OCD, zitten we wel op de goede weg ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

OCD, zitten we wel op de goede weg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 18:24

Ik schrijf dit topic niet om een flame aan te gaan. Maar om een discussie aan te gaan.

Er is op dit forum al veel over gesproken, mijn mening is altijd wat anders geweest dan het gros van de bezoekers van dit forum, daar hebben we al discussies over gehad.

Nu had ik laatst weer een 3 jarig paard, waarvan ik zeker weet dat de moeder ocd had, op 3 plekken, beide sprongen en 1 knie. Was ook van buitenkant te zien. Paard was 100% gezond....

Hieronder enkele reacties van members over OCD:

Citaat:
dat snap ik eigenlijk niet. want bij een merrie waar een OCD bij verwijderd is die is toch ook niet meer geschikt voor de fok omdat er een erg grote kans op vererving is??


Citaat:
Het feit dat het KWPN ocd uitsluit voor de hengsten heeft het aantal gevallen binnen de KWPN populatie al aardig teruggedrongen.


Citaat:
Rick: OCD dammen ze er nooit uit.


Citaat:
Antoinette je denkt toch niet dat het KWPN voor niets OCD niet accepteerd.
De dingen die Rick zegt zijn l*lkoek en erg beschadigend.
OCD is erfelijk, anders was het door uitsluiting alleen in de mannelijke lijn en in geringe mate bij merries,(degene die PROK hebben) niet teruggedrongen.


Citaat:
Je zou toch wel kunnen zeggen dat je er al op vooruit gaat als je de erfelijke factor kan verminderen, en dus alles met OCD uitsluit voor de fok.


Nou goed, dat is allemaal in andere topics te lezen.

Nou neem ik aan dat 'enkele' mensen hier weleens de IDS lezen ??

Nou stond daar in de editie van 26 juni een artikel in met drs.Welling. Ik vond dat een interessant artikel dat grotendeels bevestigde waar ik al tijden op hamer. Nu dacht ik simpelweg van, daar zal wel een topic over geopend worden, helaas is dat niet zo, dus doe ik het maar

Het ging er dus oa over dat er zeker vooruitgang is geboekt in de kwaliteit van het Straalbeen, en de vraag was hoe dat nu zat met de jarenlange selectie op OCD en het gevolg daarvan.

Ik quote een aantal uitspraken van Drs.Welling :

Citaat:
Met OCD boeken we met de huidige manier van selecteren nog niet zoveel vooruitgang


(Roep ik al tijden, toch ongenoegen van Bokkers Lachen )

Citaat:
Wil je een potentiele OCDvererver eruit halen, dan moet je eigenlijk alle gewrichten bij je selectie betrekken. Dan heb je misschien een systeem waarbij je door middel van selectie minder OCD in de populatie krijgt. Maar als je alle gewrichten waar OCD wel voorkomt - zoals kogels, wervelkolom - in je selectie gaat betrekken, dan houd je geen paard meer over. Technisch en theoretisch gezien zou het wel noodzakelijk zijn, maar er zijn er al zo weinig over. Met de huidige manier van selecteren op OCD komen we dus niet zo heel veel verder. We hebben een hoog percentage uitvallers per jaar op OCD en dat wordt niet echt duidelijk minder per jaar


Citaat:
Klinisch hebben de meeste OCD's weinig te betekenen - mits ze niet erg uitgebreid zijn.


(Zeg ik zovaak Lachen )

Citaat:
In de dagelijkse praktijk zie je nog wel veel paarden met PCD en ik heb niet de indruk dat het erg veel minder wordt. Behalve dat bepaalde hengsten niet meer gebruikt worden waarvan men weet dat de kans op OCD groot is. Dat selecteren doen de fokkers zelf


(Waarom zegt het stamboek hier niets van ? Verward )

Citaat:
Soms hebben we wel eens de indruk dat het alleen bij de goede voor komt, en die gooien we er nu dus uit. Ik denk dat het zinvol is - alvorens alles dood te selecteren - eens te kijken naar de kwaliteit van het paard dat je over houdt. Misschien is het wel positief gekoppeld aan elkaar. Dat een paard dat OC/OCD heeft kwalitatief een fantastisch sportpaard is. We gooien nu misschien het kind met het badwater weg!


