Cursussen om buiten te leren rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 11:18

Ik wil straks als Bolivia weer bereden mag worden toch echt leren buitenrijden. Ik weet het: oefening baart kunst, zoek een braaf paard om mee te gaan enzovoort. Maar ik weet ook dat dit al een jaar lang niet werkt voor mij.

Ik wil gewoon les hebben, net als met springen en dressuur!

Bestaan er cursussen voor? Bijvoorbeeld in het bos, of op het strand?

Of wil iemand van jullie mij een paar dagen les geven hihi Party!!


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 11:57

Hi Manon,
Staat je paard op een manege of is er een manege bij jullie in de buurt? Vraag daar eens of je je bij buitenritten mag aansluiten. Als ze nog niet zo gewend is aan buiten rijden en nog wat schrikkerig is, ga dan, met haar aan de strik, wandelen. Vooral als je een goede vertrouwensbasis met je paardje hebt, is dat ook heel leuk om te doen Lachen, als je nog niet zo´n goede vertrouwensbasis met haar hebt (omdat je d´r nog niet zo lang hebt) krijg je dat vanzelf *g*, vooral als jij in "enge situaties" Cool blijft, probeer het maar eens.
Veel paarden zijn rustiger als ze in de groep meegaan (kuddedieren), het nadeel is echter ook dat als je paard al schrikachtig is en er is keet in de groep, ze er allemaal vandoor gaan Party!! !
Nogmaals, probeer het gewoon eens rustig uit, veel plezier!!
Sterre

ps. heb bij je profiel gekeken :lief paardje heb je!


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 12:07

Ik wandel wel met haar. Het gaat meer om mezelf dan om het paard. Ik wil het leren. Bolivia is namelijk normaal gesproken nergens bang voor. Maar omdat ik bang ben als ik er op zit, geef ik haar geen vertrouwen.
In een groep naar buiten gaan werkt met haar niet, dan wil ze alleen maar voorop lopen en dan is ze vervelend (waardoor ik nog banger word). MEt z'n 2en gaat het beste, maar ik voel me alleen maar op mijn gemak met een instructeur buiten. Het is gewoon psychisch en ligt aan mij, niet aan haar.
Ze vindt alleen grote vrachtwagen eng en in het bos is ze wat onrustig.

Ik heb bijvoorbeeld gehoord dat in Garderen zoveel kilometer ruiterpad is wat niet wordt gekruist door fietspaden enzo. Dat lijkt me perfect want als ik haar dan in galop niet kan houden dan mag ze net zo lang doorlopen tot ze moe is.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 12:19

Ik denk niet dat daar cursussen voor bestaan.
De stoute schoenen aan doen, je zelf goed vastklemmen op bolivia en gewoon rustig een stapritje maken.
Als ik niet zover weg woonde, gaf ik je graag een strand-rijd-cursus!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 12:36

Oh maar ik wil best een keer naar Ameland komen met Bolivia hoor. Als ik daar ergens een stal kan huren voor 1 of 2 nachtjes, dan ga ik wel met mee!

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 13:03

Oh, Manon, ik kan je de hand schudden hoor. Ben ook heel bang. Vooral buiten. Maar mijn goede voornemen voor dit jaar was dat ik eens een keer wilde gaan genieten van mijn paard.

Deze zomer heb ik al veel lange buitenritten gemaakt en de angst is aan het wegzakken. Ik heb gelukkig een man met veel geduld en geen angst en wij gaan altijd samen naar buiten. In een groep vind ik het namelijk nog enger, want dan vertrouw ik er niet op dat de andere ruiters hun paarden onder controle houden.

Er is maar 1 remedie en dat is "gewoon doen", samen met iemand die je vertrouwt. Heeft bij mij ook geholpen.

En niet meer doen dan je durft. In het begin stapte ik af als we een drukke weg over moesten steken. En de eerst ritten hebben we alleen maar gestapt. Galopperen kwam pas maanden later. En soms stapte ik ook midden in het bos af als er andere paarden in de buurt waren waar ik bang van werd. Ik heb wel eens kilometers ernaast gelopen, huilend en boos boos op mezelf.

