hoe doen jullie het met dekens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-01 16:14

mijn dekens zijn smerig en ik wou ze eigenlijk wel weer schoon hebben, hoe maken jullie ze schoon?
doe je dat gewoon zelf en zo ja, hoe?
of laten jullie dat doen, waar en hoe duur?
wat is eigenlijk het verschil tussen zelf wassen of laten stomen (dat gebeurt toch als je het laat doen)?
en is er nog verschil tussen (stal)winterdekens en zweetdekens?

ik heb nu een zweetdeken en uitrijdeken, vorig jaar heb ik haar nog niet geschoren maar stond ze al van vroeg in het jaar onder een staldeken buiten en snachts ook op stal, op een gegeven moment kwam de winterdeken erop en toen het vroor beide dekens.

ik denk erover om haar dit jaar te gaan scheren en anders zet ik haar gewoon weer onder de dekens, binnen nu en een korte tijd wil ik een zomerdekentje aanschaffen voor als het koud is buiten, zodat ze toch iets opheeft maar niet al te warm.
als ik haar ga scheren straks zal ik er nog wel een 3e dikkere deken bij moeten nemen, een onderdeken denk ik.
tja, dure bussines.

maar hoe doen jullie dat?
hoeveel dekens hebben jullie en welke gebruiken jullie en wanneer?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 16:21

Nimber en Dien hebben een dikke deken op stal en een waterdichte in de wei/bak. En als de stal deken waterdicht is blijft die op in de wei. Na het rijden krijgen ze eerst een tijdje een zweetdeken op en als het echt koud is daarover hun gewone deken tot ze opgedroogt zijn.
Dennis krijgt van de winter voor het eerst een deken op dus ik moet zelf nog ff gaan puzelen hoe ik het ga doen. Afgelopen week(toen ik in het ziekenhuis lag) is z'n vacht al zo'n eind dikker geworden dat we hem zeker moeten gaan scheren. *feest!*
En met dat wassen. Gewoon schoon plukken(haren en huidvet er voor het grootste deel afhalen) en dan in de wasmachine. Het is een beetje proppen maar het gaat wel. Daarna goed laten drogen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 16:23

Dunnere dekens was ik zelf in de wasmachine en de hele dikke breng ik naar de stomerij.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 17:43

ik heb ze wel eens in de wasmachine geprobeerd maar dan zat de hele wasmachine en een aantal volgende wasjes onder de haren. Geen succes dus. Wassen met de hand levert ook niet veel resultaat op. Ik heb nu gewoon in de zomer een goedkope fl. 49,-- jute deken gekocht die ik als bovendeken hou. als deze na een jaar echt smerig is gooi ik hem gewoon weg. in de tussentijd gewoon afborstelen en luchten. trouwens mijn paarden zijn nogal slopers dus meestal houden mijn dekens het geen jaar uit. ik koop dus niet meer van die hele dure maar gewoon in de uitverkoop.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 17:58

Ik kan de dekens in het voorjaar aan de hoefsmid mee geven. Ik krijg ze dan de eerst volgende keer als hij komt netjes schoon en in plastic verpakt weer terug. Dat kost fl 25 per deken. Omdat hij de dekens van veel klanten naar de stomerij brengt is het zo goedkoop. En ik kan ze ook nog laten repareren.

Ideaal dus Party!!

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 11:28

Op het gras ofzo leggen en dan met een tuinslang en een harde borstel al het vuil eraf raggen ofzo en dan ergens te drogen hangen. Bij sommige ruitersportzaken wassen ze ook dekens.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 17:41

Hoi,
mijn superdikke winterdeken heb ik laten reinigen voor f27,50 bij de winkel. Dat betekent trouwens niet perse dat ze gestoomd worden, de meeste dekens worden in een grote bak gewassen bij lage temperatuur, dit net zo vaak tot ze als nieuw zijn Haha! .
Mijn andere dekens heb ik thuis in een 'speciekuip' (van plastic) gedaan met biotex. Een nacht laten weken en daarna eindeloos uitspoelen. Ik laat ze uitlekken aan de douchecabine en daarna drogen aan de trap. Dat werkt dus wel, maar is errug veel werk. Maar ja, ik heb 7 dekens voor mijn pony, maal f27,50 is eh... best veel Knipoog .

Noell
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 18:30

ik kan ze laten ophalen of brengen bij een pensionstal en dan kost het me 20 piekkies per deken en 15 piekkies bij 2 dekens of meer! Ze worden dan ook bij mij opstal weer afgeleverd

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 18:50

Ik breng ze altijd naar de ruitershop in de buurt. Zij wassen de dekens en reparen ze ook meteen als dat nodig is.

k geloof dat het wassen iets van 12,50 kost en repareren is meestal niet meer dan 5 gulden

Ideaal dus.

Moet zeggen dat Barley al een dikke vacht aan het kweken is. Ze stond straks gewoon te zweten op stal. Tja maar dekens is mevrouw nog niet gewend. Leg er straks gewoon even eentje op om te kijken hoe ze reageert