NEE! ik start nog niet met mijn paard!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

NEE! ik start nog niet met mijn paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 21:04

Pfff. moet er even uit. maar gewoon omdat ik helemaal Misselijk ziek wordt van de mensen die maar blijven zeuren: waarom start je nog niet met je paard??
Pfffff, moet je ze het hele verhaal uit gaan leggen, en dan willen ze het nog niet begrijpen.. waarom vragen ze het dan???
Ik wil gewoon eerst die basis er gewoon echt tot in de details goed in hebben zitten. Ik ben heel blij met mijn paardje, en er is heel veel uit te halen, ik heb me laten vertellen zelfs misschien meer dan het Z. (is natuurlijk altijd afwachten) Dan kan ik hem nu wel achter elkaar naar het Z hobbelen, maar dan kom ik mezelf toch weer tegen...Mijn instructrice is iemand van de lange weg, en is zo met de basistraining bezig. Hij is al zoveel sterker geworden!! Ik ben iemand die als ik op wedstrijd ga, dan wil ik ook echt kunnen knallen, en mijn paard helemaal tot in de puntjes bevestigd hebben. Je kunt wel naar je wedstrijd rijden als het toch nog niet 100% is, en dan kijken wat er van komt, maar ik stop die tijd liever in de training. Hij zou best een M proefje kunnen lopen, maar zo wil ik het helemaal niet... Als ik op wedstrijden M of Z ruiters zie, en dan bijvoorbeeld hun keertwendingen, dan denk ik, ga toch trainen!!
(ieder in zijn waarde hoor, niet verkeerd bedoeld!!)
Mijn tijd komt wel, laat mij en mijn paardje zich nou lekker verder ontwikkelen, het gaat zo met sprongen vooruit, dan hoop ik dat ik tegen al die mensen ooit kan zeggen, zie je nou wel???
(ik wordt er alleen zo MOE van om het steeds uit te leggen..)


Ps.... heb wel al twee springwedstrijdjes meegesprongen!! deed alles!! superknollie! 2e keer zelfs beide foutloos en barrage!!

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on


Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 21:13

als je zelf niet wil hoeft et niet, maar als je paard al een m proefje zou kunnen lopen snap ik wel dat ze het vragen enne... waarom niet een paard dat al een m proef an lopen zou het geweldig doen in de b dat weet ik zeker!

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:06

tsja ik ben zo'n M2 ruiter die geen normale keertwending kan laten zien, maar wel in de B en de L veel prijs had, en alle klasse heb ik uitgereden tot ik over moest, en heb geen zin om hem dan maar maanden(jaren?) niet te starten, omdat het niet 100% gaat, ik haal mn wp's in het M2 ook zonder die perfecte keertwendingen!

en als je paard een redelijke M proef kan lopen, dan haal je makkelijk 170-180 punten op wedstrijd voor een B-proef, dus waarom dan niet gewoon een keertje als afwisseling een wedstrijdje rijden!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:12

lees net in je profiel dat je paard 6 is(was ff zoeken want t stond er ook vol met merknamen, wat me n beetje nutteloos lijt maar goed), hoe kan ie dan meer dan Z beheersen?lijkt me beetje overdreven voor zo'n jonkie!

lijkt me dat wedstrijdervaring juist heel goed is voor hem!

en als je in de B netjes op de bordjes rijdt en een stuur&rem hebt, rij je al winstpunten hoor, dus als hij nu thuis ongeveer M niveau is, dan kan ie op wedstrijd zeker een B/L1 proef met winst laten zien hoor!

maar ja ieder heeft zo zijn eigen manier van trainen en rijden en beslist het dus ook zelf, ik ben er niet tegen hoot, wat je doet, maar wat extra wedstrijd veraring zou geen kwaad kunnen en kan een leuke afwisseling zijn lijkt me!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:48

Je paard leert natuurlijk ook van de wedstrijden. Vreemde omgeving, andere paarden, in het groene seizoen tussen de bordjes, enz. Voor een deel van die mensen die je 'langs ziet hobbelen', geldt dat ze thuis beter rijden, maar op de wedstrijd gaat het allemaal toch net even wat anders. Je paard is niet goed bij de les of je bent zelf al moe voor je de ring ingaat omdat je planning perfect was, maar de jury 15 minuten per proef nodig had en jij dus al meer dan een uur op je paard zat, enz. enz.

Ik vind dat iedereen zelf moet weten of hij/zij haar paard uitbrengt op wedstrijden, maar ik vind het altijd een beetje flauw als mensen zeggen dat ze hun paarden thuis zo goed voor elkaar hebben, maar 'nog even wachten' met starten. Meestal zie ik die mensen helemaal niet starten en terwijl ik dan zit te ploeteren in de L zeggen zij (bij wijze van spreken) dat hun paard al klaar is voor ...wat dan ook en waarschijnlijk geschikt is voor het zware werk omdat ie aanleg heeft voor de passage.
En dan wordt er wel gestart en dan halen ze geen winstpunt in de B. Maar (echt waar meegemaakt) dat kwam omdat het paard 'al veel te verzameld liep' voor een B-proefje en de jury was dus vreselijk in de war daardoor.

Sorry dat ik wat cru reageer, maar ik vind dit dus echt flauwekul. Mensen die hun paard niet willen uitbrengen omdat ze wedstrijden niet belangrijk vinden, dat vind ik allemaal ok. Dat je paard bepaalde oefeningen beheerst die je pas voor het eerst laat zien in bijvoorbeeld de M, prima. Leuk! Maar de staat van africhting koppelen aan een bepaalde klasse zonder dat je daadwerkelijk hebt aangetoond dat je in die klasse thuishoort (door 'em uit te brengen) is gewoon onzin. Afgeven op mensen die wel wedstrijden rijden is dan wel erg gemakkelijk.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 02-07-03 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:48

mijn paard heb ik nu ook een half jaar en naar 3maanden ben ikm wedstrijden gaan starten maar als je er nog niet aan toe bent dan oefenen je gewoon lekker door totdat jij vind dat het lekker gaat.
ik haal elke wedstrijd nu wel prijzen {ik wil niet opscheppen hoor} en dat is veel leuker dan dat je maar net een wintspunt hebt of altijd laaste bent.

veel sucses ermee .
en train lekker door zal ik zeggen.

marciano----->m1 +11 --->>> 4 de op de nederlandse !!! L springen+2..
ixion------->B +7 mijn topperss

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 00:26

Op padij zaten alle knopjes ook nog niet, die heb ik proberen erop te monteren, en toen ik echt dacht dat ze er klaar voor was, heb ik een startkaart aangevraagt.
Want iedereen zegt dat ik met haar het b op mn sloffen doorkom.
nou dat gaan we dan even proberen he?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 08:15

ik sluit me helemaal aan bij Kendra. Je rijdt pas op M niveau als je officieel een wp hebt gereden in het M1! Verder kan ik me best voorstellen dat je niet start, ieder zijn keuze.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 08:42

Ik ga ook helemaal met Kendra eens. Misschien bedoel je het niet zo, maar het lijkt nu alsof je afgeeft op de mensen die hun paardje wel starten, en daar lol in hebben.
Mijn paardje vind het volgens mij helemaal geweldig om mee op pad te gaan, hij loopt op het wedstrijdterrein altijd met z'n oortjes naar voren, en is beter te rijden dan thuis, omdat ie lekker attent is. Ik wil 'm dat niet ontnemen! Haha!

Ehmja??

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 08:59

Nuv schreef:
Ik ga ook helemaal met Kendra eens. Misschien bedoel je het niet zo, maar het lijkt nu alsof je afgeeft op de mensen die hun paardje wel starten, en daar lol in hebben.
Mijn paardje vind het volgens mij helemaal geweldig om mee op pad te gaan, hij loopt op het wedstrijdterrein altijd met z'n oortjes naar voren, en is beter te rijden dan thuis, omdat ie lekker attent is. Ik wil 'm dat niet ontnemen! Haha!


die van mij dus precies hetzelfde, de vind het zo leuk dat ze soms de
trailer niet meer in wil als we naar huis gaan

