waterangst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

waterangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-03 09:36

de zoekfunctie doet raar? enfin, hier mijn probleem:

ik reed een nieuw dravertje, kende de omgeving wel al en was al bij de waterbakken geweest. maar daar wou hij niet in. mijn trainer zei jij op de draver, en daar gingen we naar de waterbak. nou daar ging hij dus inderdaad niet in.
hij is bang, dat is duidelijk. door plassen wil hij ook niet. van de douche was hij bang, maar met wat overredingskracht (enkel stem, geen hand of been of zweep verheft!!) ging hij er wel in.
we lieten een ander paard voorgaan en wat spelen in het water... niks. ik sloot hem op, gaf hem halsruimte, maar het was steeds hetzelfde scenario:
hij ging tot ervoor, op de rand, maar verder niet. ik beloonde hem, maar vnaf ik verder wou ging hij achteruit, steigeren, zijn kont draaien, en weer achteruit. uiteindelijk haalde ik de zweep erbij en gaf tikken (geen méppen) aan de kant waar hij uitbrak. dat had weinig effect, maar hij ging niet meer zo hard opzij. hij bleef er gewoon voor staan. hij wíl wel, hij loopt er moedig op af, maar aan de rand weigert-ie en staat ie stil. hij steigerde ook wel enkele keren, maar niet gemeen ofzo.
we hebben het lang geprobeerd. wat kan ik nog meer doen? (het paard is niet van mij. ik heb niet zoveel middelen, maar wou toch wat ideen horen)
er hebben ook mensen hem aan de hand meegenomen. alles gebeurde heel erg rustig. geen gejaag.

Enya - Daya :-)


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 11:10

Misschien helpt het om net voor het opsteigen even zijn benen af te spuiten. Gewoon dat ze nat zijn, zou hij er dan gemakkelijker ingaan?

Nu ja, de meeste paarden zijn vooral bang voor 'het gat' dan voor hen ligt en niet het 'nat zijn'.

En verder zou ik (met rubberen larzen) toch maar afsteigen en hem voor gaan in het water. Als hij dan volgt heeft hij een hele stap gezet en dan kan je de vogende keren hem proberen eerst te laten gaan.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-03 11:34

ik had ook de indruk dat het het zwarte van het water was dat hem afschrok. er zijn al mensen en paarden voor hem het water in geweest. er zijn toch wel meer paarden die bang zijn voor water, maar die dat overwonnen hebben, dus ik dacht ons bokkertjes zullen er wel meer van weten Lachen.
bedankt voor je tip met de benen, het is warm genoeg dus dat valt te proberen.

Enya - Daya :-)

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:36

Dit is precies Racer's probleem! Reageert precies hetzelfde, terwijl we juist bij een heerlijk strandje in de buurt zitten. Het maakt niks uit wat ik doe, hij vertikt het.
Tips zou ik idd ook wel fijn vinden Lachen .

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill


Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:41

Omdat het water spiegelt lijkt het net op de plas een groot gat is. Knilles heeft nog steeds bij vlagen dat ie dr niet doorheen wil, maar ik heb t hem bijgebracht door gewoon met m te gaan lopen en m maar laten kijken en snuffelen en spaaien bij en in een plas. In de wei en in de bak geeft ie er nix meer om, onderweg moet ie eerst altijd ff kijken voor ie dr doorheen gaat. Kost veel tijd, maar het is ze zeker te leren. En als hij er doorheen moet, loop er dan eerst zelf eens doorheen met t paard achter je aan. Als hij je vertrouwt zal ie je zeker volgen.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 18:52

mijn pony ging het water ook niet in, we hebben het geprobeerd met longeerlijnen (zelfde manier als je longeerlijnen gebruikt bij het inladen in een trailer) dat hielp niet we hebben het ook geprobeerd met een longeezweep en dat werkte ook niet, hij raakte alleen maar in paniek. toen hebben we de longeerlijnen er ook achter gedaan en iemand heeft mijn pony bij de teugels gepakt en heeft hem erin getrokken. Toen pas ging hij erin.

