Hoe hou ik mijn weiland droog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Hoe hou ik mijn weiland droog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 15:47

De afgelopen 2 winters heb ik steeds met het probleem gezeten dat mijn weiland bij nat weer en bij dooi meteen een grote blubberzooi wordt.
Dit jaar wil ik dat proberen te voorkomen, als dat mogelijk is tenminste. Het gaat om zandgrond dat nu, na 1.5 jaar 24/7 begrazing zo goed als kaal is geworden.
Draineren is geen optie omdat het om gehuurd land gaat en die kosten me te hoog zijn. Zou opnieuw ploegen / inzaaien een optie kunnen zijn? Of een andere bewerking?
Iemand enig idee van de kosten? En wanneer moet zoiets gebeuren?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:24

Ploegen zou ik zowiezo niet doen, is ook niet nodig als je niet van plan bent om om het jaar opnieuw te zaaien. Haha!
Anders word je grond toch wel heel los en diep, en wortels van gras gaan ook niet zo ver de grond in.
Anderzijds is het misschien ook wel weer een beetje goed voor je land omdat het water dan weer makkelijker weg kan. Maar das ook maar tijdelijk want het word uiteindelijk toch weer hard aangelopen en het raakt toch verzadigt ...
Tis te horen dat ik geen boerin ben zeker? Haha!

Je kan misschien je land (laten) schuinttrekken en aan de laagste kant een sloot laten graven. (als die er al niet is) zo loopt je weiland schuin af en blijft het zo goed als droog.
Das overigens ook best een dure ingreep volgens mij ...

Inzaaien helpt niet echt. Beste tijd hiervoor is het najaar (dan groeit het gras een beetje en het onkruid niet, zo heeft je gras een voorsprong in het voorjaar waardoor de mat snel genoeg dicht groeit en het onkruid geen kans krijgt)
Vroeg in het voorjaar (maart ofzo) kan echter ook, maar najaar is toch het beste.

Maar veel zal dat zaaien niet helpen, uiteindelijk verandert het toch weer in no-time in een blubberpoel met een hoop onkruid op.

Wat ik tot vervelens toe toepas is kleine gleufjes graven als de plassen blijven liggen tot aan de sloot.
Werkt prima, is goedkoop, maar vergt wel wat tijd en werk. Lachen
Ik laat overigens ook alle onkruid staan (paarden eten er niet van) waardoor mijn grond nu heel goed bij elkaar word gehouden en niet constant veranderd in zo een walgelijke blubberpoel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 19:49

Draineren gaat toch t enige zijn wat echt goed zal blijven helpen...
Je hebt een zandgrond, dat zou toch iets waterdoorlatender moeten zijn. Om een stevige bodem te ontwikkelen zou ik de boel eens omploegen, eggen, inzaaien, met rust laten, in de zomer maaien, geen paarden erop, en nog een winter laten rusten. Dan pas later in t voorjaar de paarden erop knallen, dan zou de bodem iets steviger en consistenter moeten zijn. Maar hier heb jij eigenlijk ook geen tijd en mogelijkheid voor geloof ik... En proberen het land wat te sparen? Door de paarden er niet fulltime op te zetten?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 07:47

AFgelopen winter heeft Yorghos een tijdje niet op het land gestaan, maar in een kleine paddock ernaast. Veel leek dat niet te helpen, helaas...
Het vervelende is dat het land al iets schuin lopt, maar zodanig dat de grootste troep recht voor het hek ligt, en niet in de richting van de sloot.
Sleuven graven heb ik afgelopen jaar ook tot vervelens toe gedaan, maar als het echt nat wordt dan is dat geen optie meer. Dan ligt er geen grond meer, maar een 15cm dikke vloeibare blubberlaag...
Misschien toch een loonbedrijf eens om advies vragen. Of moet ik daarvoor ergens anders zijn?