Als je een paard traint....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-01 18:01

is t dan goed om m afentoe stil te zetten???
Ik heb Mulenza dus net en ik heb nou 3 dagen gereden, ze ging best goed omdat ze nog maar zo weinig kan, is t dan verstandig om haar nu een dag rust te geven of juist niet??? Ik wil nml. rustig aan met haar doen, ze heeft nml. amper spieren en ze is amper gerreden, ze is altijd fokmerrie geweest.
Maar ze is wel al 7, en ik dacht zo als ze een paar dagen goed haar best heeft gedaan een rust dag(zo'n 1 a 2 keer per week) om alles te kunnen verwerken en haar niet te overbelasten.
Alvast bedankt, Monique.

RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 18:11

Jah, ik zou dat zelf ook doen, ik weet niet wat de andere vinden/denken?

Gucci
Berichten: 182
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 19:33

ik rij mijn paard nou 7x per week want waarom kan hij niet 1 uurtje per dag lopen terwijl hij de rest van de 23 uur in de wei staat..

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 19:38

Tussen lopen en trainen zit wel een verschil hoor.
Ik denk dat hem gerust een dagje stil kan zetten, mits hij maar wel buiten loopt die dag.
Je kan ipv van in de bak ook lekker ff een uurtje naar buiten gaan. Ff een lang stuk stappen ofzo.
Mijn paard staat ook regelmatig een dagje stil en ik heb het idee dat hij er alleen maar beter mee af is.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 19:47

zolang je niet na een dag heftig trainen direct de dag erna stil zet, je kunt beter dan een dagje na het trainen afbouwen door buiten te stappen ofzo longeren (niet fanatiek maar alleen op ontspanning) en de dag erna dan rust geven.
ik merk aan mijn paard (ondanks dat hij soms wel 10 uur buiten staat), dat hij sneller spierpijn heeft als ik niet longeer, of stap met hem de dag voordat hij rust heeft... dan als ik het wel zo afbouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 19:54

Ik ben met mijn paardje ook begonnen toen ze 7 was (had daarvoor ook nog geen moer gedaan) en mijn schema was (effe graven in m'n geheugen hoor...)
Zaterdag les
Zondag rustig buitenritje, stappen op het harde
Maandag longeren (serieus)
Dinsdag les herhalen, "huiswerk doen"
Woensdag spelen, bv los springen
Donderdag longeren (even serieus oppakken, goed = goed, dan alleen nog "beweging geven")
Vrijdag nog even oefenen voor de les.

Voor mijn paardje werkte dit prima. Ik heb haar nog nooit een dag stil laten staan, want dat vind ik niet goed voor een paard. Bij weidegang vind ik het wel kunnen, maar persoonlijk doe ik het niet.

Gucci
Berichten: 182
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 19:58

ik bedoel natuurlijk ook TRAINEN he cowgirl.. lijkt me logisch anders beetje zonde van het paard.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 20:02

Is het zonde van je paard als je niet traint?
Ken genoeg mensen die alleen maar lekker buiten rijden. *LOL*

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 20:09

Ik denk dat je een paard dat nog maar net onder het zadel is veel rust moet geven. Dan heb ik het niet over een dag maar eerder of 3 dagen in de week.
Het maakt niet uit dat ze al zeven is want het gaat niet om het lichamm maar ze moet het in het koppie wel bij kunnen houden.
Ik zou gaan voor om de dag een half uur rijden. Twwe keer in de bak en zo mogelijk 1 keer naar buiten. Nog een keer aan de longe en iets anders van grondwerk op een andere dag. 1 dag ernaast lekker wandelen buiten en 1 dag echte rust. Als ze dan buiten kan staan.
Kim

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 20:10

Kan me wel vinden in wat Sonja schrijft...

Als je een dag "serieus" getraind heb, is mijn ervaring dat de dag erna je paard ff lekker laat vrijlopen of longeert. Eventueel in combi met wat lichte arbeid onder zadel.
Zeker een ongetraind of jong paard kan dat echt wel gebruiken ivm nog niet aanwezige spiertjes...
Denk zelf -en merk dat ook- dat ze afwisseling erg op prijs stellen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 21:11

Ik houd altijd 1 a 2 dagen volledige weiderust voor mijn paard dan ga ik alleen maar poetsen.
Ben zelf van mening dat elke dag echt trainen niet goed is voor een paard hij moet ook geestelijk kunnen ontspannen.
als je 'm nou 24 uur op stal hebt zo ik idd beweging geven of een eind wandelen of een eind (zonder) onder het zadel stappen.
Longeren (zonder hulpteugel op zijn dag rust)of losgooien

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 00:37