(Heb het al zovaak gezegd, beter een kwaliteitsvolle hengst MET ocd dan een waardeloze dweil zonder ocd Lachen )

Citaat:
Tegenwoordig weten we eigenlijk wel beter, paarden worden er eigenlijk zelden of nooit kreupel door.


(Zelfde verhaal Lachen )

Citaat:
Als er een paard kreupel is en er is een OCD op de foto aanwezig, dan wordt dat al snel als oorzaak aangegeven en dat is lang niet altijd terecht.


Citaat:
Maar het is 1 ding om genuanceerd naar een sportpaard met ocd te kijken. En het is iets anders om van een fokdier vast te stellen dat het genetisch drager is van een afwijking die we terug willen dringen


Ok, heeft ie wel gelijk in.

Citaat:
Veterinair gezien kun je niet gaan zeggen 'die ocd-ers moet je juist stimuleren', dat kan natuurlijk niet. Maar hoever ga je met je selectie, hoeveel paard houd je nog over ?


--------------------------------

De vraag is dus, zitten we met ons huidige selectiebeleid wel op de goede weg ? Aangezien het aantal nauwelijks wordt teruggedrongen, zoals bij het straalbeen wel was.

Gaarne jullie reacties op alles wat hierboven staat Tong uitsteken

.


Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:27

Op alles? Ik als eigenaar van een paard met OCD ben het grondig eens met de 1 na laatste quote en grondig oneens met een hele hoop quotes erboven en ook die eronder Knipoog. Van sommige quotes weet ik niet of ze wel kloppen, ik weet niet wat voor onderzoek er aan vooraf is gegaan voordat drs. Welling deze zaken zegt. Daar wil en kan ik dus ook niets over zeggen. Zo, op alles gereageerd Knipoog.

Maar nu serieus: ik heb een slechte ervaring met OCD en heb er dus ook voor gekozen om niet met mijn merrie te gaan fokken (dat was ik wel van plan voordat haar OCD aan het licht kwam, lang leve rontgen foto's) en om ook niet verder met haar de sport in te gaan. Ikzelf zou NOOIT een hengst nemen waarvan bekend is dat hij OCD heeft (gehad), hoe fantastisch hij ook is. Dat vind ik een te groot risico. Je moet er toch niet aan denken dat je een paard fokt, dat je met zijn 3 (of eerder) óf naar de DA kan sturen voor operaties waarvan jij niet wilt weten hoe duur die zijn óf naar de slager kan brengen óf voor een habbekrats moet verkopen aan een recreatieruiter (óf zelf alleen recreatie mee kan rijden). En wie weet vergaat dat beest dan nog van de pijn. Daar fok je toch niet voor lijkt mij???

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 19:43

Citaat:
naar de DA kan sturen voor operaties waarvan jij niet wilt weten hoe duur die zijn


Ik weet niet, maar er is een quote boven dat een paard vrijwel nooit kreupel wordt aan OCD, misschien had jij een uitzondering. Maar het is dus niet perse noodzakelijk om te opereren. En zo duur is het ook niet meer tegenwoordig op sommige plaatsen. Heb er al wel 60 laten doen.

.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:53

Sportpaard ja.
Fokpaard nee.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:25

chantal1 schreef:
Sportpaard ja.
Fokpaard nee.


Vind ik ook.

Of denk ik ook ...