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 11:42

Vorig jaar kwam ik dus voor t eerst met mn paard bij een meer, hij dacht ook van dááaáááág!!
Toen is dus een ruiter met een ervaren water-paard naast mij gaan rijden (ik aan de kant van t water, hij aan de buitenkant) Toen liet hij zijn paard wijken, ik mijn paard ook, en zo drukt ahw het ene paard, het andere paard er in. Toen vond ie t leuk!!!
Dus dat is te proberen, bij mij hielp t wel.
Dus zowieso altijd het water al wijkend proberen te benaderen, nooit er recht voor zetten, dan is t alleen maar enger voor ze.
En probeer eerst eens na een flinke plens bui door wat plassen op een bekend pad te rijden, zo weet jou paard iig dat dat nooit diep oid kan zijn omdat ie t pad kent.
Suc6

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 14:59

Nikolai heeft precies hetzelfde. Gaat er ook echt niet in. Als ik in galop ergens een plas tegenkom heeft hij al snel de neiging om ineens op zn noodrem te staan om er vervolgens met een grote sprong overheen te springen Frusty
Maar goed door plassen wilt hij nog wel lopen. Maar in de zee of een meertje...nee hoor

Nou zat ik lang te denken aan het feit voor wie ik hem erin wil hebben... Ik denk uiteindelijk puur voor mezelf. Ik vind het leuk als hij erin gaat, tis niet belangrijk. In een spuitplaats of trailer kan ik me weer wel voorstellen dat hij gewoon erin moet.

Ik probeer t wel weer telkens om hem in het water te laten, maar om nou mn zweep erbij te gaan pakken of een longeerlijn vind ik wel ver gaan.
Een vriendin van mij had laatst gezwommen met dr paard... Hij durfde niet dus hebben ze m maar erin geduwd Verward Sorry bij dat soort methodes heb ik sterk mn twijfels...

Dat wijken wil ik nog wel es proberen... Weigert ie weer...Jammer dan.

"Gelukkig heeft het paard ons onze arrogantie vergeven"
(Richard Maxwell)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 15:03

Mrietjesueel, hij vertrouwt ons niet in die mate. paarden erbij zetten is geen optie. wijken, ja 1 dat kan hij niet 2 dan loopt ie toch gewoon vooruit. desnoods met wat steigeren erbij dat dat been van em af is.
we hebben al paarden laten voorgaan, die paarden die er heel rustig bijstonden, die een beetje in het water laten staan, maar hij vertikt het. op de renbaan ook: we gingen coursen, hij kent het pad dus, er ligt een plas water op meneer in volle galop opzij, k lag er bijna af. ik geloof dat ie zou steigeren tegen de longeerlijnen. geduld is een mooie zaak Lachen. k had gehoopt op een gouden tip maar we hebben al veel geprobeerd dusja, inderdaad, eens een paar uur voor uittrekken... bedankt iig voor de tips. het wijken gaan we opnieuw proberen en als de staleigenaar zo gek is dattie ons met longeerlijnen laat werken, dat ook Haha!

Enya - Daya :-)

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:14

probeer eerst een blauwe of zwarte vuilniszak/plastic stuk.
Dat glimt ook, leg het maar in het weiland of in de bak, en laten wennen.
Na een paar dagen, eerst zelf ovrheen blijven lopen, dan langzaam met het paard/ de pony eroverheen proberen te lopen.
hij mag er best eerst lang, maar jij loopt er over heen.
als hij door krijgt dat jij niet in het gat verdwijnt, probeert hij het zelf misschien ook wel.
of lekker in het midden leggen, en lekker laten klooien tot hij het heeft gepakt (zijn moed wordt gelijk beloont).

Als alles goed gaat later een door een plasje water/ of over nat stukje proberen, moet vanzelf beter worden.

groetjes
Tamara

(zelfde manier als waterbak aanwennen voor springparcours/cross)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 15:18

ik denk dat hij uit z'n dak gaat met plastiek maar het valt te proberen, bedankt Lachen. alleen denk ik dat het op dezelfde manier overtuigen is. als ik hem heb overtuigd om over dat krakende stuk plastic te gaan, gaat hij dan ook door het water?

