zwart houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

zwart houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 09:19

wie heeft tips over hoe je een Fries zwart houdt in de zomer?

oke, het heeft wel met de genen te maken, de ene fries wordt sneller bruin dan de andere
ik spoel ze altijd goed af na het rijden, zodat ze niet bezweet, of met opgedroogd zweet het land in komen
en we hebben ze ook een tijdje een deken op gehad, maar dit lijkt me niet zo fijn voor het paard

iemand tips?


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 09:28

Volgens mij kun je dat niet echt tegengaan. Ze verbleken toch iets van het zonlicht, de ene meer dan de andere. Een deken zou dan wel helpen, maar dat is met warm weer ook niks. Zeker niet als ze het niet gewend zijn.

* To Belg, or not to Belg *

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:12

Bij zonnige weer overdag binnen en 'snachts buiten. Veel meer is er niet aan te doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:15

Er schijnen ook voedingsupplementen te zijn die je geven kunt (Black as Night) maar dat is allemaal gebakken lucht en kost een vermogen.
Wat ArwenLune zei: zo weinig mogelijk in de zon is het enige wat helpt. Maar wil jij dat je paard aandoen?

Je suis Charlie.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 12:53

Zon en zweet verbleekt.
Dus ook al spoel je hem goed af, hij heeft al gezweet in de zon, en het kwaad is in feite al geschiedt.
Aangezien een paard met mooi weer al snel zweet, ben ik bang dat er heel weinig aan te doen is. Hopen op een regenachtige zomer mischien (je krijgt dan wel ruzie met bijna heel bokt!!!!)


flubber
Berichten: 261
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 16:39

Riëtte schreef:
Zon en zweet verbleekt.
Dus ook al spoel je hem goed af, hij heeft al gezweet in de zon, en het kwaad is in feite al geschiedt.
Aangezien een paard met mooi weer al snel zweet, ben ik bang dat er heel weinig aan te doen is. Hopen op een regenachtige zomer mischien (je krijgt dan wel ruzie met bijna heel bokt!!!!)

een kennis van mij doet zomers altijd een zomerdeken op zijn fries(als ie in de wei staat tenminste)Zo blijft ie nog goed zwart(alleen zijn hoofd verkleur iets) doegie

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 16:58

Een vliegendek op die de UV-stralen tegenhoudt, bijvoorbeeld de Bucas. Het is maar een idee hoor, ik heb zelf nog nooit een zwart paard gehad. Maar op de Bucas Buzz-off dekens staat wel dat ze UV-stralen tegenhouden!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:51

Ik heb een merens en die zijn dus ook zwart ik heb m nu voor de derde zomer en hij is deze zomer veeeeel bruiner dan de andere zomers. Nou zei ik dat dus pas tegen iemand en die zei van jij voert m zeker veel peen?
Het schijnt dus dat ze door de caroteen die erin zit eerder bruin kleuren. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit klopt maar feit is wel dat ik pas sinds dit jaar veel peen voer (hij krijgt namelijk geen brokken meer en nu dus per week een halve krat peen).
Misschien voer jij ook peen???
Verder kun je er volgens mij weinig aan doen. De een heeft het erger dan de ander en alleen s'nachts naar buiten is ook zo sneu.
Suc6 ermee!!!

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:09

Mijn Friesje wordt ook supersnel bruin. het begint in het voorjaar al met een beetje zon. in de winter is hij echt pikzwart. vooral z'n middenhand en de plek van het zadel worden bruin, ook al spoel ik hem na iedere rit af. je moet uitkijken dat je hem niet daarna nat in de zon zet, want dan verkleurd de vacht ook snel. houdt je huid maar eens nat als je ligt te zonnen, dan ben je zo verbrand.
ik kreeg van de fokker van m'n hond te horen, dat die verkleuring ook kan komen door een tekort aan pigment.
ben op aanraden van de paardendrogist zeewier bij gaan voeren. dit zou kunnen helpen een paard donker/zwart te houden. zit veel koper in en dit zorgt voor de pigmentatie van de huid. wordt ook veel gegeven aan paarden om ze donker/diepzwart te houden. is het proberen waard. is supergezond en is niet zo duur. beter dan die black as night zooi. (zit ook zeewier en koper in) maar is superduur. kost ong. F65,- voor 1,5 maand.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:11

Dat zeewier helpt niet hoor! Dat voer ik ook en hij is dit jaar juist bruiner dan ooit!!!
Maar inderdaad geen black as night voeren ik hoorde pas van iemadn dat dit slecht is voor je paard (?)

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:12

Hmm wij hebben een zwarte paint staan op stal die dus ook mooi zwart blijft, ze krijgt wel dat Black as Night en staat gewoon overdag op het land in de zon, krijgt ook gewoon wortels maar is wel mooi zwart, de eigenaresse vind het wel helpen.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:28

Flootje heeft Black as Night ook gebruikt en zag ook resultaat.
Ik ga mijn geld niet uitgeven aan dat spul, het kost ontzettend duur
en dan heb ik net zo lief een iets bruine Fries.
Gelukkig is Jaike nog aardig zwart, ik rij haar meestal 's avonds
en de zon is dan niet echt scherp meer misschien dat dat helpt Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Noor17, Symke en 81 bezoekers