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:24

Ook al begrijp ik je standpunt dat je je paard erg goed voorelkaar wilt hebben voor je op wedstrijd gaat. Je wilt daar niet voor banketstaaf staan natuurlijk.
Alleen krijg ik bij dit soort verhalen altijd een beetje achterdocht.
Ik ken namelijk behoorlijk wat mensen die zeggen dat ze thuis op een bepaald niveau rijden en dat ze bv volgend jaar op wedstrijd gaan, maar op de een of andere manier komt dat er nooit van.
Ik vind het dan ook wat voorbarig om te zeggen dat een paard waarschijnlijk meer dan Z kan, dat vind ik zo theoretisch.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:28

het is wel goed om in een vroeg staduim te oefenen door te starten. al gaat het bar slecht, het is een goede oefening voor paard en ruiter
jammer zeg...
succes!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:38

je hoeft ook niet persee wedstrijden te rijden om op Z niveau te komen Knipoog je kunt ook wachten tot je er klaar voor bent, al lijkt het mij behoorlijk irritant om niet te weten hoe goed je nou eigenlijk bent (ik bedoel als je je punten krijgt van de jury...weet je ook weer waar je staat)

maar over die keertwendingen, ik train iedere dag en oefen ook iedere dag de keertwendingen...maar af en toe dan gaat het en soms gewoon niet....hoe hard ik ook train in de proef haal ik toch altijd weer een 3 4 of 5...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:22

Mijn paard heeft een jaar nodig gehad voor hij enigzins normaal deed op concours.... En na dat jaar was hij nog niet volkomen normaal zoals thuis. Terwijl hij thuis altijd de braafste was... Misschien is het wel handig om even te kijken hoe hij reageert op concours. Wil jij lekker en appyument inzetten, draait ie zich in eens om! Dan beter in de B starten en lekker rustig op zijn dooie gemak rondcrossen!!!! Maar ja... alshij toch braaf is en net zo makkelijk als thuis: het is en blijft jouw keuze!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:27

Je traint hem door zodat hij alles kent
Maar 1 ding in de training vergeet je dan toch

Vreemde omgevingen, stress
Alles wat Kendra ook al zei
Als je gaat starten hoef je nog niet wekelijks weg, maar af en toe een wedstrijdje is ook goed voor de hele ontwikkeling van je paard.
Hij moet niet alleen lichamelijk getraind worden, maar ook geestelijk.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:52

Hi
Ik blijf van mening, je kan je paard thuis tot ze Z trainen, op wedstrijden doet ie hele andere indrukkingen en ervaringen op, wie zegt mij dat je daar dan gaat : knallen? Gedeeltelijk ben ik met je eens dat de basis goed moet zijn. De ene leert dat snel de ander doet er wat langer over...uiteindelijk leert een paard ook als hij een keer het erf afkomt en moet presteren in de ring...Het is voor ruiter en paard een leer proces.Ik heb paarden kapot zien gaan die met 5-6jaar op Z niveau liepen, ik heb paarden van hand tot hand zien gaan die 5jaar achter elkaar in de B liepen..als je geen team bent...wat voor plezier heb je er dan aan? En inderdaad, ook ik heb even in je profiel gekeken, klinkt een beetje ???

Groetjes wendy (bazin van Ruby, die met dat dure kieffer hoofdstel, stuben dressuur zadel en alle hande kleuren en maten chabrakjes-tic)hihi

Haha!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:15

En als je dan B start en je paard kan alles al, dan lijkt het me ook wel bijzonder frustrerend omdat je toch moet beginnen in de B en alle klassen moet doorlopen. Of ben je al eens ZZ-Z geweest, dan mag je met ieder paard direct bij de ZZ-GP beginnen?

