Nadelen niet-Quarter of zelfs niet-Paint?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Nadelen niet-Quarter of zelfs niet-Paint?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 18:08

Zoals jullie misschien al doorhadden, ben ik me wat aan het oriënteren wat paarden betreft. Ik wil in de 'nabije' toekomst een paard kopen en ben aan het bekijken wat ik wel en wat ik niet wil.
Laat ik dat ook meteen even met jullie delen:

* Ik ben er nog niet uit of het een hengst, merrie of ruin moet zijn. Voor mij maakt het op zich ook niet veel uit, dus dat is geen groot selectiecriterium
* Ik wil graag een paard met veel aanleg voor western. Ik weet dat ook met andere paarden dan Quarters en Paints western gereden kan worden, maar ik denk dat mijn voorkeur toch naar de bovengenoemde rassen gaat. Zo niet, dan eventueel een Pinto of heel eventueel een Arabier
* Discipline moet reining/cutting/barrelracing zijn, dus een klein, compact paardje met veel bespiering
* Ik val heel erg voor paarden met veel bespiering ('tankjes'), maar téveel bespiering kan alleen maar in het nadeel werken met reining, cutting en barrelracing, dus té gespierd (zodat een paard zichzelf 'in de weg gaat lopen') is niet goed
* Het paard moet drie jaar of jonger zijn

Oké, nu zijn jullie tenminste een beetje op de hoogte. Maar nu mijn echte vraag: Als je een paardje koopt dat geen Quarter is, hoe zit dat dan met wedstrijden? Kan ik aan AQHA wedstrijden deelnemen zonder Quarter? (nee, waarschijnlijk, dat lijkt me logisch). Maar wat sluit ik allemaal uit als ik geen Quarter zou kopen, maar een Paint?

En wat sluit ik allemaal uit als ik geen Quarter of Paint zou kopen, maar bijvoorbeeld een 'Pinto'? (en wat is precies het essentiële verschil tussen een Paint en Pinto? Is Pinto niet gewoon een benaming voor ieder 'gevlekt' paard wat geen Paint is?)

En als een paard geen papieren/stamboom heeft, zitten daar nadelen aan vast met het oog op wedstrijden rijden?

Ik kan het wel aan eigenaren van paarden gaan vragen, maar hier krijg ik de meeste informatie en kan er altijd dieper op ingegaan worden, vandaar dat ik het hier vraag.

Meningen mogen, maar ik ga niet in op vragen als: ,,Waarom koop je geen Fjord, daar kan je ook mee westernrijden?" en dergelijke. De bovenstaande criteria staan vast voor mij, maar nu nog een leuk paardje vinden!!

Alvast bedankt voor jullie reacties op mijn (vetgedrukte) vraag (ik moet er ook altijd weer een heel verhaal omheen kalken)


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:18

over de wedstrijden kan ik je niets zeggen.

kruising haflingerxarabier zijn vaak ook leuke paardjes, niet te groot en net genoeg bespierd om snel te kunnen zijn.

Maar als je toch graag die diciplienes wil gaan doen zou ik voor zo'n specifiek ras gaan, anders loop je later alleen maar van 'had ik nou maar....'
Dan kun je beter iets langer doorsparen mocht het een geld kwestie zijn.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 18:22

Het is op zich geen geldkwestie. Als ik een duur paard zie dan kan ik altijd eventueel wel wat lenen.. Maar ik weet dat je een paard niet alleen koopt om het ras of eventueel de bloedlijnen, maar ook om de 'klik'. Als ik 'verliefd' word op een paardje zonder papieren of een paardje dat geen Quarter is, maar een Paint of Pinto, dan wil ik wel graag weten wat daar mijn mogelijkheden mee zijn. Vooral omdat ik wel erg graag wedstrijden zou willen rijden en ik dat dus echt niet uit wil sluiten..

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:35

Papieren hebben ook te maken met het aantal wedstrijden wat in een jaar gereden kan worden. Heb je een Quarter dan kun je AQHA en WRAN wedstijden starten. Die worden het meest georganiseerd. Met een Paint: Paint en WRAN, maar dat zijn er al weer minder. Met een Appaloosa+WRAN zijn het er nog minder en met een 'niks' alleen WRAN.
Bij de WRAN worden niet altijd barrel onderdelen gestart.

Qua bouw zoek je een paardje wat van voren smal is en van achteren gespierd genoeg. Het moet cool zijn en toch fel genoeg om snelheid te willen maken zonder gek te blijven.
Qua beenwerk moet hij 200% zijn Haha!

