Met eigen paard in manege les...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Met eigen paard in manege les...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 17:47

Ik sta nu op een manege, ik rijd normaal mee in de carrousel maar omdat er nu steeds niet genoeg mensen zijn ivm de vakanties rijden we nu gewone les. Mijn pony is nu wel braaf in de les, in het begin voelde hij zich niet helemaal op zijn gemak.

Bij ons ligt het kwa aandacht die je krijgt een beetje aan de instructeur. de instructrice die we eerst hadden vond ik heel leuk(toen was het zoizo een gewone les)daarbij zat ik ook in een les die vaak sprong dus dat was wel leuk. Maar zij ging weg..(had al heel lang daar les gegeven)

Toen kwam er een instructrice die zelf wedstrijden reed, ik vond haar heel leuk en vooral ook heel leerzaam en ik kreeg veel aandacht(misschien een beetje teveel). Maar de manege mensen vonden het niet zo leuk omdat zij vonden dat het allemaal een beetje te ver ging voor manege paarden en dat ze er toch niets aan hadden enzo...
Nou die ging ook weg. (korte tijd al..)

Nu hebben we een instructeur, hij is opzich wel oke alleen krijg ik dus helemaal geen aandacht meer..Ik wil ook eigenlijk niet meer bij hem in de les rijden maar omdat we dus carrousel rijden moet ik wel want die geeft hij nou eenmaal... In het begin(toen hadden we ook nog gewone les) gaf hij me wel wat meer aandacht en soms andere oefeningen omdat hij bang was dat ik me ging vervelen(bijv. bij schouder voor moest ik schouder voor afwisselen met schouder binnen en dan op het eind een klein stukje travers).

Voor de duidelijkheid, ik had dus eerst gewone les maar nu is het veranderd in een carrousel(die de laatst genoemde instructeur geeft).

Ik ga morgen op vakantie en na de zomer moet ik even kijken met mijn rooster wanneer ik een vaste prive les kan plannen(van een andere instructeur)maar dan wil ik eigenlijk nog wel in de carrousel blijven(wat hij trouwens ook niet echt leuk doet..)

Het is ook wel eens zo dat ik gewoon een keertje in de les ga omdat het beter uitkomt kwa tijd ofzo(we hebben maar een uur de tijd om te rijden per avond).

Laatst had iemand ander op stal dan ook bij hem in de les gereden, maar ze was een beetje pissig want ze moesten veel tempo rijden maar zij vond dat niet goed voor haar paard omdat ze hem juist onder zijn tempo moest rijden(van de andere instructeur). Ze deed er wel aan mee, ik stond aan de kant, en toen zei ze tegen mij dat ze het er niet mee eens was. Ik zei dat ze dan gewoon niet mee moest doen met die oefening(gewoon over het midden rijden in een lager tempo)

Ik doe, als ik in de les rijd, heel vaak niet mee met iets of ik die iets wat de rest niet doet. Dat is omdat ik soms gewoon voel dat ik even iets moet doen omdat mijn paard daar beter van wordt en dan kan het mij niet zoveel schelen dat ik in de les rijd. En als ik een oefening onzin vind of als ik denk dat die niet goed is voor mijn paard doe ik er gewoon niet aan mee..

Nu is mijn vraag aan jullie: zijn er anderen die ook (weleens) in een manege les meerijden met hun eigen paard en doen jullie dan altijd precies wat de hele les moet doen?

(Bij ons is het trouwens heel normaal om met je privepaard in de manege les mee te rijden je krijgt ook 1 groepsles gratis en bijna alle pensionners doe minimaal 1 keer per week mee in de les)

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 17:55

ja bij ons is het heel normaal om met je eigen paard in de les te gaan!

sommige hebben het ook echt nodig ik ook trouwen shoor bij mij kan het geen kwaad!!

en je doet gewoon alles wat iedereen in de les doet omdat jij een eigen paard heb wil nog neit zeggen dat je een voorkeursbehandeling krijgt!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 18:06

Ik bedoel ook niet een voorkeursbehandeling!!!! Maar als de rest 10 minuten aan het stappen is om een bepaalde oefening te doen die je dan na 5 minuten al 10 keer hebt gedaan dan ga ik soms even draven ofzo(een klein stukje)dat hij weer even oplet want als we zolang stappen wil hij nog wel eens een beetje slomer aan mijn been worden.