Je gaat de gezondheid van een dier toch niet in het geding brengen om het mooiste en beste en knapste hengst te fokken die het top doet op keuringen, en siert op wedstrijden?
OCD moet eruit, als het er dan al niet uit gaat lijkt het me slim om dit op z'n eerst niet nog verder te verspreiden

De manier van opfokken heeft er ook mee te maken naar het schijnt, geloof ik ook best (heb artikel ook gelezen) maar ik kan me niet meer herinneren dat bleek dat geen enkel veulen in de "goeie" opfok OCD-vrij was Verward

Help please want ik hoor graag hoe het nou zit Lachen

Kan ik ook eens mijn mening vormen Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:56

Ik had een topic willen openen over deze uitspraken van Welling, maar het niet gedaan.
Ik vind het zeer slecht dat iemand die verantwoordelijk is voor een bepaald beleid dat beleid in het verenigingsblad van de vereniging waarvoor hij dat beleid uitvoert, afkraakt.
De uitspraken staan lijnrecht tegenover de uitspraken van Drs. Van Muiswinkel die voorzitter is van die commissies.
Dat Welling enige afgunst heeft ten opzichte van Van Muiswinkel is bekend, dat hij geinterviewd is door en totaal onbekende zal ook niet bijgedragen hebben aan de inhoud.
Dat dit zeer slechte en verwarring scheppende voorlichting is, is duidelijk en in dit opzicht dient het KWPN afstand te nemen van deze uitspraken en zich te beraden op duidelijkheid naar de fokkers toe.
Verder zou Welling geen lid meer mogen zijn van een commissie die de foto's waar hij toch niet achter staat beoordeelt en goed of af keurt, want dat is niet meer geloofwaardig.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 21:33

Het staat ondertussen wel bekend dat mijn merrie geopereerd is aan OCD dat is gedaan door Welling.
En sindsdien is heeft ze er nooit meer last van gehad. Dat even terzijde Knipoog

Zelf blijf ik het een heel moeilijk onderwerp vinden. Er zit best een kans ik dat ik binnen een jaar mijn 9-jarige merrie uit de sport moet halen ivm artrose (wat ik meerdere keren nagevraagd heb en dat is niet erfelijk! Lachen )
Dan heb ik toch aan fokken zitten denken. Een sportpaard dat heel veel plezier heeft in het werken zomaar op rust zetten lijkt me ook niets. Daarom zat ik aan een veulen te denken, ook denk ik dat er zeker een leuk paard mee te fokken is.

Aan de ene kant snap ik dat de OCD binnen het KWPN juist verminderd moet worden, aan de andere kant wil ik graag nog iets met mijn merrie doen.
Als ik dan ook nog lees dat hengsten als Krack C en Flemmingh OCD vaak doorfokken krijg ik helemaal twijfels. (dit heb ik gelezen en gehoord en dus niet zelf verzonnen Haha! )
Die hengsten mogen wel en mijn merrie (waarbij het niet eens zeker hoeft te zijn dat ze het ook werkelijk doorgeeft) daar mag ik niet mee fokken Verward

Moeilijk...!!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 21:51

sarabande schreef:
Dat Welling enige afgunst heeft ten opzichte van Van Muiswinkel is bekend,


Is het niet eerder andersom Verward

moeilijk verhaal, als ik het puur vanuit de handel bekijk is het not done al is het maar 1 pietluttig botstukje daar gaat het buitenland over zeiken. Dus als het mogelijk is laat ik het er gelijk eruit wippen.

Hengsten is natuurlijk een heel ander verhaal, zijn er wel hengsten die echt 100% superduper op de foto zijn? ik denk het niet, ik heb heel wat paarden laten keuren en maar zelden is er eentje waar echt totaal geen op of aanmerking over is, is dit zowiezo wel mogelijk? (het blijven beesten)

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:28

_Rick schreef:
Citaat:
naar de DA kan sturen voor operaties waarvan jij niet wilt weten hoe duur die zijn


Ik weet niet, maar er is een quote boven dat een paard vrijwel nooit kreupel wordt aan OCD, misschien had jij een uitzondering. Maar het is dus niet perse noodzakelijk om te opereren. En zo duur is het ook niet meer tegenwoordig op sommige plaatsen. Heb er al wel 60 laten doen.