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 23:05

Ik train mijn paard echt niet door tot ZZ en ga dan de B in ofzo haha, nee joh, maar ik wil wel eerst de BASIS er 100% inhebben!! Ik heb niets tegen mensen die gaan starten terwijl het nog niet 100% gaat hoor!! dat heeft men hier een beetje verkeerd opgevat.. maar ik wil nu gewoon nog langer wachten om er later in het HOGERE werk profijt van te hebben (dus nog niet in de B proeven ofzo, ik verwacht echt niet in volle verzameling of passage binnen te komen ofzo hahaha. Ik zie gewoon zoveel mensen die hele hoge punten in de B en L rijden en in de M of Z stranden omdat de basis gewoon nog niet goed is!! Als ik sommige mensen in de M een keertwending zie doen of middendraf..tja.. niet dat ik wat tegen die mensen heb ofzo, als ze lekker plezier hebben in starten en hun paardje ook.. nou dat is toch het mooiste dat er is??? het enige dat ik bedoel is dat ik gewoon wat langer over de basis doe dan andere mensen "normaal" vinden, gewoon omdat mijn instructrice ook een stapje verder wil in de basis dan de meeste mensen doen, en dat kost tijd, inspanning, en geduld!
Ik verwacht ook niet dat mijn paard gelijk de eerste proef 180 punten loopt.. hij kan ook gewoon ineens staken ofzo!! begrijp me niet verkeerd...
Ik heb hem voor de ervaring trouwens al een paar keer meegenomen, gewoon losrijden enzo op die terreinen, en ik heb al een aantal springwedstrijden meegedaan.. dat vond ie suuuper! Het is echt een macho.. zolang de mensen naar hem kijken groeit ie gewoon hahaha..
Bovendien hadden mensen het hier over plezier.. nou ik hoef mijn plezier dus totaal niet uit de wedstrijden of winstpunten te halen hoor... ikzie hoeveel ie elke week weer vooruit gaat, en elke week sterker wordt, en daar haal ik zo verschrikkelijk veel voldoening uit.. daar heb ik echt geen jury voor nodig.. elke rit is plezier!!

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 23:05

Trailerstress is ie ook al gewend.. de mijne staat drie keer in de week in de trailer... dus dat moet geen probleem zijn hahaha

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:10

Ja joh in passage bij A binnenkomen, lijkt me een goed idee want
dan heb je meteen een 2 (of iets in die richting)

Ik vraag me af wanneer je dan denkt wel de basis er helemaal
in hebben te zitten?? Eerlijk gezegd snap ik het niet helemaal
maar dat zal wel aan mij liggen

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 23:16

Mijn instructrice lest bij Frenk Jespers, ben vandaag meegeweest.. echt waaanzinnig!! We hebben het er nog over gehad, en ik vertrouw die mensen gewoon en heb gewoon nog even ..geduld...

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 23:20

Ik heb dit trouwens niet gezet om kwaad bloed te kweken ofzo.. sommigen doen zo agressief!! ik heb respect voor iedereen die op zijn manier met paardrijden bezig is.. de een doet het nou eenmaal anders dan de ander! Wat ik bedoelde met mijn hele verhaal in het begin is dat ik zo snel veroordeeld wordt omdat ik het "anders" doe.. zie ook maar de berichtjes hierboven.. en dan heb ik zoiets van ..laat me toch lekker! ik heb toch plezier, en mijn paard ook??

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:24

nou ik denk dat ze wil doortrainen tot ze denkt dta ie er egt klaarvoor is en niet gaat stranden bijd M omdat ie de basis nog niet 100% kent

teminste dat denk ik

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:34

Ik zal je er nog even aan herinneren dat je tegenwoordig 10 winstpunten per klasse moet hebben, dus zo hard zal het niet gaan. Als je al teveel oprichting en verzameling toont wordt dat door een heleboel juryleden niet op prijs gesteld in de B en L omdat dat niet gevraagd wordt.

Mijn conclusie: lekker gaan starten, tegen de tijd dat je in de M zit ben je op zijn vroegst 30 winstpunten verder en als je alle klasses uitrijdt zelfs 60. Het lijkt me dat je dan echt niet meer blijft steken in de M en dat je dan meteen verder kunt rijden (als het tenminste allemaal net zo goed gaat als je het thuis voor elkaar denkt te hebben Knipoog )

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:39

Fitzroy schreef:
Ik zal je er nog even aan herinneren dat je tegenwoordig 10 winstpunten per klasse moet hebben, dus zo hard zal het niet gaan. Als je al teveel oprichting en verzameling toont wordt dat door een heleboel juryleden niet op prijs gesteld in de B en L omdat dat niet gevraagd wordt.

Mijn conclusie: lekker gaan starten, tegen de tijd dat je in de M zit ben je op zijn vroegst 30 winstpunten verder en als je alle klasses uitrijdt zelfs 60. Het lijkt me dat je dan echt niet meer blijft steken in de M en dat je dan meteen verder kunt rijden (als het tenminste allemaal net zo goed gaat als je het thuis voor elkaar denkt te hebben Knipoog )


mijn idee

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 bezoekers