Of dus bijvoorbeeld zoals bij mijn stalgenoot, als de lessers een aantal rondjes achter elkaar heel erg voorwaards moeten en jij bent juist al je moeite aan het doen om je paard onder zijn tempo te rijden dan vind ik het heel redelijk als je even op het midden gaat rijden en dan niet mee doet met de oefening.(je moet natuurlijk niet op de hoefslag blijven rijden in je rustige tempo terwijl de rest juist voorwaards moet...)

Vind jij dat dan een voorkeurdbehandeling???Ik vind dit totaal geen voorkeurs behandeling hoor, sterker nog ik zou het ook niet raar vinden als een manege ruiter dit zou doen... Als je op een manege paard rijd dat heel hard gaat en je hebt hem eindelijk rustig maar dan moet je draf verruimen zou ik er niet raar van op kijken als die manege lesser op het midden verder gaat in een rustig tempo...(alleen doen ze dat bij ons niet zo snel)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:12

tja,je leert eigenlijks echt helemaal niets in zo'n manegelessen vind ik dan.
ik heb alleen ponyclub en priveles,maar ik sta op een privestalling dus hebben we geen manegelessen.
zo'n manegelesje kan niet veel kwaad vind ik,dus je kunt die best een keer per week meerijden.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 18:23

Ja, ik rijd het nu ook eigenlijk meer voor de gezelligheid(is een hele gezellige les), maar dat vind ik ook wel heel jammer want bij die andere instructrices was het gezellig en leerde ik ook nog wat...

Maar ja, na de zomer als het goed is weer carrouselen das wel weer leuker.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 19:26

Ja, ik rijd ook nu elke week met Arco in de les. Het is wel te doen, maar omdat hij niet daar gestaald staat is het iedere week weer even wennen voor hem. We rijden voornamelijk dressuur in de les, heel af en toe springen, maar dat heb ik nog niet op Arco gehad.
Ook bij mij ligt het eraan welke instructeur ik heb die dag. Vaak krijg ik wel aandacht genoeg omdat ik de enige ben die met een eigen paard in de les rijd, dus dat valt best op Lachen Toch krijg ik vrijwel net zoveel aandacht als de rest, soms wat meer.
Ligt er ook weer aan hoe de les gaat, als 1 paard vervelend zit te doen dan gaat de aandacht daar naar toe, enz..

Ik vind het altijd wel gezellig, en het is ook goed voor Arco om eens bij andere paarden en bij een andere omgeving te zijn. Zo leert hij ook daar zich te gedragen enz. Ook leer ik genoeg in de lessen, ik ben best tevreden. Ik heb iig heel erg veel geleerd op de manege.

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:05

Bij ons rijden de pensionners ook gewoon in de manegeles mee maar er is bij ons niemand die niet gewoon meedoet. Sterker nog,a ls je bij ons er gewoon tussendoor zou gaan rijden (draf als de rest stapt) zou er waarschijnlijk nog iets van gezegd worden ook! Daarbij kun je toch gewoon overleggen met de instructeur als je vind dat je paard onder zijn tempo moet lopen oid? En dat vind ik dan meteen het volgende punt, ik ben erg voor praten met de instructie, zeg het als je iets niet bevalt, dan kan het opgelost worden. Misschien denkt de man wel dat jij helemaal geen opmerkingen wilt horen omdat je al je eigen ding (een beetje) doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:12

Het is maar net hoe je daar als ruiter zelf instapt, of het leerzaam is of niet.
Het is alleen al hartstikke leerzaam om eens niet alles in je eigen volgorde en tempo te kunnen/mogen doen, om je aan te moeten passen aan de hele groep. Dit benadert op een bepaalde manier ook weer je wedstrijden: daar kun je ook niet als het je even niet uitkomt om al aan te draven zeggen 'ik wacht nog effe'. Dus in die zin vind ik manegelessen nog helemaal niet zo nutteloos. Het is maar net wat je er zelf uit wilt/kunt halen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:16

Hangt van veel zaken af of het zinnig is of niet, van je paard, van de instructie, van het niveau van de rest van de groep.

