Dikke benen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Dikke benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 18:17

mijn verzorgpaard had vandaag 2 dikke achterbenen, ik heb een beetje gestapt en met koud afgespoeld, het werd toen wat minder maar toen ik weg ging was t weer dikker, wat moet ik doen en wat is t, ik denk zelf iets van stalbenen Verward
maar de eigenaresse is net op vakantie gegaan dus ik ga haar niet bellen want die moet lekker van dr vakantie genieten, en dit is denk ik niet nodig om te bellen
ik zal morgen als het nog zo is, een foto maken

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:25

staat het paard op stal de hele dag of op de wei?

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 19:18

op stal, maar ze heeft geen hele tijd stilgestaan, ik zelf doe haar 2 weken vanaf gister en ik heb haar gister gelongeerd en toen was er niks en daarvoor heeft ze niet stilgestaan, mar ze heeft wel een tijdje terug (iets van 1 week geleden) op t land gestaan

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 21:41

Als het geen stalbenen zijn kan ze ook gewoon een virusje opgepikt hebben. Even kalm aandoen, veel stappen en rustige beweging en mocht het erger worden of als ze koorts krijgt, de veearts bellen. Dus wel even temperaturen aankomende dagen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 21:44

misschien nieuw kuil? daar kunnen ze ook op reageren
en idd morgen gewoon alleen stappen en afspuiten als het na de beweging redelijk geslonken is dan zou ik me er niet al te druk om maken en gewoon rustig aandoen.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:24

Als het stalbenen zijn kun je haar ook een flesje bier door het eten doen. Ze zeggen dat het helpt maar ik heb het nog nooit zelf geprobeert Lachen

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 09:07

ik heb hier geen tempratuur meter om de tempratuur van dr te kunnen meten,
en misschien is het wel nieuw kuil,want ik zag vandaag alweer een hele nieuwe bak klaarstaan om gegeven te worden en de balen zijn pas geleden bezorgt,
maar zal dat bier echt helpen??
ik zal vandaag even fototoestel meenemen, misschien als het nog dik is (ik denk het wel) zal ik even een foto maken

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:08

Is er niet een mogelijkheid dat ze los kan lopen in de wei/paddock/bak ofzo? Dat is denk ik beter dan middeltjes ervoor als het idd stalbenen zijn dan...

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 09:11

nee dat kan niet, de 2 bakken die er zijn zijn veel in gebruik nu, dus ze kan dan maar een half uurtje ofzo loslopen, ik gooi der al zo veel mogelikj los maar ze staat dan toch alleen maar in een hoekje te staan, en we hebben geen paddock op de manege en op het land mag ik haar niet doen ivm dat ik over de weg met haar moet en dat niet in mijn eentje mag en er een stuk land afgezet moet worden omdat ze niet aardig is tegen andere paarden

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 09:14

maar ik kan der anders wel vandaag ff lang laten stappen aan de longe, of is dat niet goed, dat is toch juist goed om het vocht (als het goed is is dat het) eruit te krijgen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:47

Spuit je de benen ook af na het werken?
Ik had dat paard wat ik rij 1x niet afgespoten na het rijden en hij stond gelijk met dikke benen.

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 13:06

ja ik spuit ook af na het werk, maar dat is alleen nu, maar normaal nie en daar heeft ze nooit last van (ik doe haar al een jaar)
maar vandaag was ik aan de hand aan het stappen en ging best goed, ze wou ook rollen en dat wou ze gister niet van de pijn,en iemand op stal zei van ja je kan makkelijk er op stappen en als het goed gaat een paar rondjes draven dat heb ik gedaan en dr benen waren een stuk dunner, ik heb ook foto's gemaakt van voor het rijden die zal ik er strax op zetten

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 13:10

ehm..je doet ze vanaf gisteren voro 2 weken helemaal zelf en je hebt ze meteen dus maar gelongeerd, en nu heeft ze ineens 2 dikke achterbenen.....

Wat heb je in vredesnaam uitgespookt aan de longeerlijn? Een dik uur in een mulle bak ofzo? Is dat dier het longeren wel gewend?
Wat het ook is, paard kan er dus duidelijk niet zo heel goed tegen....

Rustiger aan, en liever het paard wat meer rustige beweging geven dan 15 minuten stappen en dan weer de hele dag de box in. Voer hoort in overeenstemming te zijn met de werkzaamheden.

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 13:19

even uitleg:
dit paard verzorg ik al iets langer dan een jaar een paar keer per week, ze word wel vaker gelongeerd, en kan daar dus gewoon tegen
alleen is de eigenaresse zondag op vakantie gegaan en doe ik dit paard dus 2 weken achter elkaar door.
ik heb haar maandag gelongeerd ivm dat ik niet genoeg tijd had om te rijden, ;
- 5 min stappen linksom
- 5 min stappen rachtsom
- 3 min draven rechtsom
- 3 min draven linksom
- paar rondjes galop linksom
- 8 min uitstappen
hierna had ze geen echt opvallende dikke benen, want ik controleer wel altijd of ze goeie temp. zijn en dat waren ze wel

en toen ik dinsdag op stal kwam had ze dikke achterbenen,
toen heb ik alleen gestapt en afgespoten

vandaag ben ik geweest heb ik afgespoten gestapt, (toen werd het al wat dunner) en toen heb ik er op gezeten dus in totaal 25 min gestapt en iets van 2 rondjes gedraaft want dat ging goed, er stonden mensen te kijken met verstand van paarden, want die is fisio. en die zei dat ze beter ging lopen door het stappen enzo en toen ik klaar was had ze veel dunnere benen (dus waarschijnlijk vocht dat eruit is ) en toen heb ik het nog afgespoten

* haar kuil heb ik uit haar stal gehaald, mensen op stal dachten ook dat het misschien hierdoor een beetje komt *

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 13:27

Oke, longeren was dus niet de oorzaak.
Een kwaliteitswisseling in het voer kan dikke voetjes geven, dus even van de kuil af kan geen kwaad. Zou ik ook doen om te bekijken of dat de oorzaak is.
Verder kan een griepje ook dikke voetjes veroorzaken, temperaturen is handig, maar geef je ogen goed de kost...hoe liggen de haren, kijkt ze wakker, is ze iets anders kwa alertheid... Als je ze 'ziekjes' vind overkomen, is het wellicht handig toch de dierenarts te bellen als het zo blijft.
Verder, beestje kan het ook wat koud hebben gehad de laatste paar nachten, soms is het snachts maar 7 graden en soms wel 15. Daar worden wij ook wel eens wat snotterig van.

De dikke beentje op een paard zijn je graadmeter. Dan is er wat. maar dat kan ook heel klein en niet ernstig zijn. Rustig wat in beweging houden, en haar in de gaten houden. En indien mogelijk, liefst met wat weidegang.

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 13:31

ok, iig ziet ze er niet ziekjes uit, ze kijkt overal vrolijk naar net als normaal en gedraagt zich ook zo, toen ik vanmiddag met het zadel aan kwam lopen gingen net als normaal helemaal de oorjtes naar voren omdat ze het leuk vind
over die kou kan ook misschien wel, ze trouwens 16 jaar, maar ze is niet verkouden dus snot in de neusgaten ofzo
ik was idd wel van plan om rustig aan te doen, en veel af te spuiten, koeling kan nooit kwaat toch?
maar de weidegang kan niet,zoals ik hier boven ergens neergezet had