Paard in de wei met onweer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-01 11:33

Brr.. Dat lijkt me niet echt een fijn gevoel. Je hebt ergens een weitje met een schuilstalletje waar je paard dan dag en nacht instaat (voorbeeld) en als het dan onweert.. Lijkt me nou niet echt fijn.. Wat vinden jullie daarvan dan?

(Lekker vaag Scheve mond\ )

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.


PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 11:37

Tja, de mijne staan gewoon op stal vandaag.....

Voorzitster AFM

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 11:49

Shadow staat dag & nacht op het land, ook met onweer...nog nooit wat gebeurd hoor.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 12:01

Ik heb altijd geleerd dat het voor het paard juist fijn is dat ze dan buiten staan. Een paard is een vluchtdier, en als ie bang is in de stal kan ie geen kant op. Daardoor word ie in een stal veel angstiger.
In de wei heeft een paard een veel 'vrijer' gevoel.

Mijn paarden blijven altijd in de wei als het onweert (tenzij ze al op stal staan). Daar ga ik ze echt niet voor op halen. Ze hebben daar een schuilstal en 100 mtr naast de wei is een bliksemafleiders mast. Dat is ook wel een fijn gevoel.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 12:28

die van mij blijft gewoon buiten, het weiland is errug groot en ze kunnen op meerdere plekken schuilen (wat ze ook doen)

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 12:38

Mijn pony's staan altijd buiten, ook met onweer. Ze lijken er niet echt veel last van te hebben.
En ik denk zelf altijd: Als ze in de wei in paniek raken, kunnen ze rennen, als ze in de stal in paniek raken kunnen ze zich lelijk verwonden.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 12:48

We hebben hier al eens een topic over gehad.
Moet je even zoeken, ik zie hem zo snel niet.

Ook mijn paarden staan gerust buiten met onweer en andere gure weersomstandigheden. Het zijn toch zeker geen watjes?? Lachen

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 12:55

die van mijk blijven ook gewoon buiten,stond laatst wel in de krant (paardenkrant)die man had 5 friezen en toen hiu de volgende dag kwam kijken stonden er nog maar 2 de andere waren gedood door de bliksem!
ja er zit wel een klein risico aan maar ja

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 15:34

Het paard van een vriendin is ook door de bliksem getroffen, maar die stond op een open land zonder verdere dingen zoals bomen etc eromheen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 15:40

Mijn ponys staan ook gewoon in het open land.........vind het altijd wel eng, maar ja er is gewoon geen andere oplossing en ik wil er ook maar niet te veel bij stilstaan Frusty

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 15:45

Die van mij heeft van zijn 1e tot zijn derde alleen maar op stal gestaan. Verward sins hij bij mij is staat hij in het land. Ik heb nog maar drie maand hoor Haha! Maar met onweer staat hij nu nog op stal. Hij is niet anders gewend en ik ben anders bang dat hij door het draad vliegt. Maar volgend jaar wil ik hem zomer's volledig op het land. Dus ook met onweer als dat goed gaat.
Greetz


Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-01 16:17

Kijk dat bedoelde ik meer, zoeits als Paulanda schreef.. Brr eng gevoel lijkt me dat Misselijk

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 16:39

Tja hoeveel paarden staan er in Nederland buiten ?? Op dit moment ?? Hoevaak is er in een Nederland onweer ?? Hoe vaak gaat er een paard dood aan de onweer in nederland?

Ik denk dat de verhoudingen errug klein zijn? en omdat we ons paard meer als een mens zien gaan we hem ook zo behandelen. Ik denk dat er meer koeien en andere dieren dood gaan aan onweer dan paarden. Maar ja er staan weer ook meer koeien buiten. Maar van Koeien vinden we het niet zielig nou ikke wel. Haha! .

Sorry moest ik ff kwijt.
Ik haat al dat sneue gedoen rond paarden enz.. Een paard blijft en dier en is geen mens. Maar van koeien, geiten, kippen opgepropt in een vrachtwagen vinden we niet zielig. Nou ik wel Huilen .

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 16:46

ik heb vaak gehoord dat het gevaarlijk is paarden in de wei met onweer kan me daar wel iets bij voor stellen en zou echt nietrustig thuis zitten met onweer grrr.... Boos!

