is dit naar binnengeslagen droes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

is dit naar binnengeslagen droes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 16:19

Een vreemd verhaal en ik vraag iedereen die r ervaring mee heeft te reageren, er is spoed bij.
Vandaag kwam ik bij de wei en zag 1 van de merries liggen, in borst houding dus niks aan de hand, dacht ik.
Tot ik zag dat t veulen probeerde te drinken en de merrie gewoon bleef liggen.
Dus merrie overeind gejaagd en die staat me toch te wiebelen op dr benen.....
eerste gedacht : koliek, maar ze rolde niet en was niet nat ofzo dus dat was t niet.
Ik wilde haar mee naar de stal nemen, nou ze viel zowat om tijdens het lopen.
Ze wil wel drinken maar lijkt dit niet te kunnen, ze trilt over haar hele lijf als ze staat, want meestal ligt ze, en ze is steen koud en heeft zeer bleke slijmvliezen.
De DA is zojuist geweest mar kon geen diagnose vaststellen.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of tips hebben, dan hoor ik het graag zo snel mogelijk, want zoals het nu gaat lijkt ze avond niet te halen..
Alvast bedankt....


Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 19:35

Hoe lang geleden is het veulen geboren ? heeft ze geen inwendige bloeding of zo ? (bleke slijmvliezen, zwak)

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 19:44

Vergiftigingsverschijnselen.??
Heeft de DA geen bloed getrokken??

Bij kwade droes heb je hoge koorts en dik opgezette borst/benen (ligt eraan waar het zit).

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 20:47

de DA heeft geen bloed genomen, omdat ze al zo bleek is,
ze leeft dus nog wel, maar ligt steeds plat op haar zij.
Ze ademt heel zwaar, maar ik heb geen tekenen van droes gezien, zij het dat haar klieren tussen de kaken licht gezwollen zijn, in een V-vorm.
Gisteren heeft ze gewoon gegeten en was alles normaal, de DA staat ook voor een raadsel.
Ik hoop dat ze het haalt want haar veulen is pas een maand en heeft zn moeder nog hard nodig.Volgens de DA heeft ze dus bloedarmoede, en ze heeft een spuit corticosteroïden gehad.
Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt, echt raar.
Ze staat ook over dr hele lijf te rillen, het ene moment is ze koud, dan weer heel warm.
Ik dacht eerst dat ze bevangen geraakt was, maar dr hoeven zijn niet heet dus dat is t ook niet.
We hopen er maar het beste van en ik denk dat ik vanavond laat nog wel eens ga kijken, ik kan helaas niks voor haar doen, behalve toekijken.
Ik hou jullie op de hoogte.

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:49

Trillen en warm en koud zouden op koorts kunnen duiden (dus een inwendige ontsteking is dan mogelijk). Maar koorts had de DA zeker moeten kunnen vaststellen.
Overigens heeft hij geen liters bloed nodig hoor, een klein buisje is voldoende.
Persoonlijk zou ik er een andere DA bij halen en niet afwachten of ze het red, want het klinkt helemaal niet goed.


Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 21:09

Zoals sugarmiss zegt GELIJK een andere DA erbij halen!! als ik het zo hoor haalt dit paard de morgen niet! Is het jouw eigen paard ??

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:41

Ik vind het ook een beetje raar dat hij haar niet een infuus heeft gegeven. Bleke slijmvliezen en koude extremiteiten duiden toch op een shock! Dus is een infuus wel geindiceerd... Als het echt slecht gaat, zou ik zeker een andere da bellen. Succes

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 23:30

ik zou snel een andere da erbij halen!
klinkt als een vergifting,of een bloeding van binnen.erg raar dat er geen bloed is afgenomen.misschien heeft het iets met de resusfactor te maken?maar dan zou t veulen er last van moeten hebben.ik heb t boek er eens op nageslagen,maar kom alleen uit een luchtzak ontsteking of vergiftiging og binnenbloeding,dat ze bloedarmoede heeft is zeker.hoe oud is het veulen?heeft ze veel bloed verloren?luchtzak ontsteking is alleen via rontgen en scopie te bekijken en zou ze ook neusuitvoeiing moeten hebben.misschien een bloedtransfusie?moeilijk...ik zou er echt een andere da snel bijhalen en informeren mocht het niet goed aflopen naar een oplossing voor veulenmelk.laat het even weten hoe t nu met haar gaat en of er al een andere da bij is geweest.

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-03 07:49

Gisteravond leek het iets beter te gaan met haar en hebben we het veulen er even bij gelaten om te drinken, vannacht ben ik gaan kijken en tot mijn grote verdriet is ze overleden.
Ik heb helemaal nog nooit een dood paard gehad en weet nu even niet wat ik moet doen, ik moet iets zoeken voor het veulen, en ik moet ergens iemand vinden die haar komt ophalen, en ze moet naar de weg gesleept worden, dat lijkt me verschrikkelijk.
Ze heeft geen nesuitvloeiing gehad, en ook geen zichtbare bloeding.
Ik vond het zelf ook eruitzien als een vergiftiging, alsof ze verbloed was.
Ik vind het zo raar dat het zo snel is gegaan, je haalt je dan vanalles in je hoofd.
Ik moet zeggen dat ik 2 penlite batterijen in de wei vond, wat ik vreemd en verdacht vond, maar een pony zou dat toch nooit pakken?
Kan ik het veulen nu nog laten drinken bij haar, hoe luguber het ook is, hij moet melk en zij heeft nog wat....?
In elk geval bedankt voor jullie steun en ideeën.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 08:37

Jeetje joh...
Ik denk niet dat je de merrie nog moet melken hoor, melk zal er weinig of niet meer inzitten, en of dat nog goed is?. Je kunt proberen een pleegmoeder te vinden via de moederloze veulencentrale en anders zul je aan de fles moeten.
Veel succes en sterkte toegewenst!

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 09:55

Aaai...veel sterkte en idd de moederloze veulencentrale:
het telefoon nummer is 070 311 0367

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 10:42

Potverdorie, wat een verhaal! Ik zou inderdaad snel de moederloze veulencentrale bellen. Hopelijk hebben zij een vervangende moeder voor je veulen. Heel veel sterkte met het veulen en het geregel omtrent de moeder.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 10:47

Aaah get wat erg Verdrietig Iid moederloze veulencentrale bellen...sterkte...

Your stairway lies on the whispering wind

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:01

He getver wat zielig... Voor zowel jou als het veulen Verdrietig
Ik zou iid snel een pleegmoeder voor je veulen zoeken.
Heel veel sterkte!

"Gelukkig heeft het paard ons onze arrogantie vergeven"
(Richard Maxwell)

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 14:00

Wat een triest verhaal, hopelijk kun je snel iets regelen met de moederloze veulen centrale. Helaas is dit wel weer een geval van: bij twijfel een 2e dierenarts inschakelen en/of inladen en hup naar de kliniek, dan had misschien een hoop lijden voorkomen kunnen worden...
sterkte ermee!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 18:37

Zielig van je paard, ik had echt gehoopt dat het vandaag beter ging. Toen ik je andere berichtje las (over wel willen maar niet kunnen drinken) schoot mij iets te binnen. Was ze geent tegen tetanus ? Dat kan namelijk ook deze symptomen geven, koorts, verhoogde hartslag, stijfheid die eerst in de mondspieren tot uiting komt.
Het veulen iig niet meer laten drinken! ontbinding gaat heel snel, zeker met deze temperaturen.

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 18:42

Ach wat vind ik dit vreselijk zeg. Dat is echt snel gegaan zeg, vreemd. Ik wens je heel veel sterkte!

De liefde van een dier is onbeschrijfelijk!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boyca, Lenexa, sannedeedee1, Trendiction en 66 bezoekers