Maar het lijkt dus allemaal goed te komen Haha!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 13:28

Doe de dingen die je eng vindt in de bak. Leg plastic op de grond en laat je paard er over heen lopen. Vraag een vriendin om met een scooter door de bak te scheuren als jij op je paard zit. Hang vlaggen in de bak. Je kunt allerlei dingen verzinnen die je voorbereiden om buitenritten te maken. Als je "enge" dingen in de bak oefent weet je in ieder geval dat er niets kan gebeuren, daarmee train jij je zelfvertrouwen. Ga pas op de weg rijden als jij het durft.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 13:31

Ik ben idd op een dag op een gegeven moment gaan denken...hmmm nu zou ik eigenlijk wel naar buiten willen het bos in...toen ik de gelegenheid kreeg dankzij een paar lieve dames, ben ik eerst vol verwachting (klopt mijn hart) een rondje wezen stappen...daarna rondje stukje bos stappen, daarna draven...en ja hij schrok wel een paar keer en was de laatste keer beetje drammerig, maar nu wil ik wel vaker alleen...om nu alleen te gaan vind ik moeilijk. In het bos kijkt hij alleen naar omgevallen boomstammen, geverfde paaltjes en andere paarden...de weg naar het bos heb je een aantal huizen/honden/bordjes/werk verkeer....als er dan geen voorpaard is weet ik niet hoe ik of hij zal reageren als hij schrikt. Daarbij ken ik de omgeving niet echt bepaald op mijn duimpje en is met zijn 2-en veel gezelliger....

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 14:26

Ik rijd al jaren buiten, ik kan me mijn eerste bosrit nog wel herinneren. brr dat was best eng.
ik was iets van 13 jaar ofzo.
Ach en daarna is het gewoon iedere keer verder gegaan, nu weet ik niet beter. rijd overal naar toe.
Het belangrijkste is dat je een paard hebt die je vertrouwd die goed mak is. Ja en dan gewoon doen.
Begin op zondagochtend dan is het het rustigst.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 15:03

Als je weer mag rijden wil ik je best een keertje komen helpen hoor, t is van mij maar een uurtje met de bus naar R'dam, best te doen dus.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 17:51

Bolivia en ik zijn niet bang voor verkeer, woonwijken etc. Het is juist de natuur waar zij een beetje onrustig op reageert en ik dus ook. Een boom is veel enger dan een scooter of een skater. En vooral open ruimtes vindt ze eng (of vind ik eng).

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 21:11


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 11:40

Ik woon redelijk in de buurt van garderen bij ons kun je ook erg mooi buitenrijden.
Je zou eens een weekend hier heen kunnen komen? het bos is afgesloten met hekken/wildroosters stel dat je eraf valt of iets (gebeurd natuurlijk niet) kan ze nooit de weg op en dat is misschien wel een geruststellende gedachte?
eventueel zou je op 1 van onze groningers de weg op kunnen die zien echt niets ookal zit jij nog zo te beven als een rietje.
Of er ergens een cursus voor is weet ik niet en les geven in buitenrijden? maar ik wil je best helpen hoor

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 12:14

He KIm miischien kom ik vlgend jaar wel een keer met mijn jonge paard in het bos rijden, als er een hek om heen staat durf ik de gok wel te wagen denk ik

Voorzitster AFM

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 13:30

Kun je geen cursus voor bijv. zelfvertrouwen volgen bij De Eenhoorn? (weet iemand het adres, ze hebben ook een site geloof ik)

Ik heb die vrouw eens aan het werk gezien (Marly van Ditzhuyzen heet ze geloof ik?) en zij is bekend geworden door haar cursussen voor mensen met angst voor paarden, of alleen angst met rijden.

Misschien een aanrader?

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 13:32



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 36 bezoekers