Een goed barrelpaard is geen doorgedraaide quarter die nergens anders meer voor geschikt is omdat ie te heet is. Hiermee zul je nooit een net barrelparcours kunnen lopen. En alleen een net parcours levert een snelle tijd op.

Wacht dacht je van een reisje naar Amerika, iig meer keus Haha!

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:46

Hoi Gera,
Je kunt met een niet Quarter, Paint of Appie inderdaad niet mee doen aan de rassen shows maar wel bij bijv. de WRAN wedstrijden.
Reining kun je met een ander ras goed rijden maar het moet er wel een beetje de bouw voor hebben en zal waarschijnlijk het niet zo goed gaan doen als een Quarter/Paint/Appie die er op gefokt is.
Barrelrace kan ook maar dat lijkt mij met bijv een haflinger niet zo'n suc6 qua snelheid en wendbaarheid.

Wat betreft de cutting denk ik dat je toch wat meer moeite zult hebben. Een cuttingpaard moet over Koe sense beschikken anders wordt het erg lastig en dat hebben de meeste andere rassen niet.
Ik wil niet zeggen dat een Quarter het wel heeft want dat is ook niet waar hij moet er toch wel op gefokt zijn.



Voor alle duidelijkheid......Ik wil hier dus niemand voor de kop stoten die met een ander ras rijdt. Ik vind het belangrijkste dat je plezier met je paard hebt wat voor ras dan ook.

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:47

Hoi,
Op AQHA-wedstrijden mag je idd niet met een ander ras starten, dus ook niet met een paint, of arabier. Maar op een APHA-wedstrijd (APHA=American Paint Horse Association) mag je niet met een quarter meedoen en ook niet met een pinto of elk ander ras. Dit zijn namelijk rassenshows.

Je mag wel met ieder ras starten op WRAN-wedstrijden (WRAN=Western Ruiter Associatie Nederland). Hier zijn trouwens ook genoeg wedstrijden van. Ook is er de DAWRA= Dutch Arabian Western Riding Association waar je dus alleen met arabieren mag starten.

Een American Painthorse is een ras op zich en een pinto is een gevlekt paard van elk willekeurig ras, dus niet perse een paint.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. En veel plezier met het uitzoeken van je paard.

Groetjes ,
Bianca

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:03

Ik heb 7 jaar geleden een amerikaanse appaloosa gekocht.
Heb ik hier spijt van: nee
Zou ik er weer 1 kopen: nee
Misschien zelfs geen paint. Met een quarter heb je de meeste mogelijkheden, althans dat is mijn mening. Dat wil niet zeggen dat je nu al grootse ambities zou moeten hebben en die nu waar kan maken maar toch, als het lekker gaat wil je ook eens wat. Ik vind het dan een uitdaging om punten te halen voor een ROM bijvoorbeeld. En dat gaat nu eenmaal met een quarter het makkelijkste, althans, daar is in nederland ook voldoende gelegenheid voor.


vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:10

als je een klein bespiert paardje wilt denk ik dat je het beste naar een quarter of paint kan kijken.
ik ging ook voor een quarter omdat je maar weinig goeie paints hebt en omdat je met een quarter inderdaad meer kan.
maar ja ik ging op zoek en werd verliefd op een paint dus ik denk dat het net is wat je tegen komt ik zal gewoon wat stallen langs gaan net zo lang tot je denkt van ja dat is het.
dus mijn mening je komt toch altijd met iets anders thuis dan waar je naar op zoek was Knipoog
groetjes Lachen

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 19:31

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie reacties!

Tja, ik weet eigenlijk toch zeker dat ik voor een Quarter of een Paint ga. Paints zijn natuurlijk, correct me if I'm wrong, Quarters met teveel wit. Wat is eigenlijk teveel wit? Als een Quarter wit boven zijn hak heeft, is het dan een Paint?

Het 'probleem' is een beetje dat ik altijd een 'gevlekt' paard wilde hebben. Ik heb al wat rondgekeken en zeker wel wat leuke paarden gezien, maar ik val toch steeds meer op de Paints, ook al denk ik dat ik zelf beter voor een Quarter kan gaan, wat wedstrijdperspectieven betreft. Maar ja, met een Paint kan je natuurlijk ook een heleboel. Ik vind het erg moeilijk.

Even een vraagje trouwens. Een paard als Gunner, met heel veel wit op zijn hoofd, is dat ook meteen per definitie een Paint? En je hebt natuurlijk ook 'breedingstock' Paints. Mag je met deze paarden dan zowel niet bij de Quarters als bij de Paints starten? Verward

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:34

Sinds kort zijn de wit-regels voor de Quarters aangepast. Ze mogen nu dus meer wit hebben en toch een Quarter papier houden. Dus als je een wit hoofd en hoge witte benen genoeg wit vind kun je dus een Quarter kopen en heb je toch een beetje ook een Paint Haha!

