Gelderse paarden competitie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wembley
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: alphen aan den rijn

Gelderse paarden competitie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 21:37

Ik heb een gelderse ruin.Met dit paard start ik ook wedstrijden via de khns.Afgelopen winter heb ik twee competitie wedstrijden gereden die waren georganiseerd door de afdeling gelders paard van het kwpn.Ik vond het erg leuk om me te meten met paarden die zeg maar gelijkwaardig zijn aan de mijne.Omdat als ik naar een normale wedstrijd ga iedereen me aankijkt van daar heb je weer zo eentje met zo'n paard die niet ken bewegen en er niet super mooi uitziet.Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik heeeeeel gelukkig ben met mijn knollie en dat ik het een hele uitdaging vind om met hem verder te komen.Maar nou vroeg ik me af of er meer zijn die een gelders paard hebben uit de omgeving zuid holland.Want echt veel animo voor deze competitie wedstrijden is er niet.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 00:15

Ik kom niet uit zuid-holland, maar rij wel de competitie. Ik rij mee in de L1 met een afstammeling van Zichem en sta op dit moment volgens mij ruim bovenaan. Het is een hele mooie merrie die het ook in de "gewone" wedstrijden zeer goed doet en zeker de kwaliteiten heeft om Z te worden. Er is inderdaad weinig animo voor, wat wel erg jammer is. Zou leuker zijn als je met 20 man in een klasse zou rijden. Nu doen er maar iets van 8 mee ofzo. Ik heb twee keer in Didam gereden en 26 juli is de laatste competietiewedstrijd in Hengelo op de dag van het gelderse paard. Ik ben wel van plan om ook deze winter de competitie mee te doen, want het is erg leuk om te doen en de mensen zijn erg vriendelijk, als je een paar keer bent geweest kent iedereen elkaar en dat mis je op "gewone" concorsen nog al eens. Wat voor afstamming heeft jouw paard? En doe je deze winter ook weer mee?
Groetjes Petra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 09:05

wembley schreef:
Omdat als ik naar een normale wedstrijd ga iedereen me aankijkt van daar heb je weer zo eentje met zo'n paard die niet ken bewegen en er niet super mooi uitziet.


Ik heb zelf ook Gelderse paarden en herken dit absoluut niet.
Hoewel ik al een paar jaar geen wedstrijden meer rijd heb ik daar "vroeger" nooit last van gehad.
Meestal hoor ik juist positieve berichten omdat ze veel front en beweging hebben.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 09:50

Ik heb ook een Gelders paard en ik krijg juist altijd de nodige oooo's en aaa's als we voorbij komen, dus ik herken dit ook niet. Heb je wel een Gelders paard? (geintje). Vertel eens wat meer over die wedstrijd want ik heb daar nog nooit van gehoord. Of kan ik het ergens op internet opzoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:47

In de "in de strengen" staan de data´s en de inschrijfformulieren.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 11:07

Het lijkt me ontzettend gaaf om hier aan mee te doen! Ik lees de verslagen in de strengen altijd, alhoewel al die namen van mensen me niets zeggen. Haha!

Leuk om je te meten met paarden van het zelfde ras.
Had ik op een iets gunstiger plaats gewoond, had ik over een jaartje of twee heel graag meegedaan met Udinde

wembley
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 12:33

Mijn nuphar is een 8 jarige ruin van galant.Van moederskant van elegant.Ik wil wel weer een competitie starten maar ik weet niet of ze het deze winter weer organiseren in lisse.Didam is veel te ver rijden voor ons.Wel jammer want bij jullie zijn er veel meer die meedoen.Als we naar gewone menwedstrijden gaan begint bijna iedereen te kwijlen.Maar laatst had ik een wedstrijd in aerdenhout en dan kijken ze je wel raar aan.Daar komen ze met van die bloedpaardjes.

wembley
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 12:39

Eigenlijk zouden ze die competitie in het midden van het land moeten houden.dan kan je misschien wel het hele gelderse paarden cluppie bij elkaar krijgen.Wij hebben trouwens ook meegedaan aan de showavond in ermelo tijdens de hengstenshow.Was echt onwijs gaaf!!!!!!!!