Met het vorige paard reed ik altijd mee met de manegeles, trouwens ook met mn bijrijdpaard (les was van voldoende niveau, vorige paard en bijrijdpaard waren wat beter te hanteren in de binnenbak, instructie sloot aan bij mij en paard).

Met mn huidige paard rij ik nooit mee in de manegeles (niveau van de manegeles is erg achteruit gegaan, huidige paard komt beter tot zn recht in de buitenbak, er is een andere instructrice en ik heb zelf een goede prive instructeur gevonden).

Het was dus erg situatie afhankelijk.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 09:14

Ik reed 10 jaar terug met Trammelant ook in de manegeles mee, en was toen Z dressuur met hem. Maar dat was wel een les waarin iedereen individueel aan de slag was en af en toen aandacht kreeg. Een groepsmanegeles zou ik absoluut niet doen. Toen niet en nu niet (sta inmiddels niet meer op een manege).

PS die instructeur heb ik nog steeds, nu voor prive lessen

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 11:56

Het is heus niet zo dat ik de hele les iets anders doe dan de rest hoor!!!

Ik heb trouwens toen ik vroeger op een manege reed dat ook altijd al gedaan, daar werd nooit iets van gezegd het werd juist wel een beetje aangemoedigd dat je eigen initiatief toonde.

Bij mij wordt er nooit wat van gezegd hoor en hij geeft trouwens niemand met een privepaard aandacht(ja een beetje of als je iets speciaal vraagt). Bij mij is bijvoorbeeld mijn houding heeel slecht maar daar zegt hij ook niets van(dat hij niets zegt over de manier waarop ik mijn paard rijd kan ik nog inkomen maar dat...).

Laatst was hij op vakantie en toen kwam iemand anders lesgeven, zij gaf mij juist weer teveel aandacht, dat vind ik niet echt sociaal tegenover de rest.

En tja, hij zegt zelf altijd dat je je paard bezig moet houden en niet steeds op de hoefslag moet rijden dus ik vind het dan niet zo raar als ik mijn paard bezig houd door hem een pasje opzij te zetten en even een overgang naar draf te rijden en dan weer terug naar stap.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:37

Ik reed vroeger ook weleens met Yorghos in de manegeles mee, maar dan pas ik me aan aan de groep. Mijn "vaste" les was een les waarin ik naar niveau was ingedeeld.
Als ik in een andere les meereed dan paste ik me gewoon aan. Ik ben dan tenslotte gast, om het zo maar te noemen.
Als je van mening bent dat het niveau van de les te laag is en je niks leert, dan kun je net zo goed niet meerijden. Bovendien vind ik het een tikje associaal naar je groepsgenoten toe als jij tijdens de les helemaal je eigen plan trekt. Dan is de instructeur nl ook overbodig in mijn ogen...

j_u_l_i_e

Berichten: 244
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 14:10

Ik rij zelf in een manege,waar ook veel mensen met hun eigen paard rijden,het gebeurd vaak dat er meer mensen zijn met een eigen paard dan mangege ruiters..maar ik wil nu niet onbeleefd zijn,maar het klinkt wel wat dikke-nekkerig omzo maar je eigen gangetje te gaan..Ik weet niet misschien heb ik het verkeerd opgevat.Maar als je niks meer leert in die lessen is het misschien beter op er mee te stoppen,dus prive lessen nemen ofzo..