Je mag van mij quoten wat je wilt Rick, maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Dus de mening van één drs. zegt mij niet zoveel.

Enne, noem die plaatsen dan eens + wat jij niet duur noemt svp? Ik moet er niet aan denken dat ik 60 paarden zou moeten laten opereren a 700/800 euro per operatie, want dat is de prijsindicatie die IK kreeg. Maar goed, ik kreeg dan ook geen groepskorting Knipoog.

En dan heb ik het nog niet eens over het risico van een operatie!

En om nog even banketstaaf te doen: jouw woorden: Maar het is dus niet perse noodzakelijk om te opereren. Hoeveel paarden heb jij dan wel niet gehad als het niet perse noodzakelijk is om te opereren maar dat jij er al wel 60 hebt laten doen Verward ???

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 23:00

Hét probleem waar alles om draait: al die stamboeken maar moeite doen om OCD te bannen en wat zijn de conclusies: het aantal gevallen met OCD vermindert niet.
Dus is er iets mis met de selectie, want door de erfelijke factor weg te nemen zou er toch iets van daling te merken zijn...

Als een stamboek werkelijk van z'n OCD verervers af wil is er één oplossing; een willekeurig aantal veulens van elke pas gekeurde hengst op de foto zetten. OCD is zichtbaar na 7 maanden. Paarden kunnen later nog OCD ontwikkelen maar dan heeft het niks meer met erfelijkheid te maken, eerder door trauma of overbelasting.

Mooi zou ook zijn de mate van OCD te bepalen in stamboeken die geen röntgenologische keuring van de hengsten vereisen, AES bv en de evolutie daarin. Stijgt in die stamboeken het aantal paarden met OCD?

Uiteraard vind ik ook dat alle negatieve eigenschappen uit een paardenpopulatie moeten geweerd worden, maar ik denk ook dat men moet evalueren als het niet blijkt te lukken.


Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 02:42

chantal1 schreef:
Sportpaard ja.
Fokpaard nee.


Volledig mee eens! Als een sportpaard dat ondanks het feit dat het ocd heeft alsnog goed presteert! Kan volgens mij.

Maar het is en blijft iets dat best vermeden blijft. Dus vind ik ondanks het feit dat een hengst een super goed sportpaard blijkt te zijn hij niet zou goedgekeurd mogen zijn.

Het is iets dat zou moeten gemijd worden in de fokkerij.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 06:58

Zannekin schreef:
Hét probleem waar alles om draait: al die stamboeken maar moeite doen om OCD te bannen en wat zijn de conclusies: het aantal gevallen met OCD vermindert niet.....
. OCD is zichtbaar na 7 maanden. Paarden kunnen later nog OCD ontwikkelen maar dan heeft het niks meer met erfelijkheid te maken, eerder door trauma of overbelasting..


De voorzitter van de veterinaire selektie van het KWPN Drs Van Muiswinkel heeft eerder met cijfers onderbouwd aangegeven dat OCD binnen de KWPN gefokte paarden afneemt.

Over dat fotograveren bij veulens is en Nederland een aantal jaren geleden een geruchtmakend onderzoek gedaan. Een van de conclusies was als er bij veulens iets op de foto's staat, is dat er als 3 jarige niet meer en andersom. Gerenomeerde veilingen zijn daarna gestopt met fotograveren.

Overigens zoals door jou al eerder betoogd, er zijn meerdere aspecten waaronder voeding en opfok. Proberen het te verminderen door selektie bij de hengsten is een ding, de opfok zal met het grote overschot aan veulens de komende jaren zienderogen achteruit gaan.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 07:50

sarabande schreef:
Over dat fotograveren bij veulens is en Nederland een aantal jaren geleden een geruchtmakend onderzoek gedaan. Een van de conclusies was als er bij veulens iets op de foto's staat, is dat er als 3 jarige niet meer en andersom. Gerenomeerde veilingen zijn daarna gestopt met fotograveren.


Beiden gaan moeten bekend maken over welke studies ze spreken.