Enya - Daya :-)

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:27

loulou was eerst ook als de dood van water. afspuiten, vliegenspul, regenplassen; alles was eng.

ik heb gewoon veel geoefend. in de zomer elke dag even afgesponst en dan belonen met brokjes. dat werd al steeds minder eng. en gewoon vol houden en veel belonen. nou springt ze zo de waterbak in! alleen vliegenspul is soms nog een beetje eng, maar ze springt tenminste niet meer vierkant de lucht in zoals ze eerst deed.
de vorige eigenaar kon nie geloven dat het loulou was, toen ik een foto liet zien dat ik met haar aan het zwemmen was Lachen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:36

Mijn tinker is bang van alles dat nat is Clown. Een week of twee terug (wel, de week van de bosklassen) was ik de tent aan het afbreken van de kinderen, en hij liep gewoon in de tuin. Hij ging snuffelen aan alles, en toen ben ik vlug wat brood gaan halen in huis. Dit midden de OPGEBLAZEN (!!!!!!!!!!) blauwe luchtmatras gelegd, en verder niet meer naar omgekeken. Na een tijdje stond ie met één hoef op de matras, en nog eentje ... en SMULLEN maar . Nu is hij nog steeds niet gelukkig met water, maar we weten nu dat eten dé manier is om hun angst te overwinnen. Ga in het water staan voor hem net buiten z'n bereik en "tover" iets lekkers dat ie onweerstaanbaar vindt te voorschijn. Gewoon buiten het bereik (hou rekening met hun giraf-imitaties). Bij de minste poging in de juiste richting moed in spreken en als hij je "vislijn" bereikt heeft onderdruk je je wil op achteruit te lopen, maar laat je hem gewoon het hapje eten en spreek hem rustgevend toe. De helft van het "werk" is nu al gedaan. De volgende keer ga je gewoon een stukje verder staan. Opnieuw het zelfde toepassen Knipoog. Hij zal nog aarzelen, maar het zou steeds beter moeten gaan. Eens ze hun "angst" vergeten voor hun maag ben je vertrokken. De moment dat de aarzeling weg valt weet je dat hij het kan en is het tijd op erop te gaan klimmen

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:51

Dat plastic kun je gewoon in weiland of bak laten liggen, tot hij het normaal vindt dat het er ligt, daarna voorzichtig oefenen, an als alles goed gaat moet de overstap naar een echte plas niet zo groot meer zijn, en als je geluk hebt stapt hij er zo in, belangrijkste is rust en geduld, zodat hij over zijn angst heen komt.

groetjes
Tamara

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:52

carlijn83 schreef:
En probeer eerst eens na een flinke plens bui door wat plassen op een bekend pad te rijden, zo weet jou paard iig dat dat nooit diep oid kan zijn omdat ie t pad kent.
Suc6


Paarden leggen de link niet bij zoiets. Als ze de plas zien, ookal is het op n bekend pad, lijkt het nog steeds een gat, en zullen ze er nog steeds niet doorheen gaan.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 17:16

Mrietjesueel"]
[quote="carlijn83 schreef:
En probeer eerst eens na een flinke plens bui door wat plassen op een bekend pad te rijden, zo weet jou paard iig dat dat nooit diep oid kan zijn omdat ie t pad kent.
Suc6


Paarden leggen de link niet bij zoiets. Als ze de plas zien, ookal is het op n bekend pad, lijkt het nog steeds een gat, en zullen ze er nog steeds niet doorheen gaan.
[/quote]

klopt, dat had ik dus op de renbaan ook ondervonden
ETEN?? ideeeee Haha!

Enya - Daya :-)

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 19:27

Wat Visje zegt klopt. Een paard van de manege is bang voor plassen water, maar een keer afgespoten worden vind hij geweldig.
Ze zijn inderdaad bang voor het "gat" waar ze eventueel in kunnen vallen Tong uitsteken
je paardje een beetje nat maken voor het rijden zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.
En iemand je voor laten gaan ook, laten zien dat het niet eng is en er geen gat zit
Succes!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 19:37

Veel oefenen en vooral niet forceren.

"What we call human nature, is actually human habit.."

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 10:09

Idd, en als ie bij t proberen gaat liggen stieren, meteen ophouden. Het heeft geen zin om met je paard te vechten, hij wint toch, en het wordt er alleen erger van.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 16:34

hij vecht niet, in dat opzicht een superlief paard Lovers ,volgens mij zou die zelfs op je af komen wanneer hij je afgegooid had om te kijken of je nergens pijn had Haha! maarja tis de angst eerder
ik kan een tijdje niet met hem aan de slag, maar jullie tips zullen vast van pas komen, bedankt!

Enya - Daya :-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers