Schuren, iets beters dan azijn en water?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__manon__

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Vught

Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 21:31

Als je paard na de wei/buitenrijden schuurt, bestaat er dan iets beters dan azijn en water?
Want dat helpt niet altijd...

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:28

kun je iets duidelijker zijn? schuurt met zijn mamen/staart/hele lichaam? wat doe je met water en azijn?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:34


__manon__

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Vught

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 18:15

Ja ik weet dat er middeltjes zijn maar ik wil graag reacties over bepaalde die middeltjes
Want op stal is er iemand die een middel gebruikt maar bij dat pard werkt azxijn met water beter.

Hij schuurt de manen en staart (niet zo extreem) en ik doe er na het rijden en in de wei staan azijn met water er met een spons over heen wrijven.

Foresttravel

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Beilen, Drenthe

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:13

Wou zeggen. geen zomereczeem (staart en manen eczeem)

__manon__

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Vught

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 21:35

Foresttravel schreef:
Wou zeggen. geen zomereczeem (staart en manen eczeem)


Weet ik maar ik wil graag reacties over de middelen ertegen

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 20:34

onze haf schuurt vrijwel niet meer sins ik staartwortel en manen regelmatig (eens per 2-3 weken)was met tea tree shampoo.
(maar ik vond water met azijn ook altijd wel goed werken)

katrien214

Berichten: 484
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:12

Mijn paard schuurt af en toe ook. Als ze weer schuurt spuit ik 3 dagen een aloe vera oplossing op de staartwortel en dan is het weer voor maanden over.
Ik gebruik voor die oplossing aloe vera gel uit een pompje. 3x pompen en met 100ml water aanlengen. Het handigste is om de oplossing in een spuitbus te doen.

Whizzkid

Berichten: 77
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Maria Hoop

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 23:06

ik was af en toe met een heel klein beetje detol op advies van de dierenarts...dan blijft zijn vacht mooi en schuurt hij manen en staart niet meer

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 23:07

Paardje bij mij op stal krijgt iets van fenonolf op gespoten, schijnt goed te werken.

Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 23:12

wij wassen de staarten altijd met biotex, tegen het schuren, werkt perfect!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 23:13

Wat goed helpt is van die gele uierzalf!!
De manen en staart word er wel erg vies van maar het is goedkoop en helpt erg goed.
Vooral goed in de huis masseren en vettig houden.

shabbay

Berichten: 1859
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: zwolle

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 23:15

Jellie schreef:
Paardje bij mij op stal krijgt iets van fenonolf op gespoten, schijnt goed te werken.


hadden wij ook! werkt goed maar wel een hele duit. geloof klein flesje 40 euro? en was bij ons binnen eigenlijk goede maand op, maar belangrijkste is dat het werkte.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 08:14

Dat klopt, ik geloof dat t 35 euro kostte maar je hebt dan idd wel iets dat heel snel werkt.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:56

Ah hij staat er nog niet bij Haha!

Probeer eens Klitwortel. Dat koop je voor 2 euro bij de drogist, doe het in zo'n spuitfles, en spuit en dagelijks op de staart en manen. werkt bij veel paarden al voldoende. Ik gebruik daarnaast in de erge periodes ook Cojosol huidlotion, is wel iets van 40 euro de liter, maar heeft de staart van mijn paard wel door de zomer heen geholpen. Maar in de winter helpt klitwortel afdoende.

Daarnaast af en toe wassen met tea tree shampoo.

shabbay

Berichten: 1859
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: zwolle

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:09

aw ja klitwortel idd goed idee!

__manon__

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Vught

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 14:56

Werkt dat allemaal echt beter dan azijn met water?
Iemand op de stal had er een spul tegen gekocht (weet de naam niet weer) en die zei dat azijn met water beter werkte..
Heeft iemand dat uitgeprobeert, of moet ik de eerste zijn Tong uitsteken

Hartstikke bedankt voor de reacties, hoop dat de manen dan snel aangroeien (hoelang duurt het voordat er 6cm is aangegroeit bij de manen??)

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 15:01

Ben zeer tevreden over Manenliquid van Leovet Knipoog (ook verkrijgbaar bij paardendrogist)

Azijn + water nooit gebruikt

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 14:01

Ik heb een nieuw middel geprobeert. Omdat ik het gratis mocht gebruiken zou ik een stukje schrijven voor zijn site. Ik zal het hier ook plaatsen. Ik heb namelijk al echt veel middelen geprobeer bij Julius. Maar hier ben ik echt tevreden over.

Ik kreeg van het bedrijf VetCur een spuitflacon Anti-spay om te proberen.
http://www.qvetcur.nl/

Niet alleen voor zomereczeem maar gewoon een natuurlijk product voor huis en vachtverzorging.

Nu heb ik al heel veel middeltjes gebruikt de claimen de oplossing te hebben. Laat ik bij voorbaat al zeggen dat ik niet denk dat er 1 middel is. Je moet gewoon het middel vinden dat bij je paard vast. Het loont zeker de moeite om verschillende dingen te proberen, want jeuk...jeuk en nog eens jeuk is verschrikkelijk.

Eerst de bus maar eens bekeken. Er zit een vloeistof in die niet gemengd is. Dus goed goed schudden van te voren. Je hebt dus een flacon met spuitstuk. Deze heeft een rechte straal. Sommige paarden vinden dat niet zo leuk heb ik gemerkt. Maar dan spuit je het op je hand en smeer je zo de plekken in. De vloeistof is erg vettig en het ruikt bekend. Geen onaangename geur trouwens. Nu de pony insmeren.

Ik heb de vloeistof gebruikt op Vosje. Hij heeft niet de klassieke vorm van zomereczeem. (ik vraag me af of hij zomerexceem heeft, maar hij schuurt ontzettend) Hij schuurt namelijk vooral zijn staart en de manen blijven redelijk ongeschonden.

Zoals je kunt zien op onderstaande foto’s is de staart bij de staartwortel bijna kaal geschuurd. Ik smeer de staartwortel dus goed in. Ook goed de zijkanten en masseer het in. Vosje vind het helemaal niet erg. Hij vind het zelfs wel lekker dat ik zo zijn staart aan het maseren ben.
AfbeeldingAfbeelding

Dit doe ik enkele dagen en het resultaat mag er zijn. De haren groeien weer terug en hij schuurt beduidend minder. Bij Vosje heeft het dus zeker succes. Ik heb ook Flicka ingesmeerd en bij haar heeft het tot nu toe minder succes. Misschien dat het resultaat wat langer op zich laat wachten. Het is namelijk wel verbeterd maar niet zo duidelijk als bij Vosje. Bij Vosje is het resultaat zeker 100% verbeterd.
Afbeelding Afbeelding

Ik raad het dus zeker aan om te proberen. Nadeel is een beetje dat het middel erg vet is, en de pony dus een vette staart krijgt. (wel een glimmende staart) De straal uit het mondstuk is niet voor iedere pony even prettig. Het grote voordeel is natuurlijk dat het bij Vosje echt werkt! Je kunt de bus makkelijk afsluiten. En het is compleet natuurlijk. Ik zou namelijk niet snel met chemicaliën aan de slag gaan. Als je pony/paard niet echt zomer eczeem heeft maar wel schuurt is dit middel misschien ook wel een oplossing.

Omdat dit voor de vakantie was, ben ik even egstopt met het insmeren van de staart. na de zomervakantie. Dus na 5 weken. Zag je nog steeds dat Vosje vel minder schuurde en zijn staart bleef netjes. Nu ik weer smeer is het schuren zo ongeveer over.

__manon__

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Vught

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 17:25


Foresttravel

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Beilen, Drenthe

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:15

Hmm zoals ik al vroeg ist geen staart en maneneczeem. heb daar ooit eens wat over getypt.. zal; je ff pb-en

Joline_

Berichten: 3918
Geregistreerd: 06-09-06

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:28

Een speciale schuurschampoo al gebruikt. Is tegen het schuren werkt bij mijn verzorgpaard erg goed

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:30

Javayo schreef:
Ah hij staat er nog niet bij Haha!

Probeer eens Klitwortel. Dat koop je voor 2 euro bij de drogist, doe het in zo'n spuitfles, en spuit en dagelijks op de staart en manen. werkt bij veel paarden al voldoende. Ik gebruik daarnaast in de erge periodes ook Cojosol huidlotion, is wel iets van 40 euro de liter, maar heeft de staart van mijn paard wel door de zomer heen geholpen. Maar in de winter helpt klitwortel afdoende.

Daarnaast af en toe wassen met tea tree shampoo.
Wat is Klitwortel voor iets? Is het een plant ofzo?

monsera
Berichten: 3072
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:53

Een vliegendeken op je paard leggen.

Helderder

Berichten: 10126
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Schuren, iets beters dan azijn en water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 11:16

Wat bij mij helpt is eventjes wassen met betadine shampo. Uitspoelen met warm water en een scheut azijn.
En dan het vocht van het koken van de aardappels daar de staart en manen mee insmeren. Had ik eens als tip op bokt gelezen, en bij mijn pony werkt dat perfect!