Veulens kunnen tot 7 maanden OCD hebben, na 7 maanden zijn de groeischijven van de benen dicht en kan je het goed beoordelen. Veulenveilingen zitten onder die periode.
Maar het zal allemaal te duur zijn...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 07:54

Vriend van mij kocht een veulen na de winter ong 10 maanden oud, liet het fotograveren en betaalde de gigantische vraagprijs omdat het super gefokt was vond hij. Als 2 1/2 jarige wilde hij hem laten voorbrengen, maar afgekeurd op de foto's.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:01

Wel, dan weet je dat het niet de erfelijke factor is die speelde.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:11

Zannekin schreef:
Wel, dan weet je dat het niet de erfelijke factor is die speelde.


Jawel de opfok was voorbeeldig, veel ruimte onbeperkte beweging, bij een topfokker daar lag het niet aan.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:32

En toch heeft opfok vaak te maken met OCD. En wat heeft het voor zin als we paarden selecteren op het beste beenwerk en vervolgens veulens op een heel paardonvriendelijke manier opfokken?

De hond is de betere mens

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:33

Ja Desiree het is altijd en + en, maar waarom zou je bewust een van de zaken verkeerd doen?

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:43

Nou, ik mis gewoon iets in een disussie saar. Kijk, jullie vallen mensen aan als ze niet zorgvuldig fokken en dus evt. ellende op de wereld zetten. Maar waarom vallen jullie niet OOK mensen aan die paarden op een beroerde manier opfokken en ze altijd opsluiten en niet voldoende voeren met de juiste grondstoffen en dat soort dingen? snap je? Dat is toch OOK bewust zaken verkeerd doen? En ja, dan stel ik me ook de vraag, waarom doen mensen dat nu zo>? Uit lamlendigheid>?

De hond is de betere mens

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:50

Vaak Desiree uit onkunde, of geldgebrek of te weinig ruimte thuis, of omdat ze overgeleverd zijn aan een malafide opfokbedrijf.
Je kent mijn stellingen, fok met gezonde paarden en fok ze gezond op. Maar jij vindt (b.v.) dat jouw merrie met oc wel door de beugel kan en een ander vindt dat een opgroeiend paard best zonder beweging kan
's winters.
We leven in een vrij land, dat is niet altijd ten voordele voor de dieren.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:53

Mensen zonder tijd en/of geld moeten helemaal geen dieren nemen.

De hond is de betere mens

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 08:56

Citaat:
als ik het puur vanuit de handel bekijk is het not done al is het maar 1 pietluttig botstukje daar gaat het buitenland over zeiken


Amerika ja. Landen als Engeland, Italie en meer van zulke landen zullen er niet vaak moeilijk over doen, sommigen laten vaak paarden niet eens keuren.

Citaat:
Enne, noem die plaatsen dan eens + wat jij niet duur noemt svp? Ik moet er niet aan denken dat ik 60 paarden zou moeten laten opereren a 700/800 euro per operatie,


Weet niet waar je geweest bent ?
Moergestel = DUUR
Honselersdijk, had ik vorige week paard met 2 kleine OCD'tjes in voor kogel, 1150 gulden..... Ik verkoop veel paarden, vaak als ze dan ocd blijken te hebben zeg ik gewoon : Ik betaal het opereren wel. Klaar, mensen tevreden, ik tevreden.
In belgie, ben ff de naam kwijt, is ook goedkoop.
Moerbekerswaas weet ik niet meer tegenwoordig.

Citaat:
En dan heb ik het nog niet eens over het risico van een operatie!


Hij kan ook morgen zijn been breken in een stal, risico is er altijd in het paardenvak. Zoals ik al zeg, +/- 60 laten opereren, allemaal 100%.

Citaat:
Hoeveel paarden heb jij dan wel niet gehad als het niet perse noodzakelijk is om te opereren maar dat jij er al wel 60 hebt laten doen ???


Je hoeft het niet te doen omdat ze er kreupel aan worden. Wel als de klant het wil. En die 60 spreek ik over wel zo'n 8 jaar uit he.