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 16:55

Risico van inslaan is net zo groot als de kans van winnen van de staatsloterij, en aangezien ik die nog nooit gewonnen heb....
Die van mij staan dus ook dag en nacht buiten, er staan wel bomen om het land heen. De kans op inslag is groter als ze echt in een open veld staan, maar goed aan dat risico doe je weinig! Bliksem kan net zo goed in de stal inslaan. Dat paarden er bang voor zijn dat valt wel mee volgens mij, heb die van mij vaak genoeg bekeken als het onweerde, en ze deden niets anders dan normaal (grazen dus Vork ). Blijft natuurlijk wel het "gevoel" wat wij mensen er bij hebben, mijn buik maakt ook een sprongetje als het gaat onweren en onwillekeurig denk je dan toch aan al die beesten die buiten staan (maar dus niet alleen aan de paarden, maar ook aan de koeien schapen en mensen natuurlijk).

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 17:10

Bij ons op stal worden de paarden binnengehaald als het erg onweert. Dus als het erg dicht bij is. Twee mensen hebben van dicht bij mee gemaakt dat de bliksem insloeg. EĆ©ntje daarvan was toen met haar paard bezig. Dus vandaar dat ze bij ons naar binnen gaan.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 17:59

Mijn pony staat in een vrij grote groep vlak aan het spoor, er kan dus weinig gebeuren.. als ze hele erge onweer verwachten dan halen we ze wel even binnen, maar als het al onweert is het ook gevaarlijk om zelf het weiland op te gaan en dan 15 paarden 1 voor 1 naar binnen te gaan halen.. als ze willen schuilen dan kunnen ze dat. maar de paarden zijn niet bang van onweer hoor.. het is heel natuurlijk.

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 18:03

Ik hoorde een mooi, waar verhaal. Een kennis van mij is 's nachts tijdens het onweer naar de wei gegaan om te checken of alles goed was.
Wat ze aantrof was het volgende. Alle paarden/pony's stonden bij elkaar, veulens in het midden, ouderen er in een kring omheen.
Er was geen onrust, tot zij kwam. Ze vertelde dat zij zich op dat moment een indringer voelde.
Heeft maar snel weer rechtsomkeerd gemaakt. Ze heeft zich na dit gezien te hebben geen zorgen meer gemaakt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Redgold op 2001-09-03 18:18 ]</font>

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 18:04

Ik heb wel een beetje hetzelfde gevoel als Prisca.
En daarbij komt nog dat de kans dat er iets op stal gebeurd net zo groot is......
(Of net zo klein)

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 18:24

Ja en toch.....laatsttijdens een concours is de bliksem in de grond geslagen en moesten verschillende mensen zich laten behandelen. Stel nou dat het hier in het open veld slaat, mijn paarden staan op ijzers..........
Ik haal ze lekker binnen of ik houd ze binnen.

Voorzitster AFM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 18:36

bij ons is donderdag een maand geleden de bliksem ingeslagen op 2 van onze witte manege pony's. het was die donderdag dat het in brabant (of misschien wel nederland) 's nachts echt noodweer is geweest! ik zat toen in spanje en heb er niks van meegekregen. alleen belde mijn baas dat 2 van mijn lespony's dood waren. 1 ervan was nog wel een van de liefste die we hadden! maar och da is in de 18 jaar dat ik daar kom nog NOOIT voorgekomen. de pony's blijven nu nog gewoon dag en nacht in de wei

x von

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 18:45

Mijn pony gaat dan mooi naar binnen!! Staat 's nachts zowieso op stal, maar bij onweer overdag absoluut naar binnen. Mijn pony is me iets teveel waard, ik kan haar niet missen...

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 18:46

bij ons staan de paarden dag en nacht in de wei, een grote wei van namelijk een hectare groot. in de stal zijn je juist banger
en we hebben een poosje afstand een hoge toren staan dus.. als de bliksem in slaat.. dan is het daar en niet op onze paarde

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 18:49

Ze staan hier ook op het open land met onweer, maar laatst gaven ze zelf aan er erg graag uit te willen naar stal toe met het onweer...
dat was wel zo dat je de bliksem duidelijk aan de hemel zag flitsen....en de donder was net alsof je achter een 747 boeing stond....
Als ze naar binnen willen gaan ze naar binnen...
als ze zelf vinden dat ze door kunnen grazen, dan blijven ze buiten...ik doe overigens niks qua rijden, longeren ofzo met flink onweer brrrrrr.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:11

Die van mij gaan naar binnen met onweer..........ik schrik iedere keer weer van berichten dat tijdens onweer paarden ,laatst zelfs vier Friezen(merries met veulen) doodgeslagen zijn.

Meestal gaan ze op een kluitje staan in een hoek van de wei maar als de stroom aanstaat trekt het onweer daarnaartoe met alle gevolgen van dien.Dus als je ze buiten hebt staan de stroom eraf halen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 bezoekers