trainen vlak voor wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-01 22:56

Hoi,

Ik heb over 2 weken een B wedstrijd en vraag me af hoe jullie daarvoor trainen zorg je voor wat afwisseling of oefen je alleen de proef en ga je daarna een buiteritje maken of zet je hem die dag ervoor op rust? Het is niet mijn eerste wedstrijd dus ik weet wel aardig hoe je moet trainen maar was toch benieuwd hoe jullie het doen !

-x- Daphne

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 23:02

Ik zorg dat ik alle onderdelen van de proef getraind heb, verdeeld over een aantal dagen. Niet elke dag dressuur acher elkaar. Ook eens een dagje springen of buiten rijden. Of juist alleen eens een keer longeren. Dat houdt het paard fris tussen zijn oren en daardoor zal hij beter presteren tijdens de wedstrijd.
De dag voor de wedstrijd ga ik niet meer hard trainen. Als een onderdeeltje niet goed ging, oefen ik dat nog even. Als alles goed gaat, ga ik haar even longeren, laat ik haar vrij springen of maken we een korte buitenrit.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 04:21

Ik zorg dat hij de oefeningen al kent maar dat moet ie eigenlijk al kennen voor ik me inschrijf Lachen
Ik besteed geen aandacht aan de proeven als er 1 is met moeilijke snel opvolgende lijnen ofzo laat ik 'm een keertje voorlezen.
en anders niets ik oefen ook geen onderdelen.
de meeste figuren rijd ik thuis zo ookalwel.
De week van te voren(weekend) ga ik lekker naar het bos op maandag priveles.
Dinsdag voor mezelf rijden of longeren woensdag rust donderdag voor mezelf of longeren ligt eraan wat ik dinsdag deed en vrijdag weer priveles.
behalve de ARK(zie boktmeetings) start ik altijd op zondag en dan heeft ie zaterdag een rustdag

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 08:45

Pablo rijd ik altijd fanatiek de dag voor de wedstrijd omdat hij het er anders een beetje bij laat zitten. Dat doet hij altijd na een rustdag, maakt niet uit of het een wedstrijd is. Ik rijd soms een keer mijn proefje, zeker als het een nieuwe is, maar vaker herhaal ik nog even wat losse onderdelen, met name voor de afwerking. De rest van de week ziet er uit als altijd, ik doe niet echt iets anders.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 09:15

Ik oefen altijd de proeven die ik moet rijden 1 x in de week ervoor (behalve nu ik in de Z zit, want we hebben geen 20 x 60 bak).
Je weet dan een beetje waar de moeilijkheden voor jou en je paard zitten en kunt hier dan nog even xtra aandacht aan besteden.

Wat ik de dag voor de wedstrijd doe, ligt aan de rest van de week. Meestal heb ik op zondag wedstrijd en rijd ik op zaterdag gewoon als anders. Als ik echter op zaterdag wedstrijd heb, gooi ik hem meestal de dag ervoor los. 't lijkt niet zoveel uit te maken bij Fitz.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 13:19

Ik oefen de hele proef nooit in de week voor de wedstrijd (anders kent mijn paard de hele proef al uit haar hoofd). Ik rij die week gewoon zoals ik altijd train, gewoon naar ontspanning rijden en rond en diep. Ik oefen wel de oefeningen waarvan ik weet dat mijn paard er moeite mee heeft, maar dan gewoon los dus niet in de proef. De dag voor de wedstrijd was ik haar staart en witte voetjes, poets ik haar grondig en vlecht haar manen in. Nog wat toiletteren en dan mag ze terug de wei of de stal in. Ik rij nooit de dag voor de wedstrijd!

Veel succes met de wedstrijd!

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 13:38

ik zelf oefen de laatste week om de dag de proef zijn onderdelen!! en de dag voor de wedstrijd rij ik zo'n 30 minuten daarvan nog 1x in het geheel de proef en de rest van de tijd ga ik nog ff een buitenritje maken ff de ontspanningen kom ik terug ga ik haar wassen en invlechten enz...
en 1x in de week voor de wedstrijd krijg ik ook nog les

dit werkt goed maar als ik haar nier rij de dag ervoor is ze te pittig en let ze niet meer op mij!!

}> Extreme duivel Lachen

-xx- iris

Immi

Berichten: 49
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 14:21

Ik werk normaal gesproken vooral veel aan de basis, afgewisseld met eens een buitenritje of springen. In de (anderhalve) week voor de wedstrijd ga ik dan wat proefgerichter rijden, (moeilijke) onderdelen uit de proef rijden enzo. Ook oefen ik in die week meestal 2x mijn proefjes, zodat ik de volgorde van de onderdelen een beetje in mijn hoofd heb zitten. De dag voor de wedstrijd doe ik meestal rustig aan, gewoon een beetje ontspannen beweging geven. Op de dag van de wedstrijd longeer ik mijn paard meestal even aan de bijzet voordat ik wegga, zodat ze niet met veel te veel energie op de wedstrijd komt.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 22:36

Het is denk ik afhankelijk van je paard. Het ene paard loopt lekkerder na een dag rust, de ander na een training.

Met Lamanda rijd ik ook in de B. En ik zorg dat ik de twee dagen voor de wedstrijd in het zadel zit. Al is het maar een halfuurtje. Dan werk ik alleen naar de ontspanning, maak haar goed actief op het been (veel overgangen maken) en doe een paar oefeningen die in de proef voorkomen (vanuit draf halthouden, volte halsstrekken enzo).

Tijdens het losrijden op het wedstrijdterrein hoef ik dat maar even te herhalen en kan ik zo de ring in.

Alvast veel succes met je wedstrijd!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 23:01

Hoi!

Ik rijd hem zoals altijd gewoon los, waarbij alle oefeningen al meegenomen worden: die train ik nl niet omdat ze in de proeven gevraagd worden, maar om mijn paard losser en verzamelder te krijgen.
Dus de gevraagde oefeningen beheerst hij al.
Als ik hem wat meer opricht rijd ik wat dingen op de letter, zoals ze exact in een proef staan. Meer voor mezelf, zodat ik weet hoe het ongeveer in elkaar zit. Ik wissel het echter goed af, anders weet mijn paard ook precies hoe het in elkaar zit en hij hoeft maar twee keer hetzelfde te doen....de derde keer denkt hij vooruit en doet het uit zichzelf.
Soms rijd ik een paar dagen van te voren de proef in zijn geheel, maar meestal komt het er op neer dat ik hem thuis een paar keer doorlees en helemaal niet oefen.
De oefeningen zijn geen probleem, hij kan elke proef uit mijn klasse lopen, het is meer dat je voor jezelf weet wat na wat komt....