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:38

Ik denk dat je in jouw geval het beste voor een Quarter kunt gaan. Zeker gezien voor wat je er mee wilt doen, hebt je dan de beste mogelijkheden. En omdat je al noemt dat je ook verliefd kunt worden op een niet-Quarter, gewoon daar niet naar gaan kijken! Je loopt dan veel minder kans dat je toch overstag gaat voor een lief bekkie, want die zijn er natuurlijk meer dan genoeg bij de andere rassen. En als je naar de naar de USA gaat (zoals SM voorstelde) zijn er voldoende liefhebbers als adviseur beschikbaar! Knipoog
Ik denk dat je trouwens een heel leuk vooruitzicht hebt. Een paard uitzoeken valt niet mee, maar omdat je al zei dat het ook een (duurdere) Quarter mag zijn, is het toch een leuke klus.
Denk je dan aan een volwassen dier of aan een jonger paardje?

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 19:39

Sugarmiss schreef:
Sinds kort zijn de wit-regels voor de Quarters aangepast. Ze mogen nu dus meer wit hebben en toch een Quarter papier houden. Dus als je een wit hoofd en hoge witte benen genoeg wit vind kun je dus een Quarter kopen en heb je toch een beetje ook een Paint Haha!


Niet eens zo'n gek idee! Is ook leuk natuurlijk!! Nou ja, ik ben wel een beetje een pruts/frummelmens en ik zou het dus ook niet erg vinden als ik mijn paard constant megahard zou moeten poetsen om hem/haar schoon te houden. Maar ja, als je net je paard helemaal schoon hebt gemaakt en hij gaat de wei in en gaat rollen, dan kan je volgens mij wel ontploffen Haha!
(ja, ik kan nu nog lachen...)

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 19:54

Carys"]
Ik denk dat je in jouw geval het beste voor een Quarter kunt gaan. Zeker gezien voor wat je er mee wilt doen, hebt je dan de beste mogelijkheden.
[/quote]

Daar heb je zeker gelijk in. Het is alleen vervellen dat ik nu echt zo'n 'tweestrijd' heb, zeg maar. Ik vind Paints echt super, maar denk dat ik verder kan komen met een Quarter. Ik kan tenminste vaker wedstrijden rijden enzo. En ik denk dat er in Quarters ook bekendere en betere bloedlijnen zijn, of zit ik er nu heel erg naast

[quote="Carys"]
En omdat je al noemt dat je ook verliefd kunt worden op een niet-Quarter, gewoon daar niet naar gaan kijken! Je loopt dan veel minder kans dat je toch overstag gaat voor een lief bekkie, want die zijn er natuurlijk meer dan genoeg bij de andere rassen. En als je naar de naar de USA gaat (zoals SM voorstelde) zijn er voldoende liefhebbers als adviseur beschikbaar! Knipoog
[/quote]

Tja, maar een paard uit Amerika halen is wel ERG prijzig. Maar als je daar het paardje van je leven tegen het lijf loopt, dan kan het natuurlijk niet anders.. Voor de rest denk ik dat uit Duitsland en Italië ook al behoorlijk goede Quarters gehaald kunnen worden. Een 'echte Amerikaanse' vind ik natuurlijk erg leuk, aangezien ik een vreselijke Amerika-fan ben, maar ik wil de paarden uit Europa ook een kans geven. Ik heb op Duitse websites overigens ook al een aantal erg leuke paarden gezien... Kwijl

[quote="Carys"]
Ik denk dat je trouwens een heel leuk vooruitzicht hebt. Een paard uitzoeken valt niet mee, maar omdat je al zei dat het ook een (duurdere) Quarter mag zijn, is het toch een leuke klus.
[/quote]

Ik ben zelf niet rijk hoor.. ben gewoon nog een arme student, maar ik denk het maar zo: Een paard koop je maar eens, oké, misschien twee keer in je leven. Dan moet je wel een paard kopen waar je echt helemaal achter staat. Ik wil niet denken als ik eenmaal een paard heb: 'Ik had veel liever die gehad' of 'Ik wou dat ik er wat meer geld voor opzij had gelegd, want dan had ik nu een veel beter paard gehad'. Daarom ben ik me nu ook al aan het oriënteren, dan kan ik over een jaartje ofzo een goede, weloverwogen keuze maken... als ik klaar ben met mijn opleiding.

[quote="Carys schreef:
Denk je dan aan een volwassen dier of aan een jonger paardje?


