Tips over wat gevaarlijk kan zijn voor je paard :

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Tips over wat gevaarlijk kan zijn voor je paard :

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 00:35

Zoals zoveel andere mensen heb ik al huis-tuin-en-keuken middeltjes gebruikt voor mijn paardjes, maar ook echt paardenspul. Zo heeft waarschijnlijk al menig paardeneigenaar een slechte ervaring met één of ander "iets". Ik start dit toppic doordat iemand me wees op de risico's van het gebruiken van een tractorband om een waterkuip in vast te zetten (mijn jaarling gaat steeds schoppen tegen de kuip en gooit die om). De beelden zijn nogal grafisch, maar ik zal ze toch niet onthouden :

Ods schreef:
Wat er over de trekkerband werd verteld, doe dat AUB NOOIT!!!!
Afbeelding
Dit is geen uitzondering!! Dit dier heeft het niet overleefd.

Gebruik liever zoals SugerMiss schreef een steen, of zorg dat hij altijd vol zit met water


Verder heb ik persoonlijk een voorval gehad met een hooinet. Mijn veulentje (nu jaarling) was al steigerend in een maas van dit net gekomen met een beentje, en ik vond 'r rond de middag liggend met één been in de lucht. Het heeft me de hooizak gekost, een DA bezoek en een enting (onstekingsremmers en pijnstillers), en m'n veulentje liep twee dagen mank ...

Dit toppic heeft dus als doel om de risico's aan te kaarten van bepaalde "producten" die menig paardenmens gebruikt of wil gaan gebruiken en om mensen voor de risico's te waarschuwen ...

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 00:38

jeetje, wat een onwijs enge foto's Verdrietig
ik heb er verder geen, maar schrok wel enorm van die foto's..

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 00:47

Beetje kennis van giftige planten en bomen kan ook geen kwaad. Mijn vriendin had haar pony verkocht en het dier was twee dagen later al dood. Had gesnoept van de taxus van de buren. Mijn schoonzus was een keer zo handig om haar paard aan de kuilvoersnijder vast te zetten. Zo'n ding is dus topzwaar en bij een klein rukje van je paard gaat ie dus om met de punten omhoog. Het is gelukkig wel goed gegaan maar had ook heel anders kunnen zijn.
Heb verder nog op de onderdeuren van de stallen een extra grendel onderaan. A) ze kunnen er niet bij om de deur open te maken en B) als ze hard tegen de deur aan meppen kunnen ze nooit klem komen te zitten tussen de deur en het kozijn.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 01:04

Nooit de bovendeur op een kier laten staan. Heb het zelf ooit meegemaakt dat een paard haar hoofd er door stak, toen weer achteruit ging en de bovendeur mee terug trok en zo zichzelf klem zetten tussen bovendeur en kozijn!!!!!!! Als ze dan gaan hangen/trekken kunnen er vreemde dingen gebeuren!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 01:33

Nooit je paard aan een te lang halster touw vast zetten
Toen ik nog jong en erg onervaren was had ik mijn verzorgpony aan een te lang touw gezet de pony ging met haar hoofd naar de grond komt weer omhoog met haar hoofdvoelt dat ze vast zat en begint te rukken
gelukkig brak het halster touw
dus let op met vast zetten

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 03:06

NOOIT met halster op het land(of er moet constant toezicht zijn)
er zit voor je het weet een voetje door het halster of erger ze hangen zich op

in de trailer ook kort vastzetten
een vriendin had twee welshjes op de trailer , toen ze bij een tankstation stopten om te checken hoe het was in de trailer lag felicia ondersteboven aan de andere kant van de stang en was aardig op weg om gewurgd te worden

als je bietenpulp of grasbrok voert zorg dan dat het echt lang genoeg heeft staan weken in water voor je het voert, slokdarmverstopping is zo gebeurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 06:45

Handvat aan de onderste staldeur.
Een kennis had een handvat op de onderste staldeur en haar paard heeft daar op een één of andere manier zijn ondergebit in vast gekregen, resultaat: gebroken onderkaak en 4 tanden er uit.

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 09:15

nooit je paard vast zetten met een gewoone knoop, (is natuurlijk heeel logies maar veel vergeten het) je krijgt het paard anders echt niet los!
Resultaat, paard een gebroken been (eigen ervaaring)

Jet

Berichten: 11980
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 09:23

Nooit je paard aan een ijzeren landhek zetten. Ik heb het gezien dat er een paard aan ging hangen, het hek kwam los en het paard ging met hek en al op hol.
Niet een nieuw paard zomaar in een bestaande groep zetten, zeker niet zonder het land met hem te verkennen, ik heb het meegemaakt dat een paard zich bedreigd voelde, het land uit wilde, vast kwam in de spiraal van de handgreep en zich zo verwondde, dat het direct ingeslapen moest worden.
Dus ook geen handgreep gebruiken met zo'n lange spiraal erin.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 11:41

je paard niet aan een touwhalster vast zetten...
uitkijken dat er geen gleuven en kieren in de stalwand zitten... op de manege hebben we vroeger een pony gehad die daar tussen was gekomen met zijn been, en echt wel gewoon op hoogte maar die stondte bokken en bleef hangen... had daarna 5% kans fdat het goedkwam en het is gelukkig goedgekomen!! maar was echt bloedbat en heeft maanden geduurd!!

en uitkijken met giftige en bemeste stukken land... kan dodelijk zijn!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 11:42

Je paard nooit vastbinden aan dingen die stevig lijken maar het niet zijn!
Zoals een klimrek.....en al helemaal niet in de buurt van een kas als hij helemaal doordraait....(eigen ervaring) dan kun je lekker alles laten hechten.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 12:00

