gigantisch over de buitenschouder weglopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

gigantisch over de buitenschouder weglopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 11:00

Ik heb een jonge ruin, 4 jaar. Weinig problemen, heeft wat moeite met stelling en buiging rechts en met de rechtergalop. Tot nu toe leverde dat alleen wat 'technische problemen' op, hij liep wat scheef en af en toe drukte die z'n linkervoorbeen en -schouder wat naar voren, allemaal prima op te lossen. Maar gisteren ging het mis. Ik draaf op een grote volte rechtsom. Omdat dat z'n moeilijke kant is, rijd ik extreem binnenbeen-buitenteugel, binnenteugel extra van de hals om ervoor te zorgen dat ie in de goede stelling blijft. Toen ging ie opeens hangen op de binnenteugel. Ik probeer los te laten maar dat lukt niet en hij trekt zichzelf zo aan de binnenteugel naar links weg. Loopt gigantisch over de buitenschouder weg en gaat zelfs een keer links af. Enorm ondeugend dus!! Ik begrijp niet wat er precies is gebeurd, wie snapt dit probleem en kan meedenken over de oplossing? Ik wil natuurlijk geen paard dat zich omdraait!!! Ik heb woensdag weer les, heb dus even korte termijn hulp nodig.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 12:33

misschien een zweepje aan de buitenkant houden?

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 14:21

Je paard goed opsluiten tussen twee teugels en twee benen. Dus evenveel druk op beiden teugels houden en niet die binnenhand extra van de hals af, Kijk ook niet naar je paard, maar in de richting waar je heen wil. Die hand van de hals af, ga je pas doen als hij met en normale teugelvoering in een correct stelling kan lopen zonder het bit vast te bakken en uit te zwaaien. Op het moment dat jij je hand van de hals afdoet geef je je paard ook de ruimte om over de buitenschouder weg te kunnen lopen als je je buitenteugel niet in het juiste contact houd. En je hebt nog altijd je buitenbeen waarmee je kunt corrigeren.

Heel belangrijk om te onthouden: houd ALTIJD evenveel druk op de twee teugels, houd contact.

He, dat is heel lastig om zo uit te leggen. Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Groetjes,

Suzanne

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 17:19

Goed je buitenteugel en je buitenbeen erbij houden en goed op letten dat je wel stelling vraagt maar je paard niet verbuigt, dus teveel naar binnen laat kijken. Dan gaat 'ie dat compenseren door z'n buitenschouders eruit te drukken en naar buiten weg te lopen.
Ik ken het probleem maar al te goed en bij mij werkt dit vrij goed.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 17:28

Kendra schreef:
Ik heb een jonge ruin, 4 jaar.... Loopt gigantisch over de buitenschouder weg en gaat zelfs een keer links af. Enorm ondeugend dus!! Ik begrijp niet wat er precies is gebeurd, wie snapt dit probleem en kan meedenken over de oplossing? Ik wil natuurlijk geen paard dat zich omdraait!!! Ik heb woensdag weer les, heb dus even korte termijn hulp nodig.
waarschijnlijk gedrag om jou van de wijs te maken en zo onder het werk uit te komen. probeer ten alle tijden rustig te blijven want dit is gewoon gedrag voor een 4 jarige die niet zo lang onder het zadel is, dit los je ook weer gewoon op. maak hem recht met binnenbeen en buitenteugel op het moment dat hij scheef wilt gaan. hoe eerder je het voelt aankomen hoe beter. op het moment dat hij weet dat hij er niet meer onderuit kan komen, ben je daar. misschien is consequente (prive-)instructie bij zo'n jong paard een aardig idee. succes.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 18:32

Mijn 5 jarige doet het ook op de rechterhand. Probeer hem weer recht te stellen en op je buitenteugel te begrensen. Buiten been iets achter de singel. Niet te veel aan de binnenteugel zitten. dan komt het vast weer goed

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:30

maak hem recht...desnoods even geen stelling vragen. Buitenteugel er goed bijhouden. Van de binnenteugel afblijven. Het heeft bij mij geholpen. Later kun je hem met je binnenbeen naar de buitenteugel toedrukken.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:56

Wat bij mij wel helpt is het volgende:
Stel op de rechterhand volte. Paard loopt over de schouder weg dan een tikje op de linkerschouder. Paard reageert niet? Dan even rechterteugel aannemen en laten reageren op je linkerbeen. Dus even een stukje wijken zodat ie respect krijgt voor je linkerbeen. Daarna weer opnieuw volte en zo probeer ik star allert te maken dat ie op mijn been reageert en niet erover wegloopt...

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 23:38

LindaM schreef:
Wat bij mij wel helpt is het volgende:
Stel op de rechterhand volte. Paard loopt over de schouder weg dan een tikje op de linkerschouder. Paard reageert niet? Dan even rechterteugel aannemen en laten reageren op je linkerbeen. Dus even een stukje wijken zodat ie respect krijgt voor je linkerbeen. Daarna weer opnieuw volte en zo probeer ik star allert te maken dat ie op mijn been reageert en niet erover wegloopt...


Het gaat al weer een stuk beter (gelukkig) maar wat ik aan jouw verhaal niet begrijp is dat je je paard laat wijken op je rechterteugel en je linkerbeen, volgens mij vergis je je en doe je het net andersom en dan hebben we het dus gewoon over binnenbeen, buitenteugel, toch?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:27

iig niet aan je binnenteugel zitten...mijn pony heeft dit op 4/5 jarige leeftijd ook gehad..ik denk dat t sowieso al beter gaat worden als je een tijdje verder bent...maar iig de tips opvolgen Haha! succes!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:34

Van je binnenbeen naar je buitenhand rijden. Een pasje laten wijken op een volte. Zeker niet vastpakken op je binnenhand. Het lijkt me sowieso dat dit niks met leeftijd oid te maken heeft maar met de holle en bolle kant. Mijn 12-jarige heeft er nl ook last van.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 14:32

Probleem was niet dat ik vastpakte op de binnenteugel (of toch wel??), maar dat m'n mopje er aan ging hangen - maar ja, wat is er eerst he??
Ondertussen ben ik weer naar les geweest en rijd ik volledig ontspannen rechtsom. Blijkbaar pakte ik 'em toch te veel 'bij de kiezen', ik heb nu weer wat meer vertrouwen, laat m'n teugels wat langer en daarmee is het probleem (voorlopig) opgelost.
Lisette: natuurlijk is dit een bol-hol probleem, alleen zal een 12-jarige toch niet zo snel op het onzalige idee komen om zich om te draaien. Da's toch wel een typisch jonge-paarden-probleem!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:36

Hangen op een teugel kan alleen als je hem vast hebt. Op het moment dat mijn paard iets teveel leunt op de binnenteugel, laat ik deze helemaal los.
Mijn binnenbeen vervangt dan mijn binnenteugel.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 00:21

Zo af en toe wens ik dat m'n linkerhand dronken was ...zou die eindelijk ontspannen!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 10:15

Kendra schreef:
Zo af en toe wens ik dat m'n linkerhand dronken was ...zou die eindelijk ontspannen!


Ik weet het het is erg moeilijk. Huilen Ik hoorde van mijn nieuwe instructeur dat ik mijn hand vastzette mijn oude instructrice had dat nog nooit gezien. Fijn! Boos! Maar goed het gaat langzaam maar zeker beter maar het blijft moeilijk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 10:20

En als je hem gewoon eens echt helemaal contra vraagt en laat buigen om je buiten been?