eindelijk schuimen, maar... aan 1 kant!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

eindelijk schuimen, maar... aan 1 kant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 19:43

Andrew schuimde nooit met rijden. Nu had ik vorige week les, en toen heeft mijn instructeur er even op gezeten om hem ergens door het laatste stukje heen te rijden wat mij nooit lukte en toen schuimde hij voor het eerst... Een paar dagen later oefende ik het voor mezelf weer, en toen schuimde hij plotseling ook bij mij, maar slechts op links. Nu was mijn probleem ook dat ik em te veel los laat op rechts, hem niet genoeg aan rechts rijd.
Vandaag weer serieus geoefend en wederom schuimde hij goed op links, werd wel wat vochtig op rechts, maar nog steeds niet echt schuimen daar.

Nu zie ik het als een teken dat hij waarschijnlijk rechts nog steeds het bit niet goed aanneemt (erop kauwen of echt door de kaak nageven i.p.v. alleen de hals rond maken)

Mijn vraag... Wat moet ik doen om hem ook rechts het bit beter aan te laten nemen. Stelling vragen op de rechterhand en in laten buigen naar rechts en daar door de kaak proberen te krijgen, of juist op de linkerhand goed aan mijn buitenhand krijgen en links stelling vragen...

Ik weet het niet, en volgende week heb ik pas weer les (deze week viel uit)
Ik heb wel het idee dat we weer wat vooruit zijn gegaan omdat hij nu dus meer begint te kauwen op het bit, en hij er eerst heel passief mee was. En het ging zonder "verzet" van Andrews kant (vorige les nog moeilijk)
Wat me ook opviel was dat op sommige stukjes de spier vanaf de schoft/bovenlangs de hals vlak boven de schoft breder werd. Dat is toch ook een goed teken?

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat jullie me even vooruit kunnen helpen...

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 19:51

je kunt altijd je instructrice opbellen om te vragen wat zij het beste vind want zij geeft jou les en weet hoe ze jou en je pony wil trainen en wat haar doel is

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 20:23

veel meer van het linkerbeen naar de rechterteugel drijven , verder overlaten aan je instructrice!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 21:08

Helaas kan ik hem niet opbellen. Hij is instructeur van onze rijvereniging en we moeten ons altijd afbellen voor de les bij onze secretaris. Er staat geen nummer van hem in ons blaadje. Wil denk ik niet thuis gestoord worden over zulk soort dingen Haha! Knipoog Woensdag heb ik weer les...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 21:18

mm dan zou ik liever prive les willen hebben ......ik ga ponyclubles niet afzeiken, maar ik vind het heel belangrijk dat je als je ergens mee zit,je dat meteen met je lesgeefmens kunt bespreken,
mijn klantjes belden mij ook altijd op als de pony iets had ofzo, dan kwam ik meteen kijken
lesgeven is naar mijn mening meer dan alleen maar in het midden van de bak wat dingen roepen !

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 21:20

het schuimen kan 2 dingen beteken, of te veel spanning of ontspanning, dus je paard kan op links losser en ontspannender zijn of juist heel gespannen, je kan dit in evenwicht brengen, door je paar los te trainen op links en rechts voornamelijk op de volte, door hem in tebuigen op links en rechts dus door hem duidelijk om je binnenbeen te zetten, na een paar voltens is het gebruikelijk om dan weer rechtelijen te kiezen en hem er weer op 2 teugels te controleren en hem wat tempowisselingen te laten doen. daarna kan je weer een volte op gaan en weer loswerken, dit kan je zowel links of rechts doen, en afwisselen over je training in een wat opgerichtere houding maar ook voor extra ruggebruik door in de lage lijn te werken.

hier heb je wel gevoel voor nodig maar dit ontwikkel je al snel als je er mee bezig bent.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 16:46

crossmonster schreef:
mm dan zou ik liever prive les willen hebben ......ik ga ponyclubles niet afzeiken, maar ik vind het heel belangrijk dat je als je ergens mee zit,je dat meteen met je lesgeefmens kunt bespreken,
mijn klantjes belden mij ook altijd op als de pony iets had ofzo, dan kwam ik meteen kijken
lesgeven is naar mijn mening meer dan alleen maar in het midden van de bak wat dingen roepen !