AnkeD

Berichten: 290
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 19:16

He, ik heb ook een Gelders paard een ruin v. Zichem.
Zo'n competitie met alleen Gelderse lijkt me idd echt gaaf!! *LOL* *LOL*
Dus als er iets in de buurt georganiseerd wordt dan ben ik zeker van de partij.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 23:42

Is die Zichem van jouw ook lastig? Die waar ik op rij is echt een heethoofd zo nu en dan. De ene keer loopt ze de sterren van de hemel en de andere keer kun je wel janken. Bijvoorbeel de laatste les, het eerste half uur liep ze mega goed, schakelen in de galop, travers, schouderbinnenwaarts, appuyeren, alles liep. En als ze eenmaal loopt loopt er ook echt wat, maar nadat ze even lange teugel had en even rustig mocht stappen werdt ze weer een draak. Ik pakte de teugels op en ze liep alleen maar te klieren. Stijgeren en met het hoofd in de lucht lopen en gaan rennen, als je haar dan iets in de mond komt wil ze weer omhoog komen. Zo kan het met haar ook op concours gaan, de ene proef 143pnt en de andere 168pnt. Er zijn meer mensen met een Zichem die dit herkennen, achter deze merrie zit aan moeders kant volbloed daar komt ook een deel van dat hete weg dat speelt ook wel een rol.
Herken jij deze streken ook? Of is die van jouw heel braaf?

AnkeD

Berichten: 290
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 08:42

Wel even off-topic: Ik heb Moreno pas een paar maanden en ik rijd er nog geen wedstrijden mee daar gaan we in augustus mee beginnen. We starten dan L1.
Maar als we thuis aan het trainen zijn, is ie eigenlijk altijd wel braaf hij heeft nog nooit gebokt of gesteigert en hij is er ook nog nooit vandoor gegaan maar hij heeft trouwens wel een onwijze Zichem-tic heb ik me laten vertellen, en dat is eigenlijk alles (nou ja wel heel veel ) wel eng vinden. Nu gaat hij er niet vandoor dan of zo maar echt zo'n schrik reactie,snap je.
Hij ziet er wel vrij imponerend uit en kan zich ook heel groot en stoer maken, maar eigenlijk is het een watje Tong uitsteken

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 11:51

AnkeD schreef:
Wel even off-topic: Ik heb Moreno pas een paar maanden en ik rijd er nog geen wedstrijden mee daar gaan we in augustus mee beginnen. We starten dan L1.
Maar als we thuis aan het trainen zijn, is ie eigenlijk altijd wel braaf hij heeft nog nooit gebokt of gesteigert en hij is er ook nog nooit vandoor gegaan maar hij heeft trouwens wel een onwijze Zichem-tic heb ik me laten vertellen, en dat is eigenlijk alles (nou ja wel heel veel ) wel eng vinden. Nu gaat hij er niet vandoor dan of zo maar echt zo'n schrik reactie,snap je.
Hij ziet er wel vrij imponerend uit en kan zich ook heel groot en stoer maken, maar eigenlijk is het een watje Tong uitsteken


Dit is niet een typische Zichem-tic, maar meer een Gelderlander tic. Ik kan die Lange 10 x ergens langslaten lopen zonder enige reactie maar een andere keer uit het niets springt hij alle kanten op, blazen, staart de lucht in, steigeren... Als hij voldoende aandacht krijgt blaast hij zich helemaal op, gooit hij zijn staart en knieen de lucht in... fantastisch om te zien, maar echt dapper is hij niet.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 15:56

O ja, die schrikreactie ken ik maar al te goed. Voor je het weet sta je met je neus de andere kant op. Het is nooit saai rijden. De laatste keer in Didam (tijdens de competitie)kwam een wat oudere man naar me toe (hij is een echte kenner op gebied van de geldersen, stond laatst een heel stuk over hem en z'n fokkerij in de paardenkrant). Hij zag dat Panette weer last van haar kuren had en hij zij tegen mij: "een Zichem moet je rijden". Ik begreep precies wat hij bedoelde. Nooit afwachten, maar brutaal blijven rijden. Zeker met deze merrie, als je maar wat aan kloot gaat ze gegarandeerd met je aan de haal. Panette schijnt wel wat extremer te zijn dan de meeste Zichems. In de eerste proef diezelfde dag stond naar haar mening een sproeier wat verkeerd de bak in gericht (stond niet aan). Dat was precies bij K en daar moest ik in die proef toch een aantal keren recht op af rijden. Ik heb drie keer in de proef achterstevoren gestaan. Toch kreeg ik nog 161pnt, ik zette haar namelijk steeds schouderbinnenwaarts er naar toe en zo kon ik vookomen dat ze de hele proef zou verknallen. Dat kon de jury wel waarderen. Ik kreeg zelfs een complimentje van de jury.
Trouwens het zou erg leuk zijn als wat meer mensen met de competitie mee zouden doen, dan krijg wat meer concurrentie en wordt het een echte competitie. Je paard hoeft niet eens als GP op papier te staan, als hij een bepaald percentage gelders bloed heeft mag je al meedoen.
Dus hoe meer zielen hoe meer vreugd, je kunt er meer over lezen op:
www.kwpn.nl en dan links in de menubalk kiezen voor regio's en afdelingen en dan staat bijna onderaan de afdeling Gelders paard, daar klik je op de link naar de site en dan kun wat meer info vinden.