Citaat:
Hét probleem waar alles om draait: al die stamboeken maar moeite doen om OCD te bannen en wat zijn de conclusies: het aantal gevallen met OCD vermindert niet.
Dus is er iets mis met de selectie, want door de erfelijke factor weg te nemen zou er toch iets van daling te merken zijn...


Eindelijk iemand die de spijker op zijn kop slaat!!

Citaat:
Uiteraard vind ik ook dat alle negatieve eigenschappen uit een paardenpopulatie moeten geweerd worden, maar ik denk ook dat men moet evalueren als het niet blijkt te lukken.




Citaat:
Maar het is en blijft iets dat best vermeden blijft. Dus vind ik ondanks het feit dat een hengst een super goed sportpaard blijkt te zijn hij niet zou goedgekeurd mogen zijn.

Het is iets dat zou moeten gemijd worden in de fokkerij.


Ja maar het is nu al gebleken dat dat niet de oplossing is!! Wil je dan nog gewoon zo 20 jaar doorgaan ? Lekker nuttig.

Citaat:
Vriend van mij kocht een veulen na de winter ong 10 maanden oud, liet het fotograveren en betaalde de gigantische vraagprijs omdat het super gefokt was vond hij. Als 2 1/2 jarige wilde hij hem laten voorbrengen, maar afgekeurd op de foto's.


Waarop was ie afgekeurd ? OCD of wat anders ?

.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:08

_Rick schreef:
[Weet niet waar je geweest bent ?
Moergestel = DUUR
Honselersdijk, had ik vorige week paard met 2 kleine OCD'tjes in voor kogel, 1150 gulden..... Ik verkoop veel paarden, vaak als ze dan ocd blijken te hebben zeg ik gewoon : Ik betaal het opereren wel. Klaar, mensen tevreden, ik tevreden.
In belgie, ben ff de naam kwijt, is ook goedkoop.
Moerbekerswaas weet ik niet meer tegenwoordig.
?
[/quote]

Parmentier uit Schilde? die heeft mijn paard geopereerd aan OC.

De hond is de betere mens

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:46

OCD kan ook door ongelukken komen. Mijn OCD kwam van een brommerongelukje (gleed weg, knie raakte de grond als eerste).

Heel, heel, heel vervelend. 4x geopereerd, en na 10 jaar dus artrose in mijn knie. Gewricht is voorgoed beschadigd. Ik ben 31.
Zou ik een paard zijn geweest, had ik misschien wel geopereerd geworden, maar mijn baasje had zich vast de derde keer wel even ahcter de oren gekrabd. En hij had mij nu, bij de vaststelling van de voortijdige slijtage VANWEGE de weggehaalde chips, vast te vroeg met pensioen moeten zetten (of erger).

OCD is dus niet iets wat we moeten accepteren in paarden. Niemand zit te wachten op een paard dat weliswaar nu wel geopereerd kan worden voor relatief weinig, maar enkele jaren van training later alsnog ongeschikt is vanwege de excessieve slijtage.
Je paard zal een jaar na de ocdoperatie dus echt wel weer goed lopen, de vraag is hoe het zich op lange termijn houdt.

Als we OCD niet met uitsluiting van OCD hengsten kunnen indammen, moet het op een andere manier. Maar niet de schouders ophalen en het verder maar laten omdat we nu toevallig een operatie kunnen verrrichten. De operatie is een lapmiddel.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:48

_Rick schreef:
Citaat:
als ik het puur vanuit de handel bekijk is het not done al is het maar 1 pietluttig botstukje daar gaat het buitenland over zeiken


Amerika ja. Landen als Engeland, Italie en meer van zulke landen zullen er niet vaak moeilijk over doen, sommigen laten vaak paarden niet eens keuren.

Italië is gek op paarden met OCD, vrachtwagens vol mag je brengen Vork


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, IASCrawler, Mizsz_Kitty, pluklief en 52 bezoekers