Leren laarzen/jodhpurs verzorgen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Leren laarzen/jodhpurs verzorgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 22:01

Ik heb net nieuwe jodhpurs gekocht en ze zijn dus van leer. Nou wil ik ze graag goed onderhouden, maar hoe doen jullie dat? Waat vetten jullie ze mee in of poetsen jullie ze? En hoevaak doen jullie dit?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:11

Hmmmm, dan doe jij het beter dan ik. Ik heb ook leren jodhpurs maar onderhoud ze gewoon niet. Mijn ervaring is dat ik eerder door de zool heen ga dan dat ze lelijk worden. Wel haal ik er eventjes wat zadelzeep overheen als ik op net moet(maar dat gebeurd niet zo heel erg vaak).

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:11

ik heb een spulletje gekocht op Paard&Koets en dat heet Glossy Leather, het zit ineen rood potje en is te koop op evenementen, ze poetsen er gratis je schoenen en tuigen!

Het is fantastisch spul, ik doe er schoenen, laarzen, zadel, hoofdstel, tuig mijn bank en m'n nette schoenen mee, het maakt schoon en verzorgt tegelijk! Ik doe schoenen (jodhpurs) iedere dag en tuig/zadel/hoofdstel 1 x per week, m'n bank ook 1 x per week (zelfs de remsporen van de katten werk je ermee weg!)

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:34

schoonmaken doe ik met de spuitbus 'petrie cleaner', en daarna wax ik ze met de spuitbus 'petrie wax'.
als ik die 2 heb gebruikt zien ze er altijd weer mooi uit Lachen
verder heb ik ook nog een blikje met color cream (zwart). daar hou je het lekker zwart mee, maar het droogt het leer wel uit heb ik me laten vertellen, dus dat gebruik ik niet zo vaak. m'n laarzen toch nog zwart Tong uitsteken
en ik zet ze ook altijd in spanners, maar dar is met jodhpers denk niet nodig Haha! (ik heb laarzen)

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 23:11

Ik neem mijn laarzen af met een vochtige doek als ze vies zijn. Ik poets ze met Kiwi zwarte schoenpoets (echt veel beter dan alle andere poets! kun je gewoon kopen bij de supermarkt), en dan even met een (schone) panty er overheen, dan gaan ze glimmen als spiegels Haha! ik poets ze altijd voordat ik naar wedstrijden gaan, en soms voor de les (dat komt ong. neer op één keer per week poetsen).

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 00:37

Mijn laarzen moet ik elke keer na het rijden met een lauwe vochtige doek schoonmaken (het zweet etc.) en vervolgens invetten met schoensmeer. Eigenlijk vergeet ik dit nog wel eens graag Lips are sealed

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 00:47

ik onderhoud mijn jodhpurs helemaal niet, m'n laarzen wel, zadelzeepje en dan van die zelfglimmende schoenpoets..

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 08:05

Ik poets mijn laarzen 1x per week met zwarte schoenpoets, die verzorgd en maakt hem meteen mooi glimmend.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:04

Ik maak mijn leren jodhpurs eerst schoon met een vochtige doek en vet ze dan in met ledervet. Stinkt wel maar helpt goed tegen uitdrogen.
meestal probeer ik het 1x per week te doen maar dat lukt niet altijd.
Als ik met water bezig ben geweest bv paard wassen dan vet ik ze daarna meestal ook in omdat ze anders uitdrogen door het opgedroogde water.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:05

Ik maak mijn leren jodhpurs eerst schoon met een vochtige doek en vet ze dan in met ledervet. Stinkt wel maar helpt goed tegen uitdrogen.
meestal probeer ik het 1x per week te doen maar dat lukt niet altijd.
Als ik met water bezig ben geweest bv paard wassen dan vet ik ze daarna meestal ook in omdat ze anders uitdrogen door het opgedroogde water.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:17

Ik maak mijn laarzen eerst schoon met een vochtig sponsje,daarna met Petrie cleaner. Dan is het afhankelijk van wat ik de vorige keer heb gedaan. De ene keer doe ik ze eerst met Cavallo wax en een dag later met kiwi schoenpoets (eerst in de magnetron om vloeibaar te maken, dan heb je zeker alles met een dun laagje) of alleen met de kiwi poets.

Zadelzeep werd mij streng afgeraden, want daar is de lak die over het leer zit van schoenen en laarzen niet voor bedoeld. Ook te vaak met wax, is afgeraden, omdat ze dan onnodig ver uitzakken.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 21:13

zadelzeep om mee schoon te maken en dan van dat laarzenwas. Zadelzeep werd mij juist aangeraden.

Annash
Blogger

Berichten: 26525
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:05

ik heb mijn jodhpurs gewoon ingevet met lederolie, tot ie niet meer 'zoog'(ojee.. is dat een slimme uitspraak?? haha) mijn leren rijlaarzen maak ik schoon met een Cleaner van Petrie, waarna ik er Wax van Petrie over heen knal.. voor de wedstrijden doe ik er dan ook nog een bepaalde schoenpoets overheen (ook van Pertrie) en dan goed uitborstelen.. en tadaaaa!!! succes!