AnkeD

Berichten: 290
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 17:26

Vora schreef:
Citaat:
De laatste keer in Didam (tijdens de competitie)kwam een wat oudere man naar me toe (hij is een echte kenner op gebied van de geldersen, stond laatst een heel stuk over hem en z'n fokkerij in de paardenkrant

Weet je toevallig hoe deze man heet?
Moreno komt namelijk van een fokker uit Didam, heb hem al een keer gebeld om info op te sturen over de moeder van Moreno, Hamaica maar tot nu toe niets ontvangen

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 23:20

Dat zal ik even op moeten zoeken, ik bewaar de paardenkranten altijd dus hij ligt vast nog ergens. Als ik het weet hoor je het wel.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 07:56

bij die competitie mag je zeker alleen met paarden starten ofniet?? mijne is een beetje mislukt Haha! het is een pony, het zit er net een beetje tussen in ( kben zelf toch pas 15 dus t mag lekker een pony zijn) mijne is er 1 van walser, en erg lui, maar ze kan wel mooi lopen, en schrikkerig kan ze ook wel zijn, op een echte aanstel manier, bijvoorbeeld buiten voor de koeien in weilanden ( thuis staan er in het weiland naast haar koeien :S verder heeft niemand een walser hier of wel?ik geloof dat dat ook niet echt een superhengst is Haha! Tis ook al een oud paard nu

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 23:35

mobick"]
[quote="AnkeD schreef:
Wel even off-topic: Ik heb Moreno pas een paar maanden en ik rijd er nog geen wedstrijden mee daar gaan we in augustus mee beginnen. We starten dan L1.
Maar als we thuis aan het trainen zijn, is ie eigenlijk altijd wel braaf hij heeft nog nooit gebokt of gesteigert en hij is er ook nog nooit vandoor gegaan maar hij heeft trouwens wel een onwijze Zichem-tic heb ik me laten vertellen, en dat is eigenlijk alles (nou ja wel heel veel ) wel eng vinden. Nu gaat hij er niet vandoor dan of zo maar echt zo'n schrik reactie,snap je.
Hij ziet er wel vrij imponerend uit en kan zich ook heel groot en stoer maken, maar eigenlijk is het een watje Tong uitsteken


Dit is niet een typische Zichem-tic, maar meer een Gelderlander tic. Ik kan die Lange 10 x ergens langslaten lopen zonder enige reactie maar een andere keer uit het niets springt hij alle kanten op, blazen, staart de lucht in, steigeren... Als hij voldoende aandacht krijgt blaast hij zich helemaal op, gooit hij zijn staart en knieen de lucht in... fantastisch om te zien, maar echt dapper is hij niet.
[/quote]

Oh my, er beginnen hier wat puzzelstukjes op een plek te kletteren.
Ik heb in februari een enorme (in breedte en hoogte) appalossa gekocht die absoluut duidelijk zichtbaar gelders bloed heeft.
Een geweldig paard vind ik persoonlijk (hoewel de meeste anderen hem spuuglelijk vinden Haha! ) , geweldig om te zien en geweldig qua karakter. Een goedzak, ontiegelijk lief en makkelijk te beleren. Hij heeft nooit een stap verkeerd gezet tot......de buurkindertjes 'zomaar' even kwamen kijken...... een lancering volgde al snel Frusty
Inmiddels waren we er al achter dat hij ontzettend snel kan schrikken....ook gewoon in vrijheid in het land. Terwijl het zo'n ontzettende koele kikker lijkt. Dat is hij ook...als hij 100 meter verderop weer tot stilstand gekomen is herinnert ie zich dat ook wel weer en gaat zo'n beetje op rust staan. pfffffffffffffffffffffffffffff
Bij de eerste onweersklap vloog ie dwars door alle schrikdraden....bij de tweede stond ie vrolijk te vreten. Zit mijn vriend zomaar op een wit stoeltje....stel je voor dat het bijt Vingers aflikken

En nu lees ik dat het er gewoon bij hoort Verward Verward Aaaaargh Extreme duivel Boos! Haha!

Daar zijn we dan mooi klaar mee.... Knipoog
Gelukkig heb ik me al ingeschreven voor een schrik -en obstakeltraining bij de Balingehof Nerd Zou het wat uitmaken ??