Mijn instructeur en zijn vrouw hebben zelf ook een pension en trainingsstal en ook genoeg lessen die ze geven. Ik denk dat als hij op die manier met zijn klanten om zou gaan hij helemaal geen rustige minutuut voor zijn gezin heeft... Ik neem het hem dus niet kwalijk. Haha!

Heb overigens voorheen ook priveles gehad, maar kom nu eerst genoeg vooruit met deze clublessen in klein groepje (meestal 4 aanwezig van de 6) Voor priveles zou ik weer op zoek moeten naar iemand waarmee het klikt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 22:51

Nog even een update: vanavond gelongeerd met touwtje en iets hoger vastgemaakt, en ook hierbij schuimde hij plotseling, en wederom alleen echt op links... Ligt dus blijkbaar niet alleen aan mijn rijden Verward Knipoog

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:42

Gewoon lekker rijden en niet te veel aandacht aan dat schuimen besteden. Hoe meer je je daarop concentreert, hoe minder je je doel (ontspanning) zal bereiken. Ga uit van je gevoel (en daar ben je zo te lezen hartstikke goed mee bezig) en niet van de hoeveelheid schuim op zijn mond!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 20:53

In principe zegt schuimen inderdaad niet al te veel. Geef hem maar eens een dag een klontje en de andere dag niet; ik weet zeker dat hij mét het klontje meer schuimt. Dit duidt er dus op dat schuimen niet persé met het nagevelijk zijn te maken heeft. Wat je eventueel wel zou kunnen doen (als je echt alles wilt uitsluiten) is zijn gebit laten nakijken en je regelmatig laten begeleiden, zodat je steeds op je "losse" rechterhand gewezen kunt worden.

Ik kan je nu wel wat tips geven om hem meer aan het rechterbit te laten komen, maar dit schiet niet op als je rechterhand inderdaad van nature te weinig druk kan uitoefenen. De basis is dus eerst zelf op 2 kanten druk uit kunnen oefenen, daarna je paard naar je hand toe laten lopen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 21:57

Dat trucje met een suikerklontje had de instructeur al tijden eerder geprobeerd omdat hij hem niet smakelijk genoeg vond in de mond. Dat werkte dus niet... *LOL*
Daarnaast heb ik nu zo'n twee maanden een ander bitje in, een dubbelgebroken watertrens i.p.v. enkelgebroken bustrens. Zijn gebit is net een paar week geleden helemaal gecontroleerd en bijgeveild door de tandenfee (zaten inderdaad aardig wat haken op, vooral aan de linkerkant) Merkte niet echt verschil (direct) na het veilen.
et verbaast me, dat hij nu in het algemeen meer gaat schuimen (ook buiten) Morgen heeft hij denk ik vrij, en dan woensdag weer les. zal instructeur er dan gelijk naar vragen wat hij ervan denkt...

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 11:12

Mijn paard schuimde eerder ook nooit. Niet super veel aandacht aan besteed, Nu doet ie het de ene keer meer dan de andere keer en ook wisselend op recht of links of beide kanten. Terwijl ie wel (bijna) altijd nageeflijk is op beiden kanten. Ik zou me er als ik jou was niet te veel druk om maken, Schuimen hoeft niet meteen te betekenen of ie wel of niet goed los is en nageeflijk is op links of rechts. Gewoon lekker gaan rijden, goed gevoel is belangrijker dan een klodder schuim!!
En als t dus vanzelf kwam op links, zal t ook wel een keer komen op rechts.

Groetjes

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:33

het heeft er niet mee te maken of ie nagefelijk is maar of ie ontspannen is.