het eigenlijk al goed kan, nu ik nog. Ik ga dus gewoon uit van de automatismen die ik al heb en ga gewoon lekker rijden. Zo. Geen stress over perfectionisme en idd ogen dicht en ontspannen. En voordat ik opstap: het te veel eisen/willen uitschakelen. Ik hou jullie op de hoogte!

ArwenLune, ook bedankt voor de tip, maar helaas kan ik die niet al teveel opvolgen. Bij ons heb je eigenlijk geen buitenrij mogelijkheid. Het is OF linksaf, langs de weg, langs de weg en dan langs de weg. OF rechtsaf, langs de weg en dan langs het kanaal, alsmaar rechtdoor over asfalt en onbetrouwbare berm, alsmaar rechtdoor en dan hetzelfde stuk terug... Niet echt leuk helaas Gaaaap . Ik rijd het wel eens maar dan gewoon voor het uitstappen.

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-03 08:50

Tigger schreef:
Ik geloof dat ik een half zusje van jouw paard heb.... Is een dochter van Figaro x...

Grappig. Sorry even off-topic Schijnheilig


Ik ook stiekum off-topic... Familie! Leuk! Op die eerste draf foto in jouw profiel vind ik een behoorlijke gelijkenis terug: de achterhand! Wat voor bloedlijn heeft jouw mooie bruine nog verder?

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:16

nog heel even off-topic Schijnheilig

Stond dat paardje te koop bij arnolli stables? Want hij kwam me al zo bekend voor. Dus ik even kijken bij www.arnollistables.nl en hij lijkt er inderdaad verdacht veel op Lachen Vosje, figaro x samber, hengst en ook nog eens Z2 dressuur. Het moest hem gewoon wel zijn.
Hij komt er op die foto trouwens niet helemaal mooi uit. Zij hals lijkt daar echt heel kort. Maar op die foto's bij jou issie echt prachtig! Mag je trots op zijn. Op naar de top zal ik zeggen!

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 08:07

yvetje schreef:
nog heel even off-topic Schijnheilig

Stond dat paardje te koop bij arnolli stables? Want hij kwam me al zo bekend voor. Dus ik even kijken bij www.arnollistables.nl en hij lijkt er inderdaad verdacht veel op Lachen Vosje, figaro x samber, hengst en ook nog eens Z2 dressuur. Het moest hem gewoon wel zijn.
Hij komt er op die foto trouwens niet helemaal mooi uit. Zij hals lijkt daar echt heel kort. Maar op die foto's bij jou issie echt prachtig! Mag je trots op zijn. Op naar de top zal ik zeggen!


Nog weer even off topic terug...

Hij stond niet te koop bij Arnolli zelf hoor, maar heeft idd wel op de site van Arnolli Stables gestaan (of staat er nog). Maar we hebben het dus over hetzelfde paard Pling
Enne, hij heeft wel degelijk een vrij korte hals dus dat had je ook goed gezien, hihi. Het heeft z'n voor- en nadelen. Maar mij maakt het niet zoveel uit; I'm in looovvveee Haha!

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 20:27

Lovers me too!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:45

heel herkenbaar!!

hoe meer dat verstand op nul hoe beter het gaat, lijkt wel.

sowieso het grappigste topic in RT tot nu toe! Lachen leuk gedaan!! OK dan!

Amor Vincit Omnia

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 09:55

Bedankt!


Afgelopen weekend heb ik het nogmaals ontdekt: ik wil teveel, te snel. Ineens had ik (tijdens de proef, hurray) dit besef en ben daarna 'gewoon' gaan rijden. En zowaar, het ging veel beter, veel relaxter. Oh vreugde! Nu dit vasthouden, dat gewoon lekker rijden. Ik hou jullie op de hoogte! Hyper!

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:00

Je moet ook vertrouwen in je paard hebben (tenminste, dat geldt voor mij). Als je met een kleine enkelvoudige hulp toekan, niet nog twintig andere dingen doen (of dertig, komt bij mij soms dichter in de buurt). En af en toe even stappen, denken wat je aan het doen bent, helpt bij mij ook.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 11:12

Ik heb gelukkig volledig vertrouwen in mijn paard. Ik heb een beetje de luxepositie dat hij zijn oefeningen kent. Op het moment dat 'ie iets niet doet, ligt het meestal aan mijn hulpen (communicatiestoornis dus).

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:07

Met vertrouwen in je paard heeft het imo weinig te maken, meer met vertrouwen in jezelf. Je moet durven voelen en ahw instinctief ingrijpen. Daarvoor moet je je concentratie van jezelf naar je paard kunnen verplaatsen, en dat is niet zo makkelijk.

Ik merk bij mezelf dat als ik me teveel van mezelf bewust word als ik op paard zit, ik dus helemaal niet meer ongedwongen kan rijden. Ik word dan heel houterig en krijge nooit meer een fijn gevoel. Als ik me eerst op mijn paard concentreer, zit ik vanzelf.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:20

Het irritante als je xoveel nadenkt is dat uiteindelijk sommige regels zich gaan tegenspreken...en dan weet je het zelf ook niet meer.
Dus moet je proberen in grote lijnen te denken Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eleeke, Nojoukus, OmgiliBot, plutolover, redbutton, Thorn2006 en 86 bezoekers