Sorry voor deze off-topic reactie....het moest er even uit!

AnkeD

Berichten: 290
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 00:35

Gaitkeeper schreef:
Citaat:
En nu lees ik dat het er gewoon bij hoort Aaaaargh


Ja gezellig he, af en toe haalt ie daarmee het bloed onder mn nagels vandaan, maar afstraffen haalt eigenlijk niks uit wordt ie alleen maar vervelender van.
Dus wat bij mij het beste helpt is het verstand op 0 en tot 10 tellen dan maar Lips are sealed Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 01:08

Vora schreef:
O ja, die schrikreactie ken ik maar al te goed.


Hier perfect gedemonstreerd door Ilindra
Afbeelding
Lekker galloperen over de hei.......

Afbeelding
YIIHAAA, dat kan harder....

Afbeelding
IIEEKKS wat doet die fiets daar langs de kant????

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:01

Owww, geweldig die herkenning. Doet me goed hoewel ik nu wel weet dat het dus blijvend zal zijn (hoopte dat het gewoon een kwestie van wat meer ervaring zou zijn aangezien hij nog maar 3 is....maar die hoop is nu vervlogen Haha! Knipoog )

Vooral die foto's van Ilindra, Haha! Bloos waar een groot paard toch klein van kan worden he ?

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:30

Oke ik weet het het is wel een beetjke off topic, maar het moet er even uit.
Vandaag ben ik weer eens op concours geweest met "de Zichem" zoals men haar noemt. Het was weer een heel gebeuren. Ik stap altijd heel lang los, en dan wel travers en schouderbinnenwaarts, tot ze goed op twee teugels loopt en dan draaf ik aan. Ze liep super, maar zo ineens was ze vegeten dat er ook nog zoiets bestond als rechtsom draven. Zonder aanleiding. Alleen maar dribbellen en galopperen op de plek Boos! . Ging een tijdje zo door en toen moest ik de ring in. Wat een ramp. Het is L1, dus eerst moet je een tijd lichtrijden en dan voordat je gaat galopperen een paar meter doorzitten, nou mooi niet dus. Jij gaat zitten? Dat betekend dus galop en daar begon ze weer te etteren. Stond ik ineens bij de juryauto op de achterbenen, dit ging zo de rest van de proef door. Ik heb twee keer op de achterbenen gestaand. Dit alle resulteerde in 147pnt(viel me nog mee.) Toen tussen de proeven in de proeven in maar even een compromis met haar gesloten(nooit de strijd aan gaan, dat verlies je). Als ik ga doorzitten vraag ik direct ook een beetje contrastelling en dan galoppeerd madam niet aan. Tweede proef was ze een stuk rustiger(bij lange na niet ontspannen, maar wel enigzins weer te rijden). Dit resulteerde in 170pnt. Ja ja.
Nou speelt ook wel mee dat ze hengstig is, eens in de drie weken is ze gewoon niet te vertrouwen, en als je dan net concours hebt, ja jammer dan.
Leuke foto trouwens, stond je ook ineens met je neus de andere kant op? Dat doet die van mij zo graag, op de achterbenen en dan omdraaien. Het is nooit saai met een Gelderse, of wel dan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:10

Yep, of je staat dan zo de andere kant op of je staat patsboem stil Haha!
Vooral als ze in het tandem lopen is het omdraaien vervelend.
Gelukkig ben ik meestal snel genoeg met de zweep en draait ze weer terug en loopt dan gewoon door alsof er niets aan de hand is.

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 16:43

hoi,
leuk..... "karretje aanduwen" ...spannend!!!!!!!
gr,sas.

AnkeD

Berichten: 290
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:44

Ha ha ha, die foto's zijn echt typisch ja

Gatkeeper schreef:
Citaat:
een wit stoeltje....stel je voor dat het bijt


Ilindra, jij wist zeker nog niet dat fietsen ook kunnen bijten!!!

Sorry, ben een beetje melig vandaag, maar dat komt omdat ik vandaag dan ook mijn E-rijbewijs het gehaald!!!! tralalalalalala
(zie Algemeen; Joepie ik heb mijn E!!!!)

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:02

AnkeD schreef:

Sorry, ben een beetje melig vandaag, maar dat komt omdat ik vandaag dan ook mijn E-rijbewijs het gehaald!!!! tralalalalalala
(zie
Algemeen
; Joepie ik heb mijn E!!!!)


Pas dan maar op dat de trailer niet bijt ! Cheese! Hyper!

Gefeliciteerd hoor !

Doei, doei