Ik ben het met Jet eens dat je een paard nooit aan een landhek moet vastzetten. De vader van een kennis heeft dit gedaan. Het paard schrok en trok het hek omhoog. De eigenaar wilde het paard losmaken, maar kwam onder het hek terecht en heeft het niet overleefd.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 12:20

paard in de wei en stal halster af!

starlight heeft bij de vorige eigenaar snachts in de wei aan de haak van de deur vastgezeten. Als ze niet zo hard gehinnikt was zodat die man zn nest uitkwam was ze nou dood geweest!
Ze heeft daarna nooit een halster meer omgehad, alleen voor te borstelen. Voor de halsters nog beter ook nog.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 15:59

maarre wat nou als je je pony niet meer te pakken krijgt in de wei en hij heeft geen halster om... Bij ons op de manege hebben ze allemaal een halster om in de wei en in de stapmolen om die reden, maar ze staan er ook maar anderhalfuur achter elkaar in.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 16:00

sophie_kurk schreef:
maarre wat nou als je je pony niet meer te pakken krijgt in de wei en hij heeft geen halster om... Bij ons op de manege hebben ze allemaal een halster om in de wei en in de stapmolen om die reden, maar ze staan er ook maar anderhalfuur achter elkaar in.


brokjes meenemen. bij de mijne is het trouwens niet nodig, je hoeft er maar naar toe te lopen en je hebt er. Soms komt ze ook als je dr roept, maar een halster in de wei of stal krijgt ze dus echt niet meer om.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 17:30

Een goed hekwerk nemen, bij de wei.
je hoort vaak genoeg dat paarden erin vast zitten met hun benen en helemaal in pankie raken.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 17:33

Er bestaan speciale halsters voor in de wei. Dit worden zgn. break-away halsters genoemd. De riem achter de oren is van dun leer, als ze ergens achter blijven hangen breekt dit en is het halster af. het leer is mekkelijk te vervangen.
Verder maken veel mensen de fout een halster te los om te doen, hierdoor komt er makkelijk iets tussen.
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 17:43

Als er op je halster zo'n brede knip zit (zoals op bovenstaand halster) zorg dan dat je de knip altijd naar het paard toe dicht maakt.
Ik heb eens zien gebeuren dat een paard een halster omhad die dus andersom dichtzat en dit paard ging schuren langs een stuk gaas en de knip bleef dus achter het gaas hangen. Paniek in de tent dus. Gelukkig was het gaas oud en wat roestig dus dat ging als eerste kapot.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 17:44

Sugarmiss schreef:
Er bestaan speciale halsters voor in de wei. Dit worden zgn. break-away halsters genoemd. De riem achter de oren is van dun leer, als ze ergens achter blijven hangen breekt dit en is het halster af. het leer is mekkelijk te vervangen.
Verder maken veel mensen de fout een halster te los om te doen, hierdoor komt er makkelijk iets tussen.
Afbeelding


zulke halsters bestaan ook met een klitteband gedeelte zodat het klitteband los schiet.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 17:47

He handig zo'n halster ik wist niet dat het bestond. Waar koop je zoiets????
Vreselijke foto's trouwens Sonja. Hoe krijgt zo'n paard het voor elkaar.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 17:48

Sugarmiss schreef:
Er bestaan speciale halsters voor in de wei. Dit worden zgn. break-away halsters genoemd. De riem achter de oren is van dun leer, als ze ergens achter blijven hangen breekt dit en is het halster af. het leer is mekkelijk te vervangen.
Verder maken veel mensen de fout een halster te los om te doen, hierdoor komt er makkelijk iets tussen.
Afbeelding


Supertip zeg!! Ik wist niet dat ze bestonden. Ik heb dus ook het probleem dat ik zonder (en ook met Haha! ) halster mijn shetlander (Tja, vraag je ook om) niet kan pakken. Ook niet met brokjes of een voerschep . Maar ik vind idd het wel heel eng om hem met halster te laten staan. Blijf er nu maar bij Knipoog

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 17:59

Een veulen nooit met halster op stal zetten. Bij volwassen paarden moet je overigens ook altijd goed opletten wanneer je ze met halster op stal zet. Ze kunnen ergens achter blijven hangen en het kan echt een bloedbad aanrichten..

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 18:47

Lizz schreef:
(nav plaatje breakawayhalster)
zulke halsters bestaan ook met een klitteband gedeelte zodat het klitteband los schiet.

Dat is dus juist niet zo. Het klitteband zit dubbelgevouwen om een D-ring en is zo lang dat het nooit los zal schieten. Daarbij maakt het de konstruktie alleen maar steviger (doordat het dubbel is).

De bedoeling ervan is dat je met één handeling het klitteband los kunt trekken, maar ik denk niet dat dit werkt bij een paard wat in paniek is én je moet er natuurlijk ook nog wel bij zijn Schijnheilig

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 18:48

pinopaard schreef:
Een veulen nooit met halster op stal zetten. Bij volwassen paarden moet je overigens ook altijd goed opletten wanneer je ze met halster op stal zet. Ze kunnen ergens achter blijven hangen en het kan echt een bloedbad aanrichten..

In een veilige stal met vlakke wanden kan een paard nergens achter blijven hangen.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 19:32

Hoewel dit "geval" wordt aangeprezen om hangerige paarden mee vast te zetten, NIET doen!
Ik heb eens gezien dat het rubber gedeelte plotseling klapte en door de enorme rek van het rubber kreeg het paard de musketon als eenkatapult terug op zijn oog.
Het gevolg was dat het dier zich helemaal niet meer liet vastzetten.

Afbeelding