Paard wat het niet leuk vind in de bak...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Paard wat het niet leuk vind in de bak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 21:54

En daardoor sloom doet, is daar nog eer aan te behalen?

iemand hier ervaring mee?
Paard is pas 5, superbraaf, loop alleen sloom in de bak...Binnen erger dan buitenbak.

hisseklis
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:32

Tja, da's een probleem. Frusty Doe veel verschillende dingen, springen, dressuur, (en dan niet teveel herhalen) en tussendoor ook buitenrijden. Of maak een lijstje met allemaal leuke en afwisselende dingen in de bak, zoals longeren (met balken, met een sprongetje, met veel overgangen) of doe een spelletje met iemand anders, een estafette ofzo. Maak em enthousiast!!!

Ik geef les op een manege, en een aantal manegepaarden zijn niet vooruit te branden Koe , maar met bepaalde dingen bloeien ze helemaal op. Een sprongetje *LOL* (een hindernis of een in-uitje) of crossen *LOL* op het veldje dat tegenover de manege ligt.

Het paard waar ik op rijd, fokt zichzelf altijd helemaal op als ik aan het rijden ben. Als ik dan speciaal een bepaalde oefening moet doen, dan leg ik een paar balken neer, of een laag kruisje en tussen de training door neem ik dan een keer het kruisje of verander ik van hand over de balken. Op die manier houd ze haar aandacht erbij en let ze goed op mij waardoor ik geen sporen én geen zweep nodig heb.

Ik denk zeker dat het nog wel iets wordt!!!!!! *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

Succes! Ach gut

Groetjes Patricia en hoeffies Pardouz Lovers en hoeffies van alle manegepony's van manege Pampushout uit Almere!!!!

hisseklis
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:34

enne, zoveel mogelijk in de buitenbak!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:48

Ik heb met mijn pony etzelfde. Die rijd ik zoveel mogelijk gewoon buiten.
Ik rijd op stal maximaal 2x per week in de bak dressuur, zijn verzorgster ook 1 keer, daarnaast een aantal keer per week een buitenrit en meestal 1x per week les bij de rijvereniging op hun terrein (andere omgeving en lekker groot) Ook wissel ik af met longeren, of los/vrij werken in de cirkel (vind hij erg leuk en is dan veel voorwaartser) Daarbij sla ik ook regelmatig een dag over, of ga dan een stukje wandelen aan de hand.
Als je niet buiten kunt rijden zul je inderdaad je afwisseling moeten vinden in verschillende dingen in de bak doen... En afwisselen met binnen en buiten...

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:49

inderdaad erg veel afwisseling! als hij alleen maar hetzelfde moet doen kan ik me wel voorstellen dat hij het erg saai gaat vinden!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 23:00

Bij mijn Mozart is dat zo erg geworden, dat ie nu ook niet meer in de buitenbak te rijden is.
Ik heb hem 11 jaar.Ook les mee gegeven, maar dat ging alleen goed als meneer alle aandacht kreeg.Zodra ik mijn aandacht even op een andere ruiter weerlegde ging ie stilstaan, en kon de ruiter doen wat ie wilde maar hij veroerde geen vin.
Toen ben ik daarmee gestopt, met lesgeven.Een goede ruiter kon nog met hem rijden.Totdat ie daarbij ook geen staken.Toen kon ik er alleen zelf nog op.
Je raad het al: hij ging bij mij ook staken, en ik werd bang als ik hem er doorheen moest slaan.
Nu rijden we alleen nog in het bos, en dan loopt meneer PERFECT!Voorwaarts,ruim, nageeflijk.
Zodra ie de trailer ziet rent ie er bijna op, want dan weet ie dat we naar het bos gaan! Haha!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 00:19

Veel afwisselen en alert houden, en niet alleen maar op die bak focussen, ga ook lekker naar buiten.
Mijn pony had het probleem dat hij in de bak vreselijk ging rennen en niet te stoppen was, hij vond de bak ook niets. Buiten was er echter weinig aan de hand. Ik ben veel naar buiten gegaan, en af en toe eventjes in de bak gaan rijden, bijvoorbeeld nadat ik een klein rondje naar buiten was geweest.

Houd het werken in de bak ook afwisselend, rijd veel figuren en overgangen om hem bezig te houden. Of maak eens een sprongetje bijvoorbeeld, of longeer eens in de bak.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 07:29

Biepmiep schreef:
En daardoor sloom doet, is daar nog eer aan te behalen?

iemand hier ervaring mee?
Paard is pas 5, superbraaf, loop alleen sloom in de bak...Binnen erger dan buitenbak.