Ik wil denk ik toch echt voor een jonger paardje gaan. Veulen misschien, maar eerder een jaarling of een tweejarige. Driejarig vind ik ook goed, maar ik vind het heel fijn om 'met een paard op te groeien' en samen te leren, zeg maar. Dat je echt helemaal op elkaar ingespeeld wordt. Vandaar dat ik ook liever zelf mijn eigen paardje in zou willen rijden of in willen laten rijden (door iemand waar ik helemaal achter sta). Paarden kunnen zo snel verpest worden door een verkeerde manier van rijden! En dan zeg ik niet dat ik goed rijd, ik moet ook nog leren, maar het paard moet ook leren..
Bovendien wil ik graag weten wat een paard meegemaakt heeft. Sommige paarden hebben echt een trauma, maar je hebt echt geen idee waar ze het aan overgehouden hebben. Het lijkt me heel frustrerend als je je eigen paard niet kan begrijpen af en toe. Maar ja, het zijn ook geen mensen...

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:59

Zoek eens op King bloedlijnen, die voeren veel wit.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 20:18

Thanks for your help SugarMiss! Moet je eens kijken wat een mooie zoon van King! Ik ga dood volgens mij.... Kwijl

Afbeelding
"King N Doc Dun Tuffy"

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 20:27

Grullo's/Grulla's blijven ook altijd leuk.. *LOL*

Afbeelding

Ik denk dat ik wel een paardje ga vinden.. Ik stuit op alleen maar leuke op dit moment..

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:28

Ahh nee Gera, dat meen je toch niet , het lijkt wel een dikbilkoe en hij heeft ook een rare deuk Verward in zijn hals...
Verder staat het achterbeen nogal onder de massa uit of ben ik nou zo gek? ik bedoel dus de bovenste foto.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 20:31

Die deuk is inderdaad raar, maar die kont... die is toch mooooi?
En die achterbenen... tja, nu je het zegt.. Maar ik denk dat dat de bedoeling is. Quarter kenners, zeg het eens.

leila777
Berichten: 104
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:35

[quote="Sugarmiss"]Papieren hebben ook te maken met het aantal wedstrijden wat in een jaar gereden kan worden. Heb je een Quarter dan kun je AQHA en WRAN wedstijden starten. Die worden het meest georganiseerd. Met een Paint: Paint en WRAN, maar dat zijn er al weer minder.

sorry, maar als je even snel rekend zijn er dit jaar 4 paint shows in nederland incl. het nk paints en 3 quartershows incl. het nk quarters.
dit is niet negatief bedoeld tegen de quarters, maar ik wilde wel even laten weten dat de paint vereniging niet stil zit!!!

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:37

Wow die King is zeker wel gaaf

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:38

Ha ha, nou ja, smaken verschillen, Ik heb eens een poster gezien met alle kleuren erop die quarter horses hebben, waren hele mooie bij!
Laatst bijgewerkt door Tess op 08-07-03 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mehlika

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zuidwolde drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:38

Vergeet de NRHA niet. Als je reining rijdt kun je met ieder ras in de NRHA starten. Is wel wat duurder dan WRANwedstrijden.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:40

Als ik hoor wat je wilt, kom je toch al snel op een Quarter of een Paint uit. Maar da's allemaal al door anderen uitgelegd. Ik wilde alleen nog even zeggen dat het voor de WRAN niet uitmaakt welk ras je uitbrengt, maar voor discipline-georienteerde organisaties als NRHA (National Reining Horse Association), DRHA (Dutch RHA) of NCHA (National Cutting Horse Association) ook niet. Voor deze wedstrijden maakt het dus niks uit of je een Paint, een Quarter, een Arabier of een Haf rijdt, zolang die zijn "werk" maar goed doet.

Als Paintliefhebber nog even dit: met een breeding stock Paint zijn je showmogelijkheden voor rassenshows vaak ook beperkt. Zij worden op APHA shows in hun eigen klasse uitgebracht.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:50

Hoi ik kan je hier niet veel mee helpen maar ik zou qua uiterlijk voor een quarter gaan heeeeeeeeeeeeele mooie paarden!!!!!
Maae mijn vriendin is weer helemaal gek van de paints,waar ik trouwens nog adressen voor zoek waar ze kan gaan kijken???
Dus tips zijn welkom.
sorry dat ik je topic gebruik maar had al eens een eigen geplaasts maar kwamen geen reacties op
Succes met het zoeken naar een paardje!!!!
Gr.Danie

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 20:50

Een Quarter hoeft ook niet saai te zijn!
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DDD3, NorwayFjord en 16 bezoekers