Ja hoor daar is zeker eer in te behalen. Probeer het in de bak leuk te maken door er verschillende dingen in te doen, en ook juist eens niks. Mijnes heeft ook heel lang de schurft gehad aan iets waar 4 hekjes omheen stonden maar das nu gelukkig over. Veel afwisseling in het werk en hou het werk leuk in de bak.
Is een periode daar moeten ze even doorheen, vaak komt dit omdat ze toen ze jonger waren lekker mochten spelen in de bak en nu ineens moeten werken en opletten, tsja en als rasechte puber van 5 staat meewerken natuurlijk niet in je woordenboekje .
Succes ermee, heb geduld....
Viv

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:08

haha dat ken ik Haha!... mijne vind het wel super om gelongeerd te worden(eerst ook niet) maar ik merk dat ze daar wel actiever van wordt...probeer af te wisselen, en af n toe ook in de wei rijden..

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 21:23

Ja ja...kan nu al weer vreselijk tegen de winter aanzien!!

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 16:28

NOu biepie ik denk dat dat wel zeker kan als jij het voor het paard zo leuk maakt met gekke dingen en leuke dingen in de bak dan vinden ze het echt wel leuk.Mischien heeft die daar wel aleen maar rondjes gereden.Soms vind donni het ook niet meer zo leuk en dan wordt het gewoon weer tijd voor iest nieuws.Je merkt dan ook aan donni dat ze de volgende dag echt vrolijker is.Dus ik denk dat er zeker wel wat aan te doen is als je het zelf maar wilt!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 16:55

Nou deze was niet vooruit tebranden hoor. Ook raar als je benen geeft en hij doet niks...behalve stappen...

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 16:57

Appie was ook zo, buiten was ze altijd lekker snel en wou alles voor je doen maar in de bak (binnen of buiten maakt niet uit, bak is bak)
kon je je alvats voorbereiden op een rodeo. elke keer als ik een hulp gaf bokte ze trapte of wat dan ook.
Ik ben toen een hele tijd lekker buiten gaan rijden en wezen springen in de bak maar niet echt gedressuurd. ging allemaal prima.
Maar na een tijdje ging alles helemaal fout en heb ik haar gewoon 2 maanden in de wei laten staan. En sindsdien heeft ze er weer heel veel plezier in...

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 16:58

Jah mar ik weet niet hoe je verder wilt met nh of gewoon want met nh geef je ook geen benen.En begin je toch eerst vanaf de grond.Ik weet het ook niet.Ik heb dat paard niet gezien.Als die echt zo is zo als jij hem beschrijft is er mischien wel wat met hem... je weet het nooit

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 19:35

Wissel wat dingen af, buiten rijden, springen en dressuur. Doe niet steeds dezelfde oefeningen etc. Of laat haar eerst een tijdje rusten, en begin dan langzamer hand weer met rijden. wel afwisselend. Het kan ook zijn dat je paardje een beetje een dipje heeft.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 19:42

Ik denk dat hij het wel gezien heeft in de bak. Maak hem een keertje gelukkig met een dagje wei, een buiten rit of een keertje springen.
En niet altijd veel van hem vragen. Ook een keertje rust geven (op de wei!)

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 20:22

Het is mijn paard niet. Het is een paard wat te koop staat met dit gedrag.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 16:52

Nou dan ga je toch gewoon ergens anders rijden, zoek een veldje ofzo

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 16:58

Ik heb hem gereden en hield hem niet in draf in de bak, zijn eigenaar ook niet, ondanks zweep en sporen.(die heb ik niet gebruikt, zij wel).
Misschien voor een andere koper een uitdaging...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 17:13

nee dankje, hou meer van het tegenovergestelde type Tong uitsteken

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:10

had ik eerst ook met mijn paardje. staken enzo, niet de bak in willen. nu echt geen probleem meer, vindt het wel leuk. wat goed werkte was: veel afwisseling, in de weide dressuren en een stukje naar buiten en daar op een veldje dressuren.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 14:10

Ik weet niet hoor es maar als dat paard echt zo niet vooruit tevranden is en dan met sporen en zweep....Ik weet niet wat ik er van denk...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 14:26

En jullie weten zeker dat dit niks medisch is?? Een paardje van 5 jaar oud hoort dit echt niet te doen.. Op welke leeftijd is deze ingereden??

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 16:38

Gen idee. Hij schijnt verkeerd ingereden te zijn.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 17:33

Buiten rijden gaat wel uitstekend??? Als je daar de mogelijkheid toe hebt, kun je proberen zoveel mogelijk buiten het paard goed door te rijden, zodat er toch nog de goede dingen in komen. En daarnaast is een paard buiten vaak veel ontspannender en dus is het ook fijner voor paard en mens.
Ik weet niet of je paardje het niet doet omdat hij het niet snapt, of het moeilijk vind of nog een andere reden?? Maar goed, een echte uitdaging dus voor de berijder!

En